Aeroklub Raná
Historie aeroklubu:
Zde se v roce 1932 začala na svazích hory Raná psát slavná historie našeho plachtění. Konal se zde 1. a 2. národní plachtařský závod. Ústřední plachtařská škola zde v letech 1933-1938 vyškolila převážnou většinu našich plachtařů pilotů-instruktorů. Samotné letiště bylo postaveno Němci v roce 1941, a to hlavní hangár ve tvaru velké hospodářské budovy a dvě stodoly sloužící jako kamufláž.
Po osvobození v roce 1945 mířila na Ranou mládež z celé republiky. Zemská plachtařská škola zde vyškolila 962 pilotů, kteří zde v roce 1946 provedli dnes nepředstavitelných 41 367 startů. Dnešní sportovní letiště vybudovali lounští plachtaři brigádně, v 50. letech byly předválečné budovy z druhé strany hory Raná přeneseny k hlavnímu hangáru. Za slavnou průkopnickou minulost nazvali plachtaři Ranou u Loun kolébkou českého, československého plachtění.
Provozovaná letecká škola:
Aeroklub Raná umožňuje výcvik pro piloty kluzáků na letounech L-13 Blaník s preferovanou univerzální výcvikovou osnovou
Poznámky:
AK Raná a jeho členové provozují velké množství létajících historických kluzáků, které je možno na letišti vidět. AK Raná pořádá na přelomu července a srpna otevřenou regionální plachtařskou soutěž Ranský pohár.
Prameny a literatura:
Informace poskytnuté Ing. Tomášem Mezerou z Aeroklubu Raná
Internetové stránky Aeroklubu Raná (www.lkra.cz)
Název aeroklubu: | Aeroklub Raná o.s. |
ICAO kód letiště: | LKRA |
Frekvence letiště: | 122.6 MHz |
Volací znak letiště: | Raná INFO |
Souřadnice letiště: | N 50°24'14'', E 13°45'07'' |
Nadmořská výška letiště: | 269 m, 883 ft |
Parametry VPD: | VPD 22-04 750 x 100 m 13000kg/0,7MPa VPD 29-11 850 x 75 m 13000kg/0,7MPa |
Povrch VPD: | VPD 22-04 travnatý povrch VPD 29-11 travnatý povrch |
Parametry okruhů: | VPD 22 pravý okruh VPD 04 levý okruh VPD 29 levý okruh VPD 11 pravý okruh |
Platné k datu: | 3.5.2008 |
Historie aeroklubu:
Zde se v roce 1932 začala na svazích hory Raná psát slavná historie našeho plachtění. Konal se zde 1. a 2. národní plachtařský závod. Ústřední plachtařská škola zde v letech 1933-1938 vyškolila převážnou většinu našich plachtařů pilotů-instruktorů. Samotné letiště bylo postaveno Němci v roce 1941, a to hlavní hangár ve tvaru velké hospodářské budovy a dvě stodoly sloužící jako kamufláž.
Po osvobození v roce 1945 mířila na Ranou mládež z celé republiky. Zemská plachtařská škola zde vyškolila 962 pilotů, kteří zde v roce 1946 provedli dnes nepředstavitelných 41 367 startů. Dnešní sportovní letiště vybudovali lounští plachtaři brigádně, v 50. letech byly předválečné budovy z druhé strany hory Raná přeneseny k hlavnímu hangáru. Za slavnou průkopnickou minulost nazvali plachtaři Ranou u Loun kolébkou českého, československého plachtění.
Provozovaná letecká škola:
Aeroklub Raná umožňuje výcvik pro piloty kluzáků na letounech L-13 Blaník s preferovanou univerzální výcvikovou osnovou
Poznámky:
AK Raná a jeho členové provozují velké množství létajících historických kluzáků, které je možno na letišti vidět. AK Raná pořádá na přelomu července a srpna otevřenou regionální plachtařskou soutěž Ranský pohár.
Prameny a literatura:
Informace poskytnuté Ing. Tomášem Mezerou z Aeroklubu Raná
Internetové stránky Aeroklubu Raná (www.lkra.cz)