Prototyp nákladního automobilu Avia / Praga S-430
Stručná historie
Vedení ČSLA se snažilo zavést plnohodnotnou náhradu za nákladní automobil Praga V3S, postupně zkoušelo různé prototypy, například Praga S-360 a S-430 i V6S později známý pod označením BAZ Děvín.
V první polovině šedesátých let minulého století vyzvala armáda firmu Avia k zahájení vývoje středního terénního nákladního automobilu. Protože součástí Avie byla i firma Praga došlo k vývoji armádního speciálu v tamní konstrukční kanceláři. Od roku 1965, kdy byl oficiálně zahájen vývoj, do roku 1971 vzniklo šest prototypů s různými nástavbami. Na vývoji skříňových verzí se podílela vysokomýtská Karosa.
Základní údaje vozidla S-430 valník
- nákladní terénní automobil, přední náprava řiditelná, všechny nápravy hnané
- název a zkratka v ČSLA: nezaveden
- zavedení do výzbroje: nezaveden, zkoušen prototyp
- název u firmy Praga: Special typ 430
- zkratka: S-430
- název a zkratka u firmy Avia: dosud nezjištěny (občas uváděn jako S-430)
- vývoj prototypu a výroba: 1965-1971
- počet vyrobených kusů: 6
Osádka: 1+1 osoba
Rozměry
- hmotnost pohotovostní: 6950 kg
- hmotnost maximální: ~13000 kg
- délka celková: ~7160 mm (jiné prameny uvádějí 7245 mm)
- ložná plocha: 4500x2350 mm
- šířka celková: 2500 mm
- výška celková: ~3100 mm (jiné prameny uvádějí 3170 mm)
- výška kabiny: ~2650 mm
- výška světlá: ~400 mm
- přední nájezdový úhel: 40°
- zadní nájezdový úhel: 40°
Pohon
- motor, typ: Avia typ B615
- provedení: benzínový, vodou chlazený, řadový
- počet válců: 6
- vrtání: Ř100 mm (jiné prameny uvádějí 105 mm)
- zdvih: 100 mm (jiné prameny uvádějí 110 mm)
- stlačení: 8:1
- obsah: 5,715 dm3 (jiné prameny uvádějí 5,75 dm3)
- výkon: 117 kW (159 k) při 3000 obr. za min. (jiné prameny uvádějí 3500 obr./min.)
Převodovka
- typ: mechanická, pětistupňová, 2. až 5. stupeň synchronizovány
- vpřed: 5 stupňů
- vzad: 1 stupeň
- přídavná převodovka: mechanická, dvoustupňová s mezinápravovým diferenciálem
Podvozek
- uspořádání: 6x6
- rozchod předních kol: 2000 mm
- rozchod zadních kol: 2000 mm
- rozvor os: 3100+1300 mm
- pneumatiky: 12,00-20
Výkony
- únosnost na silnici: 6000 kg
- únosnost v terénu: 4000 kg
- max. rychlost na silnici: 85 km/h
- max. rychlost v terénu: ... km/h
- dojezd po silnici: ... km
- dojezd v terénu: ... km
- stupeň: ... m
- zákop: ... m
- brod: 1,1 m
- svah: do 75 % (33,75°)
- boční náklon: do ... % (... °)
Přídavná zařízení
- benzinový ohřívač motoru pro studeny start,
- centrální huštění pneumatik,
- filtroventilační zařízení v kabině řidiče,
- topení pro vyhřívání korby zaplachtovaného valníku,
- naviják s tažnou silou 44,1 kN (4500 kg).
Poznámka
V depozitu Vojenského technického muzea v Lešanech je uskladněn prototyp S430 v provedení valník. Valník byl zrenovován firmou Auto S. V. A. a často bývá předváděn v jízdě. Tvrdí se, že v Lešanech se nachází ještě skříňová verze. Toto tvrzení není fotograficky zdokumentováno. Na Slovensku v místním VTM Piešťany se nalézá jedno chassis S430 bez nástavby. Před léty byl jeden kus nabízen k prodeji. Co se s ním stalo není mi známo.
Použitá vyobrazení byla převzata z níže uvedených zdrojů.
Zdroje
Jan Neumann: Praga V3S, Grada, Praha 2008, ISBN 978-80-247-2172-9, kapitola: Pokusy o náhradu, Avia S 430, strany: 101 až 112
ČSN 011300 Zákonné měrové jednotky, Tabulky SI, Praha 1977 a 1987
Internet
http://www.autosva.cz/ukazka/avia-s430
http://www.avia-club.com/model/avia-s430-44
www.brdm2.estranky.cz
www.trucksplanet.com
www.vhu.cz
Stručná historie
Vedení ČSLA se snažilo zavést plnohodnotnou náhradu za nákladní automobil Praga V3S, postupně zkoušelo různé prototypy, například Praga S-360 a S-430 i V6S později známý pod označením BAZ Děvín.
