BB - HMS Superb (1907)

HMS Superb
HMS Superb
     
Název:
Name:
HMS SuperbHMS Superb
Originální název:
Original Name:
HMS Superb
Kategorie:
Category:
bitevní loďBattleship
Třída:
Class:
Bellerophon
Kódové označení:
Pennant Number:
-
Loděnice:
Builder:
Sir W. G. Armstrong Whitworth & Co. Ltd., Elswick
Založení kýlu:
Laid Down:
06.02.1907
Spuštění na vodu:
Launched:
07.11.1907
Uvedení do služby:
Commissioned:
29.05.1909
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
26.03.1920
Velitel:
Commander:
14.03.1909-16.08.1910 Tudor, Frederick Charles Tudor (Captain)
16.08.1910-22.09.1911 Heath, Herbert Leopold (Captain)
22.09.1911-29.04.1913 Gaunt, Ernest Frederick Augustus (Captain)
30.04.1913-28.07.1914 Hope, George Price Webley (Captain)
28.07.1914-04.11.1914 Lewes, Price Vaughan (Captain)
06.11.1914-20.02.1915 Bentinck, Rudolf Walter (Captain)
20.02.1915-01.01.1918 Hyde Parker, Edmond (Captain)
02.01.1918-03.04.1918 Drury-Lowe, Sidney Robert (Captain)
22.06.1918-29.01.1919 Radcliffe, Stephen Herbert (Captain)
29.01.1919-29.01.1919 Chilton, Francis George Gillilan (Captain)
29.01.1919-15.12.1919 Radcliffe, Stephen Herbert (Captain)
15.12.1919-20.04.1920 Bruton, Charles William (Captain)
Jednotka:
Unit:
29.05.1909-DD.MM.1911 1. divize (Domácí flota)
DD.MM.1911-30.05.1911 - (opravy a údržba)
30.05.1911-01.05.1912 1. divize (Domácí flota)
01.05.1912-DD.MM.1913 1. bitevní eskadra
DD.MM.1913-06.05.1913 - (opravy a údržba)
06.05.1913-18.01.1915 1. bitevní eskadra
18.01.1915-11.03.1915 - (opravy a údržba)
11.03.1915-10.11.1915 1. bitevní eskadra
10.11.1915-DD.10.1918 4. bitevní eskadra
DD.10.1918-26.04.1919 Britská egejská eskadra
DD.04.1919-26.03.1920 Záložní flota
29.05.1909-DD.MM.1911 1st Division (Home Fleet)
DD.MM.1911-30.05.1911 - (Refit)
30.05.1911-01.05.1912 1st Division (Home Fleet)
01.05.1912-DD.MM.1913 1st Battle Squadron
DD.MM.1913-06.05.1913 - (Refit)
06.05.1913-18.01.1915 1st Battle Squadron
18.01.1915-11.03.1915 - (Refit)
11.03.1915-10.11.1915 1st Battle Squadron
10.11.1915-DD.10.1918 4th Battle Squadron
DD.10.1918-26.04.1919 British Aegean Squadron
DD.04.1919-26.03.1920 Reserve Fleet
Posádka:
Crew:
840
Technické údaje:
Technical Data:
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
18894 t18596 long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
22567 t22211 long tons
Délka:
Length:
160,32 m526 ft
Šířka:
Beam:
25,15 m82 ft 6 in
Ponor:
Draught:
9,45 m30 ft 11.875 in
Pancéřování:
Armour:
boky: 127-254 mm
hlavní paluba: 19-76 mm
pancéřová paluba: 38-76 mm
přepážky: 102-203 mm
hlavní dělové věže: 76-305 mm
barbety: 127-254 mm
velitelská věž: 76-279 mm
Belt: 5.0 - 10.0 in
Main Deck: 0.75 - 3.0 in
Armored Deck: 1.5 - 3.0 in
Bulkheads: 4.0 - 8.0 in
Main Gun Turrets: 3.0 - 12.0 in
Barbettes: 5.0 - 10.0 in
Conning Tower: 3.0 - 11.0 in
Pohon:
Propulsion:
Typ:
Type:
18x kotel Babcock & Wilcox (16 atm)
4x parní turbína Parsons
18x Babcock & Wilcox Boiler (235 psi)
4x Parsons Steam Turbine
Výkon:
Power:
20437,4 kW při 332,9 ot/min27407 bhp at 332.9 rpm
Šrouby:
Propellers:
4
Zásoba paliva:
Fuel Load:
2690 1) t2648 1) long tons
Výkony:
Performance:
Rychlost:
Speed:
40,0 km/h21.6 kt
Dosah:
Range:
10593,4 1) km při rychlosti 18,5 km/h5720 1) nm at speed 10.0 kt
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
Výzbroj:
Armament:
10x 305 mm L/45 BL Mark X ve věži BVIII (5x II)
- 800 střel
16x 102 mm L/50 BL Mark VII na lafetě ? (16x I)
- 3200 střel
4x 47 mm L/50 QF Mark I na lafetě ? (4x I)
- ? střel
2x kulomet ? (2x I)
- ? nábojů
3x 457 mm torpédomet (3x I)
- 14 torpéd
10x 12-in/45 BL Mark X in BVIII Turret (5x II)
- 800 Rounds
16x 4-in/50 BL Mark VII in ? Mount (16x I)
- 3200 Rounds
4x 3-pdr QF Mark I on ? Mount (4x I)
- ? Rounds
2x Machine Gun ? (2x I)
- ? Rounds
3x Torpedo-tube, cal. 18-in (3x I)
- 14 Torpedoes
Vybavení:
Equipment:
10x 914 mm světlomet
1x 609 mm signalizační světlo
1x rádio Mark II
1x Rádio typ I W/T
8x člun (3,5 - 15 m)
10x Searchlight, r. 36-in
1x Signalling Lamp, r. 24-in
1x Mark II Radio
1x Type I W/T Radio
8x Boat (13 ft 6 in - 50 ft)
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
--
Poznámka:
Note:
původ jména: tradiční jméno britských lodí

