Samohybné dělo 40M Nimród

Autor: Pavel Sláma / paulito 🕔︎︎ 👁︎ 6.494

Po skončení první světové války byl maďarský zbrojní průmysl ve špatném stavu. Ztráta zdrojů z území ztracených ve prospěch jiných národů, ztráta dělníků a omezení způsobená smlouvou z Trianonu hrály důležitou roli. Na přelomu 20. a 30. let se ekonomická situace začala zlepšovat, ačkoliv maďarská ekonomika byla z větší části závislá na zemědělství.

Malý počet společností těžkého průmyslu začal hrát důležitější roli a od 30. let byly Manfred Weiss, FÉG, Státní zbrojní společnost Diósgyőri, Ganz, MÁVAG, Magyar Vagon és Gépgyár (Rába), GAMMA a Danuvia byly základem zbrojního průmyslu. Díky finančním problémům se zpočátku soustředily na opravy a modifikace stávajícího vybavení, ale později vyráběly v licenci a zabývaly se samostatným vývojem.

Reklama

Manfred Weiss, Ganz, MÁVAG a Magyar Vagon és Gépgyár (Rába) byly schopny rozšířit zbrojní výrobu pro maďarskou armádu. Samozřejmě na počátku 30. probíhaly všechny práce a vývoj v utajení. Při zkoušení italských tanket Fiat Ansaldo zjistila maďarská armáda, že moderní mobilní taktika potřebuje silnější vozidla než tankety. V roce 1937 koupila MAVAG, podporovaná ministerstvem obrany, švédský tank L-60 Landsverk pro srovnávací testy s maďarským experimentálním tankem V-4. L-60 byl později zařazen do služby jako lehký tank 38M Toldi.

Maďarská armáda zjistila, že pro motorizované a obrněné jednotky potřebuje protiletadlovou a protitankovou obranu. V zemi byl již vyráběn licenčně tank L-60 (Toldi) a továrny po testech byly připravovány na výrobu L-62, který Maďarsko koupilo bez výzbroje v roce 1939. Licenci na L-62 koupila MÁVAG v roce 1940 a vozidlo bylo označeno 40M Nimród samohybné protiletadlové/protitankové vozidlo.

Původní nástavba byla modifikována zvětšenou věží pro čtyři muže osádky a 40mm kanónem 36M Bofors, vyráběným v licenci u MÁVAG. Nimród měl pět pohonných kol a tři vratná. Na přídi a zádi měl tažné háky a byl vybaven vyhledávacím světlem v pancéřovém krytu. To mohlo být ovládáno z vnitřku vozidla řidičem. Řidič měl pancéřovanou pozorovací kupoli s šesti sloty. Tři měly neprůstřelná skla a byly chráněny pancéřovým krytem. Otočná věž byla vybavena 40mm kanónem 36M Bofors a mohla pálit 120 ran za minutu. Pancéřování věže mělo sílu 28 mm. Motor byl v korbě za bojovým prostorem a k jeho chlazení zde byla 60litrová nádrž s vodou. Nimród byl poháněn motorem Ganz Büssing NAG typ L8 V36 Tr, benzínovým osmiválcem. Palivová nádrž byla v motorovém prostoru a měla objem 253 litrů ve třech oddílech (193+26+34). V roce 1940 objednalo ministerstvo obrany 46 Nimródů (čísla H050-095) a v roce 1941 dalších 89 vozidel (H630-718) ve firmě MÁVAG.


Nové 40M Nimród před předáním k jednotce

První Nimród byl nasazen do boje v roce 1942, ale rychle bylo jasné, že není soupeřem ruských tanků T-34 a KV pro svoji slabou výzbroj, vysokou siluetu a slabé pancéřování. Ale byl úspěšný jako protiletadlová zbraň. Během pozdějších fází války, v letech 1944-45, obdržel Nimród 42M Kerngranate (granátomet) pro zvýšení palebné síly. Nevýhodou bylo, že osádka musela opustit vozidlo, aby vložila granát do hlavně.

