CA - HMS Dorsetshire (40)

     
Název:
Name:
HMS Dorsetshire HMS Dorsetshire
Originální název:
Original Name:
HMS Dorsetshire
Kategorie:
Category:
těžký křižník Heavy Cruiser
Třída:
Class:
County A / Norfolk
Kódové označení:
Pennant Number:
40
Loděnice:
Builder:
H.M. Dockyard Portsmouth, Portsmouth
Založení kýlu:
Laid Down:
21.09.1927
Spuštění na vodu:
Launched:
29.01.1929
Uvedení do služby:
Commissioned:
30.09.1930
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
05.04.1942 potopen JV od Cejlonu / was sunk SE of Ceylon /
Velitel:
Commander:
31.08.1939-08.08.1941 Martin, Benjamin Charles Stanley (Captain)
08.08.1941-05.04.1942 Agar, Augustus Willington Shelton (Captain)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Posádka: Crew:
mírový stav / Peacetime:
- 710

válečný stav / Wartime:
- 819
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
10135 t 9975 long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
13503 t 13290 long tons
Délka:
Length:
192,86 m 632 ft 9 in
Šířka:
Beam:
20,12 m 66 ft
Ponor:
Draught:
6,60 m 21 ft 8 in
Pancéřování:
Armour:
boční pás: 25 mm
přepážky: 25-64 mm
muniční sklady: 25-111 mm
hlavní paluba: 36-76 mm
dělové věže: 25 mm


1937
boční pás: 25-111 mm
přepážky: 25-64 mm
muniční sklady: 25-111 mm
hlavní paluba: 36-76 mm
dělové věže: 25 mm
Belt: 1.0 in
Bulkheads: 1.0-2.5 in
Ammunition Store: 1.0-4.4 in
Main Deck: 1.4-3.0 in
Main Turrets: 1.0 in


1937
Belt: 1.0-4.4 in
Bulkheads: 1.0-2.5 in
Ammunition Store: 1.0-4.4 in
Main Deck: 1.4-3.0 in
Main Turrets: 1.0 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ: Type: 4x parní turbína Parsons
8x 3-bubnový kotel Admiralty
4x Parsons Geared Steam Turbine
8x Admiralty 3-drum Boiler
Výkon:
Power:
59656 kW při ? ot/min 80000 bhp at ? rpm
Šrouby:
Propellers:
4
Zásoba paliva:
Fuel Load:
3241 t 3190 long tons
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
59,7 km/h 32.25 kt
Dosah: Range: 23150 km při rychlosti 22,2 km/h 12500 nm at speed 12.0 kt
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
8x 203 mm L/50 BL Mark VIII ve věži Mark II (4x II)
4x 102 mm L/45 QF Mark V na lafetě HA Mark IV (4x I)
4x 40 mm L/39 QF Mark II na lafetě HA Mark II (4x I)
8x 533 mm torpédomet (2x IV)


1933
8x 203 mm L/50 BL Mark VIII ve věži Mark II (4x II)
4x 102 mm L/45 QF Mark V na lafetě HA Mark IV (4x I)
4x 40 mm L/39 QF Mark II na lafetě HA Mark II (4x I)
8x 12,7 mm L/62 MG Mark III (2x IV)
8x 533 mm torpédomet (2x IV)


1937
8x 203 mm L/50 BL Mark VIII ve věži Mark II (4x II)
8x 102 mm L/45 QF Mark XVI na lafetě Mark XIX (4x II)
16x 40 mm L/39 QF Mark VIII na lafetě Mark VII (4x IV)
8x 12,7 mm L/62 MG Mark III (2x IV)
8x 533 mm torpédomet (2x IV)


