Wade, Lance Cleo

     
Příjmení:
Surname:
Wade Wade
Jméno:
Given Name:
Lance Cleo Lance Cleo
Jméno v originále:
Original Name:
Lance Cleo "Wildcat" Wade
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
podplukovník Wing Commander
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
DD.MM.1915 Broaddus, Texas /
DD.MM.1915 Broaddus, Texas /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
12.01.1944 Foggia /
12.01.1944 Foggia /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
veliteľ letky 145. perutě RAF
veliteľ 145. perutě RAF
Flight Commander of No. 145 Squadron RAF
Commander, No. 145 Squadron RAF
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
stíhacie eso (23+2-1-13 v.)
najúspešnejší Američan bojujúci v RAF
zahynul pri leteckej nehode
Fighter ace (23+2-1-13 claims)
Most succesful US pilot in RAF
Killed in flight accident
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lance_C._Wade
URL : https://www.valka.cz/Wade-Lance-Cleo-t63154#435183 Verze : 1
     
Příjmení:
Surname:
Wade Wade
Jméno:
Given Name:
Lance Cleo Lance Cleo
Jméno v originále:
Original Name:
Lance Cleo "Wildcat" Wade
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
DD.09.1941 poručík
DD.MM.1942 nadporučík
DD.06.1942 kapitán
DD.01.1943 major
DD.01.1943 podplukovník
DD.09.1941 Pilot Officer
DD.MM.1942 Flying Officer
DD.06.1942 Flight Lieutenant
DD.01.1943 Squadron Leader
DD.01.1943 Wing Commander
Průběh vojenské služby:
Military Career:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lance_C._Wade
http://en.ww2awards.com/person/41986
URL : https://www.valka.cz/Wade-Lance-Cleo-t63154#498786 Verze : 0
Wing Commander Lance C. Wade

RAF No.68717

V roce 1915 se Billovi a Susan Wadeovým z Broaddusu, San Augustine County v Texasu, v malé farmářské komunitě nedaleko hranic s Luisianou, narodil druhý syn, kterému dali jméno L.C.

V roce 1922 se rodina přestěhovala do Reklawu v Texasu, kde pokračovala ve farmaření a kde malý L.C. chodil do školy. Nad jejich domem často přelétala letadla a vyvolala v malém chlapci touhu stát se letcem.

V roce 1934 odjel L.C. do Tucsonu v Arizoně, kde v rámci projektu prezidenta Roosevelta New Deal působila společnost, která nabízela mladým lidem práci, např. při stavbě silnic či sázení stromů v národních parcích. L.C. si zároveň splnil sen, když získal pilotní licenci a nalétal přes 80 hodin.

Následoval tedy logický krok, L.C. si podal žádost o přijetí k USAAC. Ta však nebyla přijata, protože Wade neměl dostatečné vzdělání. V té době však v USA nabíralo dobrovolníky britské RAF a Wade to zkusil u něj. A aby zvýšil své naděje, uvedl v dotazníku, že létá již od svých 17 let, kdy si s přáteli koupil malý letoun, a že jeho otec byl stíhacím esem v 1. světové válce! Těžko říct, zda to mělo na přijímací komisi nějaký vliv, ale v prosinci 1940 byl Wade, který také uvedl do dotazníku jméno Lance Cleo, přijat a přes Kanadu odplul do Velké Británie. Celkem se Britům podařilo naverbovat přes 200 amerických pilotů, kteří později u RAF vytvořili tři samostatné perutě.

V Británii prodělal Wade stíhací výcvik, který zakončil v létě 1941 u 52. OTU, k žádné z amerických "Eagle squadron" však zařazen nebyl. Byl totiž vybrán do skupiny letců, jejichž úkolem byl přelet nových stíhaček z palub letadlových lodí Ark Royal a Furious na ostrov Malta.

Operace měla dvě části a Wade se zapojil do její druhé části Status II, která byla spuštěna 13. září 1941. Ten den se z palub obou letadlových lodí vzneslo celkem 46 Hurricanů Mk.II a až na jeden všechny bezpečně dorazily na Maltu. V té době však ostrov zažíval relativně klidné období bez přítomnosti Luftwaffe a třiadvacet Hurricanů pokračovalo pod vedením bombardérů Blenheim do Egypta. První formace odletěla z Malty devatenáctého a druhá pětadvacátého, na Wadeho ale žádný letoun nezbyl a do Egypta ho dopravil létající člun Sunderland.

