Sd.Kfz.251/22

mittlerer Schützenpanzerwagen (7,5 cm)(Sd.Kfz.251/22)
     
Název:
Name:
Sd.Kfz.251/22 Sd.Kfz.251/22
Originální název:
Original Name:
mittlerer Schützenpanzerwagen (7,5 cm)(Sd.Kfz.251/22)
Výrobce:
Producer:
DD.12.1944-DD.MM.1945 Waggon- und Maschinenbau AG, Görlitz /
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1944-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
95 (?) + 72 konverzií (?)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.12.1944
Osádka:
Crew:
?
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
? kg ? lb
Celková délka:
Overall Length:
~5800 mm ~19 ft ⅜ in
Celková šířka:
Overall Width:
~2100 mm ~6 ft 10 ⅝ in
Celková výška:
Overall Height:
? mm ?
Světlá výška:
Ground Clearance:
320 mm 1 ft ⅝ in
Pancéřování:
Armour:
čelo - 14,5 mm
boky - 8 mm
dno a strop - 5,5 mm
front - 14,5 mm
sides - 8 mm
belly & top - 5,5 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Maybach HL 42 TUKRRM (zážihový vodou chladený 6-valec objemu 4.198 cm3) Maybach HL 42 TUKRM (6 cyl., water cooled, gasoline, 4.198 ccm)
Výkon:
Power:
73.5 kW při 2800 ot/min 98.6 bhp at 2800 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
Hanomag Schub 021-32785 U 50 (4+R) Hanomag Schub 021-32785 U 50 (4+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
? km/h ? mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
0,5 m 20 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
7,5 cm PaK 40 L/46 7,5 cm PaK 40 L/46
Vedlejší:
Secondary:
- -
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Thomas L. Jentz, Hilary L. Doyle - Panzer Tracts No.15-3, mittlerer Schützenpanzerwagen (Sd.Kfz.251) Ausf.C & D, rok vydania 2006, ISBN: 0-9771643-5-7
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-22-t9038#607385 Verze : 2
Prvá zmienka o návrhu montáže dlhého 7,5 cm kanóna na platformu stredného obrneného transportéra Sd.Kfz.251 sa našla v zápisoch Generalinspekteur der Panzertruppen na stretnutí s Adolfom Hitlerom dňa 28.10.1944. Išlo o lafetáciu modifikovaného tankového kanóna 7,5 cm Kw.K. L/48 z tanku Pz.Kpfw.IV. Išlo o návrh mittlere Schützenpanzerwagen (7,5cm) (Sd.Kfz.251/22) (AK 7 B 84).
Nezávisle na tomto dizajne vznikol i návrh lafetácie štandardného protitankového kanóna 7,5 cm PaK 40 L/46 na rovnakú platformu Sd.Kfz.251. Kanón mal byť bez výraznejších modifikácií lafetovaný do konvertovanej nadstavby Sd.Kfz.251/9. V podstate bola zachovaná pôvodná konštrukcia, lafeta bola namontovaná bez podvozku, jedinou výraznejšou zmenou bolo vyrezanie časti štítu dela. Kvôli odmeru museli byť upravené dolné rohy štítu, tak aby štít nezavadil o boky nadstavby obrneného transportéru. Adolf Hitler na Speerovej konferencii zo dňa 27.11.1944 túto ideu nadšene prijal a rozhodol, že produkované podporné vozidlá pre pancierových granátnikov vyzbrojené 7,5 cm kanónom (Sd.Kfz.251/9) budú už od 11/1944 konvertované a vyrábané v tejto podobe s kanónom 7,5 cm PaK 40 L/46. Adolf Hitler objednal, nezávisle od novovýroby i 72 konverzných sád pre úpravu existujúcich vozidiel Sd.Kfz.251/9. V poľných opravovniach mali byť pôvodné 7,5 cm kanóny L/24 nahradené novými 7,5 cm PaK 40 L/46. Na demonštrácii nových zbraní Adolf Hitler označil túto prestavdu za jedno z najlepších technických riešní vojny.
Táto verzia sa sa objavila v údajovom zozname Waffenamtu z 15.11.1944.
Produkciu nových vozidiel zabezpečovala firma Wumag z Görlitz. Produkcia prebiehala od 12/1944 - 2/1945. Počty vyrobených vozidiel sú uvedené v tabuľke. Nie je známy počet vyrobených Sd.Kfz.251/22 v 2/1945. Je známy celkový počet vyrobených Sd.Kfz.251, no nie je známy počet vyrobených vozidiel jednotlivých verzií. Vzhľadom na to, že Görlitz bol v 3/1945 ohrozovaný postupujúcou sovietskou armádou, produkcia v továrni Wumag bola ukončená.


