Typ: Type: | C-3D | |
Výrobce: Producer: | Aero | |
Datum výroby: Date of Production: | DD.MM.RRRR | |
Výrobní číslo: Construction Number: | 233 | |
Sériové číslo / imatrikulace: Serial Number / Registration Code: | DD.MM.1946-DD.MM.1948 OK-ADF DD.MM.1948-20.08.1948 D-78 | |
Datum vyřazení z provozu: Date of Decommissioning: | 20.08.1948 zničen při nehodě | 20.08.1948 destroyed in crash |
Poznámka: Note: | 20.8. 1948 havaroval zhruba 500m západně od vrcholu hory Ještěd stroj C-3D. Na palubě se nacházelo šest osob. Posádku stroje tvořili pilot štrtm. Václav Barborka, navigátor čet.asp. Josef Kroulík a radiotelegrafista rtm. Karel Paduch. Na palubě byli dále cestující-letečtí konstruktéři ing. Antonín Husník /AERO/, ing. Vladimír Karmazín/LVU/ a ing. Václav Brabec. Posledně jmenovaný byl také jediný, kdo leteckou katastrofu přežil. Letoun letěl z pražských Kbel s plánovaným přistáním na letišti v Liberci.Zde měli pracovníci leteckého průmyslu plánované jednání. Posádka se dostala do oblačnosti, která se vytvořila kolem Ještědu a to se jí stalo osudné. Letoun zachytil o stromy na severozápadním svahu, byl stržen mezi stromy a rozlomil se na několik kusů. Stačilo zřejmě jen několik metrů výšky a letoun by nad svahem proletěl do ůdolí kde se nachází Liberec. Po nehodě došlo k požáru, který částečně spálil část vraku a jemuž na místě podlehli ti, kteří přežili náraz. Do nemocnice byl s popáleninami převezen ing. Husník, který 26.8 1948 na následky popálenin zemřel a ing. Brabec. | 20.8. In 1948, a C-3D machine crashed about 500 m west of the top of Ještěd Mountain. There were six people on board. The crew of the machine consisted of a pilot strtm. Václav Barborka, navigator čet.asp. Josef Kroulík and radio operator rtm. Karel Paduch. Also on board were passenger-aircraft designers Antonín Husník / AERO /, Vladimír Karmazín / LVU / and Václav Brabec. The latter was also the only one to survive the plane crash. The plane flew from Prague's Kbel with a planned landing at the airport in Liberec. Here, employees of the aviation industry had planned meetings. The crew got into the clouds that formed around Ještěd and it became fatal for them. The plane caught on trees on the northwest slope, was torn between the trees and broke into several pieces. Probably only a few meters high was enough and the plane would fly over the slope to the valley where Liberec is located. After the accident, there was a fire that partially burned part of the wreckage and which the survivors of the crash succumbed to on the spot. Mr. Husník, who died on August 26, 1948 as a result of burns, and Mr. Brabec were transported to the hospital with burns. |
Zdroje: Sources: | www.leteckabadatelna.cz Zbyněk Čeřovský, Martin Čížek; Zlomená křídla Československa - Katastrofy československého vojenského letectva v letech 1945-1965, Naše Vojsko; ISBN 978-80-206-1857-3 Irra, Miroslav: Výzbroj čs. vojenského letectva 1945-1950, 1. díl |