AV - HMS Raven II (1903)

HMS Raven II

Druh: nosič hydroplánů
Třída: German
Stát: Velká Británie
Založení kýlu: 1901?
Spuštění na vodu: 1903, Hunter & Wigham Richardson Ltd., Newcastle-on-Tyne (GBR) jako parník SS Rabenfels
Dokončení: 12.1903 (11.1903?)
Zařazení do služby: 12. 6. 1915 (oficiálně, jinak 1914 - viz Historie)
Vyřazení ze služby: 10. 7. 1917

Délka: 118,5 m (nejběžnější údaj, dále se objevuje 118,8 m)
Šířka: 15,68 m (nejběžnější údaj, dále 15,4 m)
Ponor: 8,34 m (nejběžnější údaj, dále 8,4 m)
Výtlak: 4 749 BRT (nejběžnější údaj, dále uváděno 4 678 BRT; 4 706 BRT; 4 815 BRT)

Pohon: parní stroj, 2 000 hp, 1 šroub
Kotle: 3 (uhlí)
Rychlost: 11 uzlů (uváděno i 10 uzlů)

Výzbroj: 1 x 76,2 (1xI)
Letadla: 2 hydroplány

Posádka: ? mužů (jako parník 55 mužů)

Historie:
Původně německý obchodní parník SS Rabenfels (společnost Deutsche Dampfschifffahrts-Gesellschaft "Hansa", Bremen) zabavený britským námořnictvem v Port Saidu na počátku 1. světové války 4. srpna 1914 při plavbě z Rotterdamu do indické Bombaje.
V prosinci 1914 přestavěn na nosič hydroplánů a používán Spojenci ve Středomoří a Indickém oceánu.
12. června 1915 oficiálně zařazen do stavu Royal Navy.
V srpnu 1915 přejmenován na HMS Raven II.
1. září 1916 (některé prameny uvádějí 31. srpna) poškozen německým náletem v Port Saidu.
Od 16. března do 10. června 1917 pátrá v Indickém oceánu po německém pomocném křižníku (přepadové lodi) SMS Wolf II (ex. Wachtfels společnosti "Hansa").
10. července 1917 vyřazen ze stavu Royal Navy a přestavěn zpět na obchodní loď.
V lednu 1918 pod jménem DS Ravenrock zahájil službu pro britskou Admiralitu (provozovatel: Grahams & Co.).
V roce 1923 zakoupen společností British Dominions Steamship Co. Ltd. z Londýna (provozovatel: Smith, Pritchard & Co.).
Téhož roku 1923 dále prodán japonské společnosti Kabafuto Kisen Kabushiki Kaisha z Tokia, kde nese název DS Heiyei Maru No. 7.
Od roku 1935 provozován společností Inui Kisen KK, Tokyo.
V roce 1938 přejmenován na DS Heiei Maru No. 7.
12. ledna 1945 potopen při útoku amerických palubních letounů v deltě Mekongu (pozice 10-46N,106-42E). Některé prameny uvádějí jméno Kenei Maru.
V roce 1949 vyřazen z Lloydova registru lodí.

Zdroje: archiv autora; hazegray.org; theshiplist.com; warsailors.com.
URL : https://www.valka.cz/AV-HMS-Raven-II-1903-t50622#194312 Verze : 1
Britský prvoválečný nosič hydroplánů HMS Raven II.
AV - HMS Raven II (1903) - Zdroj: hazegray.org

Zdroj: hazegray.org
AV - HMS Raven II (1903) - Zdroj: hazegray.org

Zdroj: hazegray.org
URL : https://www.valka.cz/AV-HMS-Raven-II-1903-t50622#194313 Verze : 0
Britský prvoválečný nosič hydroplánů HMS Raven II.
AV - HMS Raven II (1903) - Zdroj: archiv autora

Zdroj: archiv autora
URL : https://www.valka.cz/AV-HMS-Raven-II-1903-t50622#194314 Verze : 0
Podrobnosti služby


