Société Lorraine des Anciens Établissements De Diétrich et Cie. [1905-195R]

Lorraine-Diétrich
     
Název:
Name:
Société Lorraine des Anciens Établissements De Diétrich et Cie. Société Lorraine des Anciens Établissements De Diétrich et Cie.
Originální název:
Original Name:
Société Lorraine des Anciens Établissements De Diétrich et Cie.
Historie názvů:
History of Names:
DD.MM.1880-27.04.1905 Société Dietrich et Cie.
27.04.1905-DD.MM.195R Société Lorraine des Anciens Etablissements De Diétrich et Cie.
DD.MM.1880-27.04.1905 Société Dietrich et Cie.
27.04.1905-DD.MM.195R Société Lorraine des Anciens Etablissements De Diétrich et Cie.
Obory výroby:
Production Subjects:
železnice; automobily, obrněná technika railways; cars, armoured vehicles
Sídlo hlavního závodu:
Headquarters:
DD.MM.1880-DD.MM.195R Lunéville /
DD.MM.1880-DD.MM.195R Lunéville /
Názvy a sídla poboček:
Subsidiary Name and Location:
DD.MM.1907-DD.MM.1930 Argenteuil /
DD.MM.1907-DD.MM.1909 Società Milanese Automobili Isotta Fraschini & C., Miláno /
DD.MM.1907-DD.MM.1909 Lorraine-Dietrich Ltd., Birmingham /
DD.MM.1928-DD.MM.1930 Aéroplanes Hanriot & Cie., Carrières-sur-Seine /
DD.MM.1929-DD.MM.1930 Société Anonyme Nieuport-Astra, Issy-les-Moulineaux /
DD.MM.1930-DD.MM.1934 Société Générale Aéronautique, Argenteuil /
DD.MM.1939-DD.MM.19RR Bagnères-de-Bigorre /
DD.MM.1907-DD.MM.1930 Argenteuil /
DD.MM.1907-DD.MM.1909 Società Milanese Automobili Isotta Fraschini & C., Milan /
DD.MM.1907-DD.MM.1909 Lorraine-Dietrich Ltd., Birmingham /
DD.MM.1928-DD.MM.1930 Aéroplanes Hanriot & Cie., Carrières-sur-Seine /
DD.MM.1929-DD.MM.1930 Société Anonyme Nieuport-Astra, Issy-les-Moulineaux /
DD.MM.1930-DD.MM.1934 Société Générale Aéronautique, Argenteuil /
DD.MM.1939-DD.MM.19RR Bagnères-de-Bigorre /
Vznik:
Founded:
DD.MM.1880 ? (někdy uváděno také 1879, 1884 nebo 1897)
DD.MM.1880 ?
Zánik:
Cancelled:
DD.MM.195R
DD.MM.195R
Produkty:
Products:
DD.MM.1915-DD.MM.191R Lorraine-Dietrich 6A
DD.MM.1915-DD.MM.191R Lorraine-Dietrich 8Aa
DD.MM.1915-DD.MM.191R Lorraine-Dietrich 8Aby
DD.MM.1916-DD.MM.191R Lorraine-Dietrich 8Ba
DD.MM.1916-DD.MM.191R Lorraine-Dietrich 12D
DD.MM.1917-DD.MM.19RR Lorraine-Dietrich 12Da
DD.MM.1917-DD.MM.191R Lorraine-Dietrich 8Bb
DD.MM.1918-DD.MM.19RR Lorraine-Dietrich 12Db
DD.MM.1918-DD.MM.19RR Lorraine-Dietrich 8Bd
DD.MM.1919-DD.MM.19RR Lorraine-Dietrich 12Dc
DD.MM.1922-DD.MM.19RR Lorraine-Dietrich 12Eb
DD.MM.1923-DD.MM.192R Lorraine-Dietrich 7M
DD.MM.1924-DD.MM.192R Lorraine-Dietrich 14Ac Antares
DD.MM.1925-DD.MM.192R Lorraine-Dietrich 5Pa
DD.MM.1926-DD.MM.192R Lorraine-Dietrich 5Pb
DD.MM.1927-DD.MM.192R Lorraine-Dietrich 5Pc
DD.MM.1927-DD.MM.192R Lorraine-Dietrich 12F Courlis
DD.MM.1927-DD.MM.192R Lorraine-Dietrich 18K
DD.MM.1928-DD.MM.19RR Lorraine-Dietrich 7Me Mizar
DD.MM.1928-DD.MM.19RR Lorraine-Dietrich 9Na Algol
DD.MM.1928-DD.MM.192R Lorraine-Dietrich 14L Antares
DD.MM.1929-DD.MM.1930 Lorraine-Dietrich 18Ga Orion
DD.MM.1929-DD.MM.1929 Lorraine-Dietrich 24W
DD.MM.1937-DD.MM.1937 Chenillette de ravitaillement d'infanterie Lorraine
DD.MM.1939-DD.MM.1942 Lorraine 37L
DD.MM.1939-DD.MM.1940 Lorraine 38L
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Lorraine 39L
DD.MM.1952-DD.MM.1952 Lorraine 40t
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
www.luneville.fr
https://dfih.fr/issuers/4468
www.hydroretro.net
data.bnf.fr
entreprises-coloniales.fr
patrimoineautomobile.com
www.usinenouvelle.com
www.pop.culture.gouv.fr
www.luneville.fr