1942
8x 203 mm L/50 BL Mark VIII ve věži Mark II (4x II)
8x 102 mm L/45 QF Mark XVI na lafetě Mark XIX (4x II)
16x 40 mm L/39 QF Mark VIII na lafetě Mark VII (4x IV)
9x 20 mm L/70 QF Mark I na lafetě Mark I/II (9x I)
8x 12,7 mm L/62 MG Mark III (2x IV)
8x 533 mm torpédomet (2x IV)
8x 8-in/50 BL Mark VIII in Mark II Turret (4x II)
4x 4-in/45 QF Mark V in HA Mark IV Mount (4x I)
4x 2-pdr QF Mark II in HA Mark II Mount (4x I)
8x 21-in Torpedo-tube (2x IV)


1933
8x 8-in/50 BL Mark VIII in Mark II Turret (4x II)
4x 4-in/45 QF Mark V in HA Mark IV Mount (4x I)
4x 2-pdr QF Mark II in HA Mark II Mount (4x I)
8x 0.5-in/62 MG Mark III (2x IV)
8x 21-in Torpedo-tube (2x IV)


1937
8x 8-in/50 BL Mark VIII in Mark II Turret (4x II)
8x 4-in/45 QF Mark XVI in Mark XIX Mount (4xII)
16x 2-pdr QF Mark VIII in Mark VII Mount (4x IV)
8x 0.5-in/62 MG Mark III (2x IV)
8x 21-in Torpedo-tube (2x IV)


1942
8x 8-in/50 BL Mark VIII in Mark II Turret (4x II)
8x 4-in/45 QF Mark XVI in Mark XIX Mount (4xII)
16x 2-pdr QF Mark VIII in Mark VII Mount (4x IV)
9x 20 mm/70 QF Mark I in Mark I/II Mount (9x I)
8x 0.5-in/62 MG Mark III (2x IV)
8x 21-in Torpedo-tube (2x IV)
Vybavení: Equipment: 1931
1x letecký katapult


Červenec 1941
1x letecký katapult
1x Radar typ 286
1931
1x Seaplane Catapult


July 1941
1x Seaplane Catapult
1x Type 286 Radar
Nesená letadla: Aircraft Carried: 2x hydroplán Supermarine Walrus 2x Supermarine Walrus Seaplane
Poznámka:
Note:
původ jména: hrabství Dorsetshire v jihozápadní Anglii Name Origin: Dorsetshire County in South-West of England
Zdroje: Sources: PEJČOCH, Ivo - NOVÁK, Zdeněk - HÁJEK, Tomáš: Válečné lodě [4] - Druhá světová válka (ISBN 80-206-0357-3)
HRBEK, Ivan - HRBEK, Jaroslav: Loďstva států účastnících se druhé světové války (ISBN 80-206-0245-3)
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Dorsetshire_(40)
http://en.wikipedia.org/wiki/County_class_cruiser
http://home.swipnet.se/~w-11578/hms_norfolk.htm
navalhistory.flixco.info
www.dorsetshire.pwp.blueyonder.co.uk
www.uboat.net
www.merchantnavyofficers.com
www.world-war.co.uk/index.php3
www.battleships-cruisers.co.uk/norfolk_class.htm
www.bismarck-class.dk
www.naval-history.net
URL : https://www.valka.cz/CA-HMS-Dorsetshire-40-t69616#298599 Verze : 0

Historie HMS Dorsetshire




HMS Dorsetshire byl postaven jako jedna z lodí třídy County, resp. podtřídy Norfolk - prvních těžkých křižníků Velké Británie, budovaných po I. světové válce. Lodě měly takovou konstrukci, aby vyhověly podmínkám Washingtonské námořní konference z roku 1922, což pro těžké křižníky znamenalo limit 10 000 tun standardního výtlaku a hlavní děla ráže 203 mm (8").
Křižníky třídy County byly stavěny v rozmezí několika let a HMS Dorsetshire (40) patřil k třetí, poslední podtřídě, nazvané právě jménem této lodi.



