Alaparma AP.65 Baldo

     
Název:
Name:
Alaparma AP.65 Baldo Alaparma AP.65 Baldo
Originální název:
Original Name:
Alaparma AP.65 Baldo
Kategorie:
Category:
víceúčelový letoun utility aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1949-DD.MM.1951 Alaparma SpA, Parma
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1949-DD.MM.1951
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~ 41
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1949
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
225 kg 496 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
445 kg 981 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
7 m 22ft 11,58in
Délka:
Length:
5,1 m 16ft 8,78in
Výška:
Height:
1,45 m 4ft 9,09in
Plocha křídla:
Wing Area:
8,5 m2 91.49 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Walter Mikron III o výkonu 48 kW/65 k Walter Mikron III, 64 HP
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
210 km/h v m 130.5 mph in ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
180 km/h v m 111.8 mph in ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
min do m min to ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
660 km 410.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
vyráběn v řadě variant, lišících se použitou pohonnou jednotkou produced in several variants with different power plants
Zdroje:
Sources:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alaparma_Baldo
it.wikipedia.org
http://www.alasewm.com.ar/baldo.htm
URL : https://www.valka.cz/Alaparma-AP-65-Baldo-t144845#466345 Verze : 0
Alaparma AP.65 Baldo
Firma Alaparma SpA byla roku 1945 založena v Itálii za účelem vytvoření lehkého dvoutrupého dvojmístného turistického letounu. Jeho návrh vytvořil Adriano Mantelli, který jej poprvé zdvihl do vzduchu v r. 1942. Vznikla tak malá série letounků, které se prakticky lišily jen výkonem použitého motoru - M-8, AM-9 a AM-10. Nejznámějším typem byl Alaparma AP.65 Baldo, tedy Smělý.

Stroj byl prakticky celý vyroben ze dřeva. Trupová gondola vejčitého tvaru nesla v přídi dvě sedadla pro letce, umístěná vedle sebe. K bokům kabiny byl na úrovni odtokové hrany křídla připojen z každé strany jeden štíhlý nosník příhradové konstrukce, nesoucí ocasní plochy. Nosníky měly poměrně výrazný odklon od vodorovné osy směrem vzhůru, čemuž odpovídal i úhel sklonu hrany jednoduché kýlovky a směrovky, nesené ve středu jednoduché ocasní plochy. Celek tvořil uspořádání pevného rámu, v té době dost populární.

Letounek byl vybaven řadovým čtyřválcovým válcovým vzduchem chlazeným motorem v tlačném uspořádání, mít dva místa pro letce a byl vybaven řadovým čtyřválcovým válcovým vzduchem chlazeným motorem Walter Mikron III v tlačném uspořádání, od 65 k, předválečným československým výrobkem, který poháněl dvoulistou tlačnou vrtuli.

Křídlo klasické jednonosníkové konstrukce, potažené březovou překližkou, středoplošného uspořádání, mělo šípový tvar, který nepřekážel pilotovi ve výhledu.

Pevný podvozek byl také patřičně neobvyklý - pod přídí malá kluzná ližina, uprostřed pod kabinou hlavní jednoduché kolo. Na konci trupové gondoly pak malé pohyblivé kolečko. Pro usnadnění pohybu po zemi jsou na koncích křídel přidány patky s ližinami, ukončené malými kolečky. Oba nosníky se daly složit, takže letounek bylo možno převážet po silnici na speciálním podvozku taženém automobilem.

Navzdory úsilí tvůrců se ale většího úspěchu nedočkal, vzniklo jen několik kusů následujících verzí, odlišených použitými motory:
Alaparma AP.75 Balvo, tedy Zajíkavý: byl vybaven československým řadovým, vodou chlazeným čtyřválcem Praga D o výkonu 75 k (56 kW), ve vodorovném letu dosahoval maximální rychlost 217 km/h, a cestovní rychlost 192 km/h, prázdná hmotnost 280 kilogramů a vzletová maximální hmotnost 490 kg.

Mantelli AM-10: byl vybaven motorem Continental A-95 o výkonu 65 hp (48 kW), stavěn v Argentině a odlišoval se od svých předchůdců dvěma svislými směrovkami

Mantelli AM-11 Albatros: byl vybaven motorem Ambrosini P-25.
URL : https://www.valka.cz/Alaparma-AP-65-Baldo-t144845#466340 Verze : 1
Trocha dokumentace:


moc pěkný obrázek zaparkovaného stroje: http://www.abpic.co.uk/photo/1302762/
Alaparma AP.65 Baldo - pramen
http://www.aviastar.org/air/italy/alaparma_baldo.php

pramen
www.aviastar.org

Alaparma AP.65 Baldo - pramen
http://www.airliners.net/photo/1132779/

pramen
http://www.airliners.net/photo/1132779/

Alaparma AP.65 Baldo - pramen
http://www.aviator.nl/images/A-L/G-BCRH-05367-big.jpg

pramen
www.aviator.nl

Alaparma AP.65 Baldo - nepříliš kvalitní letový záběr na AM 10, publikovaný v Aviation Magazine 1951
pramen
http://www.aracuan.com.ar/matriculados/LV-X008.jpg

nepříliš kvalitní letový záběr na AM 10, publikovaný v Aviation Magazine 1951
pramen
http://www.aracuan.com.ar/matriculados/LV-X008.jpg

Alaparma AP.65 Baldo - pramen
http://it.wikipedia.org/wiki/File:Alaparma_65_Baldo_3-view.svg

pramen
it.wikipedia.org

URL : https://www.valka.cz/Alaparma-AP-65-Baldo-t144845#466346 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více