Šen-si KJ-200

Shaanxi KJ-200
空警200
     
Název:
Name:
Šen-si KJ-200 Shaanxi KJ-200
Originální název:
Original Name:
空警200
Kategorie:
Category:
letoun včasné výstrahy/velitelské stanoviště airborne early warning/command aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.2001-DD.MM.20RR Shaanxi Aircraft Industry (Group) Co., Ltd., Hanzhong, Shaanxi
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.2001-DD.MM.20RR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
11?
První vzlet:
Maiden Flight:
08.11.2001
Osádka:
Crew:
?
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
~65000 kg ~143300 lb
Rozpětí:
Wingspan:
~38,00 m ~124ft 8in
Délka:
Length:
~34,00 m ~111ft 6,5in
Výška:
Height:
~11,60 m ~38ft 1in
Plocha křídla:
Wing Area:
121,86? m2 1311.69? ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
turbovrtulový turboprop
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
WJ-6C o výkonu 3169 kW
pětilistá vrtule
WJ-6C, power 5100 ehp
five-bladed propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
~660 km/h v ? m ~410 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- prototyp konverze Y-8F-200, ostatní stroje postaveny na základě Y-8F-600
- uváděny i motory PW150A, které používal prototyp Y-8F-600 a proto možná některé KJ-200
-
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim; Komissarov, Dmitriy. Chinese Aircraft: China's aviation industry since 1951. Hikoki Publications, Manchester 2008. ISBN: 9-781902-109046.
ruslet.webnode.cz
www.airforceworld.com
URL : https://www.valka.cz/Sen-si-KJ-200-t42339#546451 Verze : 0
Shaanxi KJ-200 (Y-8 "Balance Beam") - lietadlo včasnej výstrahy (airborne early warning - AEW)

Výrobca: Shaanxi Aircraft Industry Corporation, Hanzhong, provncia Shaanxi
Lietadlo včasnej výstrahy, pôvodne označované ako Y-8 "Balance Beam", v súčasnosti s vývojovým názvom KJ-200 je vyvíjané na báze lietadla Y-8, čo je Čínska verzia Sovietskeho lietadla Antonov An-12.

Lietadlo je vybavené plochou anténou s elektronicky vychyľovaným rádiolokačným lúčom (electronically steered phased-array - ESA) podobnou Švédskemu rádiolokátoru Ericsson PS-890 Erieye. Prvý let lietadla bol v novmebri 2001 (11/2001). Finálna verzia lietadla počíta s využitím draku a vybavenia najnovšeho sériovo vyrábaného typu Y-8F600, ktorý vzlietol v januári 2005 (01/2005).

Vývoj letadla sa začal koncom 90-tych rokov 20. storočia pod kódovým označením "Project No. 5". Prvý vzlet prototypu (založenom na lietadle Y-8F200) bol 08.11.2001, finálny prototyp (na báze Y-8F600) vzlietol 14.01.2005. Leitadlo je vybavené rádiolokátorom s plochou anténou s bočným vyžarovaním a elektronicky ovládaným rádiolokačným lúčom s kódovým označením "Balance Beam".
V súčasnosti prebiehajú testy lietadla v China Flight Test Establishment (CFTE) Yanliang, provincia Shaanxiú1).

KJ-200 je pravdepodobne len skúšobné lietadlo pre vývoj mohutnejšieho stroja označovaného KJ-2000, podobného Sovietskemu typu A-50 a s najväčšou pravdepodobnosťou nebude sériovo vyrábané1) (vzhľadom k svojim výkonom je jeho použitie príliš nákladné na intenzívnu činnosť ako stredisko včasnej výstrahy a prieskumu).

