CZE - AD 20.2 (autojeřáb)

AD 20.2
     
Název:
Name:
AD 20.2 AD 20.2
Originální název:
Original Name:
AD 20.2
Kategorie:
Category:
autojeřáb mobile crane
Výrobce:
Producer:
ČKD Mobilní Jeřáby a.s., Slaný
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.199R-DD.MM.201R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
950+ (všechny verze AD 20 / all versions of AD 20)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.199R
Obsluha:
Crew:
1
Technické údaje:
Technical Data:
 
Podvozek:
Chassis:
Tatra 815-280R21 25 270 6x6.2 TERRN°1
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
? kg ? lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
24560 kg 54146 lb
Celková délka:
Overall Length:
10530 mm 34ft 6.5in
Celková šířka:
Overall Width:
2500 mm 8ft 2in
Celková výška:
Overall Height:
3750 mm 12ft 4in
Světlá výška:
Ground Clearance:
290 mm 11in
Rozvor:
Wheelbase:
3700 mm - 1320 mm 146in - 52in
Rozchod:
Track:
1994 mm - přední náprava
1774 mm - zadní nápravy
78.5in - front axle
70in - rear axles
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Tatra T3C-928-80
- vznětový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný, s chlazením plnicího vzduchu, splňující limity exhalací EURO 3
- počet válců: 8
- vrtání: 120 mm
- zdvih: 140 mm
- objem válců: 12 667 cm3
- maximální točivý moment: 1800 Nm při 1000 ot/min
- maximální výkon: 270 kW při 1800 ot/min
Tatra T3C-928-80
- air cooled, V-type, four stroke, turbocharged and charge-air-cooled direct injection Diesel engine, electronic cooling control; meets EURO 3 emission standards
- number of cylinders: 8
- bore: 4.72 in
- stroke: 5.51 in
- swept volume: 773 cu in
- maximum torque: 1328 lb.ft at 1000 rpm
- maximum power output: 362 hp (367 PS) at 1800 rpm
Převodovka:
Gearbox:
Tatra 10 TS 180
- synchronizovaná 5+1; řazení mechanické s pneumatickým posilovačem, normální a redukovaný chod řazený elektropneumaticky s předvolbou
Tatra 10 TS 180
- synchromesh gearbox with semiautomatic split, 5 forward and 1 reverse gears, normal or reduced drive mode; pressure-air assisted gear-shifting by means of a gear shift lever with pre-selector
Spojka:
Clutch:
MFZ 1x430
jednolamelová s průměrem 430 mm s membránovou pružinou, ovládání hydraulické se vzduchovým posilovačem
MFZ 1x430
single-plate, diaphragm clutch 1x430 mm, attached to the engine fly wheel; hydraulic control with pressure-air power cylinder
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
220 l 48.39 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
80 km/h 50 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km ? mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / ? °
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Nástavba:
Superstructure:
nosnost: 20 000 kg

pojezd s břemenem: 4 000 kg / 2 800 mm

délka základního výložníku:
- zasunutý: 8 900 mm
- vysunutý: 20 900 mm
délka výložníku s nástavcem: 28 800 mm

hydraulická soustava:
- 2 pomocné obvody na podvozku
- 2 hlavní obvody na otočném vršku

bezpečnostní zařízení: SLI 05

ovládání: mechanické, čtyřpákové ovládání rozvaděčů

šířka s vysunutými opěrami: 4 600 mm
lifting capacity: 44 092 lb

travel with load: 8 818 lb / 9ft 2.25in

length of basic boom:
- retracted: 29ft 2.5in
- extended: 68ft 7in
length of boom with fly jib: 94ft 6in

hydraulic system:
- 2 auxiliary circuits on undercarriage
- 2 main circuits on slewing superstructure

safety device: SLI 05

control: mechanical, four-lever control of distributors

width with extended outriggers: 15ft 1in
Uživatelské státy:
User States:
1)
2)
1)
2)
Poznámka:
Note:
1) podvozek T-815-250P11 a T815-280R21
2) podvozek T-815-250P11 a T815-7T3R31
1) T-815-250P11 and T815-280R21 chassis
2) T-815-250P11 and T815-7T3R31 chassis
Zdroje:
Sources:
firemní materiály ČKD Mobilní Jeřáby
MO ČR - www.army.cz
URL : https://www.valka.cz/CZE-AD-20-2-autojerab-t185427#541347 Verze : 1
AD 20.2


Autojeřáb AD 20.2 je určený pro stavební a montážní práce i v těžkém terénu. V provedení pro českou armádu je postaven na podvozku Tatra 815-280R21 25 270 6×6.2 s třídílným teleskopickým výložníkem a příhradovým nástavcem. Pro potřeby AČR je dále vybaven vyprošťovacím navijákem o tahu v laně 10 t a speciálním závěsem na kontejnery Z20LRT.


Autojeřáby AD 20.2 byly do výzbroje Armády České republiky zavedeny ve druhé polovině devadesátých let (cca 1997). Jednalo se o vozidla postavená na podvozku řady Tatra 815-2 (Tatra 815-250P11 28 230 6×6.2), která byla dodávána přibližně do roku 2000. Stroje z pozdějších dodávek využívaly strojový spodek řady Tatra 815-2 TERRN°1 (Tatra 815-280R21 25 270 6×6.2). Dne 15. července 2003 byla uzavřena smlouva na dodání tří jeřábů AD 20.2 pro potřeby AČR za částku 24 737 574 Kč. Dalších deset vozidel bylo české armádě dodáno na základě smlouvy uzavřené 1. prosince 2005 za sumu 83 492 780 Kč.