Spuštění HMS Dorsetshire na vodu


HMS Dorsetshire (40) postavila královská loděnice v Portsmouthu a pokřtila jej vévodkyně ze Shaftesbury. Do znaku dostal zlatého kráčejícího lva v červeném poli a latinské heslo "Pro Patria et commitatu" - Za vlast a hrabství.
Po svém zařazení do služby v roce 1930 se stal vlajkovou lodí 2. eskadry křižníků.
V roce 1931 se, stále jako vlajková loď 2. eskadry křižníků pod velením kontradmirála Astley-Rushtona, účastnil událostí kolem Invergordonské vzpoury (vzpoura námořníků Royal Navy kvůli snížení platů) ve dnech 15.09.1931-16.09.1931.

V roce 1933 byl HMS Dorsetshire (40) převelena k části britského loďstva se základnou v jižní Africe (tzv.Africa Station), jako vlajková loď viceadmirála Edwarda Evanse. Zde plnil službu až do roku 1936, kdy loď prošla přestavbou, při které byla zesílena výzbroj a instalován pancéřový pás kolem boků.


Po přestavbě, v roce 1937, Admiralita HMS Dorsetshire (40) odvelela k 5. eskadře křižníků na základnu v Hongkongu, aby se stal součástí britské flotily na Dálném východě (tzv. China Station). Zde jej také zastihl začátek války v Evropě.



II. světová válka




Již 02.09.1939 křižník vyplul k jižnímu pobřeží Japonska, aby zde hlídkoval. V Japonsku byl v té době italský lehký křižník R. N. Bartolomeo Colleoni a Admiralita se obávala jeho zapojení do vojenských akcí v případě války s Itálií.
Od 03.09.1939 těžký křižník hlídkoval u pobřeží Japonska a Číny, dokud jej 16.09.1939 nevystřídal křižník HMS Kent (54). HMS Dorsetshire (40) odplul do Hongkongu, ale již 22.09.1939 opět křižoval oblast a pátral po nepřátelských obchodních plavidlech.


Po nezbytné údržbě v Hongkongu se loď přesunula do Indického oceánu. Velení Royal Navy ji převelelo do tzv.East Indies Station se základnou v Colombu na Cejlonu.
Po příjezdu do Colomba, 25.10.1939, byl HMS Dorsetshire (40), spolu s křižníky HMS Gloucester (62) a HMS Cornwall (56) určen k hlídkování a obranu obchodních cest v Indickém oceánu.
28.10.1939 byla vytvořena stíhací skupina Force "I", skládající se z letadlové lodi HMS Eagle (94), křižníků HMS Dorsetshire (40) a HMS Cornwall (56) a torpédoborců HMAS Waterhen (D22) a HMAS Vendetta (D69), která měla stíhat německé korzáry, kteří napadali spojenecké obchodní lodi v Indickém oceánu a jižním Atlantiku.
V listopadu 1939, po potopení několika obchodních lodí, začala Force "I" pátrat po německé kapesní bitevní lodi Admiral Graf Spee, která měla tyto útoky na svědomí.


3. prosince 1939 byl HMS Dorsetshire (40) vyřazen z Force "I" a odvelen do jižního Atlantiku k tzv.South Atlantic Station se základnou v Simon's Townu v Jižní Africe. S mezipřistáním na ostrově Mauricius dorazil křižník do Simon's Townu 10.12.1939 a již 13.12.1939 vyplul na hlídku mezi Falklandské ostrovy a ostrov Tristan da Cunha.
V průběhu plavby jej zastihl rozkaz plout na pomoc křižníkům HMS Exeter (68), HMS Ajax (22) a HMS Achilles (70), které objevily a pronásledovaly německou kapesní bitevní loď Admiral Graf Spee a svedly s ní bitvu u ústí řeky La Plata. 19.12.1939 zastihla HMS Dorsetshire (40) zpráva o potopení Admirala Graf Spee a rozkaz byl zrušen.
Křižník doplnil 22.12.1939 palivo v Montevideu a odplul do Port Stanley na Falklandách. Zde se 24.12.1939 také setkal s vítěznými křižníky od La Platy.


