T-54A

     
Název:
Name:
T-54A T-54A
Originální název:
Original Name:
T-54A
Kategorie:
Category:
střední tank medium tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1958-DD.MM.1961 Turčianske strojárne n.p., Martin /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1958-DD.MM.1961
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1024 (?)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1957 ověřovací série 10 kusů / initial batch of 10 tanks
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
36000 kg 79366 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
9000 mm 29 ft 6 ⅜ in
Délka korby:
Hull Length:
6040 mm 19 ft 9 ¾ in
Celková šířka:
Overall Width:
3270 mm 10 ft 8 ¾ in
Celková výška:
Overall Height:
27501) mm 9 ft ¼ in1)
Světlá výška:
Ground Clearance:
425 mm 1 ft 4 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
580 mm 1 ft 10 ⅞ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,0795 MPa 11.53 psi
Pancéřování:
Armour:
? ?
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
V-54G nebo V-54A
- čtyřtaktní vznětový s přímým vstřikováním a kapalinovým chlazením
- počet válců: 12
- maximální kroutící moment: 2 300 Nm při 1200 - 1300 ot/min
V-54G or V-54A
- four-stroke, diesel with direct injection, water cooled
- number of cylinders: 12
- maximum torque: 1696 lb.ft at 1200 - 1300 rpm
Výkon:
Power:
380 kW při 2000 ot/min 509.6 bhp at 2000 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
- počet převodových stupňů: 5+1
- ovládání: mechanické
- number of gears: 5+1
- control: mechanical
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
502) km/h 312) mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
203) km/h 123) mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
4204) km 2614) mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
2705) km 1685) mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 ° 67 %
Boční náklon:
Side Slope:
30 ° 67 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,7 m 106 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m 31 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,4 m 55 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
kanón D10-TG
- ráže: 100 mm
- náboje pro kanón: 34 kusů
- stabilizace kanónu: ve svislé rovině
- maximální rychlost střelby z místa: 6 - 7 ran/min
- maximální rychlost střelby za pohybu: 4 rány/min
- maximální dostřel kanónu: 15 600 m
- střelba na maximální vzdálenost: 6 900 m
- navádění kanónu:
    - ve svislé rovině: pouze střelec
    - ve vodorovné rovině: střelec i velitel
D10-TG gun
- calibre: 100 mm
- ammunition: 34 rounds
- gun stabilisation: in vertical plane
- maximum rate of fire at standing: 6 - 7 rpm
- maximum rate of fire at moving: 4 rpm
- maximum range: 9.69 mi
- shooting at maximum range: 4.29 mi
- cannon guiding:
    - in vertical plane: gunner only
    - in horizontal plane: gunner and commander
Vedlejší:
Secondary:
spřažený kulomet SGMT (později PKT ?)
- ráže: 7,62 mm
- maximální dálka mířené střelby: 2200 m


pevný kulomet SGMT (později PKT ?)
- ráže: 7,62 mm
- maximální dálka mířené střelby: 2200 m
- náboje pro oba kulomety: 3000 kusů


protiletadlový kulomet DŠK
- ráže: 12,7 mm
- náboje pro protiletadlový kulomet: 500 kusů
- maximální dostřel se zaměřovačem: 3500 m
SGMT (later PKT ?) coaxial machine gun
- calibre: 7.62 mm
- maximum range of aimed shooting: 1.37 mi


SGMT (later PKT ?) fixed machine gun
- calibre: 7.62 mm
- maximum range of aimed shooting: 1.37 mi
- ammunition for both machine guns: 3 000 rounds


DShK anti-aircraft machine gun
- calibre: 12.7 mm
- ammunition for anti-aircraft machine gun: 500 rounds
- maximum range with gunsight: 2.17 mi
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
1) s kulometem DŠK, 2400 mm bez kulometu
2) maximální, 30 km/h průměrná
3) průměrná na polních cestách
4) bez přídavných sudů
5) na polních cestách, bez přídavných sudů


norma spotřeby paliva:
- letní: 410 l/100 km
- zimní: 440 l/100 km

ochrana proti ZHN:
- žádná

požární zařízení:
- poloautomatické, s CO2 ve třech lahvích
- počet termoelektrických hlásičů: 6
- 1 ruční hasící přístroj

zadýmovací zařízení: vezené dýmovnice, elektrické odpalování z vozidla - jednorázové použití

napětí v elektrické síti vozidla: 24 V

objem vnitřních palivových nádrží: 532 l
objem přídavných palivových nádrží: 280 l


