CZK - Praga V3S M2

     
Název:
Name:
Praga V3S M2 Praga V3S M2
Originální název:
Original Name:
Praga V3S M2
Kategorie:
Category:
valník cargo bed truck
Výrobce:
Producer:
Automobilové závody Letňany n.p., Praha-Letňany /
Opravy zemědělských strojů n.p., Vinoř /
Bratislavské automobilové závody n.p., Bratislava /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1984-DD.MM.1990 (Praga V3S M2)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~130 000 (všechny verze, včetně civilní výroby / all versions, including civil production)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.198R
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 + 1 (+ 25 na korbě / + 25 on the platform)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
6x6
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
5850 kg 12897 lb
Užitečné zatížení:
Payload:
55001) kg 121251) lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
113502) kg 250222) lb
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
60003) kg 132283) lb
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
173504) kg 382504) lb
Celková délka:
Overall Length:
6910 mm 22ft 8in
Celková šířka:
Overall Width:
2320 mm 7ft 7in
Celková výška:
Overall Height:
29255) mm 9ft 7in5)
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm 1ft 3.75in
Rozvor:
Wheelbase:
3580 mm - 1120 mm 141in - 44in
Rozchod:
Track:
1870 mm - přední náprava
1755 mm - zadní nápravy
73in - front axle
69in - rear axles
Brzdová soustava:
Braking System:
provozní - pneumatická, dvoukruhová, bubnová
parkovací - převodová, pásová
service brake - dual-circuit pressure-air drum brakes
parking brake - transmission brake, band type
Elektrický systém:
Electrical System:
napětí elektrické sítě: 24 V
ukostřený záporný pól
dva akumulátory: 12 V / 125 Ah
alternátor: 28 V / 27 A
nominal voltage: 24 V
ground pole: negative
two batteries: 12 V / 125 Ah
alternator: 28 V / 27 A
Pneumatiky:
Tyres:
8,25-20 HD 10 PR
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Tatra T-912-5
- vznětový (vícepalivový), řadový, vzduchem chlazený, čtyřtaktní, s přímým vstřikem paliva
- počet válců: 6
- vrtání: 115 mm
- zdvih: 130 mm
- objem válců: 8 102 cm3
- maximální točivý moment: 452 Nm při 1400 ot/min
- maximální výkon: 88 kW při 2100 ot/min
Tatra T-912-5
- air cooled, in-line, four stroke, direct injection diesel (multi-fuel) engine
- number of cylinders: 6
- bore: 4.53 in
- stroke: 5.12 in
- swept volume: 494 cu in
- maximum torque: 333 lb.ft at 1400 rpm
- maximum power output: 118 hp (120 PS) at 2100 rpm
Převodovka:
Gearbox:
mechanická, 4+1, normální a redukovaný chod mechanical, 4 forward and 1 reverse gears, normal or reduced drive mode
Spojka:
Clutch:
suchá, jednokotoučová, hydraulické ovládání s posilovačem dry, single-plate, hydraulic control with pressure-air power cylinder
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
120 l 26 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
75 km/h 47 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km ? mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
960 km 597 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
68 ° / 32 °
Svah:
Gradient:
346) ° 756) %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
1,1 m 43,3in
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
1) na silnici, 3500 kg v terénu
2) na silnici, 9350 kg v terénu
3) na silnici, 4500 kg v terénu
4) na silnici, 13850 kg v terénu
5) plachta v horní poloze, 2530 mm po kabinu
6) na silnici i v terénu


přehled verzí
1) on the road, off-road 7716 lb
2) on the road, off-road 20613 lb
3) on the road, off-road 9921 lb
4) on the road, off-road 30534 lb
5) tarpaulin in the top position, 8ft 3.5in to the cab
6) on the road and off-road


overview of versions
Zdroje:
Sources:
Tanková a automobilová technika v české a slovenské armáde, Naše vojsko, 2003, ISBN 80-206-0684-X
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-M2-t40689#193893 Verze : 0
Automobil V3S M2 je odvodený od typu V3S M1, je schopný prekonávať vodné prekážky o hĺbke až 1,1 m.


Pre vykurovanie búdky vodiča je na výfukovom potrubí motoru umiestnený výmenník tepla pre ohrev teplého vzduchu.