Během ledna 1940 HMS Dorsetshire (40), spolu s dalším křižníkem HMS Shropshire (73), hlídkoval v jižním Atlantiku.
Od 21.01.1940 do 29.01.1940 doprovázel HMS Dorsetshire (40) poškozený těžký křižník HMS Exeter (68), vítěze od ústí La Plata, do Velké Británie a následně až do začátku února hlídkoval v jižním Atlantiku kde se k němu později připojil křižník HMS Hawkins (D86) (03.02.1940).
08.02.1940 HMS Dorsetshire (40) navštívil Buenos Aires, kde posádka mimo jiné konečně dostala poštu, první od odjezdu z Colomba v říjnu 1939.


10.02.1940 křižník dostal příkaz připojit se ke skupině lodí Royal Navy (letadlová loď HMS Ark Royal, bitevní křižník HMS Renown a těžký křižník HMS Cumberland (57)), pátrající po nepřátelských korzárech a lamačích blokády.
12.02.1940 zahlédl průzkumný letoun z křižníku německou obchodní loď Wakama, poblíž brazilského měsa Cabo Frio. Německá posádka loď sama zapálila a potopila a sama se zachránila ve člunech. Do zajetí padlo 46 námořníků.
27.02.1940 opustil HMS Dorsetshire (40) svaz a vyplul směrem k Port Stanley na Falklandách. Po příjezdu nalodil křižník raněné námořníky z HMS Exeter (68), kteří zde byli zanecháni po bitvě u La Plata a 02.03.1940 vyplul znovu na moře.
S mezipřistáním na ostrově Tristan da Cunhha (07.03.1940), kvůli vyložení zásob pro ostrovany, připlul HMS Dorsetshire (40) 11.03.1940 do Kapského města a vylodil zde raněné námořníky z HMS Exeter (68) i zajatce z parníku Wakama.


15.03.1940 odplul křižník na základnu Simon's Town k opravám. Až do 24.04.1940 jej opravovali v místní loděnici a pak dostal rozkaz k plavbě na sever. 25.05.1940 přistál v anglickém přístavu Plymouth a stejného dne byl umístěn v loděnici v Devonportu k provedení nezbytných oprav a modernizaci.


Po jejich ukončení 09.06.1940, absolvoval HMS Dorsetshire (40) nezbytné podokové zkoušky a 23.06.1940 byl přidělen jako doprovod letadlové lodi HMS Hermes (95), plující k Dakaru sledovat francouzské válečné lodě, umístěné na tamní základně.
25.06.1940 Křižník skrytě sledoval francouzskou bitevní loď Richelieu, plující z Dakaru do Casablancy (bitevní loď dostala později rozkaz k návratu do Dakaru) a pak pokračoval u Dakaru ve sledování francouzských lodí spolu s australským křižníkem HMAS Australia (D84) a letadlovou lodí HMS Eagle (94).


08.07.1940 HMS Dorsetshire (40) a HMAS Australia (D84) kryly útok na francouzskou bitevní loď Richelieu v Dakaru, když motorový člun z HMS Eagle (94) shodil čtyři hlubinné nálože u boku francouzské lodi, aby poškodil její kormidlo a šrouby. Útok však nebyl úspěšný, protože nálože kvůli malé hloubce nevybuchly.
Po útoku zaujal HMS Dorsetshire (40) s HMS Hermes (95) hlídkovou pozici v Atlantiku.
10.06.1940 byla letadlová loď poškozena po kolizi s pomocným křižníkem Corfu a odplula k opravám do Freetownu.


