CZK - Souprava spojovacího mechanika

Pre potreby opráv spojovacej techniky v poľných podmienkach bola zaradená do výzbroje Brašňa spojovacieho mechanika. Stretol som sa aj s označením Brašňa spojového mechanika. rozdiel je síce nepatrný slovesne ale významovo pomerne značný. Ak hovoríme o spojovacom mechanikovy, uvažujeme mechanika spojovacích zariadení od drôtových až po rádiové. Naproti tomu spojový mechanik má v náplni iba drôtové, linkové zariadenia. Preto je v tomto prípade správnejšie označenie Brašňa spojovacieho mechanika. Pomocou náradia obsiahnutého v tejto brašni bolo možné vykonávať takmer všetky zákroky prípustné v poľných podmienkach. Či už išlo o opravy liniek, bežné opravvy spojovacích prostriedkov ako je výmena žiaroviek, elektróniekk, opravy prerušených káblov, nastavovanie kontaktov relé, ich vycvikávanie a podobne. Táto brašňa bola aj vo výbave vozidlových rádiostaníc.
Na obr. 1 je pohľad do rozbalenej brašne a na druhom pohľad na zabalenu brašňu. Brašňa nie je úplná ale kompletný zoznam som nemal k dispozícii.


Zdroj: vlastná zbierka
URL : https://www.valka.cz/CZK-Souprava-spojovaciho-mechanika-t85815#317345 Verze : 0
Podarilo sa mi nájsťk uvádzanej brašni dokumentáciu. Presný názov znie "Souprava spojovacího mechanika" a číslo na Zozname predmetov v súprave je 61.67.080.0100.0. Pripájam fotografiu zo Zoznamu predmetov v súprave. Vlastný zoznam nescanujem lebo kvalita tlače je mizerná.


To bitaxe: Miesto skušobného mikrotelefónu sú položky 11. a 12. Páječka elektr. 220V/100W a 12V/30W. Takže je to jasné, boli celkovo minimálne dve verzie pre : Spojového mechanika a pre Spojovacieho mechanika.
Perové váhy a ladička sa používali pri opravách ďalekopisov D302 Dalibor ktoré boli v zostavách rádiostaníc. Dokonca aj to kladivo patrí do súpravy spojovacieho mechanika (že by ako posledná možnosť dohovoru pokazenému zariadeniu?).
URL : https://www.valka.cz/CZK-Souprava-spojovaciho-mechanika-t85815#323694 Verze : 0

Diskuse

Myslím že původně je to brašna spojového mechanika. Svědčí o tom řada speciálních prvků a přípravků na opravu ústředen a dálnopisů. V brašně chybí jednoznačně "zkušební mikrotelefon" který byl v části nad šedivým měřákem (tam kde je strčen smotaný kabel) byl v těch dvou kapsách a zajištěn páskem s patentem, nahoře nalevo od červeného pouzdra je ladička k nastavení dálnopisů (bylo to stroboskopicky podle značek na motoru)nahoře jsou zřejmě několikery justovací kleště na justáž per relé, vedle nich jsou přípravky na justáž a údržbu, úplně vlevo je planžeta na čištění doteků relé. Zubní kartáček v tom modrém pouzdře byl opět na čištění doteků relé, v prostřední části jsou dvě pérové váky (myslím že by měly být 4)na správné nastavení tlaků na dotecích (moc se nepoužívaly) myslím že další dvě by měly být tam co je svěrka. Kladivo do soupravy asi nepatřilo, stejně jako svěrka. V jednom z pouzder (asi v tom hnědém) by měly být měrky a ve druhém (asi v tom zeleném) možná zkoušečka. Celkově to odpovídá běžné brašně spojového mechanika, která sloužila na opravy ústředen, řada věcí se v podstatě na nic jiného použít nedá (třeba váhy, některé přípravky). Samozřejmě část nářadí je univerzální a jde ji použít i na radiostanice, ale původně jde o brašnu pro ústředny reléového a voličového typu (P51, USH, USR a podobně). Složení odpovídá tomu co bylo v brašně která byla používána i v civilu a asi bys ty chybějící věci i sehnal od někoho kdo tyhle ústředny dělal, když se rušily tyhle ústředny přípravky a nářadí obvykle zbylo a řada z něj nebyla moc k použití.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Souprava-spojovaciho-mechanika-t85815#317365 Verze : 0
Je možné, že pôvodne to vzniklo ako brašňa spojového mechanika, ale ja ju mám, skutočne neúplnú zo súpravy R140. Sú v nej aj špeciálne prípravky pre rádiostanice, napr. "gumový prst" bez ktorého sa nedali skoro ani vybrať elektrónky z RM31. Osobne som v nej nikdy nevidel skúšobný mikrotelefón, dokonca ani na fotke ktorú som niekde mal. Je ale možné, že bolo viac verzií. Budem rád ak sa dozviem viac.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Souprava-spojovaciho-mechanika-t85815#317367 Verze : 0
ten mikrotelefon jednoznačně patří do místa kde je na fotce kabel (který do ní nepatří. A k čemu by na opravy radiostanice (jakékoli) byly třeba pérové váhy? Nebo třeba ta ladička (myslím že to bylo komorní A Smile ) Původně je to jednoznačně na ústředny a dálnopisy. zcela určitě tam nebyly ty měřáky, obvykle tam byl ohmetr DM10, teoreticky Avomet II. To že to někdo přidal ke stanici je věc jiná, původní určení je zcela jistě k údržbě a opravám ústředen a dálnopisů. Tahle verze je prostě pro spojového mechanika Smile ne pro spojovacího. (obojí jsem dělal jak na vojně tak v civilu, tohle je zcela jednoznačně zaměřené na ústředny). Později někdo část věcí vybrakoval a dodal jiné, třeba to kladivo Smile a svěrku. Olejnička bývala jiného typu, ale to se mohlo lišit, ty brašny dělalo pokud vím nějaké družstvo a mohlo použít různé.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Souprava-spojovaciho-mechanika-t85815#317372 Verze : 0
Ladička se i v civilu sloužila na dálnopisy, na hnacím motoru ke je kolo s namalovanými segmenty a to spolu s ladičkou slouží jko stroboskop, klepneš ladičkou a díváš se skrze ty otvory v plechu na jejích ramenech, pokud se bílé segmenty jeví že stojí je rychlost otáček správná, jinak se musí buď zvýšit nebo snížit, prosté ale účinné. K čemu by na dálnopis byly pérové váhy nevím, ale v Daliboru byla i reléová část, takže zřejmě na ni. Kladivo je opravdu divné, ale pokud je na fotce Smile jinak pájka (trafo) patří i do souopravy na ústředny.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Souprava-spojovaciho-mechanika-t85815#323708 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více