T-10M

Т-10М
     
Název:
Name:
T-10M T-10M
Originální název:
Original Name:
Т-10М
Kategorie:
Category:
těžký tank heavy tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1958-DD.MM.1965 Čeljabinský Kirovův závod, Čeljabinsk /
DD.MM.1958-DD.MM.1962 Leningradský Kirovův závod, Leningrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1958-DD.MM.1959 (ČKZ, T-10M / Objekt 734)
DD.MM.1960-DD.MM.1965 (ČKZ, T-10M / Objekt 272)
DD.MM.1964-DD.MM.1964 (ČKZ, T-10MK / Objekt 272K)
DD.MM.1958-DD.MM.1962 (LKZ, T-10M / Objekt 272)
DD.MM.1959-DD.MM.1962 (LKZ, T-10MK / Objekt 272K)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
ČKZ:
- T-10M / Objekt 734: 220
- T-10M / Objekt 272: 555 (1960 – 113, 1961 – 102, 1962 – 100, 1963 - 100, 1964 - 80, 1965 – 60)
- T-10MK1) / Objekt 272K: 10 (1964)

LKZ:
- T-10M / Objekt 272: 304 (1958 – 74, 1959 – 30, 1960 – 50, 1961 – 90, 1962 - 60)
- T-10MK1) / Objekt 272K: 90 (1959 – 35, 1960 – 35, 1961 – 10, 1962 - 10)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1949 (výroba ověřovací série tanků IS-8 / production of initial batch of IS-8 tanks)
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
51500 kg 113538 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
10560 mm 34 ft 7 ¾ in
Délka korby:
Hull Length:
7250 mm 23 ft 9 ⅜ in
Celková šířka:
Overall Width:
3380 mm 11 ft 1 in
Celková výška:
Overall Height:
2585 mm 8 ft 5 ¾ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
460 mm 1 ft 6 ⅛ in
Šířka pásu:
Track Width:
? mm ?
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,0755 MPa 10.95 psi
Pancéřování:
Armour:
korba - čelo: 120 mm
korba - boky: 80 mm
korba - zezadu: 50-60 mm

věž: 50-250 mm

strop a dno: 16-20 mm
hull - front: 4.7 in
hull - sides: 3.2 in
hull - back: 2.0-2.4 in

turret: 2.0-9.8 in

bottom and top: 0.6-0.8 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
V-12-6
- vznětový, vidlicový
- počet válců: 12
V-12-6
- diesel, V-type
- number of cylinders: 12
Výkon:
Power:
552 kW při 2100 ot/min 740 bhp at 2100 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
- počet převodových stupňů: 4+1 ?
- ovládání: mechanické
- number of gears: 4+1 ?
- control: mechanical
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
50 km/h 31 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
25 km/h 16 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
350 km 218 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
200 km 124 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 ° 67 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
3,0 m 118 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,9 m 35 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,5 m 59 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
М-62-Т2 (2A17)
- ráže: 122 mm
- zásoba munice: 30 nábojů
М-62-Т2 (2A17)
- calibre: 122 mm
- ammunition: 30 rounds
Vedlejší:
Secondary:
spřažený kulomet KPVT
- ráže: 14,5 mm

protiletadlový kulomet KPVT
- ráže: 14,5 mm
- zásoba munice pro oba kulomety: 744 nábojů
KPVT co-axial machine gun
- calibre: 14.5 mm

KPVT anti-aircraft machine gun
- calibre: 14.5 mm
- ammunition for both machine guns: 744 rounds
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) velitelská verze 1) command and control version
Zdroje:
Sources:
Maškin, A., Okolelov, N., Čečin, A.: Tjažolyj tank T-10, Broněkollekcija, 4/2009
URL : https://www.valka.cz/T-10M-t9063#27243 Verze : 1
Poslední a nejrozšířenější verze tanků řady T-10 měla nový stabilizovaný kanon M-62-T2 s větším výkonem (průstřel 185 mm pancíře na vzdálenost 1000 metrů standardním střelivem proti dřívějším 160 mm u D-25TA, při použití střeliva BP-460A až 300 mm). Mezi další změny patřila také výměna původního motoru V-12-5 za silnější V-12-6 o výkonu 750 koní.

