FBA Type C

FBA 130 ch
     
Název:
Name:
FBA Type C FBA Type C
Originální název:
Original Name:
FBA Type C
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1915-DD.MM.1918 Franco-British Aviation Co. Ltd., Argenteuil /
DD.MM.1916-DD.MM.191R Società Idrovolanti Alta Italia, Sesto Calende /
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1916-DD.MM.1918 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
330?
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1915
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
640 kg 1411 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
950 kg 2094 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
13,71 m 44 ft 11 ¾ in
Délka:
Length:
9,14 m 29 ft 11 ⅞ in
Výška:
Height:
3,05 m 10 ft ⅛ in
Plocha křídla:
Wing Area:
32,00 m2 344.45 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Clerget 9B o výkonu 130 k Clerget 9B, power 128 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
110 km/h v 0 m 68 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
1,83 m/s 360 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
30 min do 3500 m 30 min to 11483 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
320 km 199 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet


4x 22kg puma B nebo D
1x flexible machine gun


4x 49 lb type B or D bomb
Uživatelské státy:
User States:





?





?
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Davilla, James J. Soltan, Arthur M. French Aircraft of the First World War. Flying Machines Press, Stratford 1997. ISBN 0-9637110-1-0.
Treadwell, Terry C. British & Allied Aircraft Manufacturers of the First World War. Amberley Publishing, Stroud 2011. ISBN 978-1848688131.
https://kiplinginfrench.free.fr/bolides.pdf
https://www.hydroretro.net/etudegh/beaumont.pdf
URL : https://www.valka.cz/FBA-Type-C-t223129#621543 Verze : 0

FBA Type C


Na konci roku 1915, po potopení Lusitanie ponorkou U-20, stoupl zájem o protiponorková letadla. André Beaumont byl proto opět uvolněn námořni ctvem a vyslán do Argenteuil, aby pomohl vyvinout nový protiponorkový hydroplán. Prototyp FBA typ C se objevil v září 1915. Vzhledově se od typu B příliš nelišil, pouze směrovkou s oblou náběžnou hranou a motorem Clerget o výkonu 130 koní. Typ C byl rychlejší než béčko, na úrovni moře zvládl 110 km/h a vystoupal do výšky 3500 m za 30 minut. Postaven byl ve větších počtech než oba předchozí modely FBA dohromady a sloužil i po skončení války, na výcvikových základnách Aéronavale. Kvůli usnadnění provozu na základnách byla křídla nově sklopná. Výzbroj tvořil pohyblivý kulomet na přídi a střelec/pozorovatel měl také na starost čtyři pumy typu B nebo D o 22 kg.

Hrozba ponorek v kanálu La Manche a Severním moři byla natolik velká, že admiralita 1. listopadu 1915 objednala prvních 50 FBA C a v létě následujícího roku dalších 50. To umožnilo masivní zvětšení počtu perutí námořnictva a také základen. K čtyřem stanicím námořního letectví otevřeným v letech 1914-1915 přibylo ještě v roce 1916 šest dalších, mimo jiné v Marseille a Lorientu, a v roce 1917 11 včetně Cherbourgu, Dieppe a Alžíru. Ačkoli ve své původní roli FBA Type C nepotopily žádnou ponorku, rozhodně několika zchladily jejich nadšení. Několik strojů mělo údajně sloužit také na nosiči hydroplánů Campinas, sloužícím v oblasti egyptského Port Saidu. Když 25. března 1917 zřídilo ministerstvo námořnictva výcvikové základny v Saint-Raphaël, Rochefortu a Hourtinu, bylo jim přiděleno také velké množství FBA type C, které tou dobou byly již v prvoliniové službě nahrazeny výkonnějšími Type H. V říjnu 1918 v Hourtinu sloužilo hned 80 céček a v Saint-Raphaël také. Ostatně v roce 1917 tvořila více než polovinu všech francouzských výcvikových hydroplánů. Po válce byly u výcvikových jednotek používány ž do roku 1924, kdy je nahradily FBA Type 17 a Lioré et Olivier H-13.

Pro francouzské námořnictvo bylo postaveno 180 strojů. Francie ale nebyla jediným uživatelem – velké množství strojů zakoupila Itálie, která je používala jako protiváhu rakouským Lohnerům. Ty paradoxně vznikly jako kopie Donnet-Leveqů, jejichž dalším vývojem vznikla řada FBA… Italové převzali až 120 kusů, několik dalších pak měla postavit italská společnost SIAI, než přešla na výkonnější FBA Type H. Dalším uživatelem bylo Rusko, které mělo zakoupit 20 strojů. Jak je popsáno v historii FBA Type B, kolem služby létajících člunů FBA v imperiálním námořnictvu panují velké neshody. Pro ruská céčka je dostatek fotografické evidence, naopak chybí jakékoli důkazy pro licenční výrobu, přesto James Davilla tvrdí že Lebeděvův závod postavil 34 strojů – a to samé o FBA typu B. V každém případě ruské FBA sloužily u Baltické flotily.

Továrna FBA pokusně přestavěla jeden stroj na dvoumotorový, se dvěma 100 k motory Gnome v tlačném uspořádání. Kromě toho dostal nové ocasní plochy se směrovkou tvaru "čárky", tedy "," a s pomocnými svislými plochami umístěnými mezi křídly. To se neosvědčilo, další vývoj šel cestou použití motoru o větším výkonu, konkrétně Hispano-Suiza 8Aa o 150 koních. Tak vznikl FBA typ H. Prameny uvádějí, že v závodech v Argenteuil a Vernonu bylo mezi koncem roku 1915 a počátkem roku 1918 postaveno přes 330 FBA Type C. V roce 1916 typicky v Argenteuil postavili 35 strojů měsíčně.

Davilla, James J. Soltan, Arthur M. French Aircraft of the First World War. Flying Machines Press, Stratford 1997. ISBN 0-9637110-1-0.
Treadwell, Terry C. British & Allied Aircraft Manufacturers of the First World War. Amberley Publishing, Stroud 2011. ISBN 978-1848688131.
Маслов, Михаил. Русские самолеты 1914-1917. Цейхгауз, Москва 2006. ISBN 5-9771-0005-1.
Шавров, В. Б. История конструкций самолетов в СССР до 1938г. Машиностроение, Москва 1986.
https://kiplinginfrench.free.fr/bolides.pdf
https://www.hydroretro.net/etudegh/beaumont.pdf
URL : https://www.valka.cz/FBA-Type-C-t223129#628102 Verze : 3
xn--80aafy5bs.xn--p1ai

FBA Type C -


FBA Type C -


FBA Type C -


FBA Type C -


URL : https://www.valka.cz/FBA-Type-C-t223129#621545 Verze : 0
xn--80aafy5bs.xn--p1ai

FBA Type C -


FBA Type C -


FBA Type C -


URL : https://www.valka.cz/FBA-Type-C-t223129#621544 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více