Blériot XI

Přehled verzí

Blériot XI - přehled verzí




XI Type REP - první prototyp, jednomístný jednoplošník postavený Luisem Blériotem ve spolupráci s s Raymondem Saulnierem a dalšími, představen na pařížské letecké výstavě v roce 1908; motor REP o výkonu 30 k.


XI Type Anzani - druhý stroj, ze zvětšeným křídlem i ocasními plochami, tříválcovým motorem Anzani o výkonu 25 k. S tímto strojem se Blériot zúčastnil soutěže deníku Daily Mail o přelet průlivu La Manche, kterou vyhrál. Následovala "sériová" výroba, první stroje shodné s prototypem, pozdější dostaly obdélníkovou směrovku místo původní kapkovité, křídla různých rozpětí různé motory od 50k Anzani přes 50k a 100k Gnome po motory Coudert, Dutheil et Chalmers, Humber nebo Labor-Picker. Měnil se i podvozek, původní velké ocasní kolo bylo později zaměněno za ostruhu různých rozměrů a tvarů.


XI Type École - cvičná varianta z roku 1912 s křídly o velkém vzepětí a ohýbanou dvojitou ostruhou. Motor Anzani o 25/30 k nebo 30/35 k.


XI Type Pinguin - varianta z roku 1912 pro výcvik pojíždění, schopna jen maličkých skoků. Zkrácená křídla, širší podvozek vybavený ližinami proti převrácení. Podobné stroje později vyráběny přestavbou z vyřazených standardních strojů.


XI Type Artillerie - dva různé prototypy s odlišně tvarovanými směrovkami pro armádu, vybaveny skladatelným trupem s ocasem otočným nahoru.


XI BG / XI Parasol / Blériot-Gouin - varianta z roku 1913, vytvořená poručíkem Gouinem, křídlo kvůli lepšímu výhledu posazeno nad trup. Předvedena na francouzské vojenské soutěži r. 1914, kromě neznámého počtu pro francouzské letectvo postaveno 15 pro RFC.


XIbis - stroj s kratším trupem, eliptickými ocasními plochami a motorem Gnome. Snad 1 stroj.


XI-2bis - podobný dvoumístný stroj se sedadly vedle sebe. Postaveno větší množství jako Blériot XIbis Militaire.


XI-2 - dvoumístná varianta se sedadly za sebou. První postaven v roce 1910, jednotlivé stroje se od sebe lišily, většinou ale měly delší trup a větší rozpětí, motor obvykle Gnome o 80 k. používány jako pozorovací a cvičné u letectev Francie, Velké Británie, Itálie, Belgie, Turecka, Srbska a dalších zemí, patří mezi ně i první vojenské letadlo používané na Novém Zélandu.


XI-2 Type Artillerie - obdoba jednomístné verze, pravděpodobně mezi stroji používanými RFC a belgickým letectvem.


XI-2 Type Génie - závodní stroj či stroje z roku 1912, s jednodílnou směrovkou zavěšenou na vzpěrách pod ocasem, oddělenými kabinami, zvýšenou kapotáží trupu před kabinami.


XI-2 Vision Totale - parasol, dvoumístná pozorovací obdoba XI BG z července 1914. Pilot seděl vzadu, motor obvykle Le Rhone o 80 k nebo Gnome o 100 k.


XI-2 Type Hauteur - několik strojů z let 1912 a 1913 upravených pro maximální dostup, první používán Rolandem Garrosem.


XI-3 Coucours Millitaire - dva zvětšené třímístné stroje postavené pro vojenské zkoušky, motor Gnome o 100 nebo 140 k.


Thulin A - licenční, v detailech odlišná verze standardního Blériotu XI stavěná ve Švédsku.


Opdyke, Leonard E. French Aeroplanes before the Great War. Schiffer Publishing, Atglen 1999. ISBN 0-7643-0752-5.
Munson, Kenneth. Bombers, Patrol and Reconnaissance Aircraft 1914-19. Blandford Press, Poole 1977. ISBN 0-7137-0632-8. Taylor, M. J. H. Jane's Fighting Aircraft of World War I.
URL : https://www.valka.cz/Bleriot-XI-t170268#508794 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více