Gasuden Kóken-Ki

Gasuden Koken-Ki / 航研機
     
Název:
Name:
Koken-Ki Koken-Ki
Originální název:
Original Name:
航研機
Kategorie:
Category:
experimentální letoun experimental aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1937-08.04.1937 Tokyo Gas and Electrical Industry Co., Ltd., Ōta /
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1932-08.04.1937 vydání specifikací - dokončení stavby
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
25.05.1937
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4225 kg 9315 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
9216 kg 20318 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
27,930 m 91ft 7,6in
Délka:
Length:
15,060 m 49ft 4,9in
Výška:
Height:
3,860 m 12ft 7,96in
Plocha křídla:
Wing Area:
87,30 m2 939.720 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
105,57 kg/m2 21.62 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Kawasaki BMW VIII, vodou chlazený dvanáctiválec s válci do V o výkonu 526 kW (715 k).
Vrtule dvoulistá dřevěná s plechem potaženými vrtulovými listy, typ Sumitomo SW-4 o průměru 4 000 mm.
Kawasaki BMW VIII, twelve-cylinder water-cooled Vee engine, rated at 705 hp for take-off,
driving a two-blade Sumitomo SW-4 metal-covered wooden propeller of the diameter 13ft 1,5in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
5 822 l 1,281 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
250 km/h v 0 m 155 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
211 km/h v 2000 m 131.1 mph in 6562 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
3410 m 11188 ft
Dolet:
Range:
11651,011 km 7239.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
12150 km 7549.7 mi
Výzbroj:
Armament:
žádná None
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
航研機 - Kō-ken-ki


- Povrch křídla, které bylo potaženo plátnem z kvalitní egyptské bavlny, byl 11x lakován a leštěn, aby bylo dosaženo minimálního odporu vzduchu.
- Letoun byl držitelem rekordu v doletu, dne 15. 5. 1938 uletěl vzdálenost 11 651,011 km a zároveň získal rychlostní rekord, když uletěl 10 000 km rychlostí 186,192 km/h. Po letu zůstalo v nádržích ještě 500 l paliva, což zaručovalo ještě let dlouhý 1 200 km
- Rekordní let pilotoval mjr. Yuzo Fujita.
航研機 - Kō-ken-ki


The first two attempts at breaking the record, on 13 November 1937 and 10 May 1938 were unsuccessful, owing to undercarriage problems and an autopilot failure respectively.The Koken-Ki took off for a third attempt from Kisarazu, Chiba at 04:55 on 13 May 1938, flying a four sided course of 249 mi. After 29 laps of the circuit, at 19:21 on 15 May, it landed at Kisarazu, having flown a distance of 7,239 mi, a new World Closed-Circuit distance record. This record, which remains the only aviation record ever set by Japan that was recognised by the Fédération Aéronautique Internationale, the world governing body for aviation records, remained standing until August 1939, when it was broken by an Italian Savoia-Marchetti SM.82 which flew 8,038 mi.


The Koken-ki was used for occasional test flights, last flying in 1939, and survived World War II only to be burned following the end of the war.
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft, 1910-1941, Naval Institute Press, Putnam Aeronautical Books, London, 1990, pp. 90-91, ISBN: 1-55750-563-2
search.japantimes.co.jp
www.ne.jp
www.aviastar.org
www.tokyofreepress.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Gasuden-Koken-Ki-t31867#114991 Verze : 0
Gasuden Koken – experimentální letoun s dlouhým doletem


Historie letounu:


Ve dvacátých a třicátých letech minulého století se letectvo prudce rozvíjelo a po celém světě byly ustanovovány nové světové rekordy ve všech možných kategoriích. Japonsko tou dobou velice usilovně posilovalo obě složky svého letectva a mohutně investovalo do rozvoje svého průmyslu, nakupovaly se licence, zkoušela se cizí letecká technika, japonští důstojníci, inženýři a technici byli na zahraničních stážích, studovali na prestižních univerzitách a do Japonska byli zváni zkušení letečtí konstruktéři se svými týmy. Počátkem třicátých let již nazrála doba, aby se také Japonské císařství zapojilo do světové honby za rekordy.