15.06.1940 těžký křižník neúspěšně pátral po německém korzárovi 500 námořních mil západně od Kapverd.
24.06.1940 zastavil HMS Dorsetshire (40) portugalskou loď a zajal italského konzula, plujícího na její palubě jako pasažér. Konzul byl 29.06.1940 vysazen ve Freetownu, kde také křižník doplnil palivo.
Po dotankování HMS Dorsetshire (40) vyplul pátrat po německém korzárovi, jehož přítomnost mu byla ohlášena. Pátrání bylo neúspěšné a HMS Dorsetshie (40) strávil další měsíce ochranou obchodních cest v jižním Atlantiku a Indickém oceánu.


17.11.1940 byl křižník určen k podpoře pozemních operací v Somálsku, proto 18.11.1940 odstřeloval přístav Zante v Italském Somálsku. Vypálil více než 200 granátů, použita byla i torpéda proti nábřeží. Po splnění úkolu křižník odplul do Durbanu.
HMS Dorsetshire (40) byl během této plavby spatřen z paluby německého pomocného křižníku Atlantis (HSK-2), který se chystal na přepady obchodních lodí v této oblasti. Němci se nepozorováni vzdálili a od plánovaných operací upustili.


Od 04.12.1940 těžký křižník absolvoval další rutinní údržbu v Simon's Townu a po jejím ukončení odplul do Freetownu.
18.12.1940 vyplul HMS Dorsetshire (40) spolu s lehkým křižníkem HMS Neptune (20) na pátrací akci po německé kapesní bitevní lodi Admiral Scheer. Po neúspěšném pátrání byl křižník opět přidělen k ochraně konvojů v jižním Atlantiku.


21.01.1941 zadržel HMS Dorsetshire (40)vichystickou obchodní loď S/S Mendoza. Francouzská posádka byla umístěna na křižník, obchodní loď obsadila vyčleněná posádka křižníku a S/S Mendoza odplula do Freetownu. Křižník pokračoval v hlídkování až do 29.01.1940, kdy ve Freetownu nalodil část své posádky, ale vzápětí, 02.02.1940, opět vyrazil na moře.


HMS Dorsetshire (40) strávil další měsíce doprovodem konvojů v jižním Atlantiku a Indickém oceánu. 05.03.1941 křižník potkala nešťastná událost, když se nad Seychellami zřítil palubní hydroplán Supermarine Walrus a zahynuli čtyři členové posádky a jeden civilista.


06.05.1941 pak HMS Dorsetshire (40) zachránil 35 trosečníků z obchodní lodi S/S Oakdene, kterou toho samého dne torpédovala ponorka v jižním Atlantiku. Křižník nešťastníky bezpečně vysadil o dva dny později ve Freetownu.


12.05.1941 se HMS Dorsetshire (40) připojil ke konvoji SL747, plujícímu do Anglie.
Po 14 dnech plavby, 26.05.1941, dostal křižník zprávu od průzkumného letounu Consolidated PBY Catalina o opětovném objevení německé bitevní lodi Bismarck. Velitel křižníku, kapitán Benjamin Martin, se rozhodl ponechat konvoj pod ochranou pomocného křižníku HMS Bulolo a přidat se k honu lodí Royal Navy na německou loď.
27.05.1941 jej na pozici poškozeného Bismarcka navedl torpédoborec HMS Cossack (F03) a HMS Dorsetshire (40) se připojil k bitevním lodím HMS King George V (41) a HMS Rodney (29), které již byly na místě. Těžký křižník nejprve odstřeloval nepřítele z děl a na konci bitvy dostal rozkaz zničenou německou loď potopit torpédy.
HMS Dorsetshire (40) tedy odpálil tři torpéda, z nichž dvě německou loď zasáhla. Britské prameny dlouho udávaly tyto zásahy jako definitivní důvod potopení Bismarcka, nicméně v současné době je téměř jisté, že loď potopila vlastní posádka.
HMS Dorsetshire (40) pak vylovil z moře 85 vyčerpaných a zubožených německých námořníků (torpédoborec HMS Maori (F24) dalších 25), pak však jeden ze strážních námořníků zahlédl ve vlnách předmět, který považoval za periskop ponorky a vyhlásil poplach. Kapitán Martin nehodlal riskovat svou loď a tak těžký křižník i torpédoborec opustily plnou parou bojiště, zanechávajíce ve vlnách ještě asi 300 trosečníků (později bylo zjištěno, že v blízkosti Bismarcka se s největší pravděpodobností žádná ponorka nenacházela).
Nicméně britská posádka prokázala své morální kvality a postarala se o zachráněné s největší možnou péčí. Je známá historka, kdy jeden z námořníků křižníku, sedmnáctiletý Joe Brooks, skočil do vody, aby pomohl bezrukému německému námořníkovi dostat se na palubu. Příděl potravin pro posádku byl snížen na polovinu, aby mohli být nakrmeni také zajatci.
29.05.1941 byl se všemi vojenskými poctami pohřben do vln jeden z německých námořníků, který podlehl svým zraněním.
30.05.1941 předal křižník trosečníky vojenské eskortě v South Shields v ústí řeky Tyne a odplul do loděnice k nezbytným opravám a modernizaci. Během prací byl mimo jiné instalován radar pro vyhledávání vzdušných cílů.


