ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor)

EL/M-2084 MMR / ELM-2084
     
Název:
Name:
EL/M-2084 EL/M-2084
Originální název:
Original Name:
EL/M-2084 (ELM-2084)
Kategorie:
Category:
3D víceučelový mobilní rádiolokátor 3D mobile multi mission radar
Výrobce:
Producer:
ELTA Systems (součást Israel Aerospace Industries Ltd.)
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.2009-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
100+
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.200R
Obsluha:
Crew:
?
Složení:
Composition:
- 3D radiolokátor s aktivním elektronickým snímáním / 3D radar with active electronically scanned array
- přepravní podvozek / mobile platform (napr. / for example: ATC 6x6, přívěs / trailer etc.)
Uživatelské státy:
User States:




1)
2)




1)
2)
Poznámka:
Note:
1) součást SPYDER-MR
2) součást Iron Dome

EL/M-2084M-MMR: verze schopná detekovat vzdušné cíle, plnit funkci dělostřeleckého radiolokátoru a navádět protiletadlové řízené střely na střední vzdálenosti

EL/M-2084S-MMR: zmenšená verze MMR pro detekci cílů na kratších vzdálenostech
1) part of SPYDER-MR
2) part of Iron Dome

EL/M-2084M-MMR: a version capable of air surveillance, hostile weapon locating and fire guidance for the medium range

EL/M-2084S-MMR: scaled down MMR variant for a detection of shorter range threats
Zdroje:
Sources:
www.deagel.com
https://en.wikipedia.org/wiki/EL/M-2084
www.armyrecognition.com
URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#654413 Verze : 0

EL/M-2084


3D viacúčelový mobilný rádiolokátor vyvinutý a vyrábaný Izraelskou firmou ELTA Systems (súčasť konzorcia Israel Aerospace Industries (IAI)).

Rádiolokátor je primárne určený na sledovanie vzdušnej situácie v rozsahu 360°v azimute a 0-80° v elevácii. Využíva technológiu elektronického vychyľovania lúča v elevácii a súčasne aj v azimute. uvedená technológia mu umožňuje pokryť 120°sektor v azimute bez potreby otáčania antény. Rádiolokátor okrem toho umožňuje zisťovať letiace delostrelecké a mínometné projektily a rakety a na základe ich trajektórie vypočítať nielen palebné postavenia odkiaľ boli odpálené, ale aj cieľový priestor. Môže sa tiež použiť ako rádiolokátor riadenia letovej prevádzky, alebo strelecký rádiolokátor na navedenie riadených protilietadlových (protiraketových) rakiet.


Rádiolokátor EL/M-2084 je súčasťou protilietadlových (protiraketových) systémov Iron Dome, SPYDER a David Sling. Sériovo vyrábaný je od roku 2009, je zavedený v ozbrojených silách Izraela a Kanady. Do roku 2016 bolo vyrobených a užívateľom dodaných celkom 44 kusov rádiolokátora.

Základné tekticko-technické údaje:
Dosah: 256 km operačný, 350 km maximálny. Do 100 km na nízkoletiace a pozemné ciele a ciele s malou odraznou plochou.
Počet súčasne sledovaných cieľov: 1100 vzdušných, do 200 pozemných
Azimutálny rozsah: 360°pri otáčaní antény), 120° (pri statickej anténe)
Elevačný uhol: do 80° (elektronicke´vychyľovanie lúča)
Rozlišovacia schopnosť: 125 m)
Pracovná frekvencia: 2-4 GHz - pásmo S (IEEE), E/F (NATO), UHF/SHF (ITU) (vlnová dĺžka 15-7,5 cm)

www.iai.co.il
www.deagel.com
https://en.wikipedia.org/wiki/EL/M-2084
URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#567950 Verze : 7
Radiolokátor EL/M-2084M-MMR umístěný na podvozku nákladního automobilu ATC 6x6.

Fotografie: ELTA Systems

ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor) -


URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#652928 Verze : 5
Rozvinutý radiolokátor EL/M-2084S-MMR.