Zaměřovací, pozorovací a orientační přístroje:
přístroje používané ve dne:
- zaměřovací dalekohled střelce: TŠ-2A-22
přístroje nočního vidění:
- noční pozorovací přístroj řidiče: TVN-1
(dálka viditelnosti do 50 - 60 m)


Spojovací prostředky:
radiostanice: R-113
- frekvenční rozsah: 20,000-22,375 MHz
- dělení frekvenčního rozsahu: po 25 kHz
- dosah: do 20 km
tankové hovorové zařízení: R-120
1) with DShK machine gun, 7ft 10.5in without machine gun
2) maximum, 19 mph average
3) average on unpaved roads
4) without auxiliary fuel barrels
5) on unpaved roads, without auxiliary fuel barrels


fuel consumption norm:
- summer: 0.69 mi/Imp gal
- winter: 0.64 mi/Imp gal

NBC protection:
- none

fire-fighting equipment:
- semi-automatic, with CO2 in three bottles
- number of thermo-electric sensors: 6
- 1 hand fire-extinguisher

smoke equipment: on-board smoke grenades, electrical firing from vehicle - single shot use

nominal voltage: 24 V

internal fuel tanks volume: 117 Imp gal
auxiliary fuel barrels volume: 61.6 Imp gal


Sighting, vision and orientation devices:
day vision devices:
- gunner´s aiming binoculars: TSh-2A-22
night vision devices:
- driver´s nigh vision device: TVN-1
(visibility up to 164 - 197 ft)


Communication equipment:
radio station: R-113
- transmission bandwith: 20.000-22.375 MHz
- dividing of transmission bandwith: 25 kHz
- range: up to 12.4 mi
tank intercom system: R-120
Zdroje:
Sources:
-
URL : https://www.valka.cz/T-54A-t37189#338612 Verze : 0
T-54A

Nástupcem tanků T-34/85 ve výzbroji ČSLA se od padesátých let měly stávat střední tanky T-54 vyráběné v československé licenci. Ta se připravovala od poloviny padesátých let v pražském ČKD. Kvůli zpožďování termínu jejího zahájení padlo v roce 1956 rozhodnutí vyrábět sériově a zařadit do výzbroje vylepšenou variantu T-54A. Přepracování sovětské dokumentace na československé výrobní podmínky proběhlo v letech 1956 až 1957. Ověřovací série deseti kusů byla vyrobena v roce 1957. Od roku následujícího se pak v Závodech J. V. Stalina v Martině rozeběhla sériová výroba. V roce 1958 bylo zhotoveno 98 tanků, v následujícím roce z výrobní linky sjelo 313 strojů. V období let 1957 až 1960 bylo vyrobeno 771 tanků typu T-54A. Výroba (přinejmenším v počátcích) vázla kvůli pozdním dodávkám některých technických skupin a součástí, které dodávaly nejen domácí podniky (VŽKG Ostrava, ČKD Sokolovo, Meopta Bratislava aj.), ale také výrobci ze SSSR. Armáda se navíc v počátcích nasazení musela potýkat s nedostatkem náhradních dílů.

Od roku 1961 nahradila T-54A ve výrobě varianta T-54AR Řeka upravená pro hluboké brodění (v rámci generálních oprav bylo na standard T-54AR upraveno 200 původních T-54A). Od téhož roku probíhala výroba velitelské verze T-54AK, která skončila v roce 1963 po vyrobení 130 kusů. Cena jednoho tanku T-54AR v roce 1964 činila 1 040 000 Kčs.

Od roku 1968 prodělaly T-54A modernizaci na T-54M tak, aby se svými parametry vyrovnaly strojům T-55A.

V osmdesátých letech pak proběhla modernizace na standard AM1 a posléze na AM2.