HMS Dorsetshire (40) opustil loděnici v první polovině července 1941 a po absolvování nezbytných zkoušek odplul do Scapa Flow, kde jej zařadili do 1. eskadry křižníků.
08.08.1941 vystřídal dosavadního velitele lodi, kapitána Benjamina Martina, kapitán Augustus Agar, držitel Viktoriina kříže [1856] za akci proti bolševickému Rusku v roce 1919. Hned následující den navštívil flotilu ve Scapa Flow anglický král Jiří VI.


15.08.1941 vyplul HMS Dorsethire (40) do Clyde, aby se připojil ke konvoji WS10X jako eskorta. Následujíci měsíce křižník chránil konvoje a obchodní trasy v jižním Atlantiku a Indickém oceánu.


Od 11.11.1941 pátral HMS Dorsetshire 40), těžký křižník HMS Devonshire (39), lehký křižník HMS Dunedin a pomocný křižník HMS Carnarvon Castle po německé zásobovací lodi Python. Tato loď měla za úkol obsluhovat německé ponorky a pomocný křižník Atlantis (HSK-2) a o její přítomnosti a pohybech lodi se Admiralita dozvěděla díky prolomení kódu ukořistěného šifrovacího stroje Enigma.
22.11.1941 potopil křižník HMS Devonshire (40) pomocný křižník Atlantis (HSK-2) a po dlouhém pátrání byl HMS Dorsetshire (40) dostižen 01.12.1941 i Python, s ponorkami U-A a U-68 u boků. Těžký křižník vypálil dvě varovné salvy, po nichž vlastní posádka Pythona zničila. Ponorky stihly uniknout a jedna z nich, U-A, na křižník neúspěšně zaútočila.
Kvůli akutnímu nebezpečí ze strany německých ponorek však byli tentokrát trosečníci ponecháni svému osudu a HMS Dorsetshire (40) odplul do Freetownu (trosečníky později zachránily německé ponorky).

V prosinci 1941 doprovodil HMS Dorsetshire (40) konvoj WS12X do indické Bombaje a začátkem ledna 1942 další konvoj z Durbanu do Indie.
V únoru 1942 byl křižník určen k ochraně konvoje do Singapuru, který měl z obklíčeného města odvézt tolik civilistů, kolik bude jen možné. 07.02.1942 proto odplul z Bombaje do Colomba a 10.02.1942 opustil Cejlon aby převzal ochranu prvního z konvojů. Celý zbytek února pak chránil konvoje na trasách v severním Indickém oceánu.


02.03.1942 HMS Dorsetshire (40) podporoval vojenskou operaci, které kryla evakuaci vojenského personálu z Barmy. Na křižník se v Colombu nalodilo 100 příslušníků Royal Marines, které následně vysadil v Barmě, s úkolem narušovat postup Japonců a umožnit hlavním silám evakuovat Rangún. Následně pak loď doprovázela poslední konvoj, převážející evakuované jednotky z Rangúnu.



