Boeing 100

Boeing Model 100
     
Název:
Name:
Boeing Model 100 Boeing Model 100
Originální název:
Original Name:
Boeing Model 100
Kategorie:
Category:
jiná kategorie other category
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1929-DD.MM.19RR Boeing Aircraft Division, United Aircraft & Transport Corp., Seattle, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1929-DD.MM.19RR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4
První vzlet:
Maiden Flight:
08.10.1929
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
819 kg 1806 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1225 kg 2700 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.14 m 30ft
Délka:
Length:
6.12 m 20ft 1in
Výška:
Height:
2.92 m 9ft 7in
Plocha křídla:
Wing Area:
21.14 m2 227.5 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
57,359 kg/m2 11.75 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-1340-17 Wasp, vzduchem chlazený přeplňovaný hvězdicový devítiválec o výkonu 317 kW v h= 1 829 m.
Vrtule dvoulistá kovová
Pratt & Whitney R-1340-17 Wasp a nine-cylinder air-cooled supercharged single-row radial engine rated at 425 hp at 6,000 ft,
driving a two blade metal propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
215 - 405 l 57 - 107 US gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
267.2 km/h v ? m 166 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
225.3 km/h v ? m 140 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7315 m 24000 ft
Dolet:
Range:
965.6 km 600 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Jeden ze čtyř vyrobených byl používán jako demonstrátor, tzn. předváděcí letoun a právě tento byl později prodán do Japonska, kde jej zkoušelo námořní letectvo jako AXB1 Model 100 - Civil version of the F4B-1. Last of the Model 100s, NX874H, was also used as a company demonstrator and was eventually sold to the Mitsui Company of Japan (Navy Experimental Type B Carrier Fighter - AXB1).
Zdroje:
Sources:
Peter M. Bowers, Profile Publications No. 27, The Boeing F4B-4, Aircraft in Profile, Doubleday, 1969, No. ISBN
Aerofiles.com. Boeing
www.museumofflight.org
de.wikipedia.org
avia.russian.ee
http://www.vectorsite.net/Yap12_1b.jpg
http://www.aerofiles.com/_boe2.html
http://www.airwar.ru/enc/fww1/f4b.html
http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/itf/bop12e.htm
http://www.curtisswright.com/history/1934-1941.asp
http://www.kensaviation.com/F4B.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Boeing-100-t55658#203603 Verze : 0
Boeing Model 100 byla civilní varianta stíhače F4B-1. Hlavním rozdílem bylo samozřejmě odstranění vojenského vybavení a zástavba palivové nádrže do středu horního křídla.


Postaveny byly čtyři stroje, první z nich (c/n 1142) vzlétl 1. dubna 1929 a byl dodán Úřadu pro dopravní letectví 7. června 1929 s vládní registrací NS21. Druhý, NX872H, byl prodán firmě Pratt & Whitney a sloužil k testům motorů. Kromě variant původního R-1340 Wasp létal také s R-985 Wasp Jr., R-1535 Twin Wasp a R-1690 Hornet.


Později byl prodán kaskadérovi Milo Burchamovi, který ho s novou registrací NC872H používal mezi lety 1933-1941. To již byl výrazně upraven, plátno na blocích trupu nahradil plech, podvozek byl zakapotován a dostal nízkotlaké pneumatiky. Původní šedo-zelené boeingovské zbarvení vystřídalo nové červeno-modro-stříbrné. Později se poškozený dostal do vlastnictví Paula Mantze, který ho použil např. ve filmu Task Force, upravený tak, aby připomínal dvoumístný Curtiss F8C-2 Helldiver. V roce 1968 byl prodán v aukci a znovu přestavěn, pak byl vlastněn testovacím pilotem Boeingu Lewem Mallickem, dostal motor Wasp Jr. a létal v barvách P-12 95. stíhací letky. V roce 1986 byl věnován Museum of Flight v Seattlu.


Třetí stroj, c/n 1144, prodělal podobnou kariéru a létal snad se všemi variantami registrace (873H, C873H, NR873H...). Nejprve sloužil v továrních barvách jako zkušební stroj a demonstrátor, poté v Boeingově aeronautické škole v Oaklandu jako cvičný. V roce 1936 byl koupen Mantzem a létal na show až do 70. let. Po válce stejně jako předchozí stroj dostal motor Wasp Jr. a zbarvení F4B-1 VF-5B Red Rippers. V roce 1985 byl prodán do Weeks Aviation Museum v Miami. V roce 1992 na něj během hurikánu Andrew spadla střecha hangáru, později by ale opět zletuschopněn.


Čtvrtý stroj, s registrací NX874H, byl také používán jako tovární demonstrátor, a v roce 1931 dočasně dostal označení Model 100D, když byl předváděn ve snaze získat zakázku na exportní verzi P-12D. Dostal kvůli tomu kryt motoru typu Townend, podvozek a vybavení jako P-12D, křídla ale zůstala původní. Později byl prodán společnosti Mitsui do Japonska, kde mizí.
Boeing 100 - Podoba druhého stroje z doby, kdy s ním na leteckých dnech létal kaskadér Milo Burcham.

Podoba druhého stroje z doby, kdy s ním na leteckých dnech létal kaskadér Milo Burcham.
URL : https://www.valka.cz/Boeing-100-t55658#420127 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více