Reklama

Na základě Nimródu byl navržen také obrněný transportér, nazvaný 43M Lehel. Věž byla nahrazena otevřenou nástavbou, ale byl vyroben jen jeden prototyp. Bylo v plánu nasadit Lehel jako obrněnou ambulanci a útočné ženijní vozidlo, ale pro vyšší prioritu dalších programů byla výroba zrušena.

V roce 1942 změnila německá armáda roli maďarských sil ve válce. 2. maďarská armáda byla nasazena na východní frontě se třemi pěšími sbory a jednou obrněnou divizí a leteckou podporou. Divize, označená 1. obrněná polní divize, byla ad hoc jednotka, organizovaná z různých bojových jednotek. 51. protiletadlový/protitankový prapor poskytoval divizi protitankovou a protiletadlovou podporu. Měl tři roty, každou s šesti 40M Nimród, jedním velitelským 38M Toldi, třemi 38M Toldi a jedním 40M Nimród ve štábu praporu.


Nimród a Toldi z 52. protiletadlového praporu, 2. obrněná divize, Nadvorna, duben 1944

Maďarská 2. armáda byla přidělena k podpoře levého křídla německého postupu na Stalingrad, spadajíce pod německou armádní skupinu B, spolu s 6. německou a 8. italskou armádou. 1. obrněná polní divize poskytovala podporu 7. lehké pěší divizi během útoku na Uryv 18. 7. 1942. Podle bojového hlášení z útoku, Nimródy z 51/3 roty, které vedl kapitán József Henkey-Hőnig, podporovaly postupující 30/1 tankovou rotu. Maďarské tanky 38(t) byly napadeny z křídla a zezadu sovětskou 130. tankovou brigádou. Nimródy se okamžitě otočily proti ruským tankům. Ze vzdálenosti 500-600 metrů zahájily palbu ze svých 40mm děl a zničily jeden T-34 a pět M3 Stuart.

Přes úvodní úspěchy na řece Donu bylo jasné, že je Nimród zastaralý jako protitanková zbraň. Byl příliš vysoký, bylo obtížné ho ukrýt, slabé pancéřování a otevřená věž ho činily zranitelným nepřátelskou pěchotou s granáty. Kanón 36M 40 mm Bofors byl také zastaralý proti středním a těžkým tankům. Na druhou stranu to byl dobrý mobilní protiletadlový systém. 51. protitankový/protiletadlový prapor ztratil během nasazení 15 z 19 Nimródů.


40M Nimród, 1. jezdecká divize, východní fronta, léto 1944

Operační nasazení později během války probíhalo u 2. obrněné divize v dubnu 1944. Divize byla vyzbrojena jen v Maďarsku vyrobenými obrněnými vozidly, včetně 42 Nimródů. 2. obrněná divize patřila k 1. maďarské armádě a jejím úkolem bylo stabilizovat situaci mezi německými armádními skupinami Severní Ukrajina a Jižní Ukrajina podél linie Kolomea-Otyjina-Stanislavov. Nimródy byly použity k protiletadlové obraně a podpůrné roli v pozemních bojích. Vyznamenal se poručík Pál Petró, který sloužil jako velitel Nimródu. 25.7. vedl západně od Kameně svoji četu Nimródů pod těžkou sovětskou minometnou a protitankovou palbou a zničil dva minomety, dvě protitanková děla a rotu pěchoty.

Rudá armáda intenzívně využívala ukořistěné zbraně, které testovala a vyhodnocovala. Sovětská 18. armáda vytvořila samostatný tankový prapor, tvořený ukořistěným maďarským materiálem, 9. 9. 1944. Generálporučík Šuravljev, velitel 18. armády, rozkázal technickému náčelníkovi armády zorganizovat samostatný tankový prapor s 32 obrněnými vozidly, včetně vozidel 40M Nimród. Prapor byl cvičen k operacím v horském terénu. Koncem října 1944 měl prapor osm tanků Turán, dva tanky Toldi, tři útočné houfnice Zrínyi a dva Nimródy.

Zdroj:
Classic Military Vehicle December 2020

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více