30.11.1939-06.12.1939 Hinilä, Erkki ( ) 06.12.1939-13.03.1940 Harju-Jeanty, Raoul ( ) 25.06.1941-01.12.1941 Harju-Jeanty, Raoul ( ) 01.12.1941-14.02.1944 Carlsson, Eino ( )
Podřízené jednotky: Subordinated Units:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Poznámka: Note:
-
-
Zdroje: Sources:
fi.wikipedia.org/wiki/Lentolaivue_26 Finnish Aces of World War 2, Kari Stenman and Kalevi Keskinnen, Osprey Publishing Ltd., 1998, ISBN: 978-1-85532-783-2
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#598713
Verze : 0
Lentolaivue 26, LLv 26 (26. letecká skupina) velitel: Capt. E. Heinilä umístěn – Heinjoki 10x Bristol Buldog Mk.IV A
stav k 30.listopadu 1939
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#61557
Verze : 0
Reklama
Lentolaivue 26, LeLv 26 (26. letecká skupina) velitel: Maj. J. Harju-Jeanty umístěn – Joroinen 1x Brewster 239 28x Fiat G.50
stav k 2.červenci 1941
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#61580
Verze : 0
Lentolaivue 26, LeLv 26 (26. stíhací skupina) 19x Fiat G.50 1x Fokker C X
stav k lednu 1944
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#61603
Verze : 0
v únoru 1944 proběhlo Finským letectvem přejmenování leteckých útvarů podle taktického určení.
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#61635
Verze : 0
Reklama
Hävittäjälentolaivue 26, HLeLv 26 (26. stíhací skupina) velitel: Maj. L. Larjo umístěn - Heinjoki 18x Brewster 239 1x Fokker C X
stav k 9.červnu 1944
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#61638
Verze : 0
Velitel: E. Hinilä (30 list. 1939 - 6 pros. 1939) J. Harju-Jeanty (6 pros. 1939 - 13 březen 1940) J. Harju-Jeanty (25 červenec 1941 - 1 pros. 1941) E. Carlsson (1 pros. 1941 - 1 březen 1944) L. Larjo (1 březen 1944 - 29 červenec 1944) E. Metsola (30 červenec 1944 - 4 pros. 1944)
Velitel: (1. letka) E. Kivinen (19 leden 1940 - 13 březen 1940) M. Linkola (25 červen 1941 - 14 list. 1941) A. Lassila (14 list. 1941 - 27 únor 1942) M. Linkola (27 únor 1942 - 2 červenec 1943) E. Enroth (2 červenec 1943 - 7 říjen 1943) J. Ruuskanen (7 říjen 1943 - 9 červen 1944) E. Teromaa (9 červen 1944 - 27 červen 1944) C-E. Bruun (27 červen 1944 - 7 červenec 1944) A. Bremer (7 červenec 1944 - září 1944)
Velitel: (2. letka) P. Siiriäinen (9 únor 1940 - 13 březen 1940) E. Kivinen (25 červen 1941 - 17 únor 1942) L. Hämäläinen (17 únor 1942 - 15 březen 1942) P. Hyvönen (15 březen 1942 - 10 červen 1942) L. Hämäläinen (10 červen 1942 - 2 list. 1942) E. Kivinen (2 list. 1942 - 11 červenec 1943) L. Hämäläinen (11 červenec 1943 - 25 květen 1944) A. Lassila (25 květen 1944 - 3 červenec 1944) M. Linkola (9 červenec 1944 - 30 červenec 1944) K. Mustonen (30 červenec 1944 - 22 srpen 1944) E. Teromaa (22 srpen 1944 - 4 pros. 1944)
Velitel: (3. letka) U. Nieminen (11 únor 1940 - 5 březen 1940) O. Puhakka (5 březen 1940 - 13 březen 1940) U. Nieminen (25 červen 1941 - 5 pros. 1941) L. Hämäläinen (23 duben 1942 - 10 červen 1942) O. Puhakka (10 červen 1942 - 8 únor 1943) L. Siho (8 únor 1943 - 7 březen 1943) A. Lassila (7 březen 1943 - 25 květen 1944)
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#121109
Verze : 0
Lentolaivue 26 – Hävittäjälentolaivue 26
Velitelé: kapitán Erki Heinilä od února 1939, major Raoul Harju-Jeanty od prosince 1939, kapitán (Maj) Eino Carlsson od prosince 1941, major Lauri Larjo od března 1944 a major Erkki Metsola od července 1944
Výzbroj: Bulldog IV od července 1935, Gladiator II od ledna 1940, Fiat G.50 od února 1940 a Brewster Model 239 od května 1944
