Avia BH-33E

     
Název:
Name:
Avia BH-33E Avia BH-33E
Originální název:
Original Name:
Avia BH-33E
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1929-DD.MM.19RR Avia, akciová společnost pro průmysl letecký, Praha-Holešovice /
DD.01.1934-DD.03.1937 Ikarus A.D., Zemun /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1929-DD.03.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~34 Avia
22 Ikarus
První vzlet:
Maiden Flight:
28.05.1929
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
890 kg 1830 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1310 kg 2762 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
8,90 m 29ft 2,38in
Délka:
Length:
7,04 m 23ft 1,17in
Výška:
Height:
2,74 m 8ft 11,87in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,20 m2 238.96 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
59 kg/m2 11.55 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Walter Jupiter VI o výkonu 331 kW/450 k nebo
Walter Jupiter VII o výkonu 353 kW/480 k, nebo
Gnome-Rhône Jupiter 9Ad o výkonu 353 kW/480 k (jugoslávské)
Vrtule dřevěná dvoulistá
Walter Jupiter VI, power 445 hp, or
Walter Jupiter VII, power 476 hp, or
Gnome-Rhône Jupiter 9Ad, power 476 hp (yugoslavian)
Propeller wooden two-blade
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
265 l 58.3 Imp gal / 70 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
294 km/h v ? m 167.8 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
250 km/h v ? m 147.9 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11 m/s 2066.9 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
8,5 min do 5000 m 8,67 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9500 m 26247 ft
Dolet:
Range:
450 km 279.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x 7,92mm kulomet vz. 28 nebo 7,69mm kulomet Darne 2x 7,92 mm vz. 28 or 7,69 mm Darne machine gun
Uživatelské státy:
User States:












Poznámka:
Note:
Konstruktér: Ing. Pavel Beneš, Ing. Miroslav Hajn


Jednomotorový jednomístný vzpěrový dvojplošník smíšené konstrukce s pevným podvozkem a ostruhou.
-
Zdroje:
Sources:
Vraný, Jiří. Avia BH-33. Jakab, Nevojice 2006. ISBN 80-90-3637-3-3.
Rajlich, J.; Sehnal, J. Avia BH-33 - éro zlaté éry. HPM 1994/10-11.
Němeček, V. Československá letadla 1914-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
Fidler, J.; Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2.
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#27086 Verze : 0
Nakoľko si Avia už v roku 1929 uvedomila, že celodrevenou koncepciou BH-33 jej trochu ušiel vlak, rozhodla sa lietadlo zmodernizovať. Trup dostal priehradkovú konštrukciu z oceľových trubiek. Motor bol jemnejšie zakapotovaný a lietadlo dostalo inak tvarovanú karosériu. Prototyp vzlietol 28. mája 1929 a hneď bol pt. Malkovským predstavený na parížskom aerosalóne. Vzbudil tam veľký ohlas a tak tri kúpil Sovietsky zväz a tri Juhoslávia. Juhoslávia naviac zakúpila licenčné práva na výrobu. Celkovo následne vyrobila vo firme Ikarus 42 lietadiel Avia BH-33E-SHS. Posledné sa nachádzali v aktívnej službe ešte v roku 1941 ako výcvikové a spojovacie stroje. Dnes to asi pôsobí ako totálny nezmysel, ale pri útoku Luftwaffe vzlietli dvaja Juhoslovanskí piloti proti Bf-109E. Táto bláznivá odvaha stála život poručíka Milenko Milivojevic a narednika Cvetkovic-Ciga. Prvého zostrelilo pilotné eso oberleutnant Joachim Müncheberg a druhého Leutnant Klaus Mietusch. Po obsadení Juhoslávie zostalo v Chorvátskej armáde ešte 7 lietadiel. To je používalo k boju s partizánmi. Z Juhoslávie si zakúpilo 4 kusy lietadiel aj Grécko, ktoré ich využilo na výcvikové účely. Československé letectvo zakúpilo pre závody Malej dohody dva stroje, pričom naše a juhoslovanské stroje v ňom obsadili 2.-4. miesto. Okrem toho boli vyrobené dva kusy na pokusné účely. Jeden s výškovým motorom Jupiterem VII (480 koní), ktorý sa označoval BH-33E-VII a jeden stroj s motorom BMW t.j. licenčný "Pratt & Whitney Hornet" značený ako BH-33H alebo aj B-133. Ministerstvo národnej obrany však presadzovalo zástavbu radového motoru Škoda L, čím neskôr vznikol typ BH-33L skôr známy pod armádnym značením Ba-33.