Velitelská vozidla s rozšířenou radiovýbavou se označovala T-10MK. V době výroby a přebírání tanků řady T-10 do výzbroje sovětské armády tvořily součást organizační struktury sovětského pozemního vojska takzvané těžké tankové divize (1957 až 1965). Tanky T-10 byly soustředěny právě u těchto divizí, jejichž jádro tvořily tři těžké tankové pluky. V srpnu 1968 se tanky T-10M zapojily do operace Dunaj – invaze armád států Varšavské smlouvy do Československa.

V sedmdesátých letech se věže z vyřazených tanků T-10 používaly do hraničních pevnůstek a dokonce i pro vyzbrojení obrněných vlaků. Celé tanky byly začátkem devadesátých let (1992-1993) zakopány na Kurilských ostrovech či na rusko-čínských hranicích jako statické pevnůstky.
URL : https://www.valka.cz/T-10M-t9063#220204 Verze : 3
T-10M se od starších variant T-10A a T-10B navenek lišil novým kanónem s delší hlavní a štěrbinovou úsťovou brzdou místo dvoukomorové.
T-10M -


URL : https://www.valka.cz/T-10M-t9063#28862 Verze : 1
Kolona sovětských těžkých tanků T-10M zachycená během operace Dunaj v Československu, srpen 1968.


Zdroj: archiv

T-10M -


URL : https://www.valka.cz/T-10M-t9063#546482 Verze : 1
T-10M - z expozice Ústředního muzea ozbrojených sil v Moskvě.
T-10M - Celkový pohled z pravé strany

Celkový pohled z pravé strany
T-10M - Čelní pohled

Čelní pohled
T-10M - Levá přední část

Levá přední část
T-10M - Detail levé strany tanku

Detail levé strany tanku
T-10M - Levá strana

Levá strana
URL : https://www.valka.cz/T-10M-t9063#538573 Verze : 0
T-10M - z expozice Ústředního muzea ozbrojených sil v Moskvě.
T-10M - Celkový pohled z pravé strany

Celkový pohled z pravé strany
T-10M - Detail podvozku

Detail podvozku
T-10M - Detail zavěšení kol

Detail zavěšení kol
T-10M - Detail hnacího kola. Dobře je viditelný čistič bláta (škrabka) zahdního hnacího kola.

Detail hnacího kola. Dobře je viditelný čistič bláta (škrabka) zahdního hnacího kola.
T-10M - Levá strana

Levá strana
URL : https://www.valka.cz/T-10M-t9063#538574 Verze : 0
Někteří aktivisté a novináři tvrdí, že byly reaktivovány tanky T-10 uložené v depozitech. Jejich informace se opírá o krátké šesti vteřinové video. Z této řady vybočuje redakce Novyje izvěstija (Новые Известия), která mj. napsala: "Kde byly záběry pořízeny, není známo. Zajímavé je, že T-10 je často používán jako součást pomníků věnovaných Velké vlastenecké válce v Rusku i na Ukrajině."
Poznámka:
Podle mého názoru se jedná o propagandistický blábol a záměrně upravené video. Skutečný stav T-10 zobrazuje druhé dvou minutové video, které ukazuje jeden nepojízdný tank převezený k opravě na blíže neurčené místo.
Obě videa mají shodný záznam sjíždění T-10 z podvalníku.
Doprovodný text tvrdí, že tank s trupovým číslem 325 ukořistili na Saurově mohile (Саур-Могила, 47°55'19.55"N 38°44'25.25"E) povstalci z Doněcka.
Šesti vteřinové video

Původní dvou minutové video

Zdroj:
censor.net
korrespondent.net
newizv.ru
newizv.ru
twitter.com
twitter.com
https://www.youtube.com/watch?v=kQ6oay0AslU
URL : https://www.valka.cz/T-10M-t9063#732905 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více