CA-18
Cisternový automobil určený k přepravě automobilového i leteckého benzínu, motorové nafty a leteckého petroleje. Za vozidlo lze připojit cisternový přívěs CP-11.
Cisterna je vybavena čerpací a měrnou jednotkou. Čerpací jednotka je poháněna od motoru vozidla a umožňuje plnění a vyprazdňování vlastní nádrže na pohonné hmoty. Nádrž je vyrobena z polyesterového skelného laminátu o tloušťce stěny kolem 7,5 mm.
CA-18 byly do výzbroje ČSLA zaváděny jako náhrada za starší typ CA-17. Vývoj byl realizován v první polovině osmdesátých let v ZTS VVÚ Košice. Výroba CA-18 byla zahájena v roce 1984. První CA-18 byly vojenským útvarům ČSLA dodány patrně v roce 1985. Do roku 1989 bylo vyrobeno celkem 114 exemplářů.
Na Slovensku došlo k rekonstrukci části používaných CA-18. Nejviditelnějším rozdílem u upravených slovenských cisteren je nahrazení původní laminátové nádrže nádrží ocelovou splňující normy ADR (Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí).
CA-18 zavedla do své výzbroje v druhé polovině osmdesátých let východoněmecká armáda. Po sjednocení Německa na samém začátku devadesátých let skončily v řadách Bundeswehru, který se jich velmi rychle zbavil. V této době právě probíhala operace Desert Shield (přípravné stádium před operací Desert Storm) a Američané měli v Saúdské Arábii komplikace v logistické podpoře svých sil kvůli nedostatečnému počtu nákladních vozidel, tankových přepravníků nebo cisteren. Původně východoněmecké CA-18 si tak v řadách americké armády "zaválčily" na Arabském poloostrově. Američanům mělo být dodáno celkem 17 cisteren CA-18. Po skončení války pak byla tato vozidla předána řecké armádě.
Uživatelé: Československo (ČR / SR), NDR, Řecko, USA
Technicko-taktická data
Hmotnost:
- celková mimo veřejné komunikace: 23 400 kg
- celková na veřejných komunikacích: 27 400 kg
- pohotovostní: 13 100 kg
Obsluha: 1 (řidič-strojník)
Rozměry:
- délka: 9 460 mm
- šířka: 2 500 mm
- výška: 3 170 mm
- světlá výška: 320 mm
Brodivost: 800 mm
Maximální rychlost: 80 km/h
Spotřeba paliva: 75 l / 100 km
Jízdní dosah: 560 km
Nádrž:
- počet komor: tři, oddělené
- skutečný objem: 18 000 l
- maximální užitečný objem: 17 500 l
- čerpadlo: odstředivé, samonasávací, čtyřstupňové s mechanickými ucpávkami
- průtok čerpadlem: 20 l/s
Cisternový automobil určený k přepravě automobilového i leteckého benzínu, motorové nafty a leteckého petroleje. Za vozidlo lze připojit cisternový přívěs CP-11.
Cisterna je vybavena čerpací a měrnou jednotkou. Čerpací jednotka je poháněna od motoru vozidla a umožňuje plnění a vyprazdňování vlastní nádrže na pohonné hmoty. Nádrž je vyrobena z polyesterového skelného laminátu o tloušťce stěny kolem 7,5 mm.
CA-18 byly do výzbroje ČSLA zaváděny jako náhrada za starší typ CA-17. Vývoj byl realizován v první polovině osmdesátých let v ZTS VVÚ Košice. Výroba CA-18 byla zahájena v roce 1984. První CA-18 byly vojenským útvarům ČSLA dodány patrně v roce 1985. Do roku 1989 bylo vyrobeno celkem 114 exemplářů.
Na Slovensku došlo k rekonstrukci části používaných CA-18. Nejviditelnějším rozdílem u upravených slovenských cisteren je nahrazení původní laminátové nádrže nádrží ocelovou splňující normy ADR (Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí).
CA-18 zavedla do své výzbroje v druhé polovině osmdesátých let východoněmecká armáda. Po sjednocení Německa na samém začátku devadesátých let skončily v řadách Bundeswehru, který se jich velmi rychle zbavil. V této době právě probíhala operace Desert Shield (přípravné stádium před operací Desert Storm) a Američané měli v Saúdské Arábii komplikace v logistické podpoře svých sil kvůli nedostatečnému počtu nákladních vozidel, tankových přepravníků nebo cisteren. Původně východoněmecké CA-18 si tak v řadách americké armády "zaválčily" na Arabském poloostrově. Američanům mělo být dodáno celkem 17 cisteren CA-18. Po skončení války pak byla tato vozidla předána řecké armádě.
Uživatelé: Československo (ČR / SR), NDR, Řecko, USA
Technicko-taktická data
Hmotnost:
- celková mimo veřejné komunikace: 23 400 kg
- celková na veřejných komunikacích: 27 400 kg
- pohotovostní: 13 100 kg
Obsluha: 1 (řidič-strojník)
Rozměry:
- délka: 9 460 mm
- šířka: 2 500 mm
- výška: 3 170 mm
- světlá výška: 320 mm
Brodivost: 800 mm
Maximální rychlost: 80 km/h
Spotřeba paliva: 75 l / 100 km
Jízdní dosah: 560 km
Nádrž:
- počet komor: tři, oddělené
- skutečný objem: 18 000 l
- maximální užitečný objem: 17 500 l
- čerpadlo: odstředivé, samonasávací, čtyřstupňové s mechanickými ucpávkami
- průtok čerpadlem: 20 l/s