19.05.2010 - Rusko zahájí licenční výrobu francouzských termovizí pro tanky T-90

Ruská federace zahájí v červenci roku 2010 licenční produkci francouzské termovizní kamery Catherine FC vyvinuté společností Thales. Přístroje jsou určeny pro tanky T-90. Případný export této technologie podléhá schválení francouzských úřadů, neměl by se tedy dostat do zemí jako Írán.

Podle tvrzení expertů zaostává Rusko za západními zeměmi v mnoha oblastech technologického vývoje o 20-30 let. Nákup licencí je nerychlejším a nejlevnějším způsobem, jak tento deficit eliminovat. V současnosti tak probíhají jednání o licenční výrobě italských ručních zbraní Beretta, izraelských bezpilotních průzkumných letounů či francouzských vrtulníkových lodí třídy Mistral.

Podobný pragmatický přístup je v dějinách Ruska obvyklý. Petr I. Veliký získával technologie v Nizozemsku, Kreml byl postaven Italy, značná část válečných plavidel carského Ruska před 1. světovou válkou pocházela ze zahraničí, stejně tak Sovětský svaz ve 30. letech nakupoval technologie z USA.

Zdroj:
en.rian.ru
URL : https://www.valka.cz/19-05-2010-Rusko-zahaji-licencni-vyrobu-francouzskych-termovizi-pro-tanky-T-90-t96918#360168 Verze : 0

Diskuse

Sovětský svaz nakupoval technologie nejen v USA, ale i od svého nejlepšího přítele nacistického Německa a to až do války v roce 1941, ono stačí si přečíst jak si soudruh Jakovlev ve své knize libuje jak nakupoval Messerschmity Bf109, nebo jak se nakupovaly třeba Pz.III. Ostatně sovětské tanky T-26 jsou kopií britského Vickerse, T37 rovněž kopií jiného stroje Vickers a BT jsou licencí US Christie. Po pravdě toho opravdu sovětského by se našlo jak za grejcar plutonia. Takže to že nakupují technologie není nic nového, ale pokud vím dělají to i státy s podstatně větší tradicí (třeba i USA).
URL : https://www.valka.cz/19-05-2010-Rusko-zahaji-licencni-vyrobu-francouzskych-termovizi-pro-tanky-T-90-t96918#360189 Verze : 0
Před časem jsem viděl dokumentární video o historii vzniku letounu MiG-15. Padla tam zajímavá informace.
Jeho konstruktér Arťom Mikojan se při své návštěvě Velké Británie setkal také s konstruktérem motoru RR Nene. Toto setkání mělo i neformální část, kde si oba pánové zahráli kulečník právě o britský motor. Bohužel Arťom Ivanovič v této hře exeloval, a sovětské migy se o několik let později proháněli nad severní Koreou s kopií tohoto motoru.
URL : https://www.valka.cz/19-05-2010-Rusko-zahaji-licencni-vyrobu-francouzskych-termovizi-pro-tanky-T-90-t96918#360372 Verze : 0
Obávám se že je to sice hezká, leč pouze historka. I kdyby se konstruktér motoru postavil třeba na hlavu, o vývozu rozhodně nerozhodoval. Pokud je známo (a nejde o historku z "dokumentu") bylo 25 motorů dodáno britskou vládou do SSSR jako gesto dobré vůle s tím že jsou to motory pro nevojenské použití. Jak je sovětským dobrým zvykem, byly motory okopírovány a následně vyrávěny jako motory Klimov RD-45 a později v upravené verzi VK-1. To jestli byl Mikojan někdy v Británii a jestli si zahrál kulečník (s kým vlastně?) je otázkou. Ale motor Nene byl prodán do řady zemí (USA, Francie, Kanada, Argentina, Austrálie) a SSSR byla bohužel jednou z nich.
URL : https://www.valka.cz/19-05-2010-Rusko-zahaji-licencni-vyrobu-francouzskych-termovizi-pro-tanky-T-90-t96918#360373 Verze : 0
Podařilo se mi najít odkaz na výše zmiňované video:
http://www.youtube.com/watch?v=PNs8eFJPyjA
Opravuji, nešlo o konstruktéra, ale jednoho z vrcholových šéfů firmy Rolls Royce.


Samozřejmě beru celou tuto historku s rezervou. Nicméně lze úspěšně pochybovat o tom že by britové takové okolnosti celého obchodu vůbec kdy přiznali.
URL : https://www.valka.cz/19-05-2010-Rusko-zahaji-licencni-vyrobu-francouzskych-termovizi-pro-tanky-T-90-t96918#360378 Verze : 0
No, jenže tuhle věc tam vypráví jeho příbuzný, což má docela háček, film je (podle titulku) z roku 2009, Mikojan sám umřel koncem roku 1970, takže dotyčný se s ním sice osobně znal, ale byl v době jeho smrti buď mladík nebo dítě, takže jeho vzpomínky jsou asi dost pochybným zdrojem. Mimochodem záběr na jízdu "z Anglie" je blbostm jedou vpravo a auto má volant "evropský". Mnohem realističtější je kus v 2 části, o tom jak se snažili získat materiál z výroby (špony na botách). Materiálově totiž byli britové mnohem dál než němci. A výroba motorů Derwent a následně Nene, byla plně ve vládní režii, takže ani majitel továrny by o tom nemohl rozhodnout. To bych spíš věžil že si o motor zahrál doma v SSSR. Britské motory byly matriál o který se místní OKB praly, šlo totiž o čas a soutěž byla dravější než v kapitalismu. Ale i zde měl myslím Mikojan značnou výhodu, jeho bratr byl dlouholetým Stalinovým souputníkem (Anastas Mikojan), takže ani zde rozhodně asi nehrozilo že by se nedostal k potřebnému motoru včas. Problém je zda vůbec byl Mikojan v Anglii, v té době (1946) byl dokončován MiG-9 a začínal náběh výroby (a dolaďování problémů) a to šlo o krk nejspíš i jemu. V jeho životopisu o tom nějak nebývá zmínka, ale to nemusí znamenat že tam nebyl.
URL : https://www.valka.cz/19-05-2010-Rusko-zahaji-licencni-vyrobu-francouzskych-termovizi-pro-tanky-T-90-t96918#360380 Verze : 0
Vážení kolegové,


dovolím si zde diskutujícím připomenout, že téma této aktuality zní:


"Rusko zahájí licenční výrobu francouzských termovizí pro tanky T-90"


a o nějakém neautorizovaném kopírování nebo o něčem podobném tam není zmínka.


Pokud chcete diskutovat na téma: "Kdo, kdy, jak, proč a komu ukradl autorská práva na cokoli", buďte tak laskavi a založte na to originální téma a netahejte to do aktualit.


Děkuji
URL : https://www.valka.cz/19-05-2010-Rusko-zahaji-licencni-vyrobu-francouzskych-termovizi-pro-tanky-T-90-t96918#360456 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více