Pracovní nasazení českých železničářů v Německu 1938 - 1945
♡ Chci přispět
Tento příspěvek byl otištěn ve sborníku semináře Museli pracovat pro Říši. Nucené pracovní nasazení českého obyvatelstva v letech 2. světové války. Státní úsřední archiv v Praze, Praha 2004, s. 75-81
Už před začátkem války (a v průběhu ní ještě víc) se Německo potýkalo s velkým nedostatkem pracovních sil. To bylo způsobeno mimo jiné tím, že mnoho lidí spotřeboval samotný nacistický režim - policie, armáda, gestapo atd. Koncem roku 1938 chyběl Říši odhadem jeden milion lidí, z toho 75% v průmyslu a 25% v zemědělství.1
V Čechách byla tou dobou situace jiná. Po vzniku slovenské autonomie, resp. po odtržení Slovenského státu musela většina zaměstnanců české národnosti opustit svá místa. Přitom se jednalo často o osoby, které už po roce 1918 nuceně odešly z Rakouska, kde jako Češi přišli o zaměstnání. Mnoho Čechů a Moravanů muselo opustit také zabrané příhraniční oblasti tzv. Sudet, Ostravska a Těšínska.
Potřeba železničních zaměstnanců byla ministerstvem dopravy odhadnuta na 76 692 osoby, nicméně aktuální počet pomocných a definitivních zaměstnanců byl k 31.1.1939 celkem 82400 osob.2 Tento stav se ještě zvýšil přibližně o 2 440 zaměstnanců, kteří se vrátili v té době ze Slovenska. Přebývalo tedy 8150 lidí a počítalo se s tím, že se toto číslo ještě zvýší. Ministerstvo dopravy proto nařídilo používat na práci celoroční, v době největšího přebytku personálu, zaměstnance definitivní a pomocné, na práci sezónní definitivní a pomocné, kteří přebývají (ty podle potřeby doplnit dělníky na výpomoc). Dělníkům, které nemohly dráhy zaměstnat, měla být dána neprodleně čtyřnedělní výpověď s doporučením, aby se přihlásili o práci u Německé říšské dráhy (Deutsche Reichsbahn, DRB). Hned při výpovědi byl každý dělník zpraven o těchto pracovních podmínkách u DRB:3
Dělníci budou zaměstnáváni ve službě stavební a udržovací dle pracovních podmínek DRB. Nebudou jednotlivě přidělováni služebnám, zůstanou ve skupinách. Mzda za pracovní den činí při devítihodinové pracovní době podle poměrů v jednotlivých místech 4,90 – 7,50 RM (kurz 1 RM = 10 K). Dělníkům mladším 21 let se mzda krátí: po dosažení 20. let 90%, 19. let 80% plné mzdy. K tomu se počítal u většiny prací úkolový příplatek (až 1/3 plné mzdy podle výkonnosti) a odlučné od rodiny 1 – 1,50 RM denně. Dělníci s nezaopatřenými dětmi dostávali zvláštní přídavky na děti. Ze mzdy, vyplácené týdně vždy v pátek, se srážela daň a sociální příspěvky (asi 12% mzdy).
Pracovalo se 6 dní v týdnu po 9 hodinách. Hodiny přesčas se platily zvlášť. Společné ubytování v noclehárnách nebo obytných vlacích bylo většinou bezplatné. Jednou za dva až tři měsíce měl pracovník nárok na volnou jízdenku k návštěvě rodiny.
Původně měli být všichni dělníci, kteří odjeli na práci do Německa, u DRB od dubna - kdy většina z nich opravdu odjela - do října 1939. Ke dni 10. 5. 1939 opustilo Protektorát kolem 21000 dělníků. Zajímavé je, že ačkoliv předchozí česko-slovenská vláda nabídla Německu 20 - 21000 pracovních sil, německé úřady požadovaly nyní už 40000 lidí.4 Část zaměstnanců se zřejmě vrátila už v říjnu 1939, část během roku 1940, jiní i nadále zůstávali v Německu, hlavně pokud měli německou národnost.
Do Čech se ještě ve čtyřicátém roce vraceli zaměstnanci, kteří opouštěli Slovensko a Ministerstvo dopravy se opět potýkalo s velkým přebytkem pracovních sil. Ten znamenal mimo jiné i znemožnění zařazování dorostu do pracovního procesu a také zasloužený pracovní postup kmenového personálu.
