Main Menu
User Menu

BRA - EE-9 Cascavel

EE-9 Cascavel


Kolové obrněné průzkumné vozidlo vzniklo na základě požadavků brazilské armády, která ve svém arzenálu potřebovala nahradit letité americké stroje M8 Greyhound. Vývoj byl ve společnosti ENGESA (Engenheiros Especial izados SA) zahájen v červenci 1970 po dokončení vývoje obrněného transportéru EE-11 Urutu, s nímž EE-9 sdílí mnoho společných dílů. Po zkouškách prototypu, jenž byl dokončen v listopadu 1970, zadala brazilská armáda objednávku na 10 předsériových vozidel, jejichž dodávka proběhla v rozmezí let 1972 až 1973. Sériová výroba vozidel Cascavel I pak probíhala v průběhu roků 1974 a 1975.


První velká exportní zakázka na EE-9 přišla v letech 1972 až 1973 z Libye, která si objednala 200 vozidel, u nichž požadovala montáž francouzské věže H-90 od společnosti CNMP-Berthiez vybavené kanónem ráže 90 mm (stejná věž se používala na vozidlech AML-90). Tato varianta dostala označení Cascavel II. Peníze z libyjské zakázky umožnily firmě ENGESA postavit nový výrobní závod ve městě São José. EE-9 prodělaly křest ohněm poprvé v létě 1977 právě v libyjských barvách během krátké války s Egyptem. Jejich úspěšné bojové představení vzbudilo značnou pozornost u irácké armády, která se posléze zařadila mezi největší uživatele těchto vozidel.
Dalších bojů se libyjské Cascavely zúčastnily v průběhu osmdesátých let, během Kaddáfího dobrodružstvích v Čadu. Jedno z libyjských vozidel zde bylo ukořistěno francouzskými vojáky a dnes je vystaveno ve vojenském muzeu v Saumuru.


Ve stejné době jako Libye, projevilo o vozidla EE-9 zájem i Chile. Do této země pak putovalo celkem 106 vozidel Cascavel II.


Na konci sedmdesátých let bylo 126 vozidel Cascavel IV/V dodáno pro potřeby kyperské národní gardy. Jednalo se o první moderní obrněný prostředek dodaný na řeckou část ostrova ve větším množství. V době, kdy došlo k nákupu, bylo jedinou obrněnou výzbrojí gardy několik obrněných vozidel Marmon-Harrington Mk.IVF a hrstka tanků T-34/85. Až do 90. let, kdy byly z Francie dodány tanky AMX-30B2, tvořily Cascavely hlavní prostředek pro boj s obrněnou technikou tureckého protivníka na severu ostrova.



Uživatelé (všechny verze, počet kusů je spíše orientační): Bolívie (24 kusů), Brazílie (415 kusů; 409 armáda, 6 námořní pěchota), Burkina Faso (24), Čad, Chile (106), Kolumbie (127), Kypr (126), Ekvádor (22), Gabon (14), Ghana (3), Írán (40 ??), Irák (364), Libye (380), Nigérie (75), Paraguay (30), Surinam (6), Togo (36) Tunisko (24), Uruguay (10), Zimbabwe (90)




Verze
Cascavel I - první sériové provedení výhradně pro brazilskou armádu opatřené věží z tanku M3 s kanónem ráže 37 mm; později konvertované na standard Cascavel III
Cascavel II - úvodní verze určená pro export vybavená francouzskou věží H-90
Cascavel III - modernizace s novou věží ENGESA ET-90 s 90 mm kanonem EC-90, zařízením pro centrální huštění pneumatik a novým motorem Mercedes-Benz OM-352 s výkonem 170 k
Cascavel IV - provedení vycházející z verze III, oproti níž má instalován motor Detroit Diesel 6V-53
Cascavel V - modernizovaná verze III s výkonnějším motorem OM-352A (190 k při 2800 ot/min)
Cascavel VI - vylepšený Cascavel V
Cascavel VII - verze VI s automatickou převodovkou Allison MT-643




Technicko-taktická data (Cascavel V)
Bojová hmotnost: ~ 12 000 kg


Osádka: 3


Rozměry:
- celková délka: 6 220 mm
- délka korby: 5 190 mm
- šířka: 2 590 mm
- celková výška: 2 290 mm
- světlá výška: 375 mm


Stoupání: 60%
Boční náklon: 30%


Brodivost: 1 m


Výstupnost: 0,6 m


Pohonná jednotka:
- typ: OM-352A, šestiválcový, vznětový
- maximální výkon: 190 k při 2800 ot/min


Převodovka:
- typ: Allison AT-540 nebo AT-545, automatická


Výzbroj:
- kanón: EC 90-III ráže 90 mm, zásoba munice - 45 kusů, náměr -8° až + 15°
- spřažený kulomet ráže 7,62 mm
- protiletadlový kulomet ráže 7,62 mm, celková zásoba munice ráže 7,62 mm - 2400 kusů