Zdroje:
www.studentenpilot.de
http://www.vinar.cz/mitte/bh33e.htm
surfcity.kund.dalnet.se
1000aircraftphotos.com

Avia BH-33E - Juhoslovanská Avia BH-33E-SHS (c/n 1022)

Juhoslovanská Avia BH-33E-SHS (c/n 1022)
Avia BH-33E - Československá Avia BH-33E

Československá Avia BH-33E
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#227446 Verze : 0
pro porovnání jeden boční pohled.


http://www.airwar.ru/enc/fww1/bh33.html

Avia BH-33E -


URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#433227 Verze : 0
.
Avia BH-33E - Avia BH-33E chorvatského letectva, Zrakoplovna skupina Cenić, letiště Zalužani, léto 1942. Stroj létal v barvě khaki na horních a bočních plochách, spodní byly stříbrné. Výsostné znaky byly v souladu s předpisem umístěny shora pouze na pravém konci křídla, zespoda na obou polovinách křídla.

Avia BH-33E chorvatského letectva, Zrakoplovna skupina Cenić, letiště Zalužani, léto 1942. Stroj létal v barvě khaki na horních a bočních plochách, spodní byly stříbrné. Výsostné znaky byly v souladu s předpisem umístěny shora pouze na pravém konci křídla, zespoda na obou polovinách křídla.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#432788 Verze : 0
.
Avia BH-33E - Avija Jupiter jak Chorvaté přezdívali letounům Avia BH-33E. Tento stroj byl jeden ze 13-14 strojů tohoto typu zařazených po rozbití Jugoslávie do výzbroje chorvatského letectva. Letoun užívala k protipartyzánským operacím Flieger Gruppe  Cenić, chorvatská letecká jednotka podřízená od 28. května 1942 714. pěší divizi Wehrmachtu. Stroj létal v barvě khaki na horních a bočních plochách, spodní byly stříbrné. Výsostné znaky byly v souladu s předpisem umístěny shora pouze na pravém konci křídla, zespoda na obou polovinách křídla.

Avija Jupiter jak Chorvaté přezdívali letounům Avia BH-33E. Tento stroj byl jeden ze 13-14 strojů tohoto typu zařazených po rozbití Jugoslávie do výzbroje chorvatského letectva. Letoun užívala k protipartyzánským operacím Flieger Gruppe Cenić, chorvatská letecká jednotka podřízená od 28. května 1942 714. pěší divizi Wehrmachtu. Stroj létal v barvě khaki na horních a bočních plochách, spodní byly stříbrné. Výsostné znaky byly v souladu s předpisem umístěny shora pouze na pravém konci křídla, zespoda na obou polovinách křídla.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#454880 Verze : 0
.
Avia BH-33E - Licenční Avija Jupiter (Avia BH-33E) sériového čísla 1045 pocházela z první výrobní série strojů vyrobených licenčně v továrně Ikarus v Zemunu. Výroba této první pětikusové série (č. 1041-1045) probíhala v lednu až dubnu 1934. Celkem bylo u Ikaru vyrobeno 22 strojů, dalších 24 bylo zakoupeno u Avie. Koncem 30. let dostaly všechny zbylé letouny nová evidenční čísla 2001-2028. Obrázek zachycuje podobu letounu v roce 1937. Letoun je v barvě khaki, spodní plochy stříbrné.

Licenční "Avija Jupiter" (Avia BH-33E) sériového čísla 1045 pocházela z první výrobní série strojů vyrobených licenčně v továrně Ikarus v Zemunu. Výroba této první pětikusové série (č. 1041-1045) probíhala v lednu až dubnu 1934. Celkem bylo u Ikaru vyrobeno 22 strojů, dalších 24 bylo zakoupeno u Avie. Koncem 30. let dostaly všechny zbylé letouny nová evidenční čísla 2001-2028. Obrázek zachycuje podobu letounu v roce 1937. Letoun je v barvě khaki, spodní plochy stříbrné.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#454883 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více