Rádiolokátor použitý na lietadle používa plochú pevnú anténu s bočným vyžarovaním (súčasne na obe strany) a je vo vývoji od konca 90-tych rokov 20. storočia. Anténa rádiolokátoru je umiestnená v radome nad trupom. Dizajn antény je prispôsobeny pre použitie na malých lietadlách a anténa umožňuje sledovanie obzoru v rozsahu 360° v azimute na vzdialenosť rádiolokačného horizontu pre danú letovú výšku. Je schopná detekovať lietajúce ciele a s najväčšou pravdepodobnosťou aj pozemné a hladinové ciele (podobný Švédsky radar ERIEYE má dosh cca 300 - 450 km)

Finála verzia lietadla Y-8F600 s rádiolokátorom (niekedy označovaná ako "Category-III Platform″ ("Category-I Platform″ a "Category-II Platform″ boli postavené na lietadlách Y-8C a Y-8F200) je vyvíjaná v spolupráci s Ukrajinským Antonovom a môže byť vybavená aj avionikou amerických a európskych výrobcov.

Lietadlo má dvojmiestny kokpit s navigačným systémom firmy Honeywel (USA). Pôvodný presklený nos lietadla je nahradený novým pevným nosom, za ktorým je prístrojové vybavenie. Lietadlo je vybavené štyrmi motormi Pratt and Whitney Canada PW150B s šesťlúčovými vrtuľami Britského pôvodu Dodi R-408.

Použitím nových motorov je dosiahnuté zvýšenie nosnosti a zväčšenie doletu.

Elektronické vybavenie je umiestnené v trupe a v smerovke, prieskumné kontajnery môžu byť umiestnené pod krídlami.

1) informácia poplatná dobe vzniku článku. V roku 2006 došlo k fatálnej havárii prototypu, pri ktorej zahynuli všetci na palube (okolo 40 osôb - bližšie info v ďalších príspevkoch). Napriek tejto skutošnosti bol vývoj úspešne dokončený a lietadlo bolo zavedené do výzbroje Čínskych ozbrojených síl a je v operačnom používaní. V roku 2017 došlo k blízkemu stretnutiu KJ-200 počas operačného letu nad Juhočínskym morom s americkým námorným preiskumným lietadlom Lockheed P-3 Orion, pričom lietadlá sa minulo vo vzialenosti cca 300 m (1000 stôp).Pri vojenskej prehliadke pri príležitosti 70. výročia vzniku ČĽR, 01.10.2019 v Pekingu, bolo lietadlo KJ-200 vedúcim strojom leteckej časti prehliadky.
URL : https://www.valka.cz/Sen-si-KJ-200-t42339#166939 Verze : 3
www.airforceworld.com

Šen-si KJ-200 -


Šen-si KJ-200 -


URL : https://www.valka.cz/Sen-si-KJ-200-t42339#546452 Verze : 0
Fotografie
(zdroj: sinodefence.com)
Šen-si KJ-200 - Prototyp lietadla na báze Y-8F200 (sinodefence.com)

Prototyp lietadla na báze Y-8F200 (sinodefence.com)
Šen-si KJ-200 - KJ-200 - detail na anténu rádiolokátora (sinodefence.com)

KJ-200 - detail na anténu rádiolokátora (sinodefence.com)
Šen-si KJ-200 - KJ-200 (sinodefence.com)

KJ-200 (sinodefence.com)
URL : https://www.valka.cz/Sen-si-KJ-200-t42339#166940 Verze : 0
Prototyp lietadla Shaanxi KJ-200 havaroval v nedeľu 4. 6. 2006. Zo 40 osôb na palube (väčšinou leteckí technici firmy a vojenskí odboníci na elektroniku) neprežil nikto. Havária sa stala na západe provincie Anhui. Údajne havaroval druhý vyrobený prototyp na báze Y-8F600.
URL : https://www.valka.cz/Sen-si-KJ-200-t42339#166941 Verze : 0
Šen-si KJ-200 reg. 30176, v.č. 211806, náležející 26. divizi - 76. pluku. Vyfocen během leteckého dne v Zhuhai Sanzao (ZUH / ZGSD), Čína / dne 16. listopadu 2012.
Šen-si KJ-200 - Fotografie zveřejněna s laskavým svolením Trevora Bartletta

Fotografie zveřejněna s laskavým svolením Trevora Bartletta
URL : https://www.valka.cz/Sen-si-KJ-200-t42339#682557 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více