Stíhací esa

Autor: Radek Enžl / Rad 🕔︎︎ 👁︎ 29.923

Hvězda stíhačů

Nastane čas, kdy pozvedneš své zraky,
bys spatřil dlouhou bitvu nad oblaky.
Kdy staří vesničané, úžasem oněmělí,
sledovat budou roj divných ptáků celý.

Thomas Gray : Luna
Habitabilis l. p. 1737

Reklama

Pradávná lidská touha vznést se do vzduchu, oprostit se od zemské přitažlivosti, přiblížit se ptákům i Bohu, došla naplnění 17. prosince 1903. Toho dne se poprvé vznesl člověk do vzduchu na létajícím prostředku těžším vzduchu. Flyer bratří Wrightů vykonal sice jen 80-ti metrový skok, ale spolu s ním jako by odstartovalo celé lidstvo. Flyer byl spíše změtí dřeva, lan a plátna než něčím co by připomínalo letoun, ale už o pět let později zkonstruoval Louis Blériot svůj Blériot VII - první jednoplošník s tažnou vrtulí, zakrytým trupem, ocasními plochami, hlavními podvozkovými nohami vpředu a ostruhou vzadu. Toto uspořádání platí (navzdory třicetileté převaze dvojplošníků) pro pístová letadla dodnes. Zalétán byl 10. listopadu 1907. Za další dva roky se objevil na obloze nový Blériotův letoun. Šlo o Blériot XI, nejúspěšnější a nejslavnější model, na němž Louis Blériot přeletěl 25. června 1909 kanál La Manche. Nadšení aviatiků, překonávajících nejrůznější úskalí a často obětujících i své životy, neznalo mezí. O to smutnější je, že jejich oběť položená na oltář leteckého průkopnictví byla záhy zneužita k válečným účelům.

Poprvé byl letoun použit ve válce 22. října 1911 během italsko-turecké války o Libyi. Italský pilot kpt. Piazza vzlétl na stroji Blériot k průzkumnému letu z Tripolisu a sledoval turecké jednotky u Azízie. První nálet provedl 1. listopadu 1911 ppor. Giulio Gavotti. Svrhl čtyři těžké granáty Cipelli na turecké pozice v oáze Tagnira a Ain Zara. 24. a 25. února 1912 použil kpt. Piazza poprvé fotografický přístroj pro letecký průzkum z letounu.

Průzkum se stal základním vojenským úkolem letectva. Počátky vzdušného průzkumu byly velmi obtížné. Neexistovala metodika, pozorovatelé nebyli speciálně vycvičeni. Byly zaznamenány humorné příhody, kdy třeba pozorovatel pokládal hřbitov za vojenský tábor nebo řadu „záplat“ na asfaltovém povrchu silnice za pochodující pěchotu. Proti dosavadním pozorovacím balónům měl letoun výhodu ve své pohyblivosti. Maskování před upoutanými pozorovacími balóny bylo velmi jednoduché. Stačilo se zamaskovat směrem k balónu. Letoun ale nalétával ze všech směrů a nutil nepřítele maskovat všechno a dokonale. Výsledky vzdušného pozorování brzy přinutily vojska provádět veškerý pohyb v noci.

Dalším úkolem, který letectvo obdrželo, bylo řízení dělostřelecké palby. Ta se zpřesnila natolik nápadně, že vojska se snažila letouny za každou cenu sestřelit. Letadla se však pouze přestěhovala do bezpečnější výšky. Bylo jasné, že je třeba začít bojovat stejnými prostředky. Letadlo proti letadlu.

A tak vyšla hvězda osamělých vzdušných válečníků - HVĚZDA STÍHAČŮ.

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více