Main Menu
User Menu

Arigi, Julius

     
Příjmení:
Surname:
Arigi
Jméno:
Given Name:
Julius
Jméno v originále:
Original Name:
Julius Arigi
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
kapitán
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
-
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
-
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
03.10.1895 Děčín /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
01.08.1981 Seewalchen am Attersee
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- instruktor Luftwaffe ve stíhací škole č. 5 ve Schwechat u Vídně
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- 2. nejúspěšnější letecké eso k.u.k. Luftfahrtruppen s 32 sestřely
- spolu se svým zadním střelcem Johannem Lasim se stal se prvním pilotem na světě, který se stal "esem během jednoho dne" (22. srpna 1916)
- nejvyznamenanější Rakousko-Uherský poddůstojník a eso 1. sv. v.
- průkopník letecké dopravy v Československu
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
www.theaerodrome.com
https://cs.wikipedia.org/wiki/Julius_Arigi
https://www.valka.cz/topic/view/17198#63122
URL : https://www.valka.cz/Arigi-Julius-t17198#610675Verze : 8
     
Příjmení:
Surname:
Arigi
Jméno:
Given Name:
Julius
Jméno v originále:
Original Name:
Julius Arigi
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
DD.MM.1938 kapitán
Průběh vojenské služby:
Military Career:

05.10.1913-DD.03.1914 1. pevnostní dělostřelecký pluk
DD.03.1914-DD.MM.RRRR k.u.k. Luftfahrtruppen
DD.11.1914-01.10.1915 Flik 6 (pilot)
01.10.1915-DD.01.1916 válečný zajatec
23.01.1916-DD.12.1916 Flik 6 (pilot)
DD.12.1916-DD.MM.1917 Fluggeschwader 1 (pilot)
DD.MM.1917-DD.08.1917 Flik 41J (pilot)
DD.08.1917-DD.04.1918 Flik 55J (pilot)
DD.04.1918-DD.06.1918 Flik 6 (pilot)
DD.06.1918-DD.11.1918 Flik 1J (pilot)
DD.MM.1938-DD.MM.1945 Jagdfliegerschule 5 (instruktor)
Vyznamenání:
Awards:

26.08.1916

Medaile za statečnost velká zlatá
Large Golden Bravery Medal
Große Goldene Tapferkeitsmedaille
-

07.04.1917

Medaile za statečnost velká zlatá
Large Golden Bravery Medal
Große Goldene Tapferkeitsmedaille
-

26.08.1917

Medaile za statečnost velká zlatá
Large Golden Bravery Medal
Große Goldene Tapferkeitsmedaille
-

18.12.1918

Medaile za statečnost velká zlatá
Large Golden Bravery Medal
Große Goldene Tapferkeitsmedaille
-

DD.MM.RRRR

Řád za chrabrost 4. stupeň 1. třída
Order for Bravery 4tg Grade 1st Class
Орден За храброст
-

DD.MM.RRRR

Válečníkova medaile za zásluhy 1872
Warrior Merit Medal 1872
Krieger-Verdienstmedaille 1872
-

DD.MM.RRRR

Pamětní (Mobilizační) kříž 1912/13
Commemorative Mobilisation Cross 1912/13
Erinnerungskreuz 1912/13 (Mobilisierungskreuz)
-

DD.MM.RRRR

Karlův vojenský kříž
Karl Troop Cross
Karl-Truppenkreuz
-

DD.MM.RRRR

Odznak polního pilota
Field Pilot Badge
Feldpilotenabzeichen
-

DD.MM.RRRR

Medaile za statečnost bronzová
Bronze Bravery Medal
Bronzene Tapferkeitsmedaille
3krát vyznamenán

DD.MM.RRRR

Medaile za statečnost malá stříbrná
Small Silver Bravery Medal
Kleine Silberne Tapferkeitsmedaille
4krát vyznamenán

DD.MM.RRRR

Medaile za statečnost velká stříbrná
Large Silver Bravery Medal
Große Silberne Tapferkeitsmedaille
4krát vyznamenán