Zde byl poslán k 33. peruti, která však byla vyzbrojena staršími Hurricany Mk.I. Na nich pak zasáhl do operace Crusader, třetího pokusu o osvobození obleženého přístavu Tobruk.

Ofenzíva začala 18. listopadu 1941 a hned v tento den získal Wade své první vítězství, když během útoku na letiště El Erg sestřelil dvě italské stíhačky Fiat CR.42. První letoun Luftwaffe sestřelil o čtyři dny později, když mu u letiště Girabub padl za oběť bombardér Ju 88, pravděpodobně letoun L1+JH od 1./LG 1. Ten den se ještě Wade podílel na sestřelu italského bombardéru S.79.

Operace Crusader skončila 30. prosince 1941 osvobozením Tobruku. Wade do té doby získal 4+2-0-1 vítězství ve vzduchu. Jeho peruť se však také zapojovala do útoků proti pozemním cílům, hlavně kvůli tomu, že byla vyzbrojena staršími letouny. Jedna z těchto misí se mu málem stala osudnou.

Dne 5. prosince 1941 zaútočili piloti třicetrojky na letiště Agedabia. Wademu se nejprve podařilo na letištní ploše poškodit tři stíhací CR.42 a poté zapálil jeden S.79. Pak však spustil palbu letištní flak a Wadeho Hurricane dostal několik zásahů. Američan okamžitě otočil k návratu, ale asi 20 mil východně od vlastního letiště musel nouzově přistát. Vše pozoroval Sgt. H. P. Wooler, který se následně pokusil přistát vedle Wadeho a chtěl nešťastného pilota naložit k sobě. Bohužel si jeho Hurricane zlomil na drsném povrchu ostruhové kolečko a nebyl schopný vzlétnout. Oba piloti se tak museli "domů" vydat po svých a to bez jediné kapky vody. Naštěstí je objevilo jiné britské letadlo, které jim shodilo nějaké zásoby, udalo směr, kterým mají jít, a oba se tak dokázali vrátit na vlastní letiště. Zde se následně stali členy "Late Arrivals Clubu", tedy sdružení pilotů, kteří se po svém sestřelení dokázali vrátit k vlastním.

V lednu 1942 spustil Rommelův Afrika Korps protiofenzívu, během které Briové přišli o všechna území získaná během operace Crusader. Piloti 33. perutě i nadále podnikali útoky proti pozemním cílům a hlavně ustupovali. V únoru 1942 byla jednotka na letišti Gambut, kde se konečně začala přezbrojovat. Nejprve na americké stíhačky Tomahawk, ale záhy bylo rozhodnuto, že bude pokračovat s Hurricany, tentokrát verze Mk.IIB. Ty později, během června 1942, doplnilo i několik čtyřkanónových Hurricanů Mk.IIC. Vzhledem k tomu, že Němci v té době používali Messerschmitty Bf 109 F a Italové začali přebírat nové Macchi C.202, byli piloti RAF stále v technické nevýhodě. Hlavní činností perutě se poté staly hlídky nad frontou a ochrana týlu před nálety.

Poprvé byl Wade na novém letounu úspěšný 4. dubna, kdy poškodil stíhací C.202. První jisté vítězství získal 28. května, když sestřelil jeden Ju 87 a jeden C.202 z doprovodu. Svou první stodevítku dostal 9. června. Wade byl v té době již znám pro svou agresivitu během vzdušných bojů, která mu přinesla přezdívku Wildcat. V červnu byl také povýšen do hodnosti Flight Lieutenant a již v dubnu mu Britové udělili DFC.

Od července pak létal výhradně s kanónovými Hurricany Mk.IIC a první vítězství na něm získává pátého, obětí byl další Bf 109. Jeho letoun byl údajně vyzdoben obrázkem kohouta v boxerských rukavicích před americkou vlajkou, tedy stejným obrázkem, který používala 4. stíhací skupina v Anglii jako svůj znak.

Poslední vítězství během první operační túry získal 11. srpna 1942. Formace stíhačů RAF se tehdy utkala s početnou skupinou střemhlavých bombardérů Ju 87, které byly pod ochranou stodevítek od JG 27. To ale nezabránilo Wademu, aby jeden z bombardérů neposlal na horkou africkou půdu. O pět dní později se Wade s nepřítelem utkal znovu, tentokrát se však jednalo o italské C.202. Wade si vybral svůj cíl, tentokrát však narazil na pilota, který byl lepší něž on. Ital ho snadno vymanévroval a dvakrát zasáhl. Bylo to vůbec poprvé, co ho nějaký nepřítel trefil. Americkému pilotovi nezbylo nic jiného, než vzít nohy na ramena. Tento nepovedený let byl zároveň jeho posledním operačním.

