Douglas XA-2

Autor: Pavel Sláma / paulito 🕔︎︎ 👁︎ 5.131

Během programu modernizace amerického letectva na počátku 20. let 20. století požadovalo armádní letectvo také nový letoun kategorie CO (Corps Observation). Měl nahradit v jednotkách US Army Air Service (USAAS) prvoválečné britské typy de Havilland DH-4B a DH-4M.

Konkurs se skládal ze dvou samostatných etap.

Reklama

V první, mezi letouny vybavenými motorem Liberty V-1650 o výkonu 420 hp, zvítězil letoun firmy Douglas s označením XO-2 (v roce 1924 byla kategorie CO nahrazena kategorií O – Observation). Na druhém místě byl XO-1 firmy Curtiss.

V druhé etapě konkursu byly porovnávány prototypy, vybavené motorem Packard 1A-1500 o výkonu 510 hp, zvítězil Curtiss XO-1, Douglas XO-2 byl na druhém místě. Motor V-1650 (zpočátku pod názvem Liberty 12) byl zkonstruován ještě během první světové války a byl vyráběn sériově. Jen do listopadu 1918 bylo vyrobeno 20 000 kusů, takže US Army disponovala dostatečnou zásobou těchto motorů. Proto první místo v konkursu na nový pozorovací letoun bylo přiznáno vítězi v kategorii Liberty. 25. 2. 1925 podepsal War Department smlouvu s firmou Douglas Company v Santa Monice v Kalifornii na výrobu 75 pozorovacích letounů O-2 (sériová čísla 25-335 až 25-409) s motory Liberty.

Douglas O-2 byl dvoumístný dvouplošník typické smíšené konstrukce. Trup měl konstrukci z ocelových trubek, krytých plátnem, křídla byla dřevěná, také krytá plátnem. Ocasní plochy byly kovové konstrukce, kryté plátnem. Pohon zajišťoval vodou chlazený 12válcový motor Liberty V-1650-1 o výkonu 435 hp s dvoulistou kovovou vrtulí. Výzbroj O-2 se skládala z pevného kulometu Browning v trupu a pohyblivého kulometu Lewis pozorovatele, každého ráže 7,62 mm. Pod dolními křídly bylo možné instalovat pumové závěsníky pro lehké bomby o hmotnosti 45,4 kg a na dolních křídlech dva kulomety 7,62 mm Browning. V kabině pozorovatele bylo možné namontovat fotoaparát. Oba členové posádky, pilot a pozorovatel/střelec, byli v otevřené kabině.

V letech 1925-26 zahájilo velení Army Air Service práci na konceptu silně vyzbrojeného letounu, určeného k boji s pozemními cíli, označeného A (Attack). Zpočátku to měl být pozorovací letoun modifikovaný pro nové úkoly. Byl to nejrychlejší způsob, jak získat takové stroje, než bude k dispozici specializovaný bitevní letoun.

V březnu 1926 byl s firmou Douglas uzavřen kontrakt o přepracování posledního sériového O-2 z první série 46 kusů (sériové číslo 25-380) na bitevní letoun nového typu. Stroj dostal označení XA-2, první této třídy. V té době ještě létaly sanitní letouny Cox-Klemin A-1 (A, Ambulance), proto dostal první letoun třídy Attack číslo 2. Podobný úkol dostala firma Curtiss, která přepracovala sériový O-1B na XA-3. Tak se rivaly na první bitevní letoun amerického letectva staly firmy Douglas a Curtiss.

Reklama

V porovnání se sériovým O-2 bylo na XA-2 provedeno několik změn. Především motor V-1650 byl nahrazen novým Liberty V-1410 o výkonu 420/433 hp. Vodou chlazený V-1650 byl považován za náchylný k poškození v boji během útoků z malé výšky. V-1410 byl 12válec chlazený vzduchem. Kromě toho byl V-1410 modernější. Motor neměl spodní část krytu, aby proudící vzduch mohl volně chladit válce. Výfuky byly pod motorem. Posílena byla výzbroj letounu, nesl celkem osm kulometů ráže 7,62 mm, šest pevných a dva pohyblivé. Z šesti pevných kulometů Browning byly dva montovány v horní části trupu před kabinou pilota a po dvou v dolním a horním křídle. Kulomety v křídlech byly chráněny vypouklými kryty. V kabině pozorovatele byly dva pohyblivé kulomety Lewis. Byla zachována možnost nést bomby 45,4 kg. XA-2 byl o něco těžší než O-2, ale výkony byly prakticky stejné.

Přestavba O-2 na XA-2 byla provedena rychle, a ještě v roce 1926 byl předán do zkušebního střediska US Army Air Corps (USAAC, vytvořen v červenci 1926 namísto USAAS) na základně McCook Field v Daytonu v Ohiu. Zde nosil evidenční číslo XP472. Letoun byl podroben srovnávacím zkouškám s konkurenčním strojem Curtiss XA-3. Při nich bylo zjištěno, že XA-3 lépe splňuje požadavky USAAC a byl zadán do sériové výroby. Kromě slabší výzbroje měl XA-3 větší rychlost a vyšší dolet, dvojnásobnou nosnost bomb a modernější motor. Jak se později ukázalo, konstrukce firmy Curtiss na řadu dalších let dominovaly této kategorii amerických vojenských letadel.


Jediný vyrobený prototyp XA-2 během zkoušek na McCook Field v roce 1926

Zdroj: Aero magazyn 2/2007

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více