Boeing P-12

Boeing F4B - přehled verzí
Přehled verzí


XF4B-1 - prototypy USN


F4B-1 - sériová verze USN


F4B-1A - neozbrojený osobní dopravní stroj


F4B-2


F4B-3 - celokovová sériová verze


F4B-4 - upravený hřbet s prostorem pro záchranný člun, nové ocasní plochy


F4F-4A - stroje F4B-4 a P-12 přestavěné na bezpilotní cílové letouny


___________________________


P-12 - sériová verze po USAAC, pozemní verze F4B-1


XP-12A - prototyp s kapotáží motoru NACA, podvozkem atd.


P-12B - sériová verze s novými ocasními plochami a podvozkem


P-12C - sériová verze s kapotáží motoru


P-12D - nový motor


P-12E - poloskořepinový trup


P-12F - E s novým motorem


XP-12G - úprava P-12B s turbokompresorovou variantou motoru SR-1340G


XP-12H - úprava P-12D


P-12J - úprava P-12E s motorem R-1340


YP-12K - P-12E a J s motorem SR-1340E


XP-12L - úprava YP-12K


___________________________


Model 100 - čtyři civilní stroje vyházející z P-12


Model 100A - dvoumístný stroj postavený pro Howarda Hughese


Model 100D - dočasné označení jednoho z Model 100 sloužícího jako demonstrátor exportní verze P-12D


Model 100E - exportní verze P-12E pro Thajsko


Model 100F - civilní obdoba P-12F sloužící k testům motorů


Model 218 - prototyp F-12E / F4B-3


Model 256 - exportní pozemní verze F4B-4 pro Brazílii


Model 267 - exportní verze pro Brazílii, s ocasními plochami z F4B-3 a křídly P-12E


Upravil Aubi
URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-12-t21413#81874 Verze : 0

Stíhací letouny Boeing P-12 a F4B





Prototypy





Boeing F4B-1





Boeing F4B-2





Boeing F4B-3





Boeing F4B-4





Boeing P-12




Boeing XP-12A





Boeing P-12B





Boeing P-12C





Boeing P-12D





Boeing P-12E








Boeing P-12F





Boeing Model 100





Boeing Model 100A


Tento stroj byla speciální dvoumístná verze, postavená na objednávku Howarda Hughese. Druhý kokpit bez řízení byl umístěn do prostoru původně obsazeného kulomety a palivovou nádrží, palivo bylo nyní neseno ve dvou 95litrových nádržích v horním křídle a v nové trupové 151litrové nádrži. K prvnímu vzletu a převzetí stroje došlo 25. července 1929. Hughes brzy na stroji přidal široký kryt motoru NACA, kapotu podvozku a novou vysokou směrovku. Později byl jako jednomístný prodán dál a postupně používán několika majiteli jako předváděcí. Pozdější úpravy tohoto stroje zahrnovaly nové podvozkové nohy, snad ze Stearmanu Kaydet, kovový potah trupu, a nakonec úplně nové ocasní plochy. 100A byl zničem při nehodě v roce 1957.


Boeing Model 100E





Boeing Model 100F


Model 100F byla civilní obdoba P-12F a byl prodán firmě Pratt & Whitney k testům motorů. U Prattů byl jeho standardní motor nahrazen R-1535 Twin Wasp Jr., v této podobě poprvé vzlétl 20. června 1932. Brzy létal snad s každým myslitelným hvězdicovým motorem této firmy, jednou dokonce při předvádění metod rychlé výměny motorů prostřídal Wasp, Twin Wasp Jr. a Hornet během jediného dne.


Kvůli různým výkonům a hmotnostem používaných motorů bylo mezi kabinu a ocas místěno pohyblivé závaží, kterým je bylo možno kompenzovat. Během jednoho výškového zkušebního letu pilot omdlel kvůli poruše na přívodu kyslíku, a 100F začal ve spirále klesat. Závaží se uvolnilo, zničilo kormidla a neovladatelný stroj tak byl zničen.


Boeing Model 256


Čtrnáct z původně objednaných F4B-4 pro US navy bylo odkloněno a mírně upraveno pro Brazílii. Znamenalo to v podstatě jen odstranění přistávacího háku a podobného námořního vybavení, a nahrazení rádia a výzbroje podle brazilských požadavků. První z těchto strojů, označovaných prodejním oddělením jako "Boeing 1932", aby bylo jasné, že je to nejnovější varianta, byl do Brazílie dopraven 14. září 1932, poslední 8. října.


Boeing Model 267


Po Modelu 256 následovala objednávka na devět podobných strojů, které používaly trup, podvozek a ocas F4B-4 a křídla P-12E. Celá série byla převzata 21. února 1933, několik dní před převzetím posledního F4B-4. Sériová čísla ukazují, že - pokud vynecháme dva Modely 203A, postavené Boeingovou školou letectví a produkci pobočky ve Wichitě - devátý Model 267 byl zároveň také posledním dvouplošníkem postaveným u firmy Boeing.


Zdroj:
Davis, Larry. P-12/F4B in Action, In Action No.141. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1994. ISBN 0-89747-309-4.
Bowers, Peter M. The Boeing F4B-4, Profile No.27, Profile Publications, Leatherhead.
Bowers, Peter M. The Boeing P-12E, Profile No.2. Profile Publications, Leatherhead.
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. Putnam Aeronautical Books, London 1989. ISBN 0-85177-804-6.
Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1911, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4.
Jones, LLoyd S. U.S. Fighters. Aero Publishers, Inc. Fallbrook 1975.
United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961.
http://joebaugher.com/usaf_fighters/p12.html
www.nationalmuseum.af.mil
URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-12-t21413#467905 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více