Autojeřáb AD 20.2 byl nasazen na letišti v afghánském Kábulu, kde byl zařazen v sestavě Národního podpůrného prvku, který sloužil k podpoře jednotek AČR na území Afghánistánu zasazených v rámci misí ISAF a Resolute Support, a to především k zabezpečení systému administrativní a logistické podpory (2. úrovně) a koordinace zdravotnického zabezpečení.


Známá vozidla (10/2015):

VPZ
Útvar
023 90-77Agentura vojenského zdravotnictví (rok výroby 2005)
023 90-84142. prapor oprav
023 90-91Národní podpůrný prvek, Úkolové uskupení AČR ISAF / Úkolové uskupení AČR RS /Základna munice/ (rok výroby 2005)
024 45-3842. mechanizovaný prapor (rok výroby 2006)
024 45-4541. mechanizovaný prapor
024 45-5214. pluk logistické podpory (rok výroby 2006)
024 45-8371. mechanizovaný prapor
024 45-9072. mechanizovaný prapor (rok výroby 2006)
241 08-21 225. letka bojového zabezpečení
241 08-45 25. protiletadlový raketový pluk
302 30-79Centrum zabezpečení munice (rok výroby 1998)
310 01-0131. pluk radiační, chemické a biologické ochrany
310 59-4214. pluk logistické podpory (rok výroby 2000)
353 20-32 141. zásobovací prapor (rok výroby 1998)
360 67-00Centrum zabezpečení zahraničních operací a mimořádných stavů (rok výroby 2000)
431 22-19151. ženijní prapor (rok výroby 2003)
439 88-77 Centrum zdravotnického materiálu
537 22-14142. prapor oprav (rok výroby 1997)
541 22-86Agentura vojenského zdravotnictví (rok výroby 1998)
URL : https://www.valka.cz/CZE-AD-20-2-autojerab-t185427#541340 Verze : 19
AD 20.2 (VPZ 024 45-38, podvozek T815-280R21) z výzbroje Roty logistiky 42. mechanizovaného praporu na pražské vojenské přehlídce, 28. 10. 2008.
CZE - AD 20.2 (autojeřáb) -


URL : https://www.valka.cz/CZE-AD-20-2-autojerab-t185427#541352 Verze : 3
AD 20.2, křivka a tabulka nosnosti.
CZE - AD 20.2 (autojeřáb) - (ČKD Mobilní Jeřáby)

(ČKD Mobilní Jeřáby)
URL : https://www.valka.cz/CZE-AD-20-2-autojerab-t185427#541341 Verze : 0
AD 20.2 (VPZ 360 67-00, podvozek T-815-250P11) z výzbroje roty zabezpečení 15. kontingentu AČR v silách KFOR, zachycený při výstavbě provizorní školy v obci Lausa, říjen 2009. Na začátku června 2009 vyhořela po zásahu bleskem v kosovské vesnici Lausa v podujevské municipalitě základní škola pro více než 200 dětí. Styčný monitorovací tým 15. kontingentu AČR v silách KFOR vyvolal jednání mezi starostou obce, ředitelem školy a zástupci roty zabezpečení. Výsledkem jednání byla dohoda, že český kontingent poskytne škole šest kontejnerů jako dočasné řešení situace, než bude postavena nová budova školy. Díky zapůjčení kontejnerů vznikly tři třídy, dohromady zhruba pro 70 dětí.
CZE - AD 20.2 (autojeřáb) - (MO ČR - www.army.cz)

(MO ČR - www.army.cz)
CZE - AD 20.2 (autojeřáb) - (MO ČR - www.army.cz)

(MO ČR - www.army.cz)
CZE - AD 20.2 (autojeřáb) - (MO ČR - www.army.cz)

(MO ČR - www.army.cz)
URL : https://www.valka.cz/CZE-AD-20-2-autojerab-t185427#541354 Verze : 2
AD 20.2 (VPZ 023 90-84, podvozek T815-280R21), 142. prapor oprav, Dragounská kasárna, Klatovy, červen 2013.
CZE - AD 20.2 (autojeřáb) -


URL : https://www.valka.cz/CZE-AD-20-2-autojerab-t185427#541351 Verze : 2
Autojeřáb AD 20.2 na podvozku Tatra 815-2 TERRA zachycený při instalaci odminovacího tralu KMT-7 na tank T-72AV z výzbroje ázerbajdžánské armády po skončení války o Náhorní Karabach, listopad 2020. Tank s navěšeným KMT-7 byl následně použit pro odminování části cesty Tartar-Suqovuşan.

Zdroj:
vk.com

CZE - AD 20.2 (autojeřáb) -


CZE - AD 20.2 (autojeřáb) -


CZE - AD 20.2 (autojeřáb) -


CZE - AD 20.2 (autojeřáb) -


CZE - AD 20.2 (autojeřáb) -


CZE - AD 20.2 (autojeřáb) -


CZE - AD 20.2 (autojeřáb) -


URL : https://www.valka.cz/CZE-AD-20-2-autojerab-t185427#655814 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více