Fotografie: ELTA Systems

ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor) -


URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#652930 Verze : 3
Královské singapurské letectvo získalo v letech 2015 až 2016 pravděpodobně dva exempláře radiolokátoru EL/M-2084 MMR, které se společně s dalšími radary využívají pro zajištění přehledu o vzdušné situaci ve vzdušném prostoru Singapuru a jeho okolí.


Fotorafie:
https://www.mindef.gov.sg/

ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor) -


URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#653053 Verze : 0
Prvním uživatelem radiolokátorů EL/M-2084 MMR mezi státy NATO se stala Kanada. Smlouva na dodání deseti kusů radarů (včetně logistické podpory) za 186,7 milionů kanadských dolarů byla uzavřena v červnu 2015. Hlavním dodavatelem se stala společnost Rheinmetall Canada. Izraelský systém byl určen pro kanadské pozemní vojsko jako dělostřelecký radiolokátor umožňující detekovat a lokalizovat zdroje nepřímé nepřátelské palby jako jsou houfnice, minomety nebo raketomety. Úkolem nového radaru bylo také zajistit průzkum vzdušného prostoru nad bojištěm. EL/M-2084 MMR pro kanadskou armádu je řešen jako přívěs tažený za nákladním terénním automobilem z rodiny MSVS (Medium Support Vehicle System): Renault Kerax nebo Navistar 7400.

Radiolokátory byly zavedeny do výzbroje 4. dělostřeleckého pluku (všeobecné podpory) s posádkou ve městě Gagetown. Zde byly zařazeny do sestavy smíšené baterie, která kromě EL/M-2084 MMR provozuje bezpilotní systémy CU172 Blackjack a letecké koordinační středisko ASCC (Air Space Coordination Centre). Systém byl zakoupen primárně jako prostředek bojové podpory brigádního úkolového uskupení, a tak jeho přímá integrace do systémů velení a řízení NATO nebyla nikdy prioritou. V únoru 2019 disponovala kanadská armáda prvními třemi exempláři EL/M-2084 MMR a prvotním kádrem vyškolených obsluh a technického personálu.

Zdroj:
canadianarmytoday.com

ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor) - Kanadský  EL/M-2084 (alias MRR - Medium Range Radar) prepravovaný pomocou Navistar 7400

Kanadský EL/M-2084 (alias MRR - Medium Range Radar) prepravovaný pomocou Navistar 7400
URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#652956 Verze : 3
Kanadský MRR (Medium Range Radar, alias EL/M-2084). V tomto prípade je na prepravu použitý valníkový automobil Mack 8x8 (premenovaný Renault Kerax 8x8).

Zdroj: canadianarmytoday.com

ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor) - MRR - Príprava k rozvinutiu

MRR - Príprava k rozvinutiu

Web autora : https://canadianarmytoday.com

ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor) - MRR počas prepravy, prepravné vozidlo Mack 8x8

MRR počas prepravy, prepravné vozidlo Mack 8x8

Web autora : https://canadianarmytoday.com

URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#654727 Verze : 2
MADR - EL/M-2084 MMR pro Armádu České republiky


Důvodem k pořízení radiolokátoru kategorie MADR (Mobile Air Defence Radar) byla náhrada stávající kriticky zastaralé až muzeální radiolokační techniky sovětského původu (především radiolokační dálkoměr P-37 a radiolokační výškoměr PRV-17), technicky a účelově nevyhovující pro plnění operačních úkolů. Dalším záměrem bylo dosažení technických parametrů srovnatelných s běžnými standardy moderní radiolokační techniky a splnění technických doporučení ICAO, EUROCONTROL a EUROCAE.


Historické radarové systémy byly udržovány v provozu jen s vypětím všech sil, daleko za hranicí jejich původně stanovené technické životnosti. Šlo o důsledek nedostatku finančních prostředků, respektive neochoty minulých vlád investovat do klíčových vojenských schopností. V roce 2006 proběhlo zpracování marketingové informace, která Ministerstvu obrany poskytla základní přehled o typech radarů kategorie MADR na trhu. V následujícím roce byla zpracována marketingová studie, jež posoudila vhodnost konkrétních typů radiolokátorů MADR pro použití v Armádě ČR. Cena jednoho radiolokátoru se podle studie pohybovala ve výši 190 až 800 milionů Kč. V roce 2008 byla marketingová studie rozšířena o doplněk. Předpokládané dodání prvních radarů bylo realizovatelné 18 až 24 měsíců od podpisu smlouvy.