Poté dostal Lance zaslouženou dovolenou, během které se dozvěděl o udělení druhého DFC. V USA byl v té době velmi známý a populární a jeho cesta tedy vedla domů. Začal ji v říjnu 1942 tiskovou konferencí v Rockefellerově centru v New Yorku a poté se přesunul za rodinou do Texasu. Následně na letišti Wright Field v Ohiu testoval americké stíhačky P-39, P-47 a P-51 a poté se připojil k delegaci RAF ve Washingtonu, kde se setkal s prezidentem Rooseveltem.

V lednu 1943 se Wade vrací do Afriky, kde je poslán k 145. peruti vyzbrojené Spitfiry Mk.VB. Nejprve jako velitel letky, ale ještě před koncem měsíce přebírá velení celé perutě. V únoru je k jeho jednotce jako letka C přidělena skupina polských stíhačů, kteří utvořili tzv. Skalského cirkus (Polish Fighting Team "Skalski's Cirkus").

Ještě než si Wade znovu vystřelil na nepřítele, stal se málem obětí nepřátelského dělostřelectva. Dne 25. února 1943 se totiž letiště Castel Benito, kde jeho jednotka sídlila, stalo cílem palebného přepadu a hrozilo nebezpečí, že letiště bude Němci obsazeno. Vše se tedy dalo na ústup, který provedl i Wade v kabině svého Spitfiru, jemuž německý granát poškodil křídlo.

Chuť si Lance zpravil hned následující den, kdy se stočtyřicetpětka utkala s německými stodevítkami a on jednu poškodil. Během letu zpět ho však zasáhla britská protiletadlová palba a Wade musel se Spitfirem AB502/IR-G, který byl osobním letounem velitele 244. křídla W/Cdr Iana R. Gleeda, nouzově přistát. Další stodevítku si na své konto připsal 1. března, ale jeho letoun byl opět poškozen, tentokrát "správným", německým flakem.

Další vítězný souboj s Messerschmitty svedl o pět dní později. Wade se během souboje dostal do výhodné pozice za jednoho z nich, během střelby se mu ale zasekly kanóny a on tak mohl použít jen čtveřici kulometů Browning. To ale stačilo k tomu, aby stodevítka musela nouzově přistát. Wade však nepovažoval poškození, které letounu způsobil, za příliš vážná a protože předpokládal, že ho bude moci nepřítel opravit, nárokoval ho jen jako poškozený!

V březnu, kdy Wade rozšířil své skóre o 4-1-2 vítězství, mu byl také potřetí udělen DFC.

V podobné šňůře úspěchů pokračoval i v dubnu, kdy získal dalších 4-0-2 vítězství, podruhé byl však zasažen ve vzdušném boji. Stalo se to 30. dubna, v době kdy již létal se Spitfirem Mk.IX, během souboje se stodevítkami. Wade nejprve jednu sestřelil, pak si ho ale vyhlédla jiná a přesnou dávkou jeho Spitfire EN186 poškodila.

Dne 13. května 1943 kapitulovaly zbylé síly Osy v Africe a boje na černém kontinentě tím skončily. Wade se na tomto bojišti stal jedním z nejúspěšnějších spojeneckých stíhačů.

Válka však pokračovala dále a schylovalo se k invazi do Evropy. Jako cíl vylodění byla zvolena Sicílie a aby mohla 145. peruť akci krýt, přesunula se 14. června 1943 na letiště Luqa na Maltě. Celkem se na Maltě soustředilo přes 400 Spitfirů dvaadvaceti perutí RAF a jedné stíhací skupiny USAAF.

První vlna se na Sicílii začala vyloďovat 10. července 1943 ve 2.45 hodin (operace Husky), když už v noci byl proveden ne zrovna povedený výsadek parašutistů. Ve 4.24 se nad plážemi objevily první nepřátelské letouny, které se pak v různě velkých skupinkách vracely celý den.