DD.MM.RRRR

Vojenský služební odznak 3. třída pro poddůstojníky
Long Service Cross Long Service Cross 3rd Class for NCO
Militärdienstzeichen III. Kl. für Unteroffiziere
za 6 let služby

Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
www.theaerodrome.com
https://cs.wikipedia.org/wiki/Julius_Arigi
https://www.valka.cz/topic/view/17198#63122
https://en.wikipedia.org/wiki/Julius_Arigi
URL : https://www.valka.cz/Arigi-Julius-t17198#610676Verze : 8
Offizierstellvertreter Julius Arigi


Arigi byl jedním ze skvělých rakouských stíhacích es první světové války. Pocházel z Čech, neboť se 3. října 1895 narodil v Děčíně a dětství strávil v Mariánských Lázních. V sedmnácti letech odešel do Vídně, aby se zde přihlásil jako dobrovolník k letectvu. V listopadu 1914, po základním a následně pokročilém výcviku, byl jmenován pilotem a desátníkem zároveň.


Po vypuknutí války byl Arigi přidělen k Fliegerkompanie 6, se základnou u Kotoru. Už tady se Arigi proslavil přesným náletem na nepřátelskou loď a byl poprvé vyznamenán. Prvního října 1915, dva dny před svými dvacátými narozeninami, však musel se svým letounem Lohner nouzově přistát na nepřátelském území Černé Hory. Stačil ještě letadlo zničit, ale padl do zajetí. S několika dalšími zajatci se dostal na práci jako automechanik do garáží v Podgorici, kde se mu podařilo nejprve opravit a později odcizit limuzínu Fiat z majetku černohorského prince Mikuláše. Po mnoha dobrodružstvích se s pěti dalšími uprchlíky dostal přes frontu k rakouské armádě. Dne 23. ledna 1916, dvě hodiny po návratu k Fliku 6, už znovu startoval k bombardovacímu letu. Krátce nato byl Flik přemístěn na jih.


Dne 22. srpna 1916 přišlo hlášení, že šest italských Farmanů útočí na přístav Durazzo a Arigi se dobrovolně hlásil, že sestavu nepřítele napadne. Byl však odmítnut s odůvodněním, že není k dispozici volný důstojník, který by letěl s ním jako pozorovatel a velitel letounu zároveň. V krátkých časových intervalech opakoval Arigi neúspěšně svoji žádost, ale když se italské bombardéry přiblížily na doslech, bez rozkazu odstartoval v posádce s poddůstojníkem Johannem Lasim. Osamělý dvojmístný Brandenburg C.I, ozbrojený jedním pevným a jedním pohyblivým kulometem, odvážně zaútočil proti formaci nepřítele. Během půl hodiny se Arigimu podařilo neuvěřitelné. Tři Farmany pro poškození v boji nouzově přistály na pobřeží a dva se zřítily do ústí řeky Skumbi. Italské letce zachránilo vlastní loďstvo. Všech pět sestřelů potvrdily pozemní jednotky a z Arigiho se rázem stal nejpopulárnější muž v rakouském letectvu. Všechny sestřely byly neprodleně hlášeny do Vídně na velitelství letectva, odkud se především zajímali, proč se akce nezúčastnil žádný důstojník. Odpověď, že všichni důstojníci byli indisponováni, rozhodně nesloužila Fliku ke cti.


Koncem roku 1916 odešel Arigi k Fluggeschwader 1, kde létal již na stíhacích Hansa-Brandenburg D. I. Angažoval se v těžkých bojích na řece Isonzo a dobyl řadu vzdušných vítězství. V létě téhož roku byl převelen k Fliku 41 J, který ale zakrátko opustil pro těžké osobní neshody s jeho velitelem Godwinem Brumowskim (35 sestřelů).