Od roku 2008 byl však projekt MADR soustavně odkládán z důvodu finanční náročnosti a přehodnocování priorit rezortu obrany. Další pokračování programu nastalo až v roce 2013 zpracováním marketingové analýzy, která reagovala na změnu požadavků na MADR ze strany Armády ČR. V roce 2013 byl jako možná náhrada za sovětské systémy zvažován vyvíjený česko-slovenský radiolokátor RL-3DM ReUNION nebo polský radiolokátor TRS-15. Zdálo se, že preferovaným řešením je nákup polského systému, i když nový ReUNION měl být výrazně výkonnější a disponovat modernější polovodičovou technologií. Na konci listopadu 2013 náměstek ministra obrany Daniel Koštoval uvedl, že "sdružení českých společností požadovaný radar 3D MADR sice nabízí, ale reálně neexistuje ani jako prototyp. Armáda potřebuje pět radarů nejpozději do dvou až tří let. Nemáme jistotu, že se je tak rychle podaří vyrobit a odzkoušet." To vyvolalo značnou vlnu nevole v řadách firem RETIA, ELDIS a T-CZ. Vývoj česko-slovenského radiolokátoru RL-3DM ReUNION ale nakonec skončil fiaskem.


Nové radary však akutně nepotřebovala pouze Armáda České republiky, ale i ostatní ozbrojené síly okolních států včetně Polska, Slovenska a Maďarska. Proto byly zvažovány tři základní způsoby pořízení radiolokátorů MADR:
1) v rámci mezinárodního projektu Visegrádské čtyřky:
- vznik rodiny radiolokátorů s rozdílnými vlastnostmi:
-- radar pro zajištění přehledu o vzdušné situaci (ASR): požadováno Českou republikou, Slovenskem a Maďarskem, celkem 11 kusů
-- radar pro protivzdušnou obranu (ADR): požadováno Polskem (zbývající státy uvažovaly o nákupu ADR v další fázi projektu), celkem 6 kusů
2) ve spolupráci se Slovenskem (a pravděpodobně s Maďarskem):
- zajištění dodávek celkem až 11 radiolokátorů českým průmyslem
3) otevřeným výběrovým řízením:
- s využitím spolupráce českého průmyslu a dodavatele radaru MADR zajistit výrobu 5 exemplářů pro Armádu ČR


Jako prioritní způsob nákupu radiolokátorů MADR Ministerstvo obrany zvolilo mezinárodní projekt v rámci Visegrádské čtyřky. Předpokládalo se, že v první fázi do roku 2017 by bylo pro Armádu České republiky nutné pořídit celkem pět 3D radiolokátorů MADR, které by nahradily zastaralé radary sovětské konstrukce. Očekávalo se, že cena akvizice by se pohybovala ve výši přibližně 1,5 až 1,7 miliardy Kč. V květnu 2014 byla dokončena finální verze specifikace na nový radiolokátor MADR.


V průběhu řady jednání vedených od června 2014 se státům Visegrádské čtyřky podařilo dosáhnout shody na jednotné specifikaci systému. To mělo v praxi znamenat, že jednotlivé strany mohly pořizovat radarové systémy podle stejné specifikace, byť v rozdílných počtech a termínech podle svých možností a potřeb. Podle předpokladů ze září 2014 mělo k podpisu smlouvy dojít na podzim 2015. Dodávky prvního radiolokátoru MADR tak bylo možné očekávat na přelomu let 2017 a 2018. Zároveň však byla identifikována řada problémů, které společnou akvizici v oblasti vyzbrojování stále komplikovaly. I projekt společného nákupu proto skončil krachem.