1. prosince 1914, krátce poté, co Velká Británie vyhlásila válku Turecku, operovala jednotka francouzských hydroplánů (sestávající ze sedmi strojů Nieuport s motory o výkonu 80 k) pod velením Lt. de Vaisseau de l’Escaille ze dvou hydroplánových nosičů se základnou v Port Saidu a podle rozkazu britského velení v Egyptě prováděla průzkum tureckého území na Sinaji a v tehdejší Palestině. Piloti byli Francouzi a pozorovatelé Britové. Jejich hlášení přinášela velmi cenné informace. Nosiče hydroplánů HMS Anne (ex-SS Aenne-Rickmers) a HMS Raven II (ex-SS Rabenfels) byly dvě bývalé německé nákladní lodě, zajaté na počátku války a upravené v roce 1915 k nesení několika malých hydroplánů.
11. března 1915 prozkoumaly dva zbylé provozuschopné hydroplány v Port Saidu, operující z lodi Rabenfels, pobřeží Palestiny.
Od 1. ledna 1916 byly hydroplány během tažení na Sinaji a v Palestině používány z malých nosičů (HMSs Ben-my-Chree, Empress, Anne, Raven II atd.) k operacím proti tureckým komunikačním trasám z Malé Asie do Adenu.
1. února 1916 došlo k tranformaci hydroplánových sil v Egyptě. Nosiče Ben-my-Chree, Empress, Anne a Raven II, francouzská hydroplánová základna a britská stanice v Port Saidu byly zformovány do Východoindické a egyptské eskadry hydroplánů (East Indies and Egypt Seaplane Squadron) pod velením Sqn. Cdr. l’Estrange Malone. Služba jednotky zahrnovala průzkum přístupů do Egypta přes Sýrii a Sinaj, bombardování cílů na těchto trasách, průzkum západní pouště a hlídkování nad břehy Sinaje, Sýrie, Malé Asie, Rudého moře a Akabského zálivu. Základna na jednom z ostrovů v přístavu Port Said sloužila jako administrativní a údržbové centrum eskadry. Bylo rozhodnuto, že Ben-my-Chree a Raven II budou používat britské hydroplány, zatímco Anne bude pokračovat v užívání hydroplánů Nieuport řízených francouzskými piloty a britskými pozorovateli. Počítalo se i s případným rozšířením operačního prostoru do Indického oceánu.
14. května 1916 Sqn. Cdr. (pozdější Wg. Cdr.) C. R. Samson nahradil Sqn. Cdr. l’Estrange Maloneho, jenž zůstal u jednotky jako jeho zástupce a velel HMS Raven II.
1. července 1916 při plavbě Ravenu II podél syrského pobřeží měl jeden z hydroplánů Schneider poruchu motoru a byl ztracen půl míle od Akkonu. Pilota zachránil hydroplán Short, jenž přistál vedle a naložil jej předtím, než byl Schneider potopen kulometnou palbou. Short vzlétl se zachráněným pilotem sedícím obkročmo na palivové nádrži a vrátil se na Raven II.
7. srpna 1916 se Raven II pod velením l’Estrange Maloneho vrátil do Port Saidu z Rudého moře, kde měl podporovat tamní plavidla a mapovat Akabu.
9. srpna 1916 prováděl Raven II průzkum a pozorování pro monitor M21. Rádiové signály z vyslaného hydroplánu Short však nebyly zachyceny a operace se nezdařila. Druhý hydroplán Short zaútočil na velký tábor a při návratu byl zachycen německým letounem Fokker. Palivové nádrže, chladič a plováky byly poškozeny a hydroplán se při přistání u Ravenu II začal potápět, podařilo se jej však zachránit. Ve stejnou doby byly Raven II a M21 napadeny dvěma dalšími nepřátelskými letouny, ale vyvázly bez poškození. Byl to první z mnoha soubojů s nepřátelskými letouny, které vedly k zahájení doprovodů Shortů dvěma a více hydroplány Schneider.
25. srpna 1916 obdržel velitel eskadry Cdr. Samson rozkaz provést maximální možnou silou útok na rušný železniční uzel v El Afuleh. Tři lodi eskadry se při úsvitu shromáždily u Haify po separátní plavbě z Port Saidu. Raven II a Anne, doprovázené trawlerem Paris II a francouzským torpédoborcem Hache pluly před rychlejší Ben-my-Chree doprovázené lodí Arbalette. Šest hydroplánů Short (Cdr. C.R. Samson a Capt. J. Wedgwood Benn, Flt. Cdr. G.B. Dacre a A. N. Other, Flt. Lt. A.W. Clemson a Cdr. (?) L’Estrange Malone, Flt. Lt. A.S. Maskell a 2/Lt. E. King, Flt. Lt. J.C. Brooke a 2/Lt Williams, Flt. S/Lt G.D. Smith a Lt. V. Millard) a čtyři hydroplány Schneider (Flt. Cdr. T.H. England, Flt. Lt. J.T. Bankes-Price, Flt. Lt. W. Man, Flt. S/Lt. L.P. Paine) letěly ve formaci po pravé straně velitelského letounu do vnitrozemí k El