CZK - Škoda Š-I-D

Škoda Š-I-D
     
Název:
Name:
Škoda Š-I-D Škoda Š-I-D
Originální název:
Original Name:
Škoda Š-I-D
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.MM.1937 Akciová společnost dříve Škodovy závody, Plzeň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.MM.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
8
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
4800 kg 10582 lb
Celková délka:
Overall Length:
3700 mm 12 ft 1 ⅝ in
Celková šířka:
Overall Width:
1950 1) / 1975 2) mm 6 ft 4 ¾ in 1) / 6 ft 5 ¾ in 2)
Celková výška:
Overall Height:
1760 1) / 1755 2) mm 5 ft 9 ¼ in 1) / 5 ft 9 ⅛ in 2)
Světlá výška:
Ground Clearance:
280 mm 11 in
Pancéřování:
Armour:
5-22 mm 5-22 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Škoda Flat Six (zážihový vzduchom chladený 6-valec objemu 3990 cm3 Škoda Flat Six (6 cyl., air cooled, gasoline, 3990 ccm)
Výkon:
Power:
44,2 kW při 2500 ot/min 59.3 bhp at 2500 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
3+R 3+R
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
41 km/h 25 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
250 km 155 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 ° 60 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
1,3 m 51 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,5 m 20 in
Brodivost:
Fording Depth:
0,5 m 20 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
kanón Škoda A3 kalibru 37,2 mm (42 nábojov) cannon Škoda A3 cal. 37,2 mm (42 rounds)
Vedlejší:
Secondary:
guľomet ZB vz.30 J (1000 nábojov) machine gun ZB vz.30 J (1000 rounds)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-32-2
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-S-I-D-t71735#512375 Verze : 0
Projekt tohoto delového tančíka vznikol na požiadavku juhoslovanskej kráľovskej armády. Ich predstavy takmer naplnil typ Š-I-d, no juhoslovanskí predstavitelia predložili návrhy niekoľkých úprav tejto konštrukcie a ich predstavy boli v prvej polovici roku 1936 naplnené novým projektom malého delového pásového vozidla označovaného ako Š-I-D (neskôr bolo firemné označenie písmenom "D" rezervované pre stroje so vznetovými motormi (D - diesel)). Firma následne podpísala s juhoslovanskými armádnymi predstaviteľmi zmluvu na výrobu 8 ks tohoto tančíka.
Úpravy pôvodného Š-I-d spočívali v predĺžení platformy a pridaním jedného pojazdového kolesa a podpornej kladky, zväčšením hrúbky pancierovania i vo výmene motora za výkonnejší typ. Na platformu bola namontovaná jednoduchá krabicová nadstavba vytvorená z 5 - 22 mm pancierových plátov. Tie boli spájané nitovaním. Dvojčlenná posádka mala na boj k dispozícii upravený protitankový kanón Škoda A3 (A3J) kalibru 37,2 mm (odmer po 15° na obe strany) a ľahký guľomet ZB vz. 30J kalibru 7,92 mm. Na streche nadstavby boli dva vstupné otvory, z nich jeden na ľavej strane bol opatrený pozorovacou vežičkou. Dokončené tančíky boli odoslané k zákazníkovi v 8/1937, ktorý ich zaradil do výzbroje Jazdeckej školy v Zemune pod označením Brzi borna kola T-32. Stroje boli určené k boju i prieskumu, no v mierových časoch slúžili k intenzívnemu výcviku nových tankistov.
Prvou bojovou akciou tančíkov bola ich nasadenie pri puči v 27.03.1941 proti pronemecky orientovanej vláde Dragiša Cvetkovića. Po napadnutí Juhoslávie nemeckými vojskami boli štyri tančíky použité v obranných bojoch južne od Belehradu. Jednotka s týmito tančíkmi mala za úlohu obrániť letisko a okolie Belehradu. Následne mali byť 10.4.1941 vyslané smerom na Niš, kde sa mali postaviť nemeckým jednotkám postupujúcim z Bulharska. Z tohoto zámeru však bolo kvôli nemožnosti rýchleho presunu upustené a jednotka bola odoslaná na smer Mladenovac - Topola. V Mladenovaci dotankovali palivo, no nedostali protitankovú muníciu. Boli rozostavené na križovatkách Mladenovac - Topola a Mladenovac - Arandjelovac. 11.4.1941 sa sústredili na obranu cesty Topola - Mladenovac. V chaose bojov boli posádky vozidiel zaskočené nemeckými jednotkami, ktoré obsadzovali Topole. Tá ich eliminovala guľometnou paľbou, preživších Nemci zajali.
Zvyšné štyri stroje stáli neschopné bojového nasadenia v dielňach jazdeckej školy v Zemune. Napriek krátkemu bojovému nasadeniu boli stroje hodnotené ako úspešné a schopné viesť účinný boj. Ukoristené stroje boli nemeckými jednotkami odoslané k rekonštrukcii do Škodovky Plzeň a následne boli pod označeniami Pz. Kpfw. SId-732 (j) (Pz. Kpfw. SID-732 (j) ???), Pz. Kpfw. T32-732 (j), alebo Pz. Kpfw. 732 (j) používané vo Waffen SS pravdepodobne ako školné stroje.


Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
https://www.ebay.de
www.ioh.pl
www.ioh.pl
www.paluba.info

CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-S-I-D-t71735#252715 Verze : 13
Škoda Š-I-D, později tank T-32, později Beute Pz. Kpfw. 732 (j).

Foto via Fronta.cz - výkres z prospektu Akciové společnosti, dříve Škodovy závody v Plzni.
CZK - Škoda Š-I-D - Škodovy závody, výkres č. Zb5600P z roku 1937.

Škodovy závody, výkres č. Zb5600P z roku 1937.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-S-I-D-t71735#341047 Verze : 0
https://www.youtube.com/watch?v=7xlE8dRWH3o

CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-S-I-D-t71735#415393 Verze : 3
Pravdepodobne okamžite po ukoristení boli niektoré zachované vozidlá pretreté nemeckou šedou kamuflážou a niektoré obdržali i nemecké trámové kríže. Pravdepodobne poslúžili v štábnych jednotkách 11. Panzer-Division. V zdroji uvedenom nižšie prebehla zaujímavá diskusia rozkrývajúca osudy jednotlivých vozidiel.


https://www.paluba.info/smf/index.php?topic=5965.0
www.ebay.de

CZK - Škoda Š-I-D - Na zhromaždisku ukoristenej techniky

Na zhromaždisku ukoristenej techniky
CZK - Škoda Š-I-D - Pravdepodobne pred policajnou stanicou v Topole

Pravdepodobne pred policajnou stanicou v Topole
CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D - Namaľovaný nápis (meno) Ella

Namaľovaný nápis (meno) "Ella"
CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D - Podľa diskusie v zdroji by to mala byť Škodovka v Belehrade

Podľa diskusie v zdroji by to mala byť Škodovka v Belehrade
CZK - Škoda Š-I-D - Belehradská T-32 (viď. identické poškodenie hnacieho kolesa) už v nemeckom testovacom stredisku Kummersdorf. Na boku nadstavby má registračné číslo WaPrüf. Ako som vypozoroval testovaná ukoristená technika mala registračné číslo v odĺžniku. Nemecká technika mala pridelené WaPrüf číslo v krúžku.

"Belehradská" T-32 (viď. identické poškodenie hnacieho kolesa) už v nemeckom testovacom stredisku Kummersdorf. Na boku nadstavby má registračné číslo WaPrüf. Ako som vypozoroval testovaná ukoristená technika mala registračné číslo v odĺžniku. Nemecká technika mala pridelené "WaPrüf číslo" v krúžku.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-S-I-D-t71735#723258 Verze : 4
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více