Godwin Brumowski byl se svými 35 sestřely nejúspěšnějším rakousko-uherským stíhačem. Jeho otec, původem z Polska, byl voják a tak tradice rozhodla o tom, že Brumowski v roce 1910 absolvoval na vojenské akademii ve Vídni. Na počátku války sloužil u dělostřelectva na východní frontě. Později byl odeslán k výcviku jako dělostřelecký letecký pozorovatel. Nastoupil u Flik 1, kde sloužil pod Čechem Otto Jindrou. 12. 4. 1916 letěl jako Jindrův pozorovatel a společně bombami napadli vojenskou přehlídku cara Mikuláše II. Vzápětí Brumowski získal první dvě vítězství, když svým kulometem sestřelil dva ze čtyř ruských Morane Parasol, které se je pokoušely odehnat.


Během roku 1916 Brumowski prošel pilotním kurzem a byl převelen ke stíhací jednotce Flik 12 na italské frontě, kde létal na stíhačkách Hansa-Brandenburg D.I. V únoru 1917 již velel Fliku 41J. V srpnu 1917 sestřelil 12 nepřátelských letadel během 19 dní. Nějaký čas také létal na rakouských Albatrosech D.III (Oeffag), vyráběných v Rakousku v licenci. V únoru 1918 téměř nepřežil zuřivý souboj s osmi nepřátelskými letadly a musel nouzově přistát s hořícím letounem. Byl také na stáži u JG I Manfred von Richthofena.


V říjnu 1918 byl jmenován velitelem všech leteckých eskader rakousko-uherské armády v Isonzu. Z jeho 35 sestřelů byla většina italských letadel, ale zničil i britský Camel. Třebaže byl vynikajícím stíhačem a statečným vojákem, měl složitou povahu. Vždy muselo být po jeho. Proto se z jeho Fliku nechalo odvelet několik letců, když mu například jeho nadřízení doporučili, aby požádal o udělení Rytířského kříže Marie Terezie, odpověděl jim: „Pokud jsem si toto vyznamenání zasloužil svou službou, měl by to být dostatečný důvod, aby mi jej vrchní velitel předal. Není mou povinností o něj žádat nebo prosit.“ Měl sice pravdu, ale na druhou stranu v rakousko-uherské armádě to už tak prostě chodilo, a tak toto vyznamenání Brumowski nikdy neobdržel. Když skončila válka, byl Brumowski propuštěn z armády. Znuděný rutinním civilním životem zakrátko opustil ženu a dceru a vrátil se do Vídně, kde založil leteckou školu. Zahynul leteckou smrtí v roce 1936 v Holandsku.

Od srpna 1917 proto Arigi sloužil severozápadně od Benátek u proslulého Fliku 55 J, který byl pro vynikající výsledky přezdíván Kaiserstaffel, tedy císařská letka. Arigi zde létal v roji mimo jiné i s nejúspěšnějším stíhačem maďarské národnosti Josefem Kissem (19 sestřelů).

V dubnu 1918 byl znovu přeložen k Fliku 6 na albánskou frontu, kde jako stíhač bránil Kotor proti anglickým bombardérům. Traduje se, že císař Karel poslal Arigimu na frontu dva letouny Berg D. I, rozložené v bednách, na kterých bylo napsáno Arigiho jméno a tak vznikla přezdívka pro celou jednotku - Arigistaffel. V červnu 1918 přešel Arigi s ostatními do Jagdfliegerkompanie 1 J, v jejíchž řadách se dočkal konce války v hodnosti Offiziersstellvertreter (důstojnický čekatel), protože strohé rakouské předpisy nedovolovaly jeho povýšení na důstojníka.
Julius Arigi však dosáhl celkem 32 vítězství, čímž se stal druhým nejúspěšnějším rakouským stíhačem a nejvíce vyznamenávaným poddůstojníkem rakouského letectva.


Po skončení světové války se Arigi vrátil do Československa a věnoval se podnikání v letecké dopravě. Měl velký podíl na vybudování letišť v Praze a Karlových Varech. Na sklonku dvacátých let odešel do Vídně, kde se stal spoluzakladatelem a zároveň šéfpilotem letecké továrny ve Wiener Neustadt. V té době začal projevovat politické sympatie k nacistickému hnutí, v Rakousku tehdy zakázanému. Po vypuknutí druhé světové války se Arigi, v hodnosti kapitána Luftwaffe, stal instruktorem ve stíhací škole Schwechat u Vídně. Mezi jeho žáky patřila taková stíhací esa jako H. J. Marseille a W. Nowotny.