Také Wade se během své patroly, provedené v čase 8.30 - 9.15, dostal do kontaktu s nepřítelem. Čtveřice Spitfirů Mk.IX 145. perutě byla součástí dvanáctičlenné hlídky nad prostorem vylodění. V oblasti Cape Passeo se náhle objevilo osm stodevítek, na které Wade, následovaný svým číslem 2, okamžitě zaútočil. Podařilo se mu jednoho z nepřátel několikrát zasáhnout do trupu a pravého křídla, pak se mu však zasekl jeden kanón a Wade na chvíli ztratil kontrolu nad letounem. Když ji opět získal, Messerschmitt, který pravděpodobně patřil k II./JG 53, už byl pryč a po návratu mu byl přiznán jako poškozený.

Přestože 145. peruť poté provedla ještě několik dalších patrol, na nepřítele již nenarazila. Celkem vyšel první den invaze na Sicílii jednotky Spitfirů draze, při nároku 9 jistých vítězství totiž přišly o 13 vlastních strojů a 7 pilotů (jeden zajat).

Wadeho jednotka poté dále pokračovala v hlídkách nad bojištěm, napadala všemožné pozemní cíle a již 13. července se přemístila na polní letiště vybudované na dobytém území Sicílie. Američan však další vzdušné vítězství nezískal, ale například 25. července poškodil u Milazza dvojici italských rychlých člunů.

Operace Husky skončila 17. srpna 1943 spojeneckým vítězstvím a aktivita Wadeho perutě se poté přenesla nad pevninskou část Itálie. Vše vyvrcholilo 3. září 1943 vyloděním u Salerna.

Wadeho muži nadále poskytovali leteckou ochranu postupující armádě a útočili na pozemní cíle nepřítele. Ve vzduchu byl Američan znovu úspěšný 2. října 1943.

Ten den Spitfiry Mk.VIII 145. perutě narazily na formací bitevních Fw 190 a po krátkém boji nárokovali jejich piloti tři zničené, dva z nich dostal Wade. Německá jednotka III./SG 4 však přišla jen o Ofw. Petera Pellandera, který zahynul.

Na stejné protivníky narazil Wade i 3. listopadu. Ten den patroloval společně se svým číslem nad frontovou linií, když se náhle přihnala formace Focek-Wulfů a pokusila se bombardovat spojenecké pozice. Přestože měli početní převahu, Wade na ně zaútočil a před tím, než musel z bojiště zmizet, povedlo se mu tři poškodit. Stodevadesátky pravděpodobně pocházely od II./SG 4, která ten den u Termoli přišla v souboji se Spitfiry o letoun Uffz. Georga Walze.

Dne 16. listopadu 1943 skončila Wademu druhá operační túra. Byl v té době s 23+2-1-13 vítězstvími ve vzduchu nejúspěšnějším stíhačem RAF v oblasti Středomoří. Možná i pro to se na rozlučkové oslavě, která pro něj byla u 145. perutě uspořádána, zastavil velitel Pouštního letectva A/V/M Harry Broadhurst a následně si ho vzal k sobě na štáb. Zároveň byl Wade povýšen na Wing Commandera.

Kancelářská práce však Wadeho nátuře moc nevyhovovala a on často navštěvoval bojové jednotky na frontě. A jeden z těchto výletů se mu stal osudným.

Dne 12. ledna 1944 odletěl na štábním Austeru ke své staré jednotce, tedy k 145. peruti, která zrovna sídlila na letišti Foggia. Během startu k návratu však jeho letoun přešel do vývrtky a roztříštil se na konci runwaye. Pilot byl na místě mrtev.

Wade byl nejprve pohřben v Itálii, ale po skončení války byly jeho ostatky převezeny domů do Texasu.

Měsíc po jeho smrti bylo oznámeno, že mu byl udělen řád DSO.

Lance C. Wade se stal nejúspěšnějším Američanem bojujícím v RAF. Během jeho turné po USA v roce 1942 mu sice byl nabídnut přestup k USAAF, ale Wade ho odmítnul.


Prameny:
Shores C., Williams C.: Aces High, Grub Street, London, 1994
Shores C.: Aces High, volume 2, Grub Street, London, 1999
Cull.B a kol: Spitfires over Sicily, Grub Street, London, 2000
www.historynet.com
http://en.wikipedia.org/wiki/Lance_C._Wade
URL : https://www.valka.cz/Wade-Lance-Cleo-t63154#225502 Verze : 0
Tabulka vítězství Lance C. Wadeho
Datum
Jednotka
Typ letounu
Místo
Nepřítel
18.11.1941
33. peruť
Hurricane Mk.I/Z4360
letiště El Erg
2x CR.42 zničen
22.11.1941
33. peruť
Hurricane Mk.I/V7828
letiště Giarabub
Ju 88 zničen




