Název: Name: | ORP Pomorzanin (I) | ORP Pomorzanin (I) |
Originální název: Original Name: | ORP Pomorzanin | |
Kategorie: Category: | vyměřovací loď | hydrographic ship |
Třída: Class: | - | |
Kódové označení: Pennant Number: | - | |
Loděnice: Builder: | Gebrüder Sachsenberg GmbH, Roßlau a.d. Elbe | |
Založení kýlu: Laid Down: | XX.XX.XXXX | |
Spuštění na vodu: Launched: | XX.XX.1893 | |
Uvedení do služby: Commissioned: | XX.02.1920 zařazen do stavu PMW / commissioned into the Polish Navy | |
Vyřazení ze služby: Decommissioned: | 14.02.1932 vyřazen ze stavu PMW a prodán soukromému majiteli / decommisioned and sold to private company | |
Velitel: Commander: | XX.XX.1920-XX.XX.1920 Rychłowski, Jerzy (porucznik marynarki) XX.XX.1920-XX.XX.XXXX Bramiński, Tadeusz (porucznik marynarki) XX.XX.XXXX-XX.XX.1931 Reyman, Artur (kapitan marynarki) | |
Jednotka: Unit: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR |
Posádka: Crew: | 1 + 19 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Standardní výtlak: Standard Displacement: | 275 t | 271 long tons |
Plný výtlak: Full Load Displacement: | ? t | ? long tons |
Délka: Length: | 36 m | 118ft 1in |
Šířka: Beam: | 6,32 m | 20ft 9in |
Ponor: Draught: | 2,35 m | 7ft 9in |
Pancéřování: Armour: | - | - |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | 2x parní stroj | 2x piston machine |
Výkon: Power: | 186.4 kW při ot/min | 250 bhp at rpm |
Šrouby: Propellers: | 2 | |
Zásoba paliva: Fuel Load: | ? t | ? long tons |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost: Speed: | 16.7 km/h | 9 kt |
Dosah: Range: | 1481.6 km při rychlosti 37 km/h | 800 nm at speed 20 kt |
Výzbroj a vybavení: Armament and Equipment: | ||
Výzbroj: Armament: | 2x těžký kulomet Maksim wz.08 (přechodně) | 2x HMG Maksim wz.08 (occasionally) |
Vybavení: Equipment: | 1x výtah (jeřáb) k lovení bójí a navigačních znaků. | 1x elevator to lifting of buoys and sea marks. |
Nesená letadla: Aircraft Carried: | - | - |
Poznámka: Note: | 1) údaje o ponoru se v pramenech liší, Piaskowski uvádí hodnotu 2,35 m, Pertek pak 2,58 m. 2) přesná hodnota rychlosti není přesně známa, dle dobových zpráv se pohybovala někde mezi 8 až 9 uzly 3) obsazení lodi se v průběhu času měnilo, tabulkově se uvádí posádka ve složení jednoho důstojníka a 19 poddůstojníků a mužstva. Podle některých zdrojů ale na Pomorzaninu sloužilo až 34 námořníků. Původně německý civilní parník příbřežní plavby, během první světové války sloužící v Kaiserliche Marine jako strážní loď "Wotan". Polskem zakoupen v prosinci 1919, do stavu válečného námořnictva zařazen v průběhu února 1920. Loď se původně měla jmenovat Pomorczyk, posléze bylo jméno změněno. Přestavbu na vyměřovací loď a opravy zajistila loděnice A. Wojana v Gdańsku, vlajka poprvé zdvižena 01.05.1920. V období 03.1922 až 01.1924 přechodně sloužila jako výletní loď "Kaszub". Po opětovném zařazení k válečnému námořnictvu sloužil až do roku 1931, kdy byl nahrazen "novým" Pomorzaninem (původně minolovka ORP Mewa). | ? |
Zdroje: Sources: | Knihy: • Piaskowski, Stanisław M.: Okręty Rzeczpospolitej Polskiej 1920-1946, Lampart, Warszawa 1996, ISBN 83-900217-2-3 • Pertek, Jerzy: Okręty pomocnicze. Miniatury Morskie, edice „Polskie okręty wojenne w latach 1920-1945“, sešit č. 18 a 19. Wydawnictwo morskie, Gdynia 1959 • Gardiner, Robert (ed.): Conway´s All the World´s Fighting Ships 1906-1921. Conway Maritime Press, London, reprint 1986 Časopisy: • Pater, Walter: Okręt hydrograficzny "Pomorzanin". Bandera, 05/2009, str. 14 Internet: • Biuro hydrograficzne MW • Facta Nautica • Wikipedie.pl |