Zdroje
1) Foss, Ch. (ed.): Jane′s Armour And Artillery 2005-2006, Coulsdon, 2005
2) Haugh, D. R.: Cascavel EE-9 Armored Fighting Vehicle, Armored Car, May 1991
3) Metsovitus, T.: Armored Cars of the Cyprus National Guard, Armored Car, July 1992
4) https://www.army-guide.com/eng/product551.html
5) https://www.defesanet.com.br/rv/engesa/export.htm
6) https://www.defesanet.com.br/rv/vtrbld1/vtrbld.htm
7) https://www.defesanet.com.br/afv1/cascavel.htm
8) https://www.defesa.ufjf.br/fts/EE9EE11ISRAEL.pdf
9) www.defesa.ufjf.br
URL : https://www.valka.cz/BRA-EE-9-Cascavel-t12973#49722Verze : 0
MOD
Irácké Cascavely


Po přiznivém vystoupení Cascavelů během libyjsko-egyptské války se pro jejich zavedení do své výzbroje rozhodla i irácká armáda, která se posléze stala jedním z jejich největších uživatelů. Irácké Cascavely prošly asi také nejintezivnějším bojovým nasazením ze všech vyrobených vozidel řady EE-9.


Průběh dodávek
Rok uzavření kontraktu
Průběh dodávek
Počet objednaných kusů
Poznámka
(1979)
1980 - 1983
(750)

(1984)
1985
26
Součástí kontraktu mohly být i obrněné transportéry EE-11 Urutu
(1986)
1987 - 1989
(250)


V závorkách jsou uvedené pouze odhady SIPRI, do Iráku bylo celkem vyvezeno 364 vozidel řady EE-9 Cascavel.


Prvním bojovým nasazením pro irácké EE-9 byla Irácko-íránská válka trvající v rozmezí let 1980 až 1988. Íránské armádě se během bojů podařilo ukořistit řadu iráckých Cascavelů a řádově 40 jich měla zařadit i do svých služeb.
Údržbu a opravy EE-9 zajišťovali tovární technici výrobce přímo v Iráku. Zde pobývali až do rozmezí let 1985 až 1987, kdy ekonomicky vyčerpaný Irák za jejich služby přestal platit.


Dalším bojovým vystoupení byla pro irácké EE-9 Válka v Perském zálivu na počátku roku 1991.


Zoufalý nedostatek náhradních dílů, embargo v 90. letech a špatný technický stav vozidel se podepsal na tom, že patrně Cascavely nebyly nasazeny proti americkým silám během operace Iraqi Freedom.
Po americké invazi v roce 2003 a pádu Saddámova režimu se však počítá s opětovným nasazením EE-9 v řadách irácké armády. Vozidla přeživší několik válek a nacházející se v nejlepším technickém stavu prošla generální opravou. Generální opravou a pravděpodobně i čstečnou modernizací byla pověřena firma Anham, jejíž kapitál má saudský, jordánský a americký původ. Pro další službu v irácké armádě bylo vyčleněno 35 vozidel, proces oprav byl zahájen patrně v lednu nebo únoru 2007 trval 11 měsíců a podílelo se na něm 90 civilních zaměstnanců. Anham bude pro irácké vojsko zajišťovat údržbu vozidel a výcvik jejich osádek. Ke slavnostnímu předání 35 Cascavelů irácké armádě došlo v Tadži dne 9. ledna 2008. Jejich uživatelem bude 4. brigáda zařazená do sestavy 9. divize.




Zdroje
1) Transfers and licensed production of major conventional weapons: Imports to Iraq. Deals with deliveries or orders made 1973-2003, SIPRI
2) Bourque, S. A.: Jayhawk! The VII Corps in the Persian Gulf War, Washington, 2002
3) https://www.defesanet.com.br/afv1/cascavel.htm
4) www.blackanthem.com



Fotografie
1) Opuštěný EE-9, který byl nalezen americkými vojáky v roce 2003 (Militaryphotos.net)
2) "Vykouřený" Cascavel zachycený patrně na území Iráku během operace Pouštní bouře, 28. února 1991 (US DoD)
BRA - EE-9 Cascavel -


BRA - EE-9 Cascavel -


URL : https://www.valka.cz/BRA-EE-9-Cascavel-t12973#257041Verze : 0
MOD
EE-9 Cascavel



www.globalsecurity.org
https://www.warwheels.net/ACJ5.html
BRA - EE-9 Cascavel - EE-9 Cascavel

EE-9 Cascavel
BRA - EE-9 Cascavel - EE-9 Cascavel- Nákres

EE-9 Cascavel- Nákres
URL : https://www.valka.cz/BRA-EE-9-Cascavel-t12973#304231Verze : 0