V roce 1931 byla navázána úzká spolupráce mezi Výzkumným leteckým ústavem a Císařskou univerzitou v Tokiu, cílem této spolupráce měl být letoun s velmi dlouhým doletem. Práce mělo financovat Ministerstvo školství. Projektové práce byly započaty v prosinci 1932, kdy byli ustanoveni vedoucí projektu. Výzkumné práce řídil dr. Koroku Wada ve spolupráci s profesorem Keikichi Tanakou. Velká pozornost byla kladena na konstrukci křídla a systém palivových nádrží, palivo bylo neseno v celkem čtrnácti nádržích umístněných v křídlech a jeho odčerpávání během letu nesmělo nijak ovlivnit těžiště letounu. Trup byl poměrně štíhlý a pilotní sedadlo bylo možno po vzlétnutí zasunout do trupu tak, aby nevystupovalo nad jeho obrys. Podvozek byl zatahovací a po jeho zatažení byl zakryt aerodynamickými kryty.


V roce 1934 bylo rozhodnuto, že trup letounu postaví malá společnost 東京瓦斯電気工業 - Tokyo Gasu Denki Kabushiki Kaisha (zkráceně Gasuden), motor mělo dodat motorářské oddělení společnosti 川崎航空工機業株式会社 - Kawasaki Kōkūki Kōgyō Kabushiki Kaisha, vybrán byl upravený německý motor BMW VIII. Práce na dálkovém letounu postupovaly velmi pomalu, pro japonské dělníky byla navíc nezvyklá celokovová konstrukce letounu a jeho hladký a leštěný povrch. Všechny díly byly dokončeny až 3. března 1937, tyto vyrobené díly byly následně přepraveny do velkého hangáru na letišti v Hanedě, zde byla provedena závěrečná montáž a konečné sestavení letounu, stalo se tak 8. dubna 1937.


První let provedl 陸軍少佐 - Rikugun Shosa (major) Yuzo Fujita, 陸軍准士官 - Rikugun Junshikan (praporčík) Fukujiro Takahashi a palubní inženýr Chikakichi Sekine, všichni jmenovaní byli příslušníky Armádního leteckého výzkumného institutu v Tachikawě (陸軍航空技術研究所 - Tachikawa Rikugun Kōkū Gijutsō Kenkyujō ), tento ústav měl za úkol zabezpečit přípravu k rekordnímu letu.
K rekordnímu letu došlo 13. května 1938 ve 4 hodiny a 55 minut ráno, letoun odstartoval z námořní základny v Kisarazu a létal ve čtyřúhelníku tvořeného městy Kisarazu, Choshi, Ohta a Hiratsuka, obletět tento čtyřúhelník znamenalo uletět vzdálenost 401, 759 km a letoun tento čtyřúhelník obletěl 29x a uletěl tak vzdálenost 11 651, 011 km. Rekordní let byl ukončen 15. května v 19 hodin 21 minuta, čistý letový čas byl 62 hodin 26 minut a v palivových nádržích zůstalo téměř 500 litrů paliva. Koken-Ki se tak stal jediným japonským rekordním strojem, který získal certifikát FAI.


Rekord tohoto letounu se vydržel pouhých patnáct měsíců, v srpnu 1939 byl překonán italským letounem Savoia Marchetti SM.82, tento letoun převzal pomyslnou štafetu novou vzdáleností – 12 936 km.


Rekordní stroj Koken-Ki po provedení rekordního letu provedl několik testovacích dálkových letů, tyto lety byly provedeny v režii Armádního arzenála v Tachikawě.

Patrně poslední let byl proveden na jaře roku 1939, tehdy se Koken nízkým průletem rozloučil se svým pilotem majorem Fujitou. Major zahynul 1.února 1939 v Číně, při návratu z bojové mise byl nucen nouzově přistát s bombardérem Fiat BR.20 (Armádní těžký bombardér typ 1 model 100) na hladinu řeky Jang-c’-ťiang. Koken tak přežil svého pilota o šest let, ale konec letounu nebyl slavný, po kapitulaci Japonska byl zničen a sešrotován americkými okupačními silami spolu s mnoha ostatními japonskými letadly, stalo se tak na místě jeho finální montáže - na tokijském letišti Haneda.


Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft, 1910-1941, Naval Institute Press, Putnam Aeronautical Books, London, 1990, pp. 90-91, ISBN: 1-55750-563-2
www.ne.jp
www.aviastar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Gasuden-Koken-Ki-t31867#408784 Verze : 2
a několik fotografií
Gasuden Kóken-Ki -


Gasuden Kóken-Ki -


Gasuden Kóken-Ki -


Gasuden Kóken-Ki -


Gasuden Kóken-Ki -


URL : https://www.valka.cz/Gasuden-Koken-Ki-t31867#114994 Verze : 0
Kresba Kokenu za letu
Gasuden Kóken-Ki -


URL : https://www.valka.cz/Gasuden-Koken-Ki-t31867#114993 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více