Zkáza křižníku




27.03.1942 připlul křižník do Colomba, aby se podrobil nezbytným opravám a údržbě (především motorů a kotlů), plánováno bylo také posílení protiletadlové výzbroje.
Již 31.03.1942 však byly práce přerušeny a křižník v nejkratším možném čase vyplul na moře. Důvodem bylo hlášení o přítomnosti japonských hladinových lodí v Indickém oceánu.
Britové předpokládali, že viceadmirál Čúiči Nagumo (velitel japonského svazu) zaútočí na Colombo 01.04.1942, proto jižně od Cejlonu křižovala tzv. Force "A" pod velením admirála Jamese Somervilla (bitevní loď HMS Warspite (03), letadlové lodě HMS Indomitable (92) a HMS Formidable (67), křižníky HMS Enterprise (D52) a HMS Emerald (D66) a šest torpédoborců) HMS Dorsetshire (40) se měl k tomuto svazu připojit spolu s těžkým křižníkem HMS Cornwall (56).


Japonský plán však byl jiný a viceadmirál Čúiči Nagumo se neobjevil tam, kde Britové předpokládali.
02.04.1942 byl HMS Dorsetshire (40) s HMS Cornwall (56) odvolán a určen k návratu na Cejlon, aby zde pokračoval v opravách.
04.04.1942 se znovu rozběhla údržba hnacího zařízení křižníku, protiletadlová děla však nebyla momentálně k dispozici a měla dorazit až za dva dny.
Téhož dne odpoledne však byl japonský svaz objeven průzkumným letounem Consolidated PBY Catalina asi 360 mil jihovýchodně od Cejlonu a podle rozkazu admirála Somervilla měly HMS Dorsetshire (40) a HMS Cornwall (56) okamžitě vyplout z Colomba a připojit se znovu k Force "A" odpoledne 05.04.1942.
Po šesti hodinách od obdržení rozkazu, kolem 22 h, oba křižníky vypluly na moře a maximální rychlostí vyrazily na místo setkání s britským svazem, který byl stanoven jihozápadně od Colomba.
Bohužel, ani admirál Somerville, ani velitelé křižníků neměli tušení, že akční rádius japonských palubních letounů je mnohem větší, než předpokládali. Trasa HMS Dorsetshire (40) a HMS Cornwall (56) tak vedla přes oblast, kterou mohly letouny ze svazu viceadmirála Čúičiho Naguma bez potíží pokrýt.


05.04.1942 za rozbřesku oba křižníky obdržely zprávu z Colomba, že Japonci jsou nyní pouze 120 mil jižně od Cejlonu. Velitelé obou křižníků, bez dalších dodatečných rozkazů a informací (např. o vyřazení radiostanice na Cejlonu nebo o nařízení radiového klidu), se rozhodli pokračovat v plavbě původním směrem a dosáhnout co nejdříve hlavního svazu.
V 11:30 oba plující křižníky spatřil palubní hydroplán z těžkého křižníku Tone jiho-jihovýchodně od Cejlonu. Obě lodi přesto pokračovaly v plavbě ke stanovenému místu setkání, vzdálenému nyní asi 90 mil.
Zanedlouho byly napadeny několika desítkami střemhlavých bombardérů z letadlových lodí Akagi, Zuikaku, Šókaku, Hirjú a Sórjú, pod velením korvetního kapitána Egusy, původně určenými jako druhá vlna náletu na Colombo.
Křižníky bez letecké ochrany neměly šanci a jejich velitelé si toho byli dobře vědomi. HMS Dorsetshire (40) byl zasažen 10 pumami a ve 13:48 se potopil (během 8 minut od prvního zásahu) zádí napřed, asi 370 námořních mil jižně od Cejlonu (01°54'00.00"N 77°45'00.00"E), když zahynulo 234 členů jeho posádky.
HMS Cornwall (56) sdílel smutný osud HMS Dorsetshire (40) o 12 minut později.