Produkcia Sd.Kfz.251/22:

     
Dátum
Počet vyrobených kusov
Počet prevzatých kusov podľa Wa J Rue
12/1944
40
40
1/1945
41
2
2/1945
?
53



Generalinspekteur der Panzertruppen na stretnutí s Adolfom Hitlerom dňa 4.12.1944 hlásil stav prebiehajúcich prestavieb Sd.Kfz.251/9 na štandard Sd.Kfz.251/22. Z objednaných 72 kompletov bolo šesť odoslaných k Ersatz-Brigade-Grossdeutschland (prestavby boli určené pre Führer-Grenadier-Brigade). 32 kompletov sa nachádzalo pripravených v továrni Ardelt v Eberswalde na transport do Bergisch-Gladbach. Dodané mali byť k 4.12.1944. Zvyšných 34 kompletov malo byť podľa plánov dokončených k 7.12.1944.


13.1.1945 objednal Panzer-Korps Grossdeutschland prestavbu všetkých dostupných Sd.Kfz.251/9.
2.2.1945 požadovala 12.Panzer-Division dodávku inštalačných kompletov na prestavbu šiestich Sd.Kfz.251/9.
17.Panzer-Division k 17.2.1945 mala v stave svojej Panzer-Jäger-Abteilung 27 celkovo dvanásť vozidiel Sd.Kfz.251/22.
Panzer-Division-Schlesien mala k 25.2.1945 v stave šesť vozidiel Sd.Kfz.251/22.
Panzer-Division-Jüterbog 26.2.1945 v stave šesť vozidiel Sd.Kfz.251/22.
Panzer-Lehr-Division hlásila, že k jednotke dorazil vlakový transport so šiestimi vozidlami Sd.kfz.251/22 (Fgst.Nr.545037, 54146, 815244, 815246 a 815256 a vozidlo s armádnou registračnou značkou WH-1810168).
Feldherrnhalle hlásila v 4/1945 dodanie ôsmych vozidiel.
Führer-Grenadier-Brigade hlásila v 4/1945 dodanie dvoch vozidiel.
Existuje fotograficky zdokumentované vozidlo patriace 11.Panzer-Division (armádna registračná značka WH-1810156).


V zozname vyhotovenom Martinom Blockom, ktorý sa zaoberá pátraním po informáciách o stavoch jednotlivých bojových vozidiel figurujú i ďalšie jednotky, ktoré mali alebo je predpoklad, že mali originálne Sd.Kfz.251/22 alebo prekonvertované Sd.kfz.251/9 na štandard Sd.Kfz.251/22. Odkaz na jeho prácu je pripojený v zdrojoch.


Podľa novej zjednodušenej (re)organizácie Panzer Division 45 zavedenej v 3/1945 mali byť Sd.Kfz.251/22 zaradené v jednotlivých jednotkách v týchto počtoch:
Šesť vozidiel malo byť v stave schwere Kanone Zug v Panzer-Grenadier-Batallion (K.St.N.1125a k 1.4.1945).
Deväť vozidiel malo byť v stave Panzer-Jäger-Kompanie (SPW)(fG) (K.St.N.1142 k 1.4.1945).
Tri vozidlá mali byť v stave gem.Panzerspäh-Kompanie(f.G.) (K.St.N.1162f k 1.4.1945).


Thomas L. Jentz, Hilary L. Doyle - Panzer Tracts No.15-3, mittlerer Schützenpanzerwagen (Sd.Kfz.251) Ausf.C & D, rok vydania 2006, ISBN: 0-9771643-5-7
Thomas L. Jentz, Hilary L. Doyle - Panzer Tracts No.20-2 Paper panzers (Aufkaerungs-, Beobachtuns-, and Flak-Panzers, rok vydania 2002, ISBN: 0-9708407-7-2
www.tapatalk.com
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-22-t9038#607344 Verze : 19
www.ebay.de
www.tapatalk.com
NARA

Sd.Kfz.251/22 -


Sd.Kfz.251/22 -


Sd.Kfz.251/22 -


Sd.Kfz.251/22 -


Sd.Kfz.251/22 -


Sd.Kfz.251/22 -


Sd.Kfz.251/22 -


Sd.Kfz.251/22 -


Sd.Kfz.251/22 -


Sd.Kfz.251/22 -


Sd.Kfz.251/22 - 11.Panzer-Division

11.Panzer-Division
Sd.Kfz.251/22 -


Sd.Kfz.251/22 - 11.Panzer-Division

11.Panzer-Division
Sd.Kfz.251/22 - 11.Panzer-Division

11.Panzer-Division
Sd.Kfz.251/22 -


Sd.Kfz.251/22 - Prototyp

Prototyp
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-22-t9038#26969 Verze : 5
Sd.Kfz 251/22 zničen v okolí Brna v květnu 1945


Foto via http://forum.panzer-archiv.de/viewtopic.php?t=6500
Sd.Kfz.251/22 -


URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-22-t9038#450576 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více