To vedlo nevyhnutelně k dalšímu propouštění.5 V té době už začala německá strana vyvíjet silnější nátlak jak na ministerstvo, tak i na pracovní úřady. Kdokoliv, kdo byl nyní propuštěn ze služeb protektorátních Českomoravských drah (ČMD), musel se povinně hlásit u pracovních úřadů, kde mu byla hned nabídnuta služba u DRB. Pokud někdo z propuštěných železničářů odmítl "dobrovolně" odjet do Německa, byl vyloučen z podpor v nezaměstnanosti (vypláceny dle vládního nařízení č. 101/1940 Sb.) a obdržel upozornění na další následky odmítnutí práce v Říši: vyloučení z možnosti zaměstnání u ČMD a ztráty případných zaopatřovacích nároků.6
Podmínky zaměstnání u DRB se ani nyní příliš nelišily od výše uvedeného, snad jen v tom, že Německo nabízelo 5,30 – 8,10 K denně. Lišilo se i ubytování. Dělníci měli mít k dispozici podle letáků "byty v bezvadném stavu, v obytných domovech a táborech." Stravování - oběd a večeře - bylo společné.7
Německo se ovšem už neomezovalo ve výběru dělníků a "projevilo ochotu přechodně zaměstnat ve svých službách a platit" už i dělníky kovoobráběcích profesí včetně řemeslníků.8 Na ně se vztahovaly podobné podmínky, byla jim však nabídnuta mzda 7 – 9,80 K a za každou hodinu přesčas 25% příplatek.9
Ministerstvo dopravy bylo postupně zavaleno dalšími a dalšími požadavky z Německa, samo pak bombardovalo žádostmi jednotlivá ředitelství drah, která však neměla neomezené množství lidí. Německá říšská dráha slibovala v prosinci 1941 hodinovou mzdu 5,50 – 8,50 K denně, jenže již téměř zbytečně.10
Ministerstvo dopravy v Praze navštívil 10. 2. 1942 ministerský rada Fromm z ministerstva berlínského a předložil naléhavé požadavky DRB k vyslání personálu ČMD k přechodnému služebnímu výkonu.11 O těchto požadavcích jednali přednosta I. odboru ministerstva dopravy a zástupce úřadu říšského protektora a to dokonce dvakrát. V konečném znění návrhu dohody schváleném nakonec říšským protektorem stálo kromě jiného i to, že Protektorátní dráhy Čech a Moravy vyšlou ke služebnám DRB 11000 zaměstnanců (1000 definitivních a 10000 pomocných dělníků a dělníků na výpomoc). Následovaly požadavky jednotlivých profesí a požadavky znalostí zaměstnanců. Jednalo se o všechna zaměstnání, která se ve vlastním provozu ČMD vyskytovala. Z nejvíce kvalifikovaných to měly být úředníci-projektanti sdělovacích a zabezpečovacích zařízení.
Ministerstvo celou akci koordinovalo, ale vlastní zaměstnance vybírala ředitelství drah, resp. pověření úředníci personálních skupin. Byly pořízeny tzv. určovací seznamy, obsahující osobní údaje zaměstnanců, kvalifikaci, údaj o znalosti němčiny a služebnu. Tyto seznamy měla ředitelství zaslat nejpozději do 5. 3. 1942 ministerstvu. Neměly být zařazováni:
- zaměstnanci německé státní příslušnosti
- dělníci na výpomoc se středoškolským vzděláním
- členové OSOŽ (Ozbrojená stráž ochrany železnic)
- řidiči motorových vozů konající službu strojních topičů
- zaměstnanci, kteří byli t.č. v zácviku pro službu strojvůdcovskou nebo byli určeni pro strojvůdcovskou zálohu
Protektorátním drahám vysoký počet nasazených působil problémy. Dřívější přebytek zaměstnanců se změnil na nedostatek. Byla přijata opatření v oblasti organizace práce (rozsáhlé zavádění úkolového systému, přesčasy, prodloužení pracovní doby). Novinkou bylo přijímání žen, které pracovní úřady pro změnu pracovně nasazovaly u protektorátních ČMD. Díky nedostatku zaměstnanců ve službě stavebně-udržovací měly být odloženy "válečně nedůležité" obnovy a investice.12
Určení zaměstnanci byli transporty odesíláni do Německa, k dojednaným služebnám. První takový transport odjel z Plzně 25.3.1942 se směrováním Mnichov, Norimberk, Ingolstadt. Do července 1943 odjelo do Německa celkem 63 transportů s 12 180 lidmi. Nastoupení služby u DRB bylo přísně sledováno, stejně jako důvody, které vedly k jejímu nenastoupení. V mnoha případech docházelo i ke stíhání policií a Gestapem.