V první polovině šedesátých let minulého století vyzvala armáda firmu Avia k zahájení vývoje středního terénního nákladního automobilu. Protože součástí Avie byla i firma Praga došlo k vývoji armádního speciálu v tamní konstrukční kanceláři. Od roku 1965, kdy byl oficiálně zahájen vývoj, do roku 1971 vzniklo šest prototypů s různými nástavbami. Na vývoji skříňových verzí se podílela vysokomýtská Karosa.
Základní údaje vozidla S-430 valník
- nákladní terénní automobil, přední náprava řiditelná, všechny nápravy hnané
- název a zkratka v ČSLA: nezaveden
- zavedení do výzbroje: nezaveden, zkoušen prototyp
- název u firmy Praga: Special typ 430
- zkratka: S-430
- název a zkratka u firmy Avia: dosud nezjištěny (občas uváděn jako S-430)
- vývoj prototypu a výroba: 1965-1971
- počet vyrobených kusů: 6
Osádka: 1+1 osoba
Rozměry
- hmotnost pohotovostní: 6950 kg
- hmotnost maximální: ~13000 kg
- délka celková: ~7160 mm (jiné prameny uvádějí 7245 mm)
- ložná plocha: 4500x2350 mm
- šířka celková: 2500 mm
- výška celková: ~3100 mm (jiné prameny uvádějí 3170 mm)
- výška kabiny: ~2650 mm
- výška světlá: ~400 mm
- přední nájezdový úhel: 40°
- zadní nájezdový úhel: 40°
Pohon
- motor, typ: Avia typ B615
- provedení: benzínový, vodou chlazený, řadový
- počet válců: 6
- vrtání: Ř100 mm (jiné prameny uvádějí 105 mm)
- zdvih: 100 mm (jiné prameny uvádějí 110 mm)
- stlačení: 8:1
- obsah: 5,715 dm3 (jiné prameny uvádějí 5,75 dm3)
- výkon: 117 kW (159 k) při 3000 obr. za min. (jiné prameny uvádějí 3500 obr./min.)
Převodovka
- typ: mechanická, pětistupňová, 2. až 5. stupeň synchronizovány
- vpřed: 5 stupňů
- vzad: 1 stupeň
- přídavná převodovka: mechanická, dvoustupňová s mezinápravovým diferenciálem
Podvozek
- uspořádání: 6x6
- rozchod předních kol: 2000 mm
- rozchod zadních kol: 2000 mm
- rozvor os: 3100+1300 mm
- pneumatiky: 12,00-20
Výkony
- únosnost na silnici: 6000 kg
- únosnost v terénu: 4000 kg
- max. rychlost na silnici: 85 km/h
- max. rychlost v terénu: ... km/h
- dojezd po silnici: ... km
- dojezd v terénu: ... km
- stupeň: ... m
- zákop: ... m
- brod: 1,1 m
- svah: do 75 % (33,75°)
- boční náklon: do ... % (... °)
Přídavná zařízení
- benzinový ohřívač motoru pro studeny start,
- centrální huštění pneumatik,
- filtroventilační zařízení v kabině řidiče,
- topení pro vyhřívání korby zaplachtovaného valníku,
- naviják s tažnou silou 44,1 kN (4500 kg).
Poznámka
V depozitu Vojenského technického muzea v Lešanech je uskladněn prototyp S430 v provedení valník. Valník byl zrenovován firmou Auto S. V. A. a často bývá předváděn v jízdě. Tvrdí se, že v Lešanech se nachází ještě skříňová verze. Toto tvrzení není fotograficky zdokumentováno. Na Slovensku v místním VTM Piešťany se nalézá jedno chassis S430 bez nástavby. Před léty byl jeden kus nabízen k prodeji. Co se s ním stalo není mi známo.
Použitá vyobrazení byla převzata z níže uvedených zdrojů.
Zdroje
Jan Neumann: Praga V3S, Grada, Praha 2008, ISBN 978-80-247-2172-9, kapitola: Pokusy o náhradu, Avia S 430, strany: 101 až 112
ČSN 011300 Zákonné měrové jednotky, Tabulky SI, Praha 1977 a 1987
Internet
http://www.autosva.cz/ukazka/avia-s430
http://www.avia-club.com/model/avia-s430-44
www.brdm2.estranky.cz
www.trucksplanet.com
www.vhu.cz