Balóny a vzducholodě

Autor: Duan Barry 🕔︎︎ 👁︎ 28.947

Parseval a Gross-Basenach

Vyjma výše dvou jmenovaných výrobců musíme ještě zmínit další dva menší. Jedná se o Gross-Basenach, sídlící v Tegelu, a o podnik vyrábějící neztužené konstrukce Parseval Luftfahrzeug Gesellschaft Bitterfeld, sídlící v Berlíně. První z nich vyrobil celkem čtyři stroje M.I až M.IV (M - Militärluftschiff). Šlo o poloztužené konstrukce pojmenované podle majora Grosse, velitele 1. praporu vzducholodí německé armádní vzduchoplavby, a podle Nikolause Basenacha, technického ředitele vzducholodních doků, jež je navrhoval. Jejich význam je však naprosto mizivý. První tři byly ztraceny zpočátku jejich kariéry, déle vydržela pouze M.IV se 170 průzkumnými lety a prý i s jedním úspěšným útokem na ponorku v září 1915. Význam druhého výrobce je o trochu větší, ovšem také nijak zvláštní ve smyslu nasazení Parsevalů vedle zeppelinů. Jednalo se o jediného výrobce neztužených vzducholodí v Německu. Neztužené vzducholodě Parseval (podle majora von Parsevala - viz kapitola o balónech) byly známy již před I. sv. válkou. Armáda i námořnictvo je nasazovalo pouze do druhořadých úkolů. Vrcholem jejího snažení je největší neztužená vzducholoď na světě Parseval PL.27 z roku 1917, s objemem 31 150 m3. Od roku 1906 do konce války vzniklo na 27 Parsevalů. Některé z nich sloužily i v zahraničí a paradoxně jedna i u britského námořnictva.

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více