Celkem bylo vyrobeno cca 2 700 kusů tanku T-54 ve všech verzích, z toho 2 374 pro ČSLA (z nich bylo 125 ve velitelské verzi T-54AK). Výroba probíhala do roku 1966.



Uživatelé (neúplné, platí pro stroje vyrobené v Československu): Československo, Indie (274 kusů tanků řady T-54A dodáno do poloviny 70. let), Maďarsko (prvních 10 kusů odesláno k uživateli v březnu 1963, v roce 1964 dodáno dalších 66 kusů T-54AR), Maroko (T-54AR + T-54ARK), Sýrie (160 kusů T-54AR + T-54ARK na základě smlouvy z roku 1969, 93 kusů T-54A + T-54AR + T-54ARK dodáno v roce 1973)


Verze
T-54M - modernizovaná verze původních T-54A
T-54AK - velitelská verze
T-54AR Řeka - verze upravená pro hluboké brodění
T-54ARK - velitelská verze
URL : https://www.valka.cz/T-54A-t37189#139903 Verze : 2
Stredný tank T-54A je bojové pásové vozidlo vyzbrojené 100 mm stabilizovaným kanónom, troma guľometmi. Môže byť podľa potreby vybavený odmínovačom. Tank bol určený k boju s nepriateľskými tankami a samohybnými delami, k boreniu strielní nepriateľských pevností a palebných zrubov, jako j rôznych obraných objektov, k umlčovanou a ničeniu nepriateľského delostrelectva, k ničeniu pechotných palebných prostriedkov a živej sily nepriateľa.


Hlavné časti tanku
- korba,
- veža – je tvarový oceľový odliatok.
- zbrane,
- stabilizátor,
- pojítka a protipožiarne zariadenie.


Korba a veža slúži k umiestneniu a ochrane osádky, zbraní, streliva, zariadení tanku před účinkami paľby. Na strope korby je na guličkovej dráhe umiestnená veže. Tvar korby a veže umožňuje účelné využitie ich vnútorného priestoru a tiež značnú odolnost proti strelám


Korba
Je zvarená z pancierových dosek. Je rozdelená na tri priestory :
- vodičský,
- bojový,
- motorový a prevodový.


Podvozok
Druh : pásový, hnacie kolesá vzadu
Pásy : kovové s malými článkami
Počet článkov v každom páse : 90
Spojenie článkov : oceľovými čapmi
Šírka článku : 580 mm
Hmotnosť jedného pásu : asi 1300 kg


Hnacie koleso : so snímateľným ozubeným vencom
Počet zubov na venci : 13
Hmotnosť : 126 kg
Napínacie kolesá : liate s s kovovými obručami
Pojazdové kolesá : dvojité s gumovými obručami
Počet kolies : 10
Hmotnosť kolesa : 265 kg


Pérovanie : nezávislé, torznými tyčami,
Tlmiče : kvapalinové, spojené s vahadlami prvých a piatych pojazdových kolies.


Výzbroj tanku
100 mm stabilizovaný kanón D 10-TG
Stabilizátor STP-1
Elektrokvapalinový pohon, s gyroskopickým riadiacim zariadením.
Bojový rýchlosť streľby : 7 rán / min.


Možnosť streľby :
- priama streľba pomocou tankového zameriavacieho ďalekohľadu TŠ2A-22 ,
- nepriama streľba pomocou polohovej libely a vežovej stupnice.


Max. dostrel : priama streľba 6900 m / nepriama streľba 15600 m
Dĺžka hlavne : 5608 mm ( 56 ráží)
Max. odmer : 360°
Max. uhol námeru : 82°
Max. uhol sklonu : 4,5°


Palebný priemer : 34 ks nábojov
7,62 mm tankový guľomet SGMT - spriahnutý s kanónom a pevný
Zásobovanie : nábojové pásy ( 250 nábojov v páse )
Max. dostrel : 2200 m
Rýchlosť streľby : 600 – 700 rán / min.
12,7 mm protilietadlový guľomet DŠK
Max. dostrel so zameriavačom : 3500 m
Zásobovanie : nábojové pásy ( 50 nábojov v páse )
Rýchlosť streľby : 100 rán / min.