Celkem 1122 trosečníků z obou křižníků objevil odpoledne 06.04.1942 ve vodě průzkumný letoun Fairey Swordfish. 32 hodin po zkáze jejich lodí je zachránil křižník HMS Enterprise (D52) a torpédoborce HMS Paladin (G69) a HMS Panther (G41). Mezi zachráněnými byl i velitel HMS Dorsetshire (40), kapitán Agar.


Vrak HMS Dorsetshire (40) stále spočívá na dně Indického oceánu, znak křižníku je dnes umístěn na stěně suchého doku Selborne v jihoafrickém Simon's Townu.


Zdroje:
HUBÁČEK, Miloš: Moře v plamenech. 6.vydání. Praha: nakladatelství Paseka, 2001, 288s + 32s. ISBN 80-7185-350-X
HUBÁČEK, Miloš: Pacifik v plamenech. 3.vydání. Praha: Mladá Fronta, 2003, 440s + 32s. ISBN 80-204-0642-5
HRBEK, Ivan, HRBEK, Jaroslav: Salvy nad vlnami: Od výstřelů na Westerplatte po zkázu Bismarcka. 1.vydání. Praha: Naše vojsko 1993. 336s. ISBN 80-206-0319-0
HRBEK, Ivan, HRBEK, Jaroslav: Krvavé oceány: Od plánu Barbarossa k bitvě u Midway. 1.vydání. Praha: Naše vojsko 1994. 295s. ISBN 80-206-0391-3
KENNEDY, Ludovic: Pronásledování bitevní lodi Bismarck. 2.vydání. Praha: Mladá fronta, 1987. 256s. 605/22/85.6, z anglického orriginálu The Chase and Sinking of the Bismarck, William Collins & Sons, London 1974, přeložil Robert Miller
www.naval-history.net
www.uboat.net
www.dorsetshire.pwp.blueyonder.co.uk
www.wrecksite.eu/wreck.aspx?14313
www.ety.com/HRP/walshcomments/20010625.htm
www.fleetairarmarchive.net/Ships/Dorsetshire.html
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Dorsetshire_(40)
http://en.wikipedia.org/wiki/Augustus_Agar
nineteenkeys.blogspot.com
http://rapidttp.co.za/waratsea/dorsetsh.html

CA - HMS Dorsetshire (40) - HMS Dorsetshire před válkou

HMS Dorsetshire před válkou
CA - HMS Dorsetshire (40) - HMS Dorsetshire v suchém doku v Singapuru

HMS Dorsetshire v suchém doku v Singapuru
CA - HMS Dorsetshire (40) - Trosečníci z Bismarcka jsou vytahování na palubu HMS Dorsetshire

Trosečníci z Bismarcka jsou vytahování na palubu HMS Dorsetshire
CA - HMS Dorsetshire (40) - HMS Dorsetshire (vzadu) a HMS Cornwal během leteckého útoku 5.dubna 1942 (fotografováno z útočícího japonského letounu)

HMS Dorsetshire (vzadu) a HMS Cornwal během leteckého útoku 5.dubna 1942 (fotografováno z útočícího japonského letounu)
CA - HMS Dorsetshire (40) - Poslední chvíle HMS Dorsetshire (fotografováno z útočícího japonského letounu)

Poslední chvíle HMS Dorsetshire (fotografováno z útočícího japonského letounu)
CA - HMS Dorsetshire (40) - Trosečníci z HMS Dorsetshire jsou vytahováni na palubu torpédoborce HMS Paladin

Trosečníci z HMS Dorsetshire jsou vytahováni na palubu torpédoborce HMS Paladin
URL : https://www.valka.cz/CA-HMS-Dorsetshire-40-t69616#300972 Verze : 10
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více