Westland Welkin F Mk.I

     
Název:
Name:
Westland Welkin F Mk.I Westland Welkin F Mk.I
Originální název:
Original Name:
Westland Welkin F Mk.I
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.194R Westland Aircraft Ltd., Yeovil
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1943-DD.MM.194R série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 prototypy + 76 sériových kusů
První vzlet:
Maiden Flight:
01.11.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
5720 kg 12610 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
7945 kg 17515 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
8970 kg 19775 lb
Rozpětí:
Wingspan:
21.34 m 70ft
Délka:
Length:
12.67 m 41ft 7in
Výška:
Height:
4.8 m 15ft 9in
Plocha křídla:
Wing Area:
42.74 m2 460 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin 76 / 77 o výkonu 1275 kW Rolls-Royce Merlin 76 / 77, power 1710 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
622.8 km/h v 7925 m 387 mph in 26000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
19.6 m/s 3850 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
20 min do 12192 m 20 min to 40000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
13411 m 44000 ft
Dolet:
Range:
1931.2 km 1200 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
4 x 20 mm kanón Hispano Mk.V Four fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.V cannons
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Pozn. 1


Dva letouny Welkin F Mk.I působily od května do listopadu 1944 u Fighter Interception Unit ve Witteringu.
(... tato informace pochází pouze z jednoho zdroje a není ověřena ...)


Pozn. 2


Celkem bylo vyrobeno 76 ks sériových letounů Welkin a nejméně 25 draků zůstalo rozpracováno (bez motorů a vybavení) ve výrobním závodě. Z jednoho již postaveného stroje byl později velkými úpravami postaven prototyp nočního stíhacího letounu PF370 ( později přeznačeného na WE997). Ten měl nést označení Welkin NF Mk.II. Prototyp nočního Welkinu poprvé letěl 23.10.1944. Výsledky letounu DeHavilland Mosguito v roli nočního stíhače ale byly tak výrazné a přesvědčivé, že byl program letounu Welkin NF Mk.II zastaven.
-
Zdroje:
Sources:
V.Němeček, Vojenská letadla 1 - 5, Naše vojsko 1990, ISBN 80-206-0114-7 (soubor)
www.jaapteeuwen.com
www.historyofwar.org
www.aviastar.org
http://www.airwar.ru/enc/fww2/welkin.html
upload.wikimedia.org

Westland Welkin F Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/Westland-Welkin-F-Mk-I-t10702#257213 Verze : 0
Westland Welkin F Mk.I


Vznik :

Již v čase Bitvy o Británii si velení letectva uvědomovalo, že ve výzbroji RAF chybí nějaký typ výškového stíhacího letounu. V té době se ale letectvo soustředilo na zcela jiné věci a výškový stíhač byl prozatím odsunut do pozadí. Nebylo to ale navždy. Nad Anglii začaly stále častěji pronikat upravené průzkumné letouny, které ve velkých výškách téměř beztrestně plnily své úkoly. Jednalo se většinou o modifikované bombardéry Junkers Ju 86. Luftwaffe používala pro velké výšky tento letoun ve verzi P-1 ( výškový bombardér ) a verzi P-2 ( výškový průzkumný ). Oba tyto modely se mohly pohybovat až ve výškách kolem 12 000 m. Velení letectva na tuto situaci muselo nějak reagovat. Byla tedy vydána směrnice F.4/40, která požadovala vývoj a výrobu výškového stíhacího letounu. Aktivita průzkumných strojů Luftwaffe nad britskými ostrovy se ale dále stupňovala. Původní směrnici velení letectva přepracovalo do směrnice F.7/41 a důrazně požadovalo její naplnění.

Vývojem nového výškového stíhacího letounu se začala zabývat i firma Westland. Ta před časem (rok 1940) dodala letectvu 112 ks dvoumotorových jednomístných stíhacích letounů Whirlwind. Tento typ byl ale vybaven problémovými motory Rolls-Royce Peregrine a přetrvávaly u něj potíže s "křehkým" podvozkem, takže se výrazně neprosadil. Na celkové koncepci a konstrukčním řešení tohoto elegantního stíhače se firma Westland rozhodla postavit i nový výškový stíhací stroj.

Mělo se jednat o jednomístný dvoumotorový středoplošník s křídlem o velkém rozpětí, s "výškovými" motory vybavenými kompresory, přetlakovou kabinou pilota a silnou výzbrojí uloženou v přídi. Za pohonné jednotky byly vybrány nové motory Rolls-Royce Merlin 61 s výkonem 948 kW, které byly vybaveny dvourychlostními kompresory, díky nimž si motory udržely výkon i ve velkých výškách.

Konstrukce :

Na prknech konstrukční kanceláře firmy Westland se zrodil velmi elegantní, aerodynamicky čistý, celokovový jednomístný letoun, se dvěma motory umístěnými v gondolách pod křídly. Stroj byl vybavený klasickým tříbodovým plně zatahovatelným podvozkem záďového typu. Přední podvozkové nohy byly uchyceny a také se zasunovaly do motorových gondol.

