Donnet-Denhaut 400 ch bimoteur

Donnet-Denhaut DD.10
     
Název:
Name:
Donnet-Denhaut Hispano-Suiza 400 ch bimoteur Donnet-Denhaut Hispano-Suiza 400 ch bimoteur
Originální název:
Original Name:
Donnet-Denhaut Hispano-Suiza 400 ch bimoteur
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1918-DD.MM.1919 Société des Établissements Donnet-Denhaut, Neuilly-sur-Seine /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1918-DD.MM.1919
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
30?
První vzlet:
Maiden Flight:
24.04.1918
Osádka:
Crew:
3-4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2100 kg 4630 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
37001) kg 81571) lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
22,922) m 75 ft 2 ⅜ in 2)
Délka:
Length:
16,203) m 53 ft 1 ¾ in 3)
Výška:
Height:
4,20 m 13 ft 9 ⅜ in
Plocha křídla:
Wing Area:
95,00 m2 1022.57 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Hispano-Suiza 8Bd type 35 o výkonu 147 kW/200 k Hispano-Suiza 8Bd type 35, power 197 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
155 km/h v 0 m 96 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
143 km/h v ? m 89 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
19 min do 2000 m 19 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
800 km 497 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pohyblivý kulomet


4x 70kg puma
2x flexible machine gun


4x 154 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Morareau:
1) 3400 kg
2) 23,00 m
3) 16,10 m


Vytrvalost: 3 h 40 min
Morareau:
1) 7496 lb
2) 75 ft 5 ½ in
3) 52 ft 9 ⅞ in


Endurance: 6hr 40 mins
Zdroje:
Sources:
Davilla, James J. Soltan, Arthur M. French Aircraft of the First World War. Flying Machines Press, Stratford 1997. ISBN 0-9637110-1-0.
Novara, Heinz J. et al. Marine Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications, Letchworth 1966.
Morareau, Lucien. Les hydravions Donnet-Denhaut de l'Aviation Maritime Française, Avions no.89, 2000/08.
Liron, Jean. Les hydravions de Francois Denhaut, Le Fana de l'Aviation 1987/01-03.
URL : https://www.valka.cz/Donnet-Denhaut-400-ch-bimoteur-t222440#620078 Verze : 0
V lednu 1918 vydalo francouzské námořnictvo specifikace na několik vícemotorových létajících člunů, ten největší měl být schopen nést kanon ráže 75 mm a dvě 60kg pumy. Druhá možnost měla mít také kvůli bezpečnosti nejméně dva motory, nosnost 120 kg pum a stroj měl dosahovat rychlosti 140 km/h při dostupu 2000 m pod 25 minut a vytrvalost 8 hodin. Na zadání zareagovaly všechny francouzské firmy zabývající se hydroplány, i když ne všechny zvládly postavit prototyp – Georges Lévy, Tellier, Farman, Latham, Blanchard, Borel-Odier, a samozřejmě Donnet-Denhaut. Donnet-Denhaut navrhl velký, elegantní dvoumotorový hlídkový létající člun se dvěma motory Hispano-Suiza v tandemovém uspořádání, přední měl čtyřlistou a zadní dvoulistou vrtuli. Tří až čtyřmístná osádka byla soustředěna v přídi a měla k dispozici rádio. Výzbroj se omezila na pohyblivý kulomet a čtyři pumy. Nový stroj dostal oficiální označení Donnet-Denhaut Hispano Suiza 400 hp bimoteur, případně Donnet-Denhaut BM. Po válce mu firma dala dodatečně jméno Donnet-Denhaut DD.10.

Prototyp poprvé vzlétl 24. dubna 1918 a 8. května byla námořním letectvem objednána série 30 strojů s trupovými čísly 2001-2030, Kromě Tellieru T.5 šlo o jedinou větší objednávku letounu podle těchto specifikací. Jejich dodávky začaly v posledních měsících války a v době podepsání příměří jich 25 sloužilo ve střediscích námořního letectva v Ajacciu, Alžíru a Toulonu. Po ukončení války ale typ zmizel poměrně rychle z inventáře a na konci roku 1919 již bylo vedeno jen sedm strojů, z nichž ani jeden nebyl sestaven. Zdá se, že „DD.10“ byly skutečně zavedeny do služby pouze v Toulonu, Na konci roku 1918 byla také verze s motory o výkonu 300 koní provozována Experimentálním a přijímacím střediskem námořního letectví v Saint-Raphaël. (proto možná některé prameny tvrdí, že sériové stroje měly na rozdíl od prototypu motory s tímto výkonem).

„DD.10“ měl ale i krátkou civilní a polocivilní kariéru. Mezi 18. dubnem 2. květnem 1920 probíhal závod hydroplánů mezi Monakem, Bizerte a Súsou v severní Africe a s cílem v pevninské Francii. Ze šestnácti přihlášených hydroplánů dokázalo odstartovat pouze sedm, včetně Denhaut-Donnetu BM, a pouze jeden, Georges Lévy pilotovaný enseignem de vaisseau Bellotem dokázal dokončit trasu, ostatní včetně DD to vzdaly kvůli mechanickým problémům. Na počátku roku 1923 pak jistý Rigout, ředitel společnosti Compagnie Aéronautique Française d'Extrême-Orient, zahájil provoz pvné komerční letecké trasy v Indočíně, spojující cca 170 km vzdálený Saigon a Can Tho. Tato linka zahájila provoz pod vedením šéfpilota Etienne Pouleta se dvěma hydroplány, třímístným Georges Lévym 300 ch a šestimístným „DD.10“. Finanční problémy a nezájem případných podporovatelů ale vedly k ryychlému ukončení provozu. Tím mizí i poslední stopa po nejvetším alespoň rtrochu úsěšném stroji firmy Donnet-Denhaut. Ta ostatně mezitím dávno vzdala stavbu letadel a jako mnohé jiné se po válce věnovala výrobě automobilů.

Davilla, James J. Soltan, Arthur M. French Aircraft of the First World War. Flying Machines Press, Stratford 1997. ISBN 0-9637110-1-0.
Novara, Heinz J. et al. Marine Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications, Letchworth 1966.
Morareau, Lucien. Les hydravions Donnet-Denhaut de l'Aviation Maritime Française, Avions no.89, 2000/08.
Liron, Jean. Les hydravions de Francois Denhaut, Le Fana de l'Aviation 1987/01-03.
URL : https://www.valka.cz/Donnet-Denhaut-400-ch-bimoteur-t222440#620651 Verze : 3
http://www.airwar.ru/enc/other1/dd10.html

Donnet-Denhaut 400 ch bimoteur - Prototyp.

Prototyp.
Donnet-Denhaut 400 ch bimoteur -


Donnet-Denhaut 400 ch bimoteur -


URL : https://www.valka.cz/Donnet-Denhaut-400-ch-bimoteur-t222440#620079 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/other1/dd10.html

Donnet-Denhaut 400 ch bimoteur -


Donnet-Denhaut 400 ch bimoteur -


Donnet-Denhaut 400 ch bimoteur -


URL : https://www.valka.cz/Donnet-Denhaut-400-ch-bimoteur-t222440#620652 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více