Bojové stroje - A-10 Thunderbolt II

Autor: Z1 Televize 🕔︎︎ 👁︎ 23.072

Jeho oficiální bojové jméno je Thunderbolt II, ale kvůli tomu, jak vypadá, mu všichni říkají Warthog. Za dobu svého působení na různých bojištích světa si vysloužil ještě jednu přezdívku Tank buster – louskáček na tanky.Není to elegantní, rychlý letoun - je pomalý a ošklivý, ale nese dostatek munice, na zničení více než deseti tanků.

Během druhé světové války byly pro poskytování přímé letecké podpory úspěšně používané původně stíhací letouny jako Typhoon, Tempest, Mustang nebo Thunderbolt.za jeden z nejúčinnějších letounů pro poskytování V protitankovém boji se osvědčil i německý, původně střemhlavý bombardér Junkers Ju-87 Stuka). V době, kdy Němci bojovali proti obrovské početní převaze Rusů, dosáhl obdivuhodných úspěchů při ničení sovětských tanků jeden pilot Štuky - plukovník Hans Rudel. Byl to důstojník s největším počtem vyznamenání hned po Goeringovi. Jeho osobní skóre na východní frontě bylo 511 zničených tanků.

Reklama

V září 1947 vzniklo ve Spojených státech letectvo jako samostatná složka ozbrojených sil. Jeho hlavním úkolem byla doprava jaderných zbraní. Podpora pozemních vojsk nebyla na pořadu dne.Letectvo se od začátku druhé světové války o přímou leteckou podporu nebo působení ve prospěch armádních jednotek příliš nezajímalo. Po jejím skončení už vůbec ne. Celou dobu usilovalo o možnost vést samostatné letecké operace. Získáním samostatnosti se k tomu naskytla příležitost.

Za války ve Vietnamu používalo letectvo Spojených států k přímé podpoře pozemních vojsk letouny A-1 Skyraider. Přesto bylo jasné, že úkoly by lépe plnil speciálně navržený letoun, schopný: nést velký pumový náklad, odolávat palbě protiletadlových zbraní a díky velké vytrvalosti dostatečně dlouho hlídkovat nad bojištěm. Několik zkušených konstruktérů pracujících pro Pentagon sestavilo z vlastní iniciativy technické požadavky na bitevní letoun. Americké letectvo poprvé ve své historii zadalo vývoj speciálního bitevního letounu.

Vítězný návrh byl bytelný letoun s přímým křídlem, které zaručovalo dostatečnou zálohu vztlaku a velkou obratnost. K pohonu sloužily dvouproudové motory General Electric TF-34, s velkým obtokovým poměrem. Byly výkonné a měly malou spotřebou, což zajišťovalo krátký vzlet a velkou vytrvalost letounu. Motory byly mimořádně spolehlivé a snadno opravitelné, což bylo v polních podmínkách velkou výhodou.

Reklama

Letoun A-10 je nejen odolný, ale také silně vyzbrojený. Nese sedmihlavňový 30-ti milimetrový rotační kanon GAU-8 Avenger, který byl vyvinutý speciálně pro něj. Kanon s kadencí 4000 výstřelů za minutu dokáže prostřelit pancíř tanku. Celé letadlo je prakticky postavené kolem toho kanonu. Kanon, schopný zničit jakékoli obrněné vozidlo, byl součástí zadání od samého začátku.

První letouny A-10 dorazily na základnu Davies Monthan v Arizoně v říjnu 1975. Kvůli svému vzhledu si okamžitě vysloužily přezdívku Warthog – česky prase bradavičnaté. Letoun nebyl krásný - ale byl jednoduchý a odolný. Když 16. ledna 1991 vypukla válka v Zálivu, potřebovalo letectvo nutně letoun schopný ničit tanky. A-10 Wardhog byly poprvé nasazeny bojověa osvědčily se víc než dobře. Odlétaly úctyhodných 8500 bojových letů a mají na kontě polovinu ztrát způsobených irácké armádě během operace Desert Storm.

A-10 Warthog má zůstat ve výzbroji do roku 2025. Stal se jedním z nejúčinnějších letounů ve výzbroji amerického letectva a legendou pro všechny, kdo na něm létali.

Reklama

 

Více o letounu zde: A-10 Thunderbolt II přehled verzí

A10A Thunderbolt II

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více