Iljušin Il-20 (1948)

Ilyushin Il-20
Ильюшин Ил-20
     
Název:
Name:
Iljušin Il-20 Ilyushin Il-20
Originální název:
Original Name:
Ильюшин Ил-20
Kategorie:
Category:
bitevní letoun attack aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1948-DD.MM.1948 Moskevský letecký závod č. 240, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1948-DD.MM.1948
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
30.11.1948
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
7535 kg 16612 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
9500 kg 20944 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,43 m 50 ft 7 ½ in
Délka:
Length:
13,58 m 44 ft 6 ⅝ in
Výška:
Height:
? m ?
Plocha křídla:
Wing Area:
44,00 m2 473.61 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Mikulin AM-47 o vzletovém výkonu 2206 kW/3000 k
čtyřlistá stavitelná vrtule
Mikulin AM-47, take-off power 2959 hp
four-bladed variable-pitch propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
515 km/h v 2800 m 320 mph in 9186 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7750 m 25427 ft
Dolet:
Range:
1180 km 733 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1700 km 1056 mi
Výzbroj:
Armament:
4x pohyblivě uložený kanon Š-3 ráže 23 mm v křídle
1x kanon ráže 23 mm v dálkově ovládané hřbetní věžičce


1190 kg pum
4x raketa RS-132
4x adjustable 23 mm Sh-3 cannon in the wings
1x 23 mm cannon in the remotely operated dorsal turret


2624 lb of bombs
4x RS-132 rocket
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Ilyushin: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-187-3.
Егоров, Ю. А. Самолеты ОКБ С.В.Ильюшина. Русавиа, Москва 2003. ISBN 5-900078-20-5.
Якубович, Николай. Самолеты Ильюшина: Лучшие из лучших. ЯУЗА, Москва 2009. ISBN 987-5-699-33921-1.
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-20-1948-t40936#552254 Verze : 0
Iljušin Il-20


Sovětské letectvo po válce dále rozvíjelo svou úspěšně se projevující kategorii bitevních letadel. Koncem války použité Il-10 prokázaly své schopnosti, ale stále měly jisté nedostatky. Mezi hlavní z nich patřil výhled z kabiny pilota. Il-10 byly stále ještě dostatečně účinné a dostaly se do výzbroje řady států, včetně Československa. Dokonce si i s úspěchem zabojovaly v letectvu KLDR za korejské války. S. V. Iljušin však dále pracoval na problematice vylepšení bitevního letounu. Při konstrukci nového typu Iljušin Il-20 zdokonalil především výhled pilota, který byl až dosud omezen dlouhou přídí. Pilot neviděl dobře směrem, který byl pro bitevní akci rozhodující, protože usnadňoval nalezení cíle v terénu - tj. dopředu dolů.


Práce začaly v r. 1947 a koncem r. 1948 provedl zkušební pilot V. K. Kokkinaki první let prototypu. Nový šturmovik Il-20, jemuž se mezi letci začalo neoficielně říkat "Gorbač" (Hrbáč) byl pak vyzkoušen v několika kusech. Tato přezdívka vystihovala charakteristický rys letounu - nápadně vysokou stupněnou přední část trupu.


Il-20 sice využíval osvědčenou Iljušinovu koncepci bitevníků, ale příliš podobný starým šturmovikům nebyl. Kabina pilota byla přímo nad motorem AM-47F tak daleko v přídi, že pilot měl naprosto nerušený výhled dopředu. Za pilotní kabinou pak byla kabina radisty-střelce, k jehož povinnostem patřila obrana letounu v zadním palebném sektoru. Měl k dispozici dva kanóny B-20, pohyblivě uložené v malé kupolce na hřbetě trupu dálkově zaměřované a ovládané. Pro útoky na pozemní cíle používal "Gorbač" čtyři pevné kanóny NS-23 v křídlech, pod nimiž měl závěsy pro 1000 kg pum nebo osm raket.


Typ Il-20 se při zkouškách jevil nadějně, ale překážkou jeho uplatnění se stal jiný fakt. Právě zkoušky Il-20 ukázaly, že kategorie čistých bitevních letounů koncem čtyřicátých let již zastarala. Prostředky protivzdušné obrany na bojišti se koncem čtyřicátých let tak koncentrovaly a dosáhly takové účinnosti, že se poměrně pomalý, třebaže pancéřovaný bitevní letoun, proti nim nemohl ubránit. Nad bojištěm se v úloze podpůrných letounů mohly pohybovat s určitým stupněm bezpečí jen proudové stíhací letouny s pumami a raketami, ale obvykle ještě potřebovaly být shora kryty výkonnějšími stíhacími letouny. Iljušin Il-20 zůstal v pokusném stadiu jako zajímavý prototyp. Označení Il-20 pak dostal pozdější sériově vyráběný civilní stroj, vzniklý úpravou Iljušinova taktického bombardéru Il-28, používaný Aeroflotem od poloviny 60. let, stroj, v kódu NATO označovaný jako Coot.


Přesto ještě jeden pokus o proudový bitevník vznikl - S. V. Iljušin si byl dobře vědom skutečnosti, že jedině rychlost moderního proudového letounu, spojená snad ještě s přídavným pancéřováním, poskytovala určitou záruku úspěchu při taktické podpoře pozemních vojsk. Proto se pokusil o konstrukci dvoumotorového proudového bitevníku - projektu Il-40 Browny.



prameny:
V. Němeček, Vojenská letadla 4, Naše vojsko, Praha 1979
de.wikipedia.org
http://aircraft.ru/ImageShop.asp?OkbID=3
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-20-1948-t40936#157645 Verze : 1
Ještě malé doplnění z jiného zdroje.
Iljušin Il-20 (1948) - pramen:
http://www.war2hobby.cl/foro/viewtopic.php?p=8783&sid=7757298c7d7c54daadadb62618745d42

pramen:
www.war2hobby.cl

Iljušin Il-20 (1948) - pramen:
http://www.war2hobby.cl/foro/viewtopic.php?p=8783&sid=7757298c7d7c54daadadb62618745d42

pramen:
www.war2hobby.cl

URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-20-1948-t40936#242950 Verze : 0
Iljušin Il-20 Gorbač



U tohoto letounu byl kladen důraz na nerušený výhled pilota, který by umožnil bezproblémové sledování cíle i okolního prostoru. Náčtrtek ukazuje rozdíl ve výhledu při útocích na pozemní cíle na cca 45° ve srovnání s běžně řešeným bitevníkem ( Il-2 ).



Zdroj : http://www.airwar.ru/enc/attack/il20.html
Iljušin Il-20 (1948) - Iljušin Il-20 a Il-2 při útoku na pozemní cíl

Iljušin Il-20 a Il-2 při útoku na pozemní cíl
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-20-1948-t40936#254937 Verze : 0
Zdroj : http://www.airwar.ru/enc/attack/il20.html
Iljušin Il-20 (1948) - Iljušin Il-20 ... vnitřní uspořádání

Iljušin Il-20 ... vnitřní uspořádání
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-20-1948-t40936#254938 Verze : 0
Ještě ze stejného pramene - tedy www.airwar.ru - barevný bokorys.
Iljušin Il-20 (1948) - pramen v textu

pramen v textu
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-20-1948-t40936#353626 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/attack/il20.html

Iljušin Il-20 (1948) -


Iljušin Il-20 (1948) -


Iljušin Il-20 (1948) -


URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-20-1948-t40936#552256 Verze : 0
www.facebook.com

Iljušin Il-20 (1948) -


URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-20-1948-t40936#729729 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více