AMX-30H (mostní tank)

     
Název:
Name:
AMX-30H AMX-30H
Originální název:
Original Name:
AMX-30H
Kategorie:
Category:
mostní tankbridging tank
Výrobce:
Producer:
Atelier de Construction Roanne (ARE) (Francie) – podvozek (running gear)
Compagnie d´ Exploitation Francaise (CEF) (Francie) – most a pokládací zařízení( bridge and laying mechanism)


Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1971-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
43000 kg 94799 lb
Celková délka:
Overall Length:
11400 mm 37ft 4,81in
Celková šířka:
Overall Width:
3950 mm 12ft 11,5in
Celková výška:
Overall Height:
4290 mm 14ft 0,9in
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm 1ft 3,75in
Pancéřování:
Armour:
Korba
- čelní pancíř: 79 mm
- boční stěny korby: 57 mm
- zadní stěna korby: 30 mm
- strop korby: 20 mm
- dno korby: 15 až 20 mm


Nástavba
- čelo nástavby: 79 mm
- boky nástavby: 42 mm
- zadní stěna nástavby: 42 mm
- strop nástavby: 20


Hull
- front hull: 3,11 in
- side hull: 2,24 in
- rear hull: 1,18 in
- hull top: 0,79 in
- hull bottom: 0,59 - 0,79 in


Tank body
- front body: 3,11 in
- side body: 1,65 in
- rear body: 1,65 in
- turret body: 0,79 in



Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Vodou chlazený, přeplňovaný, vícepalivový motor Hispano – Suiza HS 110-2
- počet válců: 12
Water-cooled, forced induction, multifuel engine Hispano – Suiza HS 110-2
- number of cylinders: 12
Výkon:
Power:
537 kW při 2000 ot/min 720.1 bhp at 2000 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
mechanická 5SD-200D
- počet stupňů: 5+1
mechanical 5SD-200D
- number of gears: 5+1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
50 km/h 31.1 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? ?
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
600 km 372.8 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
450 km 279.6 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
23 ° 50 %
Boční náklon:
Side Slope:
11 ° 25 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,9 m 114,2in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,93 m 36,6in
Brodivost:
Fording Depth:
1,0 m 39,4in
Nástavba:
Superstructure:
Mostovka nůžkového typu
- celková délka: 22000 mm
- účinná délka: 20000
- hmotnost: 8500 kg
- nosnost: 50000 kg
- šířka: 3500 mm
- doba položení: 3 až 5 minut
- doba složení: 10 minut



Bridge
- overall length: 72ft 2,13 in
- working range: 65ft 7,39 in
- weight: 18739 lb
- loading: 110231 lb
- width: 11ft 5,8in
- period laying: 3-5 minute
- discharge: 10 minute



Výzbroj:
Armament:
bez výzbroje armourless
Uživatelské státy:
User States:
Francie France
Poznámka:
Note:
Objem palivové soustavy: 920 l Fuel kapacity: 920 l
Zdroje:
Sources:
Zdroje:


Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 5. díl, vydala Military Systém Line s.r.o jako první vydání v roce 1999, ISBN 80-902669-1-6.


Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 1. díl, vydala Military System Line s.r.o jako druhé nezměněné vydání v roce 1999, ISBN 80-85960-00-1.


Philip Trewhitt- Obrněná bojová vozidla, vydáno v roce 2000 v nakladatelství Svojtka jako první české vydání ISBN 80-7237-234-3


Časopis Tanky - kolekce pancéřových vozidel č. 2 vydaný v únoru 2007 redakcí PRESS-PYGMALION v Českém Těšíně


URL : https://www.valka.cz/AMX-30H-mostni-tank-t85084#403711 Verze : 0
AMX-30H (mostní tank)



Vývoj


Vývoj mostního tanku AMX-30H byl zahájen v roce 1969. Na vývoji se podílely dvě francouzské firmy. Atelier de Construction Roanne (ARE) dodala podvozek svého tanku AMX-30 a firma Compagnie d´ Exploitation Francaise (CEF) vyvinula mostní konstrukci a pokládací ústrojí. Výroba byla zahájena v roce 1971 a po vojskových zkouškách byl mostní tak zaveden do výzbroje francouzské armády v roce 1975.



Určení


Mostní tank AMX-30H je určen k ženijní a taktické podpoře tankových jednotek francouzské armády vyzbrojených tanky AMX-30, AMX-30B a AMX-30B2, k rychlému přemostění vodních a terénních překážek o maximální šířce 20 m. Tank se vyznačuje velmi dobrými jízdními vlastnostmi, jak na komunikacích, tak i v terénu, snadnou obsluhou a velkým jízdním dosahem. Mezi jeho nedostatky patří vysoká silueta při pokládání mostu a absence jakékoli výzbroje.



Popis


Mostní tank AMX-30H vychází ze strojového spodku středního tanku AMX-30. Původní věžoví komplet byl odstraněn a nahrazen nástavbou pro uložení mostu a v zadní části prokládacím zařízením mostu. Osádka čítá tři členy (velitel, řidič a strojník). Čelní pancíř je skloněný a v horní části přechází do rovného stropu korby. Řidičský prostor se nachází v levé přední části korby, je vybaven třemi periskopy a příklopem. Místo velitele a strojníka se nachází ve vyvýšené nástavbě na korbě vozidla, v místě původního věžového kompletu. Na nástavbě je zároveň po dobu přepravy uložen složený most.V zadní části korby je motorový prostor. Nad motorovým prostorem je uchyceno pokládací zařízení mostu, které je s ním pevně spojeno a po dobu přepravy drží most v horizontální poloze na vyvýšené nástavbě. Výfuky jsou umístěny na blatnících nad hnacími koly po obou stranách tanku.



