Dewoitine D.770

     
Název:
Name:
Dewoitine D.770 Dewoitine D.770
Originální název:
Original Name:
Dewoitine D.770
Kategorie:
Category:
bitevní letoun attack aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.05.1939 Société Nationale des Constructions Aéronautiques du Midi, Toulouse /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.05.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
27.06.1939
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3998 kg 8814 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
6097 kg 13442 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,200 m 49ft 10,42in
Délka:
Length:
9,750 m 31ft 11,86in
Výška:
Height:
3,230 m 10ft 7,17in
Plocha křídla:
Wing Area:
29,85 m2 321.3 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
204,35 kg/m2 41.85 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Hispano-Suiza 12Yjrs/12Ykrs, kapalinou chlazené vidlicové dvanáctiválce s protoběžným chodem, výkon 772 kW.
Vrtule trojlisté stavitelné.
Hispano-Suiza 12Yjrs/12Ykrs, twelve-cylinder liquid-cooled opposed-rotation Vee engine, rated at 1,050 hp,
driving three bladed variable-pitch propellers.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 200 l 264 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
502 km/h v 3200 m 311.9 mph in 10499 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
440 km/h v 2800 m 273.4 mph in 9186 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8300 m 27231 ft
Dolet:
Range:
850 km 528.2 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1250 km 776.7 mi
Výzbroj:
Armament:
1x kanón Hispano-Suiza HS-404 ráže 20 mm s 60 náboji a
2x kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm (po 500 nábojích pro každý)
1x pohyblivý kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm na konci horní kabiny s 582 náboji a
1x zdvojený pohyblivý kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm v zadním spodním střelišti (582 nábojů pro každou hlaveň).
Pumový náklad: do 400 kg pum (8x 50 kg)
One forward-firing 0.79 inch Hispano-Suiza HS-404 cannon in nose, 60 rounds and
two forward-firing 0.295 inch MAC 1934 machine guns in nose, 500 rounds each,
one flexible 0.295 inch MAC 1934 machine gun in dorsal turret, 582 rounds and
one twin machine gun 0.295 inch MAC 1934 in ventral turret, 582 rounds each.
Bomb load: eight 120 lb bombs.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Viz stručná historie typu. The specification by the Air Ministry from 17 August 1937 included the creation of a three-men-crew bomber attack aircraft category AB3 (Assault-Bombardier) with cannon armament. One of the first firms which presented its draft was Dewoitine. It was a twin-engine all-metal monoplane with a longitudinal placement of the crew. Starting in October 1938 the firm's engineers, commissioned by the Air Force, had developed several options for a ground attacker, the most important among these were the D.770 and D.771.


The first flight was done in June 26, 1939 by test pilot Marcel Doret, who was dissatisfied with the flight performance of the new machine. Although the prototype had good speed performance, it was not sufficiently stable in flight. Tests of D.770.01 lasted for about 5 months, however, the specialists of the Dewoitine firm did not achieve significant improvements. At the end of 1939, D.770.01 was sent to the research center for wind tunnel tests. The results of these test only proved once again that this aircraft was far from being perfect and will not go to mass production. Program for further testing was decided to be interrupted, because at that time ground attackers Breguet Br.691 / 693 were produced in numbers, and for 1940, the appearance of large quantities of the multi-purpose bomber Bloch MB.175 was expected. These aircraft were carrying a large bomb load and had much better operational and technical performance.
Zdroje:
Sources:
L+K 12/1991, Václav Němeček, Letadla 1939-45, Dewoitine 770/771.
http://www.airwar.ru/enc/bww2/d770.html
www.aviafrance.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-770-t113526#396213 Verze : 0
Dewoitine D-770 AB3


Stručná historie:
Francie se koncem třicátých let zoufale snažila o rozsáhlou modernizaci svého letectva, v rámci této modernizace vzniklo poměrně velké množství prototypů a nutno říci, že několik těchto prototypů vypadalo velice slibně. Jedním z těchto slibných strojů byl právě bitevní bombardér Dewoitine D-770.