Po ukončení II. světové války odešel Julius Arigi do ústraní a žil v rakouské obci Seerwalchen, kde také 1. srpna 1981 zemřel.
URL : https://www.valka.cz/Arigi-Julius-t17198#63122Verze : 1
MOD
Offizierstellvertreter Julius Arigi

Seznam vítězství:

Pořadí Datum sestřelu / Čas Jednotka Na letounu Nepřítel Místo sestřelu
1. 22. 08. 1916 / 07:45 Flik 6 Hansa-Brandenburg C.I (61.64) (1 Farman ustí Skumbi
2. 22. 08. 1916 / 07:45 Flik 6 Hansa-Brandenburg C.I (61.64) (1 Farman ustí Skumbi
3. 22. 08. 1916 / 07:45 Flik 6 Hansa-Brandenburg C.I (61.64) (1 Farman ustí Skumbi
4. 22. 08. 1916 / 07:45 Flik 6 Hansa-Brandenburg C.I (61.64) (1 Farman ustí Skumbi
5. 22. 08. 1916 / 07:45 Flik 6 Hansa-Brandenburg C.I (61.64) (1 Farman ustí Skumbi
6. 04. 09. 1916 Flik 6 Hansa-Brandenburg C.I (61.64) (2 Farman (kapituloval) Fjeri
7. 18. 09. 1916 Flik 6 Hansa-Brandenburg C.I (61.64) (3 Caproni Arta
8. 24. 04. 1917 FI Hansa-Brandenburg D.I (28.06) Voisin Farra
9. 03. 05. 1917 FI Hansa-Brandenburg D.I (28.06) Farman Nogaredo
10. 04. 05. 1917 / 17:00 FI Hansa-Brandenburg D.I (28.06) Farman severně od Podgora
11. 14. 05. 1917 FI Hansa-Brandenburg D.I (28.06) Farman Gradiscutta
12. 15. 05. 1917 FI Hansa-Brandenburg D.I (28.06) Voisin San Canziano
13. 15. 05. 1917 Flik 55J Albatros D.III (153.15) SPAD 1 jihovýchodně od Gorizia
14. 29. 09. 1917 Flik 55J Albatros D.III (153.36) průzkumný Nieuport Tolmein
15. 15. 11. 1917 Flik 55J Albatros D.III (153.36) (4 Caproni Monte Cimano
16. 15. 11. 1917 Flik 55J Albatros D.III (153.36) Caproni Monte Cimano
17. 15. 11. 1917 Flik 55J Albatros D.III (153.36) Caproni Monte Cimano
18. 17. 11. 1917 Flik 55J Albatros D.III (153.36) Savoia-Pomilio jihovýchodně od Asiago
19. 17. 11. 1917 Flik 55J Albatros D.III (153.36) SAML 2 jihovýchodně od Asiago
20. 17. 11. 1917 Flik 55J Albatros D.III (153.36) SAML 2 Cima Ecker
21. 18. 11. 1917 Flik 55J Albatros D.III (153.36) Savoia-Pomilio Monte Cengio
22. 18. 11. 1917 Flik 55J Albatros D.III (153.36) neidentifikováno severně od Arsiero
23. 07. 12. 1917 Flik 55J Albatros D.III (153.80) Pomilio PE.2 východně od Asiago
24. 07. 12. 1917 Flik 55J Albatros D.III (153.80) SAML 2 Monte Sprung
25. 16. 12. 1917 / 14:50 Flik 55J Albatros D.III (153.80) (5 SAML 2 Arten, poblíž Feltre
26. 17. 04. 1918 Flik 6 Aviatik D.I (238.30) průzkumný Nieuport Singjerc
27. 27. 05. 1918 / 10:00 Flik 6 Aviatik D.I (258.51) hydroplán západně od Durazzo
28. 27. 05. 1918 / 10:00 Flik 6 Aviatik D.I (258.51) hydroplán západně od Durazzo
29. 24. 06. 1918 Flik 1J Aviatik D.I (6 D.H.4 Jaderské moře
30. 06. 08. 1918 Flik 1J Aviatik D.I (338.02) hydroplán ustí Skumbi
31. 06. 08. 1918 Flik 1J Aviatik D.I (338.02) hydroplán ustí Skumbi
32. 23. 08. 1918 / 08:10 Flik 1J Aviatik D.I (338.02) D.H.4 jihozápadně od Punta d’Ostro
Pořadí Datum sestřelu / Čas Jednotka Na letounu Nepřítel Místo sestřelu


