Lavočkin LaG-5

Lavochkin LaG-5
Лавочкин ЛаГ-5
     
Název:
Name:
Lavočkin LaG-5 Lavochkin LaG-5
Originální název:
Original Name:
Лавочкин ЛаГ-5
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.03.1942 Gorkovský letecký závod č. 21 Ordžonikidzeho, Gorkij /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.03.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (?)
První vzlet:
Maiden Flight:
21.03.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2600 kg 5732 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3206 kg 7068 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3303 kg 7282 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,800 m 32ft 1,82in
Délka:
Length:
8,670 m 28ft 5,33in
Výška:
Height:
2,540 m 8ft 4in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,62 m2 189.66 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
181,90 kg/m2 37.26 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Švecov M-82 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 1 250 kW (1 700 k) při 2 600 ot./min, 1 125 kW (1 530 k) při 2 400 ot./min v h= 2 030 m, 979.25 kW (1 330 k) při 2 400 ot./min v h= 5 400 m a 612 kW (832 k) při 2 400 ot./min v h= 8 500 m.
Vrtule VIŠ-105S trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu vrtulových listů o průměru 3 000 mm
Shvetsov M-82, fourteen-cylinder air-cooled two-row engine rated at 1,677 hp at 2,600 rpm for take-off, 1,509 hp at 2,400 rpm at 6,656 ft and 1,312 hp at 2,400 rpm at 17,716 ft and 820.7 hp at 2,400 rpm at 27,887 ft,
driving a three-bladed variable-pitch ViSh-105S propeller of 9ft 10.11in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
464 l 102 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
556 km/h v 6450 m 345.5 mph in 21161 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
510 km/h v ? m 316.9 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,88 m/s 2732.3 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,1 min do 5000 m 6,1 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9650 m 31660 ft
Dolet:
Range:
630 km 391.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1150 km 714.6 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón ŠVAK ráže 20,0 mm (po 200 granátech)
2x 50 kg puma FAB-50
Two 0.79 in SchVAK fixed forward-firing cannon 200 rpg
Bomb load: two 110 lb bombs FAB-50
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Další informace v práci Chronologický přehled konstrukcí S.A.Lavočkina.

Jinak také LaGG-3 M-82.
-
Zdroje:
Sources:
Václav Němeček, Vojenská letadla III,. 3. upravené a doplněné vydání,. Praha, Naše vojsko, 1992. ISBN 80-206-0117-1.
Zbyněk Válka. Stíhací letadla 1939/45, Olomouc, Votobia, 1999 ISBN 80-7198-396-9
Profile Publication No. 147, Lavochkin La-5 / La-7
L+K 1/1978, Letadla 1939 - 45
http://www.ctrl-c.liu.se/MISC/RAM/lag-5.html
http://www.airwar.ru/enc/fww2/la5.html
www.xs4all.nl
http://www.wio.ru/tacftr/lag-rus.htm
archiv autora

Lavočkin LaG-5 -


Lavočkin LaG-5 -


URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaG-5-t102208#368730 Verze : 0

Historie vzniku


Lavočkin LaGG-3 měl přes veškerou snahu konstruktérů stále „nadváhu“ a řadový motor Klimov VK-105PF, nedokázal tomuto letounu zabezpečit rychlost a stoupavost na potřebné úrovni. Konstruktéři LaGGů si slibovali potřebný nárůst výkonů od nového, právě testovaného motoru VK-107, tento motor byl však na samém začátku svého vývoje a v bojových podmínkách se nedal zatím použít. Problém s podmotorovanými LaGGy se stával kritickým a nakonec byl vyřešen díky polozapomenutému motoru konstruktéra Švecova, jehož motor byl označený M-82. Přibližně tisíc těchto motorů bylo ve skladech po nepříliš úspěšném bitevním letounu Suchoj Su-2.


Nejdříve si to uvědomil konstruktér Gudkov, který navrhl letoun Gu-82, byl to zásadně upravený LaGG-3 s dvouhvězdicovým motorem M-82. Celkem byly na podzim roku 1941 postaveny a zkoušeny dva letouny Gu-82


S. A. Lavočkin se svým OKB v Gorkém si také vyzkoušel instalaci rozměrnějšího a těžšího motoru M-82 do trupu letounu LaGG-3, který byl navržen pro řadový motor, který měl průměr téměř o ½ metru menší. Lavočkin se instalaci bránil, spoléhal na Klimovovův motor VK-107. O tento motor však měl zájem i Jakovlev, který motor určený pro Lavočkinovo OKB doslova ukradl. Jakovlev neváhal použít intrik a klamů, jen aby se prosadil na úkor Lavočkinova konstrukčního týmu.


Technické řešení


Lavočkin nakonec svolil k zástavbě motoru M-82, která nebyla vůbec jednoduchá. Aerodynamické přechody mezi trupem a kapotáží motoru byly vytvořeny z překližky, to byl ostatně materiál, z kterého byl postaven LaGG-3, problém byl s přehříváním motoru. Pod kryt motoru technici instalovali deflektory, které měly zaručit účinné chlazení válců u druhé hvězdice, přehříval se také olej, původní olejový chladič nestačil. Protipožární přepážka za motorem byla posunuta dozadu, směrem k pilotní kabině, tím došlo k tomu, že do pilotní kabiny proudil horký přehřátý vzduch.


První zkušební lety ukázaly na další špatné letové vlastnosti, vyvážení kormidel bylo špatné a v důsledku většího průměru motoru se rapidně zhoršil výhled z kabiny letounu, a to zejména při startu a při přistání. Montáží nového motoru se však podařilo zvýšit mírně rychlost a stoupavost, tím se zlepšila i ovladatelnost letounu. Nový motor měl však potenciál pro další výkonový růst. V dubnu 1942 byl prototyp po úpravách připraven k provedení státních zkoušek, které úspěšně absolvoval a v červenci 1942 mohla být zahájena sériová výroba.


Pro první sérii byly použity již postavené draky letounu LaGG-3, tím také zdědil nový LaG-5 všechny nectnosti LaGGu-3, včetně vysokých nároků na pilotní umění. Špatné dílenské zpracování a malá technologická kázeň ve výrobě přetrvala i u nového stroje. Mnoho nových letounů tak trpělo mohutnými vibracemi, které někdy vedly až k tomu, že pilot nedokázal udržet nepřátelský letoun v zaměřovači. Na druhou stranu nový letoun disponoval mohutnější palebnou silou a větší zásobou střeliva. Nad motor byly instalovány dva dvacetimilimetrové ŠVAKy se zásobou dvou set nábojů na hlaveň.


Konstruktéři a technici se snažili závady průběžně odstraňovat, zaměřili své úsilí na stále kritizovaný špatný výhled z kabiny letounu, od září byl letoun vyráběn jako La-5 (z Lavočkinova týmu odešel Gorbunov). Tato verze již přinesla viditelné změny, kabiny mírně vystupovala nad snížený trup a tím se konečně zlepšil výhled z letounu, podařilo se snížit vibrace a postupně byly používány mírně výkonnější verze motoru AŠ-82. Do konce roku bylo vyrobeno 1129 letadel tohoto typu.


Použité prameny:
Václav Němeček, Vojenská letadla III,. 3. upravené a doplněné vydání,. Praha, Naše vojsko, 1992. ISBN 80-206-0117-1.
Zbyněk Válka. Stíhací letadla 1939/45, Olomouc, Votobia, 1999 ISBN 80-7198-396-9
http://www.airwar.ru/enc/fww2/la5.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaG-5-t102208#368803 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více