Přetlaková pilotní kabina byla pancéřována, vybavena vytápěním a oproti Whirlwindu posunuta výrazně kupředu. Vytápění kabiny nesloužilo jen ke zlepšení podmínek pro pilota, ale také zajišťovalo odmrazování skel překrytu kabiny. Ten byl řešen jako dvouplášťový, což znamenalo že skla byla dvojitá s distanční mezerou. Právě do ní se vháněl teplý vzduch, který zajišťoval odmrazování překrytu. Samotná přetlaková kabina měla zajistit, aby při letu ve výšce 13 700 m byl pilot vystaven tlaku odpovídajícímu výšce 7 300 m. V přední části trupu se mimo pilotního prostoru nacházela i výzbroj.

Zatímco letoun Whirlwind měl výzbroj umístěnou v přídi před pilotním prostorem, byla celá baterie 20 mm kanónů u nového typu umístěna ve spodní části přídě pod pilotním prostorem. Výzbroj letounu tvořily čtyři 20 mm kanóny Hispano Mk.V se zásobou 480 ks nábojů. To znamenalo oproti Whirlwindu s jeho 60 náboji ( v bubnovém zásobníku ) na hlaveň podstatné zvýšení palebného průměru.

Křídlo bylo řešeno podobně jako u "staršího bratra", ale mělo větší štíhlost i rozpětí (21,35 m). Mezi trupem a motorovými gondolami se v křídle nacházely štěrbiny, které umožňovaly přístup vzduchu k chladičům provozních kapalin. VOP a jednoduchá SOP byly umístěny do kříže. U sériových strojů byla VOP vetknuta do SOP přibližně ve třetině její výšky. V místě průniku ocasních ploch byl směrem vzad umístěn aerodynamický kužel.

Na letounu byly postupně použity tři typy motorů. Nejprve to byly Rolls-Royce Merlin 61 o výkonu 1 520 k, později byly zkoušeny Rolls-Royce Merlin 72/73 a sériové letouny obdržely motory Rolls-Royce Merlin 76/77 o výkonu 1 710 k.

Prototypy a sériové stroje :

První vzlet prvního prototypu ( DG558/G ) za jehož řízení usedl šéfpilot firmy Harald Penrose se uskutečnil 1.listopadu 1942. Ověřovalo se chování stroje při letu, vlastnosti při vzletu a přistání, funkce všech systémů a střelecká výzbroj. Jedinou věcí, která nemohla být vyzkoušena a prověřena, byla přetlaková kabina. Letoun jí totiž ještě nebyl vybaven. První prototyp trpěl některými "dětskými nemocemi", které byly odstraněny na již na druhém prototypu.

Druhý prototyp ( DG562 ) již létal plně vybaven. Měl nové motory Rolls-Royce Merlin 76/77 o výkonu 1 710 k, přepracované SOP a VOP a také u něj bylo provedeno několik drobných úprav. Chování letounu bylo celkově hodnoceno jako dobré, stejně tak jeho výkony. Po kompletních zkouškách byl tento letoun uznán "služby schopným" a byla povolena jeho sériová výroba.

Sériová výroba letounu byla zahájena v září 1943. Pod označením Westland Welkin F Mk.I byl stroj přijat do výzbroje RAF. Na sériové letouny byly montovány motory Rolls-Royce Merlin 76/77 o výkonu 1 710 k. Díky tomu dosahovaly Welkiny maximální rychlosti až 625 km/h, což byl na dvoumotorový stroj o hmotnosti kolem 7 000 kg velice dobrý výkon. Operační dostup sériových strojů se pohyboval kolem 12 500 m, ale maximální byl až 13 400 m. Při doletu cca 1 900 km mohl podnikat dlouhé hlídkové lety ve velké výšce, nebo být naveden pozemním naváděcím stanovištěm na nepřátelské letouny dostatečně daleko před střeženým územím.

Zatímco běžela sériová výroba Welkinů, stále se čekalo, kdy a jakou silou začnou na Anglii útočit německé výškové bombardéry. K jejich většímu nasazení z německé stany ale nedošlo. Když už tedy konečně měla RAF ve výzbroji dostatečně výkonný výškový stíhač, nebylo najednou ve velkých výškách proti komu bojovat. Z toho důvodu byla sériová výroba letounu Welkin po dohotovení 76 kusů zastavena.

Westland Welkin si sice nikdy nezabojoval, ale uklidňující jistě bylo, že byl k dispozici letoun, jež by dokázal bombardérům útočícím ve velkých výškách čelit.

Zdroje :
V.Němeček, Vojenská letadla 1 - 5, Naše vojsko 1990, ISBN 80-206-0114-7 (soubor)
www.jaapteeuwen.com
www.historyofwar.org
www.aviastar.org
http://www.airwar.ru/enc/fww2/welkin.html
URL : https://www.valka.cz/Westland-Welkin-F-Mk-I-t10702#256802 Verze : 0
Westland Welkin F Mk.I


Zdroj: http//www.military.sakura.ne.jp/world/w_welkin.htm
Westland Welkin F Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/Westland-Welkin-F-Mk-I-t10702#243001 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více