URL : https://www.valka.cz/Societe-Lorraine-des-Anciens-Etablissements-De-Dietrich-et-Cie-1905-195R-t241681#668486 Verze : 1
V roce 1870 byl rodinný podnik barona De Dietricha v alsaském Niederbronnu vážně postižen tím, že se v důsledku změny hranice po prohrané prusko-francouzské válce najednou ocitl v Německu. Protože tím měla baronova vagonka podstatně zkomplikovaný přístup k francouzským zakázkám a německá konkurence byla silná, musel začít vyrábět vše od litinových kamen a van po tramvaje. Na své původní pole působnosti ale nezanevřel a v roce 1880 (podle jiných zdrojů v roce 1884 nebo dokonce až 1896, i když zde bude patrně rok vzniku zaměněn za rok počátku výroby automobilů) založil novou vagonku těsně za novou hranicí ve stále ještě francouzském lotrinském Lunéville. Ta dostala jméno Société de Dietrich et Compagnie. Manažerem této továrny se stal do rodiny přiženěný baron Edouard de Turckheim, vystřídaný v roce 1890 svým synem Adrienem. V roce 1896 se Eugène de Dietrich a Adrien de Turckheim rozhodli zahájit také výrobu automobilů, zatím podle licence firmy Amédée Bollée fils.


Automobily sice vyráběly obě firmy, hlavní slovo nakonec ale dostal závod v Lunévile, který byl i pověřen konstrukcí silnějších rámů a vlastním vývojem. Z tohoto důvodu de Turckheim na samém počátku nového století také najal v budoucnosti poměrně známého Itala jménem Ettore Bugatti, který navrhl první domácí automobily De Dietrich, typy 1 až 7.


V roce 1905 se Eugène de Dietrich rozhodl zbavit výroby automobilů, která byla o rok dříve ukončena i v Niederbronnu, a lunévillská továrna se tak osamostatnila jako akciová společnost Société Lorraine des Anciens Établissments de Dietrich et Cie., zkráceně Lorraine-Dietrich. Ředitelem zůstal baron Turckheim. O dva roky později byl založen vedlejší závod v Argenteuil nedaleko Paříže, který se specializoval na osobní automobily. Firma se pokusila dále rozšířit koupí britské a italské (Isotta-Fraschini) pobočky, ovšem v roce 1909 se obou kvůli finančním problémům musela zase zbavit. V roce 1914 byla v Lunéville zahájena výroba nákladních automobilů pro armádu, a v Argenteuil leteckých motorů podle návrhu Maria Barbarou, kterého Lorraine-Dietrich získal z firmy Delaunay-Belleville. Ty se postupně staly hlavní náplní výroby této pobočky.


Ve dvacátých letech se mnohé letecké firmy na roztříštěném francouzském trhu dostaly do finančních problémů a bylo jasné, že musí dojít k racionalizaci. Proto v roce 1928 přesvědčil ministr letectví Laurent-Beynac hlavního akcionáře Lorraine-Dietrich, Banque Nationale de Credit, aby Lorraine-Dietrich koupil firmu Hanriot, o rok později prakticky zkrachovalou společnost Nieuport-Astra a v roce 1930 také firmy CAMS a Amiot-SECM. V únoru 1930 byly tyto firmy společně s argenteuilským závodem, jehož výroba byla díky krizi nepřející luxusním automobilům stejně v útlumu, vyčleněny do dceřiné společnosti Société Générale Aéronautique, která se brzy ještě rozrostla.


Tato společnost v sobě zahrnovala vše od výroby leteckých motorů, stíhaček a bombardérů po hydroplány, brzy se ale ukázalo, že místo sdílení technologií, zjednodušení výroby a zlepšení financování sloužila hlavně k tomu, aby si její bankovní majitelé nechali vyplácet tučné dividenty a továrny samotné se bez zakázek v podstatě rozpadaly. Některým z původních společností se podařilo znovu osamostatnit - Hanriot v roce 1930, následovaný o rok později Nieuportem a o další rok později Bernardem, zbytek se ale propadal do čím dál větších dluhů. Aby vláda zabránila finančnímu skandálu, umožnila v roce 1934 Henri Potezovi, Felixi Amiotovi a Marcelu Blochovi, krytými hlavně bankou bratří Wertheimerů, aby SGA v podstatě za hubičku koupili a "prořezali". Od této chvíle již motory Lorraine-Dietrich neměly nic společného s firmou Lorraine-Dietrich (navíc obě firmy z běžného používání slůvko Dietrich v této době dávno vypustily), i když ve většině běžných internetových zdrojů (včetně wiki) tyto firmy splývají. Argenteuilský závod dostal pod novým vedením Poteze a Blocha jméno Société des Moteurs et Automobiles Lorraine a dokonce obnovila výrobu automobilů, tentokrát Lorraine 72 (licenční Tatra 72), a také na něm založených obrněných aut.