Motor T 912-5 je upravený pre prevádzku na náhradné palivo.


Skriňa spojky je vodotesná.


Prevodovka, prídavná prevodovka a nápravy majú všetky výstupné unášeče krížových kĺbov utěsněné zdvojenými tesniacimi hriadeľovými krúžkami.


Brzdová sústava je dvojkruhová. Zo vzduchovej sústavy je vyvedený vývod pre odpruženi sedačky vodiča. V sústave je zamontovaný protiúrazový vstrekovač.


Na prednej náprave sú namontované hydraulické teleskopické tlmiče pérovania.


Elektrické zariadenie a príslušenstvo je konštruované pre jednosmerný menovité napätie 24 V.


Výbava automobilu je inak rozmiestnená s ohľadom na zväčšenú prípustnú výšku brodu.


Automobil je vybavený iba jedným náhradným kolesom.


Búdka vodiča je účinnejšie izolovaná proti hluku. Je vybavená pneumaticky odpruženou sedačkou vodiča. Sedačka spolujazdca je novej konštrukcie.


Prístrojová doska je vybavená väčší počtom kontrolných prístrojov, kontrolných a signálnych svietidiel a ovládačov.


Na zadnej stene búdky sú úchyty pre upevneniu filtračného a ventilačného zariadenia. K zvýšeniu účinnosti vykurovacia búdky bol novo skonštruovaný rozvod teplého vzduchu.



Zdroj : Aut-24-11 Nákladné terénne automobily V3S, V3S-M1 a V3S-M2. Popis a prevádzka - predpis ČSĽA, Praha 1988
CZK - Praga V3S M2 - Rozmerový náčrt V3S M2.

Rozmerový náčrt V3S M2.
CZK - Praga V3S M2 - Rám vozidla - popis.

Rám vozidla - popis.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-M2-t40689#392415 Verze : 0
Prevádzka na náhradné palivo



Motor T 912-5 automobilu V3S-M2 je upravený na krátkodobú prevádzku na náhradné palivá :


Letecký petrolej PL-6 a jeho zmesi s motorovou naftou NM-30 alebo NM-35,
Nízkooktánový benzín ( napr. letecký benzín BL-78) a jeho zmesi s motorovou naftovou alebo motorovým olejom,
Automobilový benzín BA-90 v zmesy s motorovou naftovou alebo motorovým olejom,
Automobilový benzín BA-96 v zmesi s motorovou naftou NM-30 alebo NM-35.


Použitie náhradných palív v motoroch T 912-5 je možné bez akýchkoľvek úprav.


Prevádzku automobilu na náhradné palivá je nutné obmedziť na najmenšiu nutnú mieru. Pri prevádzke na náhradné palivá, hlavne na automobilový benzín v zmesiach s motorovou naftou alebo olejom sa zhoršujú prevádzkové vlastnosti automobilu.



Zdroj : Aut-24-11 Nákladné terénne automobily V3S, V3S-M1 a V3S-M2. Popis a prevádzka – predpis ČSĽA, Praha 1988
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-M2-t40689#393320 Verze : 0
Praga V3S M2

Rozdíly mezi P V3S a P V3S M2:
- zvýšený objem motoru, motor jako v S5T
- jinak odstupňovaná převodovka (max. 80 km/h) a použito řazení pomocí zubových spojek
- tříokruhová vzduchová soustava, vzduchový posilovač spojky, odpérovaná sedačka řidiče
- napětí 24V, alternátor, hl. světla v nárazníku, příprava na mlhovky, zadní couvací světlo, akumulátory v kasliku pod budkou, el. stěrače, jiná přístrojová deska

M2 se vyřazovaly v polovině 90.let z důvodu nedostatku nahr. dílů.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-M2-t40689#156643 Verze : 0
Praga V3S M2 vyřazená z výzbroje české armády s připojeným přívěsem A3S, zhruba 2002.
CZK - Praga V3S M2 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-M2-t40689#157630 Verze : 0
Praga V3S M2 vyřazená z výzbroje české armády, srpen 2007.
CZK - Praga V3S M2 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-M2-t40689#184037 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více