Projekt tohoto letounu začal vznikat na základě technických specifikací A-51, které francouzské ministerstvo letectví v srpnu 1937 zaslalo právě znárodněné továrně Dewoitine. Továrna Emile Dewoitina byla začleněna do svazu továren SNCAM. Tovární konstrukční tým brzy předložil svůj projekt, který byl ministerstvem letectví schválen a ihned začala stavba dvou prototypů. První prototyp s označením Dewoitine D-770 byl poháněn kapalinou chlazenými dvanáctiválci Hispano-Suiza 12Y a druhý prototyp, označený jako D-771, byl poháněn dvouhvězdicovými čtrnáctiválci Gnome-Rhône 14N 02/03.


Dokončen a zalétán byl pouze první prototyp, dokončen byl s dvouměsíčním zpožděním, zalétán byl 27. června 1939, za kniplem seděl známý zkušební pilot Marcel Doret. Během zkušebních letů bylo zjištěno, že se přehřívaly oba motory, to bylo v důsledku příliš malých chladičů a že letoun je silně nestabilní. Technici továrny Dewoitine se snažili tyto závady odstranit, ale i přes mnoho úprav zůstal letoun nestabilní. Koncem roku byl letoun odeslán ke zkouškám v aerodynamickém tunelu, výsledkem těchto zkoušek bylo zjištění, že na letounu by bylo nutné provést ještě mnoho dalších i zásadních úprav Druhý prototyp označený D-771 byl dokončen v prosinci, ale zalétán již nebyl. Ministerstvo letectví zcela ztratilo o tyto letouny zájem, podporovalo všestrannější letouny typu Bloch MB.175B3 a Breguet Br.691 AB2 / 693 AB2, které unesly i větší pumový náklad. Oba prototypy byly uloženy na továrním letišti.


Letoun byl dvoumotorový středoplošník s trojčlennou osádkou. Pilot a navigátor seděli za sebou v dlouhé prosklené kabině, navigátor a radista v jedné osobě, mohl v případě nutnosti letoun pilotovat, prostřednictvím druhého zapínatelného řízení. Bombometčík/střelec měl své místo ve spodní části trupu. Prostory pro osádku a zároveň palivové nádrže byly chráněny pancéřováním o celkové hmotnosti 150 kg. Palivové nádrže pojaly 1 200 litrů paliva a byly umístněny částečně v trupu a částečně v křídlech. Křídla byla jednonosníková, svislé ocasní plochy byly dvojité. Zajímavým prvkem byla výzbroj, pilot mohl na pozemní cíle útočit jedním dvacetimilimetrovým kanónem Hispano HS-404, kanón střílel společně s dvěma kulomety MAC 1934, pro větší efektivitu bylo možno zbraně sklonit o až 15° dolů, zaměření těchto zbraní měl umožnit zvláštní zaměřovač Baille-Lemarie GH-39, bohužel tento zbraňový komplet nebyl doladěn natolik, aby byl během zkoušek, do letounu vestavěn. Navigátor mohl prostor nahoru za letadlem bránit jedním kulometem MAC 1934 a bombometčík spodní část za letounem bránil dvojkulometem stejného typu. Zbraň byla zdvojena, protože s ní bylo počítáno také pro intenzivní postřelování pozemních cílů. V trupu pod křídlem byla pumovnice pro osm padesátikilogramových pum.


V případě, že by byl letoun přijat do výzbroje bylo by označení Dewoitine D-770 doplněno o AB3, AB znamenalo Assault-Bombardier (bitevní bombardér) a číslo 3 by zde znamenalo počet členů osádky.


Použité prameny:
L+K 12/1991, Václav Němeček, Letadla 1939-45, Dewoitine 770/771.
http://www.airwar.ru/enc/bww2/d770.html
www.aviafrance.com
archiv autora

Dewoitine D.770 -


URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-770-t113526#396215 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více