Breguet Bre.521 Bizerte

     
Název:
Name:
Breguet Bre.521 Bizerte Breguet Bre.521 Bizerte
Originální název:
Original Name:
Breguet Bre.521 Bizerte
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1933-DD.04.1937 Société anonyme des ateliers d’aviation Louis Breguet, Le Havre /
DD.04.1937-DD.MM.1940 Société nationale de constructions aéronautiques du Nord, Le Havre /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1933-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
32
První vzlet:
Maiden Flight:
11.09.1933
Osádka:
Crew:
8
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
9480 kg 20900 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
15105 kg 33301 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
16600 kg 36597 lb
Rozpětí:
Wingspan:
35,13 m 115ft 3,06in
Délka:
Length:
20,48 m 67ft 2,29in
Výška:
Height:
7,45 m 24ft 5,31in
Plocha křídla:
Wing Area:
162,60 m2 1750.21 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
3
Typ:
Type:
Gnome-Rhône 14Kirs/Kjrs Mistral Major vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 625 kW (850 k) při 2 400 ot/min, bojový výkon 691 kW (940 k) v h= 2 600 m a nominální výkon 566 kW (770 k) nebo později
Gnome-Rhône 14N o výkonu 662 kW
Gnome-Rhône 14Kirs Mistral Major ourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 838 hp at 2,400 rpm for take-off, combat power 927 hp at 8,530 ft and nominal power output 760 hp at optimum level or later
Gnome-Rhône 14N, power 888 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
5240 l 1,153 Imp gal / 1,384 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
243 km/h v 1000 m 151 mph in 3281 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
200 km/h v ? m 124.3 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
8,75 min do 2000 m 8,75 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6000 m 19685 ft
Dolet:
Range:
2100 km 1304.9 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
3000 km 1864.1 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pohyblivý kulomet Darne ráže 7,5 mm na přídi
2x pohyblivý kulomet Darne ráže 7,5 mm na bocích
1x kulomet Darne ráže 7,5 mm v ocasní věži


300 kg pum
2x flexible 7.5 mm Darne machine gun, sides of the nose
2x flexible 7.5 mm Darne machine gun, lateral position
1x 7.5 mm Darne machine gun in the tail turret


660 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Němeček, Václav. Breguet Bre-521 Bizerte, L+K 1989/02.
www.ffaa.net
www.aviafrance.com
http://www.airwar.ru/enc/sww2/br521.html
URL : https://www.valka.cz/Breguet-Bre-521-Bizerte-t55790#502758 Verze : 0
Breguet Bre.521 Bizerte


Historie:

V roce 1931 zakoupilo Francouzské námořnictvo u firmy Short dopravní létající člun S-8 Calcutta. Po úspěšných zkouškách byla firma Breuget pověřena zahájením licenční sériové výroby, kterou tvořily čtyři stroje. Firma pak letoun přepracovala a vyvinula z něj vlastní typ. Nový letoun byl výrazně větší a měl silnější motory. Jinak se také jednalo o létající člun celokovové konstrukce kostry, ocasních i nosných ploch. Typ byl přijat a stavěl se ve dvou verzích. Pro civilní zájemce byl dopravní Bre.530 Saigon. Ty byly nakonec postaveny jen dva, poháněly je tři motory Hispano-Suiza 12Ybr a vozily 20 cestujících.

Pro námořnictvo byla určena verze Bre.521. Vojenský prototyp poprvé vzlétl 11.9.1933 a byl poháněn trojicí motorů Gnome-Rhone 14 Kdrs po 606 kW (825 k). Letoun měl tři otevřená střeliště s kulomety Darne ráže 7,5 mm a osádku tvořilo osm mužů. Následovaly náročné zkoušky a v dubnu 1935 byl stroj poslán k vyhodnocení k eskadře 1E2 v Cherburgu. Už v dubnu 1934 byly objednány tři sériové stroje. Jejich pohon zajišťovaly tři motory Gnome-Rhone 14 Kirs 1 po 662 kW (900 k) a počet střelišť vzrostl na čtyři a na zádi byla střelecká věž. Všechny prostory osádky byly zakryty. Hlavním účelem nasazení byl dálkový námořní průzkum.

Letouny se osvědčily a byly objednány další kusy. Jeden z nich byl postaven ve verzi Bre.522. Tento letoun byl poháněn motory Hispano-Suiza 14AA, taktéž o výkonu 900 k Poslední série tří kusů, které poháněly motory Gnome-Rhone 14 N-1 o stejném výkonu, byla námořnictvu předána na počátku roku 1940. Celkem tak za sedm let výroby vzniklo 32 exemplářů.

Letoun se velmi osvědčil a používalo ho 5 eskader Francouzského námořnictva. Po vypuknutí války prováděl dálkový průzkum nad Atlantikem a Středozemním mořem. Blitzkrieg přežilo 20 letounů, deset z nich používaly eskadry 1E a 9E námořnictva Vichistické Francie. Po její okupaci je zabavila Luftwaffe a připojila k již používaným strojům. Luftwaffe typ úspěšně používala jako záchranný ze základen v Orientu a Saint Mandrieru.

Po spojenecké invazi do jižní Francie v srpnu 1944 byl jeden letuschopný Bre.521 objeven francouzskými vojáky a letoun byl následně používán u 9FTr a to až do vyčerpání zásob náhradních dílů.

Pramen:
L+K 2/89
URL : https://www.valka.cz/Breguet-Bre-521-Bizerte-t55790#204031 Verze : 0
Breguet Bre.521 Bizerte Francouzského námořnictva
Breguet Bre.521 Bizerte -


URL : https://www.valka.cz/Breguet-Bre-521-Bizerte-t55790#204035 Verze : 0
Breguet Bre.521 Bizerte v barvách Luftwaffe
Breguet Bre.521 Bizerte - http://www.airwar.ru/enc/sww2/br521.html

http://www.airwar.ru/enc/sww2/br521.html
URL : https://www.valka.cz/Breguet-Bre-521-Bizerte-t55790#204036 Verze : 0
Schéma letounu a snímky na vodní hladině






Zdroj: http://www.airwar.ru/enc/sww2/br521.html
Breguet Bre.521 Bizerte -


Breguet Bre.521 Bizerte -


Breguet Bre.521 Bizerte -


URL : https://www.valka.cz/Breguet-Bre-521-Bizerte-t55790#337916 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více