HMS Raven II
Druh: nosič hydroplánů
Třída: German
Stát: Velká Británie
Založení kýlu: 1901?
Spuštění na vodu: 1903, Hunter & Wigham Richardson Ltd., Newcastle-on-Tyne (GBR) jako parník SS Rabenfels
Dokončení: 12.1903 (11.1903?)
Zařazení do služby: 12. 6. 1915 (oficiálně, jinak 1914 - viz Historie)
Vyřazení ze služby: 10. 7. 1917
Délka: 118,5 m (nejběžnější údaj, dále se objevuje 118,8 m)
Šířka: 15,68 m (nejběžnější údaj, dále 15,4 m)
Ponor: 8,34 m (nejběžnější údaj, dále 8,4 m)
Výtlak: 4 749 BRT (nejběžnější údaj, dále uváděno 4 678 BRT; 4 706 BRT; 4 815 BRT)
Pohon: parní stroj, 2 000 hp, 1 šroub
Kotle: 3 (uhlí)
Rychlost: 11 uzlů (uváděno i 10 uzlů)
Výzbroj: 1 x 76,2 (1xI)
Letadla: 2 hydroplány
Posádka: ? mužů (jako parník 55 mužů)
Historie:
Původně německý obchodní parník SS Rabenfels (společnost Deutsche Dampfschifffahrts-Gesellschaft "Hansa", Bremen) zabavený britským námořnictvem v Port Saidu na počátku 1. světové války 4. srpna 1914 při plavbě z Rotterdamu do indické Bombaje.
V prosinci 1914 přestavěn na nosič hydroplánů a používán Spojenci ve Středomoří a Indickém oceánu.
12. června 1915 oficiálně zařazen do stavu Royal Navy.
V srpnu 1915 přejmenován na HMS Raven II.
1. září 1916 (některé prameny uvádějí 31. srpna) poškozen německým náletem v Port Saidu.
Od 16. března do 10. června 1917 pátrá v Indickém oceánu po německém pomocném křižníku (přepadové lodi) SMS Wolf II (ex. Wachtfels společnosti "Hansa").
10. července 1917 vyřazen ze stavu Royal Navy a přestavěn zpět na obchodní loď.
V lednu 1918 pod jménem DS Ravenrock zahájil službu pro britskou Admiralitu (provozovatel: Grahams & Co.).
V roce 1923 zakoupen společností British Dominions Steamship Co. Ltd. z Londýna (provozovatel: Smith, Pritchard & Co.).
Téhož roku 1923 dále prodán japonské společnosti Kabafuto Kisen Kabushiki Kaisha z Tokia, kde nese název DS Heiyei Maru No. 7.
Od roku 1935 provozován společností Inui Kisen KK, Tokyo.
V roce 1938 přejmenován na DS Heiei Maru No. 7.
12. ledna 1945 potopen při útoku amerických palubních letounů v deltě Mekongu (pozice 10-46N,106-42E). Některé prameny uvádějí jméno Kenei Maru.
V roce 1949 vyřazen z Lloydova registru lodí.
Zdroje: archiv autora; hazegray.org; theshiplist.com; warsailors.com.
Druh: nosič hydroplánů
Třída: German
Stát: Velká Británie
Založení kýlu: 1901?
Spuštění na vodu: 1903, Hunter & Wigham Richardson Ltd., Newcastle-on-Tyne (GBR) jako parník SS Rabenfels
Dokončení: 12.1903 (11.1903?)
Zařazení do služby: 12. 6. 1915 (oficiálně, jinak 1914 - viz Historie)
Vyřazení ze služby: 10. 7. 1917
Délka: 118,5 m (nejběžnější údaj, dále se objevuje 118,8 m)
Šířka: 15,68 m (nejběžnější údaj, dále 15,4 m)
Ponor: 8,34 m (nejběžnější údaj, dále 8,4 m)
Výtlak: 4 749 BRT (nejběžnější údaj, dále uváděno 4 678 BRT; 4 706 BRT; 4 815 BRT)
Pohon: parní stroj, 2 000 hp, 1 šroub
Kotle: 3 (uhlí)
Rychlost: 11 uzlů (uváděno i 10 uzlů)
Výzbroj: 1 x 76,2 (1xI)
Letadla: 2 hydroplány
Posádka: ? mužů (jako parník 55 mužů)
Historie:
Původně německý obchodní parník SS Rabenfels (společnost Deutsche Dampfschifffahrts-Gesellschaft "Hansa", Bremen) zabavený britským námořnictvem v Port Saidu na počátku 1. světové války 4. srpna 1914 při plavbě z Rotterdamu do indické Bombaje.
V prosinci 1914 přestavěn na nosič hydroplánů a používán Spojenci ve Středomoří a Indickém oceánu.
12. června 1915 oficiálně zařazen do stavu Royal Navy.
V srpnu 1915 přejmenován na HMS Raven II.
1. září 1916 (některé prameny uvádějí 31. srpna) poškozen německým náletem v Port Saidu.
Od 16. března do 10. června 1917 pátrá v Indickém oceánu po německém pomocném křižníku (přepadové lodi) SMS Wolf II (ex. Wachtfels společnosti "Hansa").
10. července 1917 vyřazen ze stavu Royal Navy a přestavěn zpět na obchodní loď.
V lednu 1918 pod jménem DS Ravenrock zahájil službu pro britskou Admiralitu (provozovatel: Grahams & Co.).
V roce 1923 zakoupen společností British Dominions Steamship Co. Ltd. z Londýna (provozovatel: Smith, Pritchard & Co.).
Téhož roku 1923 dále prodán japonské společnosti Kabafuto Kisen Kabushiki Kaisha z Tokia, kde nese název DS Heiyei Maru No. 7.
Od roku 1935 provozován společností Inui Kisen KK, Tokyo.
V roce 1938 přejmenován na DS Heiei Maru No. 7.
12. ledna 1945 potopen při útoku amerických palubních letounů v deltě Mekongu (pozice 10-46N,106-42E). Některé prameny uvádějí jméno Kenei Maru.
V roce 1949 vyřazen z Lloydova registru lodí.
Zdroje: archiv autora; hazegray.org; theshiplist.com; warsailors.com.