Stíhači v boji II - 08 Těsně nad zemí

Autor: Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔︎︎ 👁︎ 28.662

Během souboje letadla zpravidla postupně ztrácejí výšku. Když se ocitnou těsně nad zemí, ohrožuje oba piloty další faktor – blízkost země. Kdo udělá chybu – zemře.

Boje v malých výškách jsou specifické. Prakticky se jedná o souboj ve dvou rovinách. V malých výškách nemají piloti možnost vyměnit výšku za rychlost, nemohou se odpoutat z boje střemhlavým letem.

Reklama

Na druhou stranu motory netrpí nedostatkem kyslíku, jako v řídkém vzduchu ve větších výškách a podávají vyšší výkon. Také manévrovací schopnosti letounu se v malé výšce zlepšují, protože křídla v řídkém vzduchu neposkytují dostatečný vztlak na divoké manévrování.

Když dojde k souboji v malé výšce nad rovinatým terénem, není to tak vážné jako v horách, kde musí piloti kromě protivníka sledovat neustále se měnící profil terénu. Pokud jsou těmito horami Alpy, je situace o to horší, že na pár stech metrech se mění převýšení o stovky metrů.

V takových podmínkách došlo k souboji amerických P-51 doprovázejících bombardéry B-17. Ty byly napadeny formací více než 60 německých Focke Wulf 190.

Reklama

Jeden z pilotů Mustangu se pustil do souboje s Focke Wulfem, který ho zatáhl mezi horské masívy a vždy ho překvapil obratností a rychlostí provádění obratů. Přestože měl být Mustang vyrovnaným nebo lepším soupeřem, nedařilo se mu protivníka překvapit, přestože prováděl manévry na hranici odolnosti organizmu. Teprve později zjistil, že Fw 190 byly dva a v horských údolích s ním hráli hru na kočku a myš.

Kdo bude nakonec myší, se dozvíte v úvodu osmé části seriálu Stíhači v boji, nazvané Nízko nad zemí.

Když se na nebi objevily proudové letouny a na jejich zjišťování se začaly používat radary, staly se lety v malé výšce cestou, jak zabránit předčasnému zjištění vlastních letounů. V malých výškách byly radary slepé a toho se dalo využít k překvapení nepřítele.

V době korejské války se na nebi utkávaly dva téměř rovnocenné letouny MiGy-15 a F-86 Sabre. Kdo zvítězí, záleželo na vycvičenosti pilotů a na tom, zda se jim podaří protivníka překvapit.

Piloti Sabrů občas porušovali zákaz přelétat řeku Jalu a vydávali se na lov MiGů. Přestože byly letouny schopné dosahovat v přízemní výšce téměř dvojnásobné rychlosti proti letounům s pístovými motory, taktika se změnila jen nepatrně. Stále se jednalo o manévrové souboje s použitím střelných zbraní.

V jednom takovém souboji pronásledoval Sabre pilotovaný Jamesem Kaslerem čínský MiG-15. Protivník se snažil uprchnout směrem k moři přízemním letem. Situaci u pobřeží komplikoval mlžný závoj. Pilot MiGu pod palbou nezvládl řízení a narazil do bažiny. K nebi vylétl gejzír bahna a zasáhl Sabre letící v těsném závěsu. Zda se Jamesi Kaslerovi podaří vyváznout bez zranění, se dozvíte v hlavní pasáži osmé části seriálu Stíhači v boji, nazvané Nízko nad zemí.

Reklama

O patnáct let později se již proháněly stíhací letouny v malých výškách nadzvukovou rychlostí. Nicméně někteří piloti měli zkušenosti a první sestřely ještě z doby druhé světové války. Mezi ně patřil Robin Olds, dvojnásobné eso s dvanácti sestřely. Ten se při doprovodu bombardérů F-105 dostal do souboje s MiGem-17.

Lehoučký MiG měl převahu v horizontálním manévru, na straně Oldsova Phantomu byl přebytek tahu dvojice proudových motorů J79, který mu umožňoval nechat MiG kdykoli v prachu za sebou. Podařilo se mu MiG vymanévrovat a dostat se na jeho šestou hodinu.

Pilot MiGu se rozhodl hrát vabank.

Držel se v malé výšce, kde byl bezpečí před řízenými střelami Phantomu, které byly zahlcené falešnými odrazy od země. S čím nepočítal, byl příčný hřeben, který stál letounům v cestě. Podaří se jim hřebenu vyhnout, nebo skončí jako vraky na jeho úbočí? To se dozvíte v závěru osmé části seriálu Stíhači v boji, nazvané Nízko nad zemí.

Letadla:

B-17 Flying Fortress

Focke-Wulf Fw 190

Messerschmitt Bf 109

F-4 Phantom II

F-86 Sabre

F-105 Thunderchief

P-51 D Mustang

MiG-15

MiG-17F

AIM-9 Sidewinder

AIM-7 Sparrow

Ostatní:

Robin Olds

Související články:

Moderní letecké souboje

MiG-17F versus F-105

F-86 versus MiG-15 - 1

F-86 versus MiG-15 - 2

premiéru vysílá Česká televize dne 08.05. na  ve 20:00

reprízu vysílá Česká televize dne 12.05. na  v 06:55

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více