Poznámky:
1. Pozorovatel Johann Lasi
2. Pozorovatel Ltn Fabian Lukas-Sluja
3. Pozorovatel Kdt Viktor Renvez
4. Ve spolupráci s Josef von Maier a Josef Kiss
5. Ve spolupráci s Franz Lahner a Josef Kiss
6. Ve spolupráci s FrgLtn Stefan von Grosschmid


Zdroje:
www.theaerodrome.com
URL : https://www.valka.cz/Arigi-Julius-t17198#317027Verze : 0
Juliu ARIGI byl nositelem dekorací , které při své hodnosti mohl obdržet:
Zlatá medaile FJI Za statečnost , čtyřnásobné udělení
Stříbrná medaile Za statečnost , čtyřnásobné udělení
Za statečnost II. třídy , čtyřnásobné udělení
Bronzová medaile Za statečnost , trojnásobné udělení
-Mobilizační kříž 1912-1913
-Služební kříž pro poddůstojníky za VI. let služby
-Karlův vojenský (vojskový ) kříž 1916
Pruská záslužná medaile
Bulharský řád Za chrabrost (poslední stupeň )


Jako poddůstojník nemohl obdržet ani Signum Laudis případně Vojenský záslužný kříž s válčnou dekorací .


Rekonstrukce jeho dekorací je ze sbírky pana B. Zankla , který byl předním znalcem problematika letectva Rakouska-Uherska .


Poznámka :
Každá páska na stuze medaile Za statečnost vyjadřuje další udělení dekorace.
URL : https://www.valka.cz/Arigi-Julius-t17198#332527Verze : 0
Během služby v Luftwafe působil i na bojištích v Severní Africe, Sicílii, na Balkáně a v Maďarsku.




Po skončení války si u rakouského jezera Atersee ve vesnici Sewaalchen pronajal pláž a koupaliště. Postupně zde vybudoval i dílny a opravnu zemědělské techniky.






Zdroj: www.flieger-album.de
Arigi, Julius - fotografie Arigiho ve věku 78 let

fotografie Arigiho ve věku 78 let
URL : https://www.valka.cz/Arigi-Julius-t17198#346608Verze : 0


Letoun patřící Fluggeschwader I (přejmenované v září 1917 na Flik 101G). V téže době byly všechny stroje patřící této jednotce také označeny směrovkou kamuflovanou tupováním třemi barvami - hořčičnou žlutou, červenohnědou (Terra Cotta) a středně zelenou. Směrovka sama je nestandardní, nechal ji na letoun nainstalovat pilot stroje, druhé nejúspěšnější rakousko-uherské eso Julius Arigi, když nebyl spokojen s účinností směrovky původní. 3 ze svých 32 sestřelů získal právě na tomto letounu (24.4.,3.5.,4.5.). Kromě zmíněné směrovky je vzhled stroje zcela standardní, tedy až na nezvykle umístěné výsostné označení na křídlech. Stroj v barvě materiálu.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/401894
URL : https://www.valka.cz/Arigi-Julius-t17198#401895Verze : 0
MOD





Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/401894
URL : https://www.valka.cz/Arigi-Julius-t17198#401896Verze : 0
MOD
Julius Arigi jako Mikuláš před svým Brandeburgem B.I.
URL : https://www.valka.cz/Arigi-Julius-t17198#524612Verze : 0