Původní lunévillská továrna mezitím nezahálela. Podobně jako jiné firmy stavějící lokomotivy a vagony se i ona v této době pustila do výroby obrněných pásových vozidel. U ní tak vznikl známý dělostřelecký tahač a zásobovací vozidlo Lorraine 37L, a pracovala také na dalších projektech, včetně středního tanku G1 L. Sériová výroba 37L se rozeběhla v roce 1939, a ve stejné době bylo také rozhodnuto opět zřídit novou továrnu dále od německých hranic, kam by se výroba přesunula. Začala tak stavba závodu v pyrenejském městě Bagnères-de-Bigorre. Než se zde ovšem stihla rozjet výroba 37L, Francie kapitulovala. Na rozdíl od mateřského závodu tento zůstal na území "svobodné" Francie, a tak zde bylo vyrobeno nějakých 150 vozidel pro vládu ve Vichy, oficiálně jako zemědělská vozidla, snadno ovšem přeměnitelné na obrněnce. Po okupaci svobodné zóny Německem bylo mnoho z těchto vozidel ukryto a továrna dokonce v tajnosti pracovala na přípravě obnovení výroby po osvobození. To se také stalo a v lednu 1945 bylo francouzským odbojářům předáno prvních dvacet vozidel upravených na bojeschopné.


O poválečných osudech firmy není mnoho známo. Koncem 40. let se ještě pokusila zapojit do snah o znovuvybudování francouzské armády projektem tanku Lorraine 40t a stíhače tanků Canon D'Assaut Lorraine. Ani jeden z nich nebyl úspěšný, ostatně to ani jejich konkurenti od AMX či Batignolles-Chatillon. Firma Lorraine-Dietrich definitivně mizí v 50. letech, kdy byla koupena americkou společností General Trailers a přeměněna v pobočku Trailmobile Lorraine neboli Trailor, vyrábějící snad nákladní automobily, snad přívěsy. O té již není známo v podstatě vůbec nic (případně by se něco našlo, ale koho zajímají osudy továrny na přívěsy?), definitivně zkrachovala v roce 2013.


Na závěr bych se zmínil o několika klamných "koncích" Lorraine-Dietrich. Mnoho zdrojů tvrdí, že společnost zanikla sloučením s SGA v roce 1930. Jak již bylo zmíněno, to není pravda, to se týkalo pouze závodu v Argenteuil. Pouze toho se také týkalo znárodnění v roce 1937, kdy se z argenteuilské továrny stal státní podnik Société Nationale de Construction de Moteurs. A i další datum, uváděné třeba francouzskou wiki, se týká stále jen této továrny - rok 1941 a její sloučení s koncernem Gnome et Rhône. Vcelku logicky, pokud by lunévillský Lorraine zanikl v těchto letech, jak by mohl na počátku 50. let stavět tanky? A podobně některé zdroje tvrdí, že se z ní nakonec stala firma De Dietrich Ferroviaire, koupená v 90. letech koncernem Alstom. I toto je wiki-omyl, zaměňující lunévillskou firmu s původně sesterskou, od roku 1905 ale samostatně se vyvíjející De Dietrichovou společností v Niederbronnu a Reichshoffenu, ke které se tedy touto oklikou vracíme.
URL : https://www.valka.cz/Societe-Lorraine-des-Anciens-Etablissements-De-Dietrich-et-Cie-1905-195R-t241681#668494 Verze : 5
commons.wikimedia.org
commons.wikimedia.org
commons.wikimedia.org
wikitanks.com
www.globalsecurity.org

Société Lorraine des Anciens Établissements De Diétrich et Cie. [1905-195R] - Leták z roku 1902.

Leták z roku 1902.
Société Lorraine des Anciens Établissements De Diétrich et Cie. [1905-195R] - 1923 Lorraine-Dietrich Type B3-6 Torpedo, muzeum Cité de lAutomobile v Mylhúzách.

1923 Lorraine-Dietrich Type B3-6 Torpedo, muzeum Cité de l'Automobile v Mylhúzách.
Société Lorraine des Anciens Établissements De Diétrich et Cie. [1905-195R] - Lorraine 12D pooužívaný v Bréguetu 19.  National Museum of Nature and Science, Taito-ku, Tokyo.

Lorraine 12D pooužívaný v Bréguetu 19. National Museum of Nature and Science, Taito-ku, Tokyo.
Société Lorraine des Anciens Établissements De Diétrich et Cie. [1905-195R] - Lorraine 37L

Lorraine 37L
Société Lorraine des Anciens Établissements De Diétrich et Cie. [1905-195R] - Samohybné dělo Lorraine 155 Mle.50 na podvozku stíhače tanků Canon DAssaut Lorraine. Také neúspěšné.

Samohybné dělo Lorraine 155 Mle.50 na podvozku stíhače tanků Canon D'Assaut Lorraine. Také neúspěšné.
URL : https://www.valka.cz/Societe-Lorraine-des-Anciens-Etablissements-De-Dietrich-et-Cie-1905-195R-t241681#668579 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více