Zformována 15 července 1933 a přidělena k Lentoasema 5, byla Lentolaivue 26 1. ledna 1938 přeložena k LeR 2, kdy byly všechny stíhací eskadry sloučeny do jednoho pluku. 30. listopad 1939 zastihl eskadru v Heinjoki pouze s deseti Bulldogy, protože její 2 letky vyzbrojené D.XXI byly dočasně převeleny k LLv 24, která operovala poblíž frontové linie. Mezitím bylo zbylé letce Bulldogů zakázano operovat oblastech, kde by se mohli střetnout s lepšími ruskými stíhači. Nakonec, 2. února 1940 byly výcvikovým jednotkám předány zastaralé dvojplošníky Bristol. Bulldogy byly částečně nahrazeny nejmodernějšími britskými stíhacími dvojplošníky Gladiator. 19. ledna LLv 26 obdržela své první stíhačky Gloster, které stačily na přezbrojení 2 letek, plus Fiaty G.50 pro letku třetí. Původní letouny operovaly z různých základen až do konce února 1940, kdy byly předány LeR 1. Zbytek zimní války se bojovalo s Fiaty na základně v Utti a počínaje 15. února v Haukkajärvi. V červenci se LLv 26 přesunula na základnu v Joroinen. Když 25 června 1941 vypukla pokračovací válka, LLv 26 (stále přidělená k LeR 2 za základně Joroinen) disponovala 26 G.50 rozdělenými do 3 letek. 6 července se velitelství jednotky přestěhovalo do Joensuu, přičemž letky operovaly z různých základen až do 2. srpna, kdy se eskadra opět sjednotila za základně Lunkula. 13. září byla jednotka přeložena k LeR 3 a poslána do Immoly, s detašovanými jednotkami operujícími z různých základen. 5 července 1942 LeLv 26 odešla do Kilpasilty v Karelské úžině a 14. února 1944 se z ní stala Hävittäjälentolaivue 26. 9. května 1944 se vrátila zpět do Heinjoki, odkud byly její zastaralé Fiaty konečně odeslány k výcvikovým jednotkám, a čekala na příchod výrazně mladších Brewsterů Model 239 – ty přišly ve dvou dodávkách od HLeLv 24. 14. června se eskadra přesunula do Immoly a o 48 hodin poté do Käkisalmi. 7. července HLeLv 26 byla opět přesunuta, tentokráte do Mensuvaara než byla po 19 dnech přeložena do Värtsila. Zde se 4. srpna 1944 stla součástí LeR 2. Konec pokračovací látky měl za následek, že se 8. září jednotka přesunula do Onttoly a 2. října 1944 do Vaala. Odsud se letka Brewsterů společně s „Myrskys“ z TLeLv 12 zúčastnila Laponské války proti Němcům. 18. října byla výzbroj umístěna v Kemi a 4. prosince se stala HLeLv 23. 23 ledna 1945 se jednotka přesunula do Rissaly, která byla určena jako její mírová základna. Hävittäjälentolaivue 26 dosáhla 183 vzdušných vítězství, během tří válek, jichž se účastnila – 6 na stíhačkách Bulldog, 25 na D.XXI, 34 na Gladiatorech, 99 na G.50 a 19 na Brewsterech. Na druhé straně ztratila 41 letounů, z nich 28 bylo sestřeleno v boji a celkem 16 pilotů bylo zabito, či prohlášeno za nezvěstné. Vůbec první pilot, kterému bylo uděleno vyznamenání Mannerheimův Kříž , bojoval právě v této jednotce.
Zdroj: Osprey 23, Finnish Aces od World War 2
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#231602
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#398169
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#398186
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#398188
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#398190
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#398191
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#398192
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#405245
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#506541
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.