1) zásoba paliva: uhlí
+ mazut: 853 t

2) Dosah: při spalování uhlí a mazutu
7834 km při rychlosti 33,3 km/h (při spalování uhlí a mazutu)
7352,4 km při rychlosti 18,5 km/h (pouze spalování uhlí)
5426,4 km při rychlosti 33,3 km/h (pouze spalování uhlí)


30.10.1906: objednána stavba
14.08.1921: určena k prodeji
08.11.1921: prodána k sešrotování
Name Origin: Traditional Name of British Warships

1) Fuel Load: Coal
+ Oil: 840 long tons

2) Range: Coal and Oil Combination
4230 nm at speed 18.0 kt (Coal and Oil Combination)
3970 nm at speed 10.0 kt (Coal only)
2930 nm at speed 18.0 kt (Coal only)


30.10.1906: ordered
14.08.1921: placed on sale list
08.11.1921: sold for scrapping
Zdroje:
Sources:
HYNEK, Vladimír - KLUČINA, Petr - ŠKŇOUŘIL, Evžen: Válečné lodě [3] - První světová válka (ISBN -)
URL : https://www.valka.cz/BB-HMS-Superb-1907-t60336#754333 Verze : 2

HMS Superb



Třída Bellerophon byla v podstatě modifikovaným konceptem lodě HMS Dreadnought a pokračováním třídy St Vincent. Vylepšení se týkala zejména posílení sekundárního dělostřelectva (ráže 102 mm namísto 76 mm) a dále zesílením pancéřování - boční pás začínal před předními prachárnami a končil až za zadními prachárnami. Na rozdíl od HMS Dreadnoughtu měli lodě této třídy dva trojnožkové stěžně. Jejich umístění v blízkosti komínů však způsobovalo, že často byli pozorovatelny tam umístěné nefunkční z důvodu přehřívání a zadýmování kouře z komínů. Některé děla sekundárního dělostřelectva byla umístěna na střechách hlavních dělových věží - to bolo ovlivněné i tím, že se nepředpokládalo použití torpédovek (k boji, proti kterým byli určené) v průběhu palby hlavních děl. Torpédovky se totiž podle tehdejších zvyklostí používali před anebo po boji hlavních sil.

Na začátku 1. světové války byla zařazená do 1. bitevní eskadry Velké floty.
od ledna do března 1915 absolvovala údržbu, opravy a lehkou modernizaci v loděnicích v Portsmouth .
10.11.1915 byla preřazená do 4. bitevní eskadry, ve které v květnu 1916 sloužila jako vlajková loď (modernější HMS Emperor of India, sloužící jako vlajková loď, byla v docích).
V Bitvě u Jutska (též Bitva u Skagerraku) vypálila 54 střel.
V říjnu 1918 byla, tak jako její sesterská loď HMS Temeraire, preřazená do Britské egejské eskadry a stala se vlajkovou lodí viceadmirála Gough-Calthorpe.
Později byla též vlajkovou lodí britských námořních sil v Černém moři.
Roku 1919 se vrátila domů a byla přeřazená do Záložní floty. V roce 1920 byla vyřazena a byla používaná jako terč pro námořní a letecké útoky.
Na konci roku 1922 bola prodaná do šrotu.



Zdroj:
worldwar1.co.uk
answers.com
URL : https://www.valka.cz/BB-HMS-Superb-1907-t60336#217544 Verze : 1
HMS Superb the third and final ship of the Bellepheron Class, commissioned in 1909, she spent most of her career with the home fleet and then the 4th battle squadron of the grand fleet. Transfered in October 1918 with her sister Temeraire to the med, she served as Flagship for… pic.twitter.com/8oityqobN1
— Hidden History (@HiddenHistoryYT) January 26, 2024
URL : https://www.valka.cz/BB-HMS-Superb-1907-t60336#754359 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více