Afuleh, kde se podle plánu rozdělily do sekcí. Třebaže protiletadlová obrana měla dosahovat značné síly, způsobil shoz třinácti 65 liberních a 112 liberních a jednatřiceti 16 liberních bomb velké škody. Zničena byla jedna lokomotiva, 14 vagónů a několik skladišť. Mnoho škod utrpěly také stálé drážní a staniční budovy. Všechny letouny se bezpečně vrátily. Aby se vyhnuly protiútoku, vyrazily Raven II a Anne okamžitě na nové shromaždiště. Ben-my-Chree je následovala až po vyslání dvou Shortů, které měly ověřit výsledek bombardování. Dalším cílem byl velký tábor v Bureiru a železniční viadukt ve Wadi El Hesi, kde tři Shorty a čtyři Schneidery způsobily ztráty a poškození trati. Flt. Cdr. Dacre byl zajat poté, co se nad vnitrozemím porouchal motor jeho letounu. Následné pátrání letounů z HMS Anne bylo neúspěšné. Eskadra se pak rozdělila a Ben-my-Chree plula na sever, Anne do Jaffy a Raven II do Adalije.
27. srpna 1916 pátral Raven II po minách a ponorkách severně od Adalie a o den později se vrátil do Port Saidu.
31. srpna 1916 byl Raven II napaden nepřátelskými letouny a poškozen, několik mužů padlo. Zvyšující se aktivita německých letounů donutila Cdr. Samsona zahájit výcvik svých pilotů v létání v bojových formacích, kdy každý Short byl doprovázen dvěma Schneidery. Poškozený Raven II byl nahrazen HMS Anne.
26. října 1916 byl opravený Raven II vyslán do Rudého moře k vystřídání HMS Anne.
Až do 25. prosince 1916 se Cdr. Samson snažil získat rozkaz k útoku na železniční most v Chicaldere, zásadní spoj tureckého komunikačního systému. Rozkaz byl nyní vydán a HMS Raven II vyplul z Port Saidu do zálivu Alexandretta.
26. prosince 1916 vyplula HMS Ben-my-Chree vyplula z Port Saidu k setkání s Ravenem II.
27. prosince 1916 byl nejprve vyslán jeden hydroplán Short k vypátrání a bombardování spatřené zakotvené lodi. Byly shozeny čtyři 16 librové a jedna 65 librová bomba, později se zjistilo, že loď byla předchozí rok řízena francouzským námořnictvem. První vlnu letounů vyslaných proti mostu v Chicaldere (Chikaldir) nad Jeihamem tvořily jeden Short (Flt. S/Lt Smith a Capt. Wedgwood Benn) a tři Schneidery (Cdr. Samson, Flt. Lt. Clemson, Flt. Lt. Brooke) z Ben-my-Chree. Short shodil jednu 65 lb bombu na most a dvě 16 lb bomby na trať, ale všechny tři selhaly a letoun byl navíc ostřelován obranou mostu. Hydroplány Schneider zaznamenaly jeden přímý zásah mostu a dva blízké. Ve druhé vlně další dva Shorty (Flt. Lt. Burling a Lt. Stewart, Flt. S/Lt. King a Lt. Williams) z Ravenu II dosáhly druhého přímého zásahu mostu a ve třetí vlně jeden Short (Flt. Lt. Maskell a Lt. WL. Samson) a dva Schneidery (Flt. Lt. Clemson, Flt. S/Lt. Henderson) z Ben-my-Chree zaznamenaly další zásah mostu a navíc i poškození hráze. Most byl na týden vyřazen z provozu, což znamenalo zdržení dodávky těžkých zbraní do Bagdádu. Po útoku spojenecký svaz opustil záliv, připraven k návratu další den, ale velení bylo s dosaženými výsledky spokojeno a nařídilo návrat do Port Saidu.
18. ledna 1917 tvořily Východoindickou a egyptskou eskadru hydroplánů po ztrátě HMS Ben-My-Chree už jen HMS Raven II a HMS Anne. Velitel eskadry Cdr. Samson později obdržel za vynikající výkony eskadry sponu (bar) ke svému řádu DSO.
V únoru (??) 1917 byl australský křižník HMAS Brisbane vybaven průzkumným hydroplánem Sopwith Baby z HMS Raven II.
10. března 1917 je HMS Raven II (Cdr. Samson) vyslán z Port Saidu k posílení francouzského křižníku Pothuau v Adenu k patrání po německém pomocném křižníku Wolf II.
21. dubna 1917 se při pátrání po lodi Wolf II v prostoru souostroví Maledivy porouchal hydroplán z Ravenu II se dvěma důstojníky na palubě. Letounu se nakonec podařilo v bouři a ve tmě bezpečně přistát na korálovém útesu nejjižnějšího ostrova Malediv.
26. dubna 1917 byli trosečníci uvízlí na ostrově Fiale převezeni plachetnicí k sultánovi ostrova Male, nakrmeni a obléknuti do uniforem sultánovy gardy. Později byli dopraveni do Colomba.
6. května 1917 se trosečníci z nouzového přistání v Maledivách vrátili na palubu HMS Raven II. Jejich hydroplán byl později objeven nepoškozený.