Pancéřová ochrana vyprošťovacího tanku



Korba
Čelní pancíř: 79 mm
Boční stěny korby: 57 mm
Zadní stěna korby: 30 mm
Strop korby: 20 mm
Dno korby: 20 mm

Přepravní prostor osádky

Čelo : 79 mm
Boky: 42 mm
Zadní stěna: 42 mm
Strop: 20 mm


Chrání osádku před střelami z malorážních děl, ručních zbraní a střepinami z dělostřeleckých granátů.



Podvozek, motor a převodovka


Podvozek tanku je tvořen pěti pojezdovými koly po obou stranách korby, odpružených torzními tyčemi. První čtyři kola jsou uspořádána po dvojicích do dvoukolových pojezdových podvozků, poslední je zavěšeno samostatně. První a poslední pojezdové kolo je vybaveno hydraulickým tlumičem. Hnací kolo je vzadu a napínací vepředu. Horní větev pojezdového ústrojí je tvořena pěti nosnými kladkami po obou stranách korby. Kolejový pás má 83 článků, váží 1580 kg a je široký 570 mm. Délka styčné plochy mezi pásem a terénem je 4 120 mm.


Tank je poháněn 12válcovým vodou chlazeným přeplňovaným vícepalivový motorem Hispano – Suiza HS 110 o výkonu 536 kW při 2000 ot./min. Motor může jako palivo využívat benzín, motorovou naftu nebo směs ropných derivátů a lihu, což během případného válečného konfliktu výrazně eliminuje potíže s dodávkami paliva.


Pohonný systém tankuje tvořen automatickou, excentrickou, hlavní spojkou, mechanickou převodovkou typu 5SD-200D s 5 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 1 vzad a trojitými diferenciály. Za účelem zvýšení točivého momentu, jsou hnací kola vybavena dvojitými postranními rozvodovkami. Rozvodovky jsou tvořeny čelními a planetovými převodovkami.



Výzbroj vozidla a systémy pro přežití osádky


U mostního tanku AMX-30H se počítalo s bojovým nasazením společně s tanky AMX-30, které mu měli poskytovat krytí. Z toho důvodu nenese mostní tank žádnou výzbroj.


Vozidlo je vybaveno tlakovým filtroventilačním zařízením proti ZHN a automatickým protipožárním zařízením. V případě nočního přesunu může řidič nahradit prostřední periskop aktivním infračerveným přístrojem SOPELEM OB-16-A. Vozidlo je schopno bez přípravy brodit do hloubky 1 m.



Speciální nástavba s mostem


U mostního tanku AMX-30H je použit most nůžkového typu. V zadní části korby je pomocí hydraulického pokládacího zařízení pevně spojen s korbou vozidla. Po dobu přepravy je složen na dvě stejné části a umístěn na nástavbě vozidla. Při pokládání mostu přes překážku, je jeho konstrukce zvednuta pomocí hydraulického pokládacího zařízení, jehož mohutné nosné rameno je umístěno v zadní části korby nad motorovým prostorem. Složený most je zvednut kolmo k terénu a pomocí kotvící patek ve spodní části pokládacího zařízení je opřen o terén. Následně dochází k postupnému pokládání a rozkládání mostu přes překážku. Skládání mostu probíhá v opačném sledu. Most je pomocí hydraulického pokládacího zařízení zvednut z překážky do kolmé polohy s terénem. Po dobu tohoto manévru dojde zároveň ke složení mostu na dvě stejné části. Následně hydraulické pokládací zařízení most uloží zpět do přepravní polohy na horní část nástavby vozidla. Výhodou nůžkového typu mostu je snadná manipulace a menší rozměry příliš nepřesahující obrysy vozidla při přepravě. Nevýhodou je poměrně velká výška dosahovaná při manipulaci s mostem, což lze považovat za demaskující příznak celého manévru.



Most


Mostní tank AMX-30H je vybaven mostem nůžkového typu vyvinutým francouzskou firmou Compagnie d´ Exploitation Francaise (CEF). Most je vyroben ze slitin lehkých kovů a je schopen zajistit přepravu všech druhů výzbroje francouzské armády do hmotnosti 50 tun.


Celková délka: 22 m
Účinná délka mostu: 20,0 m
Hmotnost mostu: 8,5 t
Nosnost mostu : 50 t
Doba položení: 3 až 5 min.
Doba složení: 10 min.





Zdroje:


Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 5. díl, vydala Military Systém Line s.r.o jako první vydání v roce 1999, ISBN 80-902669-1-6.


Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 1. díl, vydala Military System Line s.r.o jako druhé nezměněné vydání v roce 1999, ISBN 80-85960-00-1.


Philip Trewhitt- Obrněná bojová vozidla, vydáno v roce 2000 v nakladatelství Svojtka jako první české vydání ISBN 80-7237-234-3


Časopis Tanky - kolekce pancéřových vozidel č. 2 vydaný v únoru 2007 redakcí PRESS-PYGMALION v Českém Těšíně
URL : https://www.valka.cz/AMX-30H-mostni-tank-t85084#314091 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více