2 ks dýmovnice BDŠ-5 k vytváraniu dymovej clony sú umiestnené na zadnom pancieri korby.
1 ks 7,62 mm samopal vz.26 – osobná zbraň osádky, náboje : 300 ks,
1 ks 26,5 mm signálna pištoľ – náboje : 2 súpravy
20 ks RG-4 - ručný granát


Pozorovacie a zameriavacie prístroje
- TŠ2A-22 – zameriavací ďalekohľad kanónu a spriahnutého guľometu,
- K 10-T – zameriavač k pl guľometu
- Polohová libela,
- Vežová stupnica,


- Pozorovacie prístroje : veliteľa tanku TPK 1 a 4 hranolové prístroje,
- Strelca : 1 hranolový pozorovací prístroj,
- Nabíjača : 1 hranolový pozorovací prístroj,
- Vodiča : 2 hranolové pozorovacie prístroje + TVN-1 - nočné videnie.


Protipožiarne zariadenie
Poloautomatické s kysličníkom uhličitým
Počet fliaš : 3
1 ks ručný hasiaci prístroj


Elektrický výstroj :
Napätie : 24 V
Zdroje : štyri 12 V akumulátory 6 ST-148 spec.


Hlavné technické údaje :
Druh tanku : stredný
Motor : V-54 G (V-54 A) 12 V – dieselový s priamym vstrekom, bezkompresorový – kvapalinou chladený s núteným obehom
Objem valcov : 38880 cm³
Max. výkon 520 k pri 2000 ot./min.
Hmotnosť : 895 kg


Palivové nádrže v l : obsah 532 ( motorová nafta )
- predná skupina nádrží : 217
- stredná skupina nádrží : 315
- prídavné nádrže : 280


Spotreba paliva v l/100 km :
- komunikácia 180 – 190 ,
- terén 280 – 300 .


Rozmery v mm:
Dĺžka :
- 9000 kanón otočený dopredu
- 8485 kanón otočený dozadu
- 6040 korba.
Šírka : 3270
Výška :
- 2400 bez pl guľometu
- 2750 s pl guľometom
- 3830 s pl guľometom v bojovej polohe ( max. elevácia )
Rozchod pásov : 2640
Styčná plocha pásov : 3840
Svetlosť : 425


Max. stúpanie : 30°
Max.náklon : 30°
Šírka priekopy : 2,7 m
Hĺbka brodu : 1,4 m
Max. hĺbka pre jazdu pod vodou : 7 m
Výška steny : 0,8 m


Hmotnosť v kg : 36000


Dojazd v km :
- komunikácia : 420 – 440
- terén : 270 – 290


Rýchlosť v km/hod. :
- max. 48 – 50 ,
- priemerná : komunikácia 30-33.


Osádka : 4 muži




Zdroj : Tank-21-1 Tank T-54 A Technický popis – predpis ČSĽA, Praha, 1959
T-54A - Korba tanku - popis.

Korba tanku - popis.
T-54A - Veža tanku - popis.

Veža tanku - popis.
T-54A - sedačky vo veži - popis.

sedačky vo veži - popis.
T-54A - Vybavenie veže - popis.

Vybavenie veže - popis.
T-54A - Priestor vodiča - popis.

Priestor vodiča - popis.
URL : https://www.valka.cz/T-54A-t37189#380401 Verze : 3
Výzbroj T-54A.



Zdroj : Tank-21-1 Tank T-54 A Technický popis – predpis ČSĽA, Praha, 1959
T-54A - Záver kanónu - popis.

Záver kanónu - popis.
T-54A - Vežový guľomet SGTM - popis.

Vežový guľomet SGTM - popis.
T-54A - Pevný guľomet SGTM - popis.

Pevný guľomet SGTM - popis.
T-54A - Protilietadlový guľomet DŠK - popis.

Protilietadlový guľomet DŠK - popis.
T-54A - Uloženie munície v tanku -  popis.