Vzhledem ke strategické povaze zakázky se Ministerstvo obrany nakonec rozhodlo pořídit mobilní 3D radiolokátory MADR ze zahraničí v režimu vláda-vláda. V červenci 2015 byly rozeslány žádosti o informace (Request for Information) do Francie, Izraele, Švédska, USA a Velké Británie. Na základě došlých odpovědí byla vláda 29. února 2016 informována o výsledku a dalším postupu. Tím se v květnu 2016 stalo oslovení vlád Francie, Izraele, Švédska a Velké Británie s žádostí o podání konkrétní nabídky (Request for Proposal). V srpnu téhož roku pak Ministerstvo obrany obdrželo nabídky od vlád Francie, Izraele a Švédska. Velká Británie ze zakázky odstoupila, protože neměla produkt s poptávanými parametry. Jednotlivé státy se do tendru zapojily s následujícími typy radarů:
- Thales-Raytheon Systems (Francie): GM 200 nebo GM 400
- IAI/ELTA Systems (Izrael): EL/M-2084 MMR
- Saab AB (Švédsko): Giraffe 4A
- BAE Systems (Velká Británie): Commander SL


Od konce srpna 2016 následně zahájila činnost hodnotící komise složená z 32 odborníků napříč resortem obrany, včetně Univerzity obrany. Odborníci zkoumali 105 základních kritérií a více než 406 technicko-ekonomických parametrů. Kromě technických parametrů a ceny Ministerstvo obrany požadovalo:
1) uzavření smlouvy v souladu s legislativou EU v tzv. režimu vláda-vláda,
2) zkušenosti s operačním nasazením,
3) spolupráci s českými podniky za účelem zajištění bezpečnosti dodávek.


Všeobecné požadavky na pořizované radiolokátory byly následující:
- identifikace vlastní/cizí prostřednictvím módu 5 IFF,
- integrace do provozovaných systémů velení a řízení Armády ČR a NATO,
- mobilita systému,
- radiolokační technologie 3D,
- duální funkce (režimy vhodné i pro potřeby pozemní protivzdušné obrany),
- režim činnosti detekce malých a nízkoletících cílů,
- životnost minimálně 20 let.


Základní technicko-taktické požadavky na novou techniku byly definovány těmito parametry:
1) Obecné:
- frekvenční pásmo 2,9 – 3,4 GHz,
- maximální dosah minimálně 250 km (režim detekce),
- výškový strop minimálně 30 km,
- azimut 360°,
- minimální elevace -2°,
- maximální elevace minimálně 30°/minimálně 70°,
- instalace na český podvozek Tatra 815-7;
- propojitelnost se systémy velení a řízení Armády ČR a NATO,
- přepravitelnost po železnici a leteckými prostředky.


2) Kapacita zpracování:
- doba rozvinutí (výdej informací)/svinutí do 60 minut,
- doba uvedení do provozu (je rozvinuto, ale vypnuto) do 5 minut.


3) Klimatické podmínky provozu:
- venkovní teplota od -32° do +50°C,
- rychlost větru pracovní do 30 m/s,
- rychlost větru maximální do 50 m/s,
- vlhkost 90 % při +30 °C.


Komise doporučila vybrat nabídku Izraele na radiolokátor EL/M-2084 MMR ze systému Iron Dome, jehož výrobcem je státní společnost ELTA Systems, která nabídla dodávku 8 radarů za 2,9 miliardy Kč bez DPH. Součástí zakázky bylo i zabezpečení logistické podpory po dobu dvacetiletého životního cyklu (cena za zajištění servisu a podpory na 20 let má činit dalších 2,1 miliardy Kč).


Celý projekt ale nabral další zpoždění. I když 14. prosince 2016 oznámil ministr obrany Martin Stropnický, že se vítězem tendru stal izraelský systém, žádná smlouva podepsána nebyla. Nová ministryně obrany Karla Šlechtová ale uzavření tendru odložila. Vadilo jí, že český kybernetický úřad nedal jasné stanovisko k zapojení radarů do systému NATO. Zároveň také upozornila, že Národní bezpečnostní úřad přezkoumává bezpečnostní prověrku firmy RETIA, která měla dělat subdodavatele firmě ELTA Systems. Společnost se proti vyjádření ministryně ohradila, informace o "otevřené" prověrce byla podle ní tehdy známa již dva roky.


