FBA Type S

FBA 200 ch
     
Název:
Name:
FBA Type S FBA Type S
Originální název:
Original Name:
FBA Type S
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1917-DD.MM.1918 Franco-British Aviation Co. Ltd., Argenteuil /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1917-DD.MM.1918
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~180
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.06.1917
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1060 kg 2337 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1600 kg 3527 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,60 m 51 ft 2 ⅛ in
Délka:
Length:
10,59 m 34 ft 8 ⅞ in
Výška:
Height:
3,65 m 11 ft 11 ¾ in
Plocha křídla:
Wing Area:
46,00 m2 495.14 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hispano-Suiza 8Bb o výkonu 147 kW/200 k, nebo
Hispano-Suiza 8Dd o výkonu 154 kW/210 k, nebo
Lorraine o výkonu 206 kW/280 k
Hispano-Suiza 8Bb, power 197 hp, or
Hispano-Suiza 8Dd, power 207 hp, or
Lorraine, power 276 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
142 km/h v 0 m 88 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
140 km/h v ? m 87 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
18 min do 2000 m 18 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4000 m 13123 ft
Dolet:
Range:
500 km 311 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Lewis ráže 7,7 mm

4x 50kg bomba type F
1x flexible .303 in Lewis machine gun

4x 112 lb bomb type F
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
www.aviafrance.com
http://www.airwar.ru/enc/flyboat/fbas.html
URL : https://www.valka.cz/FBA-Type-S-t18354#67420 Verze : 0
www.msacomputer.com

FBA Type S -


URL : https://www.valka.cz/FBA-Type-S-t18354#507216 Verze : 0

FBA Type S


FBA Type S byl posledním prvoválečným hydroplánem stavěným firmou Franco-British Aviation Co., a také posledním, jehož vývoje se účastnil André Beumont, vlastním jménem Jean Conneau, vojenský pilot, letecký závodník, konstruktér a vůbec úžasná figura počátků letectví. Příčinou vzniku nového létajícího člunu byly specifikace vydané francouzským námořním letectvem, které požadovaly nový hlídkový a lehký bombardovací létající člun schopný dlouhých hlídek nad otevřeným mořem a využívající nový motor Hispano-Suiza 8 Bb o výkonu 200 k. Georges Lévy se zapojil velkým trojplošníkem Lévy-Besson Alerté, Tellier navrhl dvoumotorový kanonový T.5, a nejúspěšnější z konkurentů FBA, Donnet-Denhaut, navrhl stroj obecně známý jako DD.8 a správněji jako DD 200 ch biplace.


Schreck jako základ použil předchozí typ H, se zvětšeným rozpětím křídel, prodlouženým trupem kvůli zlepšení stability na vodě a s upraveným dnem kvůli zvýšení maximální rychlosti na hladině nad 150 km/h, a samozřejmě motorem 8Bb se čtvercovým radiátorem. Kvůli výkonnějšímu motoru byly také přepracovány ocasní plochy s větší hmotově vyváženou směrovkou. Křídla bylo také možno složit. Defenzivní výzbroj zůstala stejná, jeden pohyblivý kulomet v předním kokpitu, pumový náklad se ovšem zvedl na dvě 77kg nebo 100kg pumy nebo čtyři 50kg. Osádka také zůstala stejná, někdy byl ovšem přítomen ještě mechanik. Později některé stroje používaly motor Hispano-Suiza 8 Dd s výkonem 210 koní, a dokonce Lorraine o 280 koních a se čtyřlistou vrtulí. S ním byl schopen dosáhnout až 190 km/h.


Prototyp poprvé vzlétl v červenci 1917 Námořnictvo koncem orku objednalo 250 kusů, dokončeno jich ale nakonec bylo méně, se 180 stroji nasazenými do služby před uzavřením příměří. První stroje nastoupily do služby v listopadu 1917 a sloužily na základnách na pobřeží Atlantiku, Středozemního moře i kanálu La Manche. Vzhledem k jejich určení byla jejich služba většinou prosta většího vzrušení. Během protiponorkových hlídek trávily až čtyři hodiny nad mořem, vyzbrojeny pumami a údajně někdy i 37mm kanony. Pokud někdy dosáhly nějakého úspěchu, není mi to známo, stejně tak ale nebyl žádný type S sestřelen nepřítelem. Ve službě ze základen v Berre a Saint-Raphaël zůstaly až do roku 1923, kdy je nahradily létající čluny Blanchard Brd.1 a Latham HB.3 a HB.5. Někdy je uváděno, že typ S sloužil také v Belgii a Jugoslávii, jde ale pravděpodobně o záměnu s předchozím typem H.


Za zmínku stojí také dva prototypy z roku 1918 které na Type S bezprostředně navazovaly. Prvním z nich byl stroj se sériovým číslem 1222, který byl upraven k dosažení co nejvyšší rychlosti. Motor Hispano-Suiza o výkonu 175 koní byl proto zakapotován, hloubka křídla byla zmenšena odříznutím 20 cm z každého žebra, naopak byla zvětšena plocha křidélek. Šéfpilot firmy Ernest Burri rychle, ale také nebezpečně vypadající stroj odmítl pilotovat, a oprávněně. Při prvním letu byl stroj zničen a zahynuli také piloti Marie Amiot a Eiche. Další experimentální stroj dostal pro změnu dva rotační motory neznámého typu, i to se ale ukázalo jako slepá ulička. A konečně posledním pokusem o navázání na typ S se stal velký oceánský létající člun, navržený pro specifikace námořnictva z 1. ledna 1918. Tento stroj měl být schopen hlídkování po osm hodin, a měl na palubě nést rádio s dosahem 300 km a čtyři 120kg pumy. Schreck navrhl zvětšený čtyřmístný stroj poháněný čtyřmi motor Hispano-Suiza 8A o vzletové hmotnosti 2200 kg, v době uzavření příměří byl ale hotov pouze ze tří čtvrtin a práce na něm byly ukončeny. Franco-British Aviation poté strávila kvůli nedostatku zakázek rok v naprostém útlumu, aby se nakonec vrátila alespoň licenční stavbou Nieuportů NiD.29 a vlastní úspěšnou řadou lehkých, dá se říci na Type S navazujících, hydroplánů FBA 17.


Varriale, Paolo. FBA Type H, Windsock Datafile 124. Albatros Publications, Berkhamsted 2007.
Munson, Kenneth. Flying Boats and Seaplanes since 1910. Blandford Press, London 1971.
https://www.hydroretro.net/etudegh/beaumont.pdf
https://www.hydroretro.net/etudegh/bolides.pdf
www.aviafrance.com
URL : https://www.valka.cz/FBA-Type-S-t18354#631133 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/flyboat/fbas.html

FBA Type S -


FBA Type S -


FBA Type S -


FBA Type S -


URL : https://www.valka.cz/FBA-Type-S-t18354#631134 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více