Breguet Br.1050 Alizé

     
Název:
Name:
Breguet Br.1050 Alizé Breguet Br.1050 Alizé
Originální název:
Original Name:
Breguet Br.1050 Alizé
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare
Výrobce:
Producer:
DD.08.1956-DD.08.1957 Société anonyme des ateliers d’aviation Louis Breguet, Toulouse
DD.03.1959-DD.07.1961 Société anonyme des ateliers d’aviation Louis Breguet, Biarrritz
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1956-DD.07.1961
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5 předsérie
87 série
První vzlet:
Maiden Flight:
06.10.1956
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan CATOBAR - catapult take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
5700 kg 12566 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
8250 kg 18188 lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,60 m 51 ft 2 ⅛ in
Délka:
Length:
13,86 m 45 ft 5 ⅝ in
Výška:
Height:
4,75 m 15 ft 7in
Plocha křídla:
Wing Area:
36,00 m2 387.5 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
turbovrtulový turboprop
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Dart R.Da.7 Mk.21 o vzletovém výkonu 1454 kW Rolls-Royce Dart R.Da.7 Mk.21, take-off power 1950 shp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
2100 l
770 l pomocná nádrž
462 Imp gal / 555 US gal
169 Imp gal / 203 US gal auxiliary tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
460 km/h v 0 m 286 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5,75 m/s 1132 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6250 m 20505 ft
Dolet:
Range:
1300 km 808 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2500 km 1553 mi
Výzbroj:
Armament:
3x 160kg hlubinná puma nebo
1x torpédo a 2 pumy v pumovnici
2x 160 nebo 175kg hlubinná puma nebo
2x protilodní střela Nord AS.12 nebo AS.11 nebo
2x raketnice pro SNEB 68 pod křídly
3x 353 lb depth bomb or
1x torpedo and 2 bombs in the bomb bay
2x 353 lb or 386 lb depth bomb or
2x Nord AS.12 or AS.11 missile or
2x SNEB 68 rocket pod under the wings
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Munson, Kenneth. Bombers in service: Patrol and Transport Aircraft since 1960. Blandford Press, 1978. ISBN 0-7137-0744-5.
Němeček, Václav. Bréguet Br.1050 Alizé, L+K 1968/01.
http://www.ffaa.net/aircraft/alize/alize.htm
www.aviafrance.com
http://www.airvectors.net/avalize.html
URL : https://www.valka.cz/Breguet-Br-1050-Alize-t25719#93646 Verze : 0
Breguet Alizé byl do výzbroje francouzského námořnictva zaváděn od března roku 1959. Celkem 75 letounů bylo zařazeno do stavu jednotek Flottille 4F, Flottille 6F a Flottille 9F, které operovaly z letadlových lodí Foch, Clémenceau a Arromanches (Flottille 9F byla rozpuštěna v červenci 1972). V roce 1980 proběhla modernizace 24 letounů na standard Br.1050M. Úpravy se týkaly zástavby radiolokátoru Thomson-CSF Iguane, navigačního systému Omega Equinox, komunikačních systémů a prostředků REB. Další modernizace problěhla na počátku devadesátých let a týkala se zástavby nové avioniky. Alizé se na jaře 1999 účastnily operace Allied Force, přičemž vzlétaly z paluby letadlové lodi Foch. To však již byla labutí píseň jejich nasazení, protože v září 2000 byly s příchodem letounů E-2C Hawkeye vyřazeny ze služby. Slavnostní rozloučení při příležitosti vyřazení tohoto letounu se konalo v pátek 15. září 2000 na základně Nîmes Garons.
Breguet Br.1050 Alizé - Alizé z výzbroje Flottille 4F (WAPJ)

Alizé z výzbroje Flottille 4F (WAPJ)
URL : https://www.valka.cz/Breguet-Br-1050-Alize-t25719#169419 Verze : 0
Druhým uživatelem letounů Alizé se stalo indické námořnictvo, smlouva na dodávku 12 letounů byla podepsána v roce 1960. Ještě v tomtéž roce se do Francie, na základnu Hyères, vydaly dvě indické osádky, aby zde podstoupily přeškolení na tento typ (z těchto letců se poslezé stali instruktoři, jenž cvičili další indický personál určený ke službě na typu Alizé). Letouny byly zařazeny do služby u 310. Indian Naval Air Squadron. V červenci 1961 byly ve francouzském přístavu Toulon naloděny na indickou letadlovou loď INS Vikrant, která se s nimi vydala na cestu do Indie, kam dorazila na počátku listopadu 1961. Z letadlové lodi mělo operavat kvarteto letounů Alizé, zatímco ostatní měly být dislokovány na základně Garuda. Do ostré akce se indické letouny dostaly velmi brzy, protože v prosinci 1961 zahájila Indie úspěšný pokus o získání portugalské kolonie Goa ležící na západním pobřeží indického subkontinentu. Alizé 310. perutě během této doby v oblasti Goa podnikaly z INS Vikrant hlídkové lety. Další rozsáhlejší bojové operace těchto letounů se odehrály až během Bangladéšské války v prosinci 1971. Alizé opět operovaly z letadlové lodi INS Vikrant, která působila v oblasti Bengálského zálivu. Úkolem osádek 310. peruti zde byly hlídkové lety, minování přístavů na území Východního Pákistánu (dnešní Bangladéš) a útoky na pákistánské lodě. 5. prosince v průběhu průzkumné mise nad řekou Pussur zaútočily hlubinnými náložemi a raketami na pákistánské obchodní lodě Mini Lady, Ondarda a Tarqueez Mohammed, přičemž dosáhly několika přímých zásahů. Téže noci podnikla dvojice letounů Alizé útok na dělové čluny Salamat a Shahbaz. V noci ze 7. na 8. prosinec stroje 310. perutě zaútočily na letiště Cox´s Bazar, kde svrhly 8 pum o hmotnosti 500 liber, jimiž poškodily místní ranvej. 10. prosince byl však jeden Br.1050 (IN203) sestřelen za použití kanonu M61A1 Vulcan pákistánským Starfighterem, který "kniploval" W/Cdr Arif Iqbal, což byl velitel 9. perutě (tato jednotka používala jako jediná v pákistánském letectvu americké stíhačky F-104 Starfighter). K sestřelu došlo nad Arabským mořem poblíž Karáčí. V troskách letounu zahynula celá osádka – LtCdr Ashok Roy, Lt H. S. Sirohi a Acmn O. Vijayan. Alizé pokračovaly ve službě i po skončení války, ale jejich čas se také postupně nachýlil. Od roku 1987 operovaly pouze s pozemních základen. K jejich vyřazení nakonec došlo v roce 1991.
Breguet Br.1050 Alizé - Alizé z výzbroje 310. perutě startuje z INS Vikrant na další bojový let během Bangladéšské války (Bharat-Rakshak)

Alizé z výzbroje 310. perutě startuje z INS Vikrant na další bojový let během Bangladéšské války (Bharat-Rakshak)
URL : https://www.valka.cz/Breguet-Br-1050-Alize-t25719#169422 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více