Uloženie munície v tanku - popis.
URL : https://www.valka.cz/T-54A-t37189#380440 Verze : 0
Stroj T-54A z výzbroje ČSLA zachycený v zimě roku 1964.
T-54A - (Vojenská technika)

(Vojenská technika)
URL : https://www.valka.cz/T-54A-t37189#139905 Verze : 0
...
T-54A - (Československý voják 1965)

(Československý voják 1965)
T-54A - (Československý voják 1964)

(Československý voják 1964)
T-54A - (Československý voják 1963)

(Československý voják 1963)
T-54A - (Československý voják 1963)

(Československý voják 1963)
T-54A - (Československý voják 1961)

(Československý voják 1961)
URL : https://www.valka.cz/T-54A-t37189#195140 Verze : 0
T-54A z výzbroje ČSLA.



Zdroj : ATOM č.1 1976
T-54A - Doplňovanie streliva do stredného tanku T-54A

Doplňovanie streliva do stredného tanku T-54A
T-54A - Výcvik práce s odmínovacím zariadením na T-54A  © ATOM

Výcvik práce s odmínovacím zariadením na T-54A © ATOM
URL : https://www.valka.cz/T-54A-t37189#217132 Verze : 0
Maskovacie nátery.
T-54A - Trojtónový maskovací náter na T-54A.

Trojtónový maskovací náter na T-54A.
T-54A - VT-34 vyslobodzuje zapadnutý T-54AR...

VT-34 vyslobodzuje zapadnutý T-54AR...
URL : https://www.valka.cz/T-54A-t37189#254678 Verze : 1
Tanky T-54A v dobách, kdy se sériově vyráběly v Martině, nepatřily mezi příliš úspěšný exportní artikl. Navzdory všemožným agitacím premiéra Viliama Širokého na zasedání Varšavské smlouvy a "doporučením" maršála Grečka, nejevil o československé T-54A téměř nikdo zájem. Tento stav se zlepšil v polovině šedesátých let, kdy Indové z přebytků ČSLA odkoupili přes 200 kusů tanků řady T-54A (T-54AR a T-54ARK). Zakázka takového rozsahu vyvolala na československém MNO téměř extatické nadšení.
T-54A - Tanky řady T-54 dodané do Indie z Československa a Sovětského svazu se v prosinci 1971 zapojily do bojů Bangladéšké války (3. indicko-pákistánská válka). Na snímku je zachyceno vozidlo během bojové akce patrně v poušti Thár v Radžasthánu. (archiv)

Tanky řady T-54 dodané do Indie z Československa a Sovětského svazu se v prosinci 1971 zapojily do bojů Bangladéšké války (3. indicko-pákistánská válka). Na snímku je zachyceno vozidlo během bojové akce patrně v poušti Thár v Radžasthánu. (archiv)
URL : https://www.valka.cz/T-54A-t37189#247905 Verze : 1
Začiatkom 60. rokov boli vežové čísla tankov T-54A dvojciferné.



Zdroj : " Každý mladý muž", film - 1965
T-54A - Vežové čísla T-54A.

Vežové čísla T-54A.
URL : https://www.valka.cz/T-54A-t37189#373953 Verze : 0
Gumová patka na pásy tankov T-54 a T-55.



Zdroj : http://www.corvusarmy.sk
T-54A - Gumová patka.

Gumová patka.
T-54A - Gumová patka použiteľná na pásy tankov T-54 a T-55.

Gumová patka použiteľná na pásy tankov T-54 a T-55.
URL : https://www.valka.cz/T-54A-t37189#372084 Verze : 0

Diskuse

Byl jsem na vojně jako tankový mechanik a jelikož jsem opravoval T54,T54m aT55 tak už na vojně mi nešlo do hlavy,jak tyto tanky mohly fungovat/bojovat/ v Sýrii,když se přehřívaly i u nás v létě....Celkově je nechci pomlouvat,jelikož jsem mimo T34 jiné neopravoval,ale konstrukčně zlatá T34...Mít za války T 55,museli by jich mít rusové ještě víc než T34...Např.T 34 problémy s chlazením téměř neznala,a když nabíječ pomáhal řadit kladivem,tak vydržela víc než Její následník T54...
URL : https://www.valka.cz/T-54A-t37189#326307 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více