Další ministr obrany Lubomír Metnar nakonec tendr zrušil se slovy: "Dosavadní mnohaměsíční průběh zakázky provázely opakující se spekulace a pochybnosti. Ty nevyvrátila ani mnou zřízená nezávislá komise. Proto jsem se rozhodl dosavadní zadávací řízení zrušit. Naše armáda ale nutně nové mobilní radiolokátory potřebuje, bez nich nebudeme schopni efektivně zabezpečit přehled o situaci ve vzdušném prostoru nad ČR. Proto jsem navrhl vládě nejrychlejší možný postup, tedy přímý nákup MADR od izraelské vlády."


Ve čtvrtek 5. prosince 2019 tak byla v Praze konečně uzavřena mezivládní česko-izraelská smlouva o pořízení osmi kusů EL/M-2084 MMR. Svým podpisem ji stvrdili náměstek ministra obrany pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Filip Říha a brigádní generál ve výslužbě Yair Kulas, ředitel agentury izraelského ministerstva obrany Ředitelství mezinárodní obranné spolupráce (SIBAT). Hodnota zakázky činila 2 892 380 000 Kč bez DPH (3 499 779 800 Kč s DPH). První radar měl být dodán do 22 měsíců od podpisu smlouvy, včetně provedení vojskových zkoušek, následně měla probíhat dodávka jednoho kusu každé tři měsíce.


Součástí nákupu radiolokátorů je také zapojení českého průmyslu do plnění veřejné zakázky v minimální míře 30 % (skutečný podíl českých subjektů by měl být na úrovni 32,5 %). Po oficiálním uzavření mezivládní smlouvy proto následovaly verifikace a výměna smluv mezi výrobcem radarů, společností ELTA Systems, a podniky RETIA a VTÚ, které budou hlavními partnery na české straně.


Státní podnik VTÚ bude zabezpečovat napojení nových radarů do systému velení a řízení vzdušných sil - bude dodávat bezpečnostní brány, vytvářet bezpečnostní dokumentaci, bezpečnostní design a integrační práce na radiolokačních stanovištích tak, aby byla odpovídajícím způsobem připravena na příchod nové techniky.


Společnost RETIA bude vyrábět anténní moduly pro radary EL/M-2084 MMR na bázi pokročilé galium nitridové (GaN) technologie. ELTA Systems do společnosti RETIA přenesla potřebné know-how a instalovala výrobní linku. Ta bude sloužit nejen k výrobě radarů, ale i k jejich udržování v provozuschopném stavu po dobu plánované životnosti, během které bude docházet k obměně opotřebovaných anténních modulů. RETIA společně s VTÚ se bude podílet na integraci izraelských radarů do systému protivzdušné obrany České republiky i NATO. Pardubická firma bude spolupracovat s dalšími subdodavateli v rámci českého obranného průmyslu, mezi které patří kopřivnická automobilka TATRA TRUCKS, která dodá vozidla Tatra 815-7 se znakem náprav 8x8. RETIA se bude podílet na certifikaci radarů, tvorbě technické dokumentace, spolu s ELTA Systems zajistí výcvik personálu Armády ČR a logisticky zabezpečí projekt na území České republiky. Hodnota kontraktu mezi firmami ELTA Systems a RETIA je v řádu stovek miliónů Kč. Výroba komponentů k radarům v České republice začala v roce 2020. Díky podmínkám kontraktu získala Česká republika natrvalo know-how i výrobní a servisní kapacitu, aby mohla radary EL/M-2084 MMR samostatně provozovat a servisovat.


