Název: Name: | Dewoitine D.338 | Dewoitine D.338 |
Originální název: Original Name: | Dewoitine D.338 | |
Kategorie: Category: | dopravní letoun | passenger aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1936-DD.MM.1936 Société Aéronautique Française-Avions Dewoitine, Toulouse DD.MM.1937-DD.MM.1939 Societe Nationale de Constructions Aeronautiques du Midi, Toulouse | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1936-DD.MM.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 30 + 1 prototyp | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1936 | |
Osádka: Crew: | 4 + 12, 15, 18, or 22 depending on route | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 7905 kg | 17428 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 11150 kg | 24582 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 29,380 m | 96ft 4,66in |
Délka: Length: | 22,130 m | 72ft 7,25in |
Výška: Height: | 5,570 m | 18ft 3,33in |
Plocha křídla: Wing Area: | 99,00 m2 | 1065.63 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | ? lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 3 | |
Typ: Type: | Hispano-Suiza 9V-16/17 vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o výkonu 478 kW (650 k). Vrtule dvoulisté kovové. | Hispano-Suiza V16/17 nine-cyl. air-cooled two-row radial engines rated 641 hp each, driving a two-blade metal propellers. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 310 km/h v ? m | 192.6 mph in ? ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 260 km/h v ? m | 161.6 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 30,57 min do 4000 m | 30,57 min to 13123 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 4900 m | 16076 ft |
Dolet: Range: | 850 km | 528.2 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2060 km | 1280 mi |
Výzbroj: Armament: | bez výzbroje | unarmed |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | pôvodne dopravné lietadlo pre 22-24 cestujúcich (a 4 členov obslužného personálu), počas druhej svetovej vojny 2 lietadlá vo výzbroji vichystickej vojenskej dopravnej jednotky Lignes Aeriennes Militaires na strednom východe. | In 1936 the prototype of a new version appeared as the D.338. It was followed by 30 production examples for Air France. These had retractable landing gears, were powered by 484.5kW Hispano-Suiza V16/17 engines, and each accommodated up to 22 passengers. They were operated on the Paris-Cannes-Damascus-Hanoi and Paris-Dakar routes. Many continued to fly during World War II on government liaison and VIP duties and eight were used for a short time after the war. |
Zdroje: Sources: | http://en.wikipedia.org/wiki/Dewoitine_D.338 Václav Němeček, Pavel Týc: Atlas letadel - třímotorová dopravní letadla; NADAS 1979 http://www.airwar.ru/enc/cw1/d338.html www.aviastar.org |