Zdroj: oca.269squadron.btinternet.co.uk
URL : https://www.valka.cz/AV-HMS-Raven-II-1903-t50622#194315 Verze : 0
Hledání pomocného křižníku (přepadové lodi) Wolf II


Od dubna 1917 byl australský lehký křižník HMAS Brisbane dislokován v Colombu, kde jej posílil nosič hydroplánů HMS Raven II a francouzský pancéřový křižník Pothuau. Plavidla měla najít a zneškodnit německý pomocný křižník Wolf II.
Nosič Raven II (ex Rabenfels, bývalá německá nákladní loď) dorazil do Colomba 2. dubna vyzbrojen hydroplány Short 184 s motory o 240 hp a jedním hydroplánem Sopwith Baby. Lodi a letounům velel Commander Samson.
Zatímco lodě doplňovaly uhlí, byly hydroplány Short z nosiče pověřeny průzkumem Malediv a hydroplán Baby byl přemístěn na Brisbane. Tento letoun, který nesl sériové číslo Royal Naval Air Service N 1014, patřil do první série letounů postavených v továrně Blackburn se vzduchem chlazeným rotačním motorem Clerget o 110 k, později snad nahrazeným motorem o 130 k. Hydroplán byl nesen na zádi Brisbane a byl spouštěn přes palubu na mořskou hladinu jeřábem.
Třebaže pátrání bylo neplodné, Sopwith Baby operoval úspěšně z Brisbane a několik týdnů absolvoval dva lety denně, při nichž byl pilotován Flying Officerem A.W. Clemsonem, jenž se později stal velitelem letky a byl vyznamenán DSC.
21. května 1917 byly Brisbane a Raven II, tentokrát s bitevní lodí HMS Exmouth, pověřeny doprovodem konvoje z Bombaje do Rudého moře.


Zdroj: navyhistory.org.au
URL : https://www.valka.cz/AV-HMS-Raven-II-1903-t50622#194322 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více