Radiolokátory EL/M-2084 MMR zajistí Armádě ČR přehled o vzdušné situaci v malých výškách od 100 do 3 000 metrů. Pokrytí tohoto prostoru je v národní odpovědnosti ČR. Přehled o situaci ve výškách od 3 000 m do 30 000 m je v odpovědnosti NATO a je zajištěn prostřednictvím sítě páteřních radarů FADR (Fixed Air Defence Radar), které se u nás nacházejí v Sokolnici a Nepolisích. Na obou stanovištích jsou provozovány radiolokátory typu RAT-31DL. Pět radarů EL/M-2084 MMR bude umístěných na stacionárních radiolokačních stanovištích, zbylé tři budou k dispozici pro ochranu strategických cílů (např. jaderné elektrárny), velkých měst, dále k výcviku a jako záloha. Většinu radarů EL/M-2084 MMR tak získá 262. radiotechnický prapor ze sestavy 26. pluku velení, řízení a průzkumu pro radiolokační pokrytí území České republiky. Dva exempláře obdrží 25. protiletadlový raketový pluk, který je bude využívat jako předurčené radiolokátory pro místa velení SAMOC (Surface-to-Air Missile Operation Centre) jako prostředek včasné výstrahy.


V pátek 25. února 2022 ve večerních hodinách přistálo na pražském letišti Václava Havla letadlo s dodávkou první soupravy 3D radiolokátoru EL/M-2084 MMR. V rámci podílu Vojenského technického ústavu se ve dnech 21. – 25. března 2022 uskutečnil výcvik obsluh na prvním dodaném kusu nového radiolokátoru. Celý výcvik proběhl v prostorech odštěpného závodu VTÚPV Vyškov a byl prováděn odborníky primárního výrobce (ELTA Systems) za podpory specialistů hlavního českého partnera (RETIA). Odštěpný závod VTÚLaPVO Praha na počátku roku 2022 dokončil a předal společnosti ELTA Systems první lokální radarovou konzoli, která byla v únoru téhož roku předmětem podnikových zkoušek v Izraeli.


První radiolokátor EL/M-2084 MMR dodaný do České republiky byl zaveden do výzbroje 3. radiotechnické roty 262. radiotechnického praporu dislokované na stanovišti Stará Ves nad Ondřejnicí. Od dubna 2022 byl tento radar zapojen do vojskových zkoušek, které se uskutečnily v prostoru Strážisko ve Vojenském újezdu Libavá a na letišti v Přerově. V průběhu zkoušek bylo například provedeno ověřování funkčnosti prostředku jako dělostřeleckého radiolokátoru s možností detekovat minometné nebo dělostřelecké granáty či ověřování schopnosti navádět řízené protiletadlové střely. Podle harmonogramu měly být vojskové zkoušky ukončeny do konce září 2022, k čemuž ale nedošlo. Kvůli zpožděním v dodávkách bezpečnostní dokumentace nebylo možné zahájit připojení informačního systému radiolokátoru do národních systémů velení a řízení. Termín ukončení vojskových zkoušek proto musel být přesunut na listopad. Na konci tohoto měsíce však muselo být datum finalizace testů znovu upraveno. Vojskové zkoušky tak byly prodlouženy do začátku roku 2023. Prodloužení bylo nezbytné kvůli zajištění všech nezbytných podkladů od dodavatele, vysoké složitosti zavedení nového systému a nutnosti kompletně vyškolit vojáky, kteří budou radiolokátory používat. Izraelský radar však nesplnil ani další termín ukončení zkoušek stanovený na 15. února 2023. Zpoždění harmonogramu projektu MADR se tak stalo důvodem, aby Ministerstvo obrany nezaplatilo za radiolokátory hlavní splátku ve výši 2 525 487 884 Kč splatnou v roce 2022.


Podle původního harmonogramu mělo být do konce roku 2022 do České republiky dodáno celkem sedm radiolokátorů EL/M-2084 MMR, dodávka posledního byla naplánována na duben 2023. Do února 2023 však byly dodány pouze tři radary.