1/2 S.79 zničen
24.11.1941
33. peruť
Hurricane Mk.I/Z4311
letiště El Erg
1/2 S.79 zničen




CR. 42 zničen
1.12.1941
33. peruť
Hurricane Mk.I/"7558" (1)
letiště Agedabia
2x CR. 42 pš. na zemi
5.12.1941
33. peruť
Hurricane Mk.I/"7832"
letiště Agedabia
S.79 zn. na zemi




3x CR.42 pš. na zemi
21.12.1941
33. peruť
Hurricane Mk.I/"7821"
Agedabia-El Agheila
Bf 109 poškozen
6.4.1942
33. peruť
Hurricane Mk.IIB/BN nebo BP239
Západní poušť
C. 202 poškozen
28.5.1942
33. peruť
Hurricane Mk.IIB/BG974
Západní poušť
Ju 87 zničen




C.202 zničen
9.6.1942
33. peruť
Hurricane Mk.IIB/BN nebo BP239
Západní poušť
Bf 109 F zničen
5.7.1941
33. peruť
Hurricane Mk.IIC/BP186
Západné poušť
Bf 109 zničen
14.7.1942
33. peruť
Hurricane Mk.IIC/BP186
Západní poušť
CR.42 zničen




Bf 109 poškozen
16.7.1942
33. peruť
Hurricane Mk.IIC/BP186
Západní poušť
Ju 88 zničen
2.9.1942
33. peruť
Hurricane Mk.IIC/HL661
El Alamein
Bf 109 zničen
8.9.1942
33. peruť
Hurricane Mk.IIC/HL721
El Alamein
C.202 poškozen
11.9.1942
33. peruť
Hurricane Mk.IIC/HL661
El Alamein
Ju 87 zničen
26.2.1943
145. peruť
Spitfire Mk.VB/AB502"IR-G" (2)
Hazbub
Bf 109 poškozen
1.3.1943
145. peruť
Spitfire Mk.VB/ER560 ZX-G
Medenine
Bf 109 zničen
6.3.1943
145. peruť
Spitfire Mk.VB/ER486
okolí Mareth
Bf 109 poškozen
8.3.1943
145. peruť
Spitfire Mk.VB/ES252
Medenine
Bf 109 poškozen
21.3.1943
145. peruť
Spitfire Mk.VB/ES252
nad mořeu u Merethu
Bf 109 pravděpodobně
22.3.1943
145. peruť
Spitfire Mk.VB/ES252
S Mareth
BF 109 zničen
29.3.1943
145. peruť
Spitfire Mk.IX/EN269
J Sfax
2x Bf 109 zničen
4.4.1943
145. peruť
Spitfire Mk.IX/EN296 ZX-M
S Mezzouna
Bf 109 zničen




Bf 109 poškozen
7.4.1943
145. peruť
Spitfire Mk.IX/EN186
S Cekhira
C.202 poškozen
22.4.1943
145. peruť
Spitfire Mk.IX/EN186
Tunisko
Bf 109 zničen
27.4.1943
145. peruť
Spitfire Mk.IX/EN186
Djebel Bou Korbous
C.202 zničen
30.4.1943
145. peruť
Spitfire Mk.IX/EN186
Cap Bon
Bf 109 zničen
10.7.1943
145. peruť
Spitfire Mk.IX/EN186
Cape Passeo
Bf 109 poškozen
2.10.1943
145. peruť
Spitfire Mk.VIII/JF472
Pemna Point, Foggia
2x Fw 190 zničen
3.11.1943
145. peruť
Spitfire Mk.VIII/JF472
San Severio
3x Fw 190 poškozen

Wade má přiznáno 23+2-1-13 vítězství ve vzduchu. Jedno jisté vítězství se však autorům pramenů níže nepodařilo dohledat a v seznamu chybí. Wade ho pravděpodobně dosáhl na Hurricanu.


Prameny:
Shores C., Williams C.: Aces High, Grub Street , London, 1994
Shores C.: Aces High, volume 2, Grub Street , London, 1999



Poznámky:
(1) - V záznamech jednotek v oblasti Středomoří se někdy nedochovala celá sériová čísla letounů, často z nich chybí písmeno.
(2) - Osobní letoun velitele 244. křídla I. R. Gleeda, který na něm dobyl poslední 1-0-2 ze svých 13+3-4+3-4 vítězství.
URL : https://www.valka.cz/Wade-Lance-Cleo-t63154#289205 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více