Vojskové zkoušky radiolokátorů EL/M-2084 MMR byly nakonec úspěšně ukončeny dne 21. dubna 2023. Kritické nedostatky, které vojskové zkoušky do této doby prodlužovaly, byly odstraněny 17. dubna 2023. Dodavatel ELTA Systems musel do konce července téhož roku odstranit zbývající drobné vady, zejména v oblasti dokumentace. Ty však neměly vliv na bojeschopnost systému ani na jeho zavedení do výzbroje české armády, která měla na konci dubna 2023 celkem pět souprav.


V průběhu dubna 2023 byly úspěšně vypořádány poslední technické nedostatky radiolokátorů, které se během vojskových zkoušek vyskytly. Jednalo se zejména o problémy s integrací radaru do národního systému velení a řízení, nedodání kompletní technické a provozní dokumentace stejně jako bezpečnostní dokumentace informačního systému radaru. Přebírání radiolokátorů Armádou ČR mělo započít 2. května 2023. V polovině září téhož roku měla Armáda České republiky k dispozici celkem sedm radarů EL/M-2084 MMR, osmý dorazil v polovině prosince 2023 (50. kalendářní týden). U radarů však stále přetrvávaly technické komplikace, na něž byl v 50. kalendářní týdnu roku 2023 upozorněn dopisem izraelský přidělenec obrany. Situaci řešila i ministryně obrany Jana Černochová, která při nejbližší možné příležitosti na potíže s dodržováním časového plánu upozornila izraelského ministra obrany.

Dne 28. února 2024 uzavřelo Ministerstvo obrany smlouvu s izraelskou společností ELTA Systems na servis a logistickou podporu radiolokátorů EL/M-2084 MMR. Na plnění smlouvy se jako subdodavatelé budou podílet české firmy Vojenský technický ústav a RETIA. Celoživotní podpora včetně dodávek náhradních dílů bude stát přibližně 4,3 miliardy Kč. Smlouva bude platit do září 2044, tzn. po celou dobu předpokládané životnosti systému. Zakázka byla zadána cestou jednacího řízení bez uveřejnění, protože z technických důvodů ji je schopen splnit pouze výrobce, kterému patří veškerá duševní práva a licence. Dodavatel bude garantovat bezproblémový provoz celého systému, dostupnost náhradních dílů na servis a opravu techniky, servisní činnost, preventivní údržbu nebo generální opravy včetně náhradních dílů a spotřebního materiálu. Zajistí zároveň dlouhodobou logistickou podporu systému i rychlou opravu v případě technické závady.

Zdroj:
www.mocr.army.cz
www.mocr.army.cz
www.mocr.army.cz
www.mocr.army.cz
www.vyzbrojovani.army.cz
www.e15.cz
www.euro.cz
www.retia.cz
mocr.army.cz
www.vtusp.cz
www.army.cz
ct24.ceskatelevize.cz
mocr.army.cz
ct24.ceskatelevize.cz
acr.army.cz
mocr.army.cz
mocr.army.cz
URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#652921 Verze : 28
První zkompletovaný radiolokátor EL/M-2084 MMR určený pro Vzdušné síly Armády České republiky v areálu společnosti RETIA v Pardubicích, březen 2022.


Fotografie:
RETIA, via http://czechairforce.com

ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor) -


URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#692154 Verze : 0
První český radiolokátor EL/M-2084 MMR z výzbroje 3. radiotechnické roty spadající pod 262. radiotechnický prapor na stanovišti Stará Ves nad Ondřejnicí. Anténní jednotka s kabinou se nachází v levé části snímku, na pravé straně je nosič radaru na podvozku Tatra 815-7 a valníkový automobil Tatra 810-V, uprostřed stojí přívěsné elektrocentrály sovětské výroby.


Zdroj:
Google Earth

ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor) -


URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#709674 Verze : 0
Radiolokátor EL/M-2084 MMR provozovaný u 7. radiotechnické roty ze sestavy 262. radiotechnického praporu, radiolokační stanoviště Hrušovany (Lažany), 20. září 2023.


Zdroj:
www.facebook.com

ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor) -


ISR - EL/M-2084 (3D radiolokátor) -


URL : https://www.valka.cz/ISR-EL-M-2084-3D-radiolokator-t197800#734893 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více