Návrat nasazených z Německa probíhal v roce 1944/1945 již neorganizovaně a nebyl ministerstvem dopravy či ředitelstvími nijak sledován. Mnohdy šlo o útěky z rozbombardovaných měst, podobně jako u nasazených v jiných oblastech hospodářství. Většina nasazených se dostala zpátky do Čech a na Moravu, ale část železničářů se již domů nevrátila nikdy.
Přehled transportů železničářů do Německa 1942-1943
1942, 18 transportů, 9246 osob :
Transport |
Datum |
Osob |
Ze stanice |
Do stanic |
01/1942 | 25.3. | 702 | Plzeň hl.n. | München, Nürnberg, Ingolstadt |
02/1942 | 26.3. | 156 | Plzeň hl.n. | Regensburg |
03/1942 | 26.3. | 794 | Praha Hybernské nádraží (dnes Masarykovo) | Berlin |
04/1942 | 27.3. | 717 | Plzeň hl.n. | Crailsheim, Karlsruhe |
05/1942 | 29.3. | 700 | Praha Hybernské nádraží | Linz, Summerau |
06/1942 | 30.3. | 729 | Praha Hybernské nádraží | Kassel |
07/1942 | 31.3. | 346 | České Budějovice | Dresden |
08/1942 | 31.3. | 527 | Praha hl.n. | Mainz, Frankfurt a.M. |
09/1942 | 1.4. | 559 | Hradec Králové | Breslau (Wroclaw) |
10/1942 | 7.4. | 607 | Olomouc hl.n. | Leipzig |
11/1942 | 8.4. | 524 | Hradec Králové | Frankfurt a.O., Osterode |
12/1942 | 9.4. | 113 | Brno hl.n. | Gmünd (České Velenice) |
13/1942 | 9.4. | 100 | Brno hl.n. | Leoben |
14/1942 | 9.4. | 872 | Brno hl.n. | Stettin (Stetin), Neu Strelitz, Schwerin |
15/1942 | 10.4. | 70 | Moravská Ostrava | Heydebreck (Kedzierzyn) |
16/1942 | 13.4. | 717 | Brno hl.n. | Augsburg, Nürnberg |
17/1942 | 14.4. | 406 | Olomouc hl.n. | Weissenfels |
18/1942 | 16.4. | 607 | Brno hl.n. | Hannover |
1943, 45 transportů, 2934 osob :
Transport |
Datum |
Osob |
Ze stanice |
Do stanic |
01/1943 | 20.1. | 700 | Praha Hybernské nádraží | Schwerin, Stettin (Stetin), Berlin |
02/1943 | 22.1. | 200 | Hradec Králové | Dresden |
03/1943 | 25.1. | 700 | Praha Hybernské nádraží | Hannover, Halle |
04/1943 | 30.1. | 400 | Plzeň hl.n. | Kassel, Frankfurt a.M., Karlsruhe |
05/1943 | 5.4. | 20 | Brno hl.n. | Schwerin |
06/1943 | 6.4. | 15 | Olomouc hl.n. | Stettin (Stetin) |
07/1943 | 13.4. | 10 | Plzeň hl.n. | Schwerin |
08/1943 | 14.4. | 23 | Praha Hybernské nádraží | Berlin |
09/1943 | 22.4. | 24 | Praha hl.n. | Stettin (Stetin) |
10/1943 | 21.4. | 32 | Plzeň hl.n. | Stuttgart |
11/1943 | 27.4. | 22 | Olomouc hl.n. | Berlin |
12/1943 | 28.4. | 31 | Olomouc hl.n. | Erfurt |
13/1943 | 29.4. | 21 | Olomouc hl.n. | Stettin (Stetin) |
14/1943 | 30.4. | 20 | Praha hl.n. | Schwerin |
15/1943 | 6.5. | 23 | Plzeň hl.n. | Stuttgart |
16/1943 | 6.-7.5. | 18 | Praha hl.n. | Stettin (Stetin) |
17/1943 | 7.5. | 14 | Brno hl.n. | Erfurt |
18/1943 | 11.5. | 27 | Praha hl.n. | Berlin |
19/1943 | 7.6. | 25 | Plzeň hl.n. | Regensburg |
20/1943 | 8.6. | 30 | Praha hl.n. | Berlin |
21/1943 | 7.6. | 20 | Přerov | Breslau (Wroclaw) |
22/1943 | 9.6. | 35 | Praha hl.n. | Stettin (Stetin) |
23/1943 | 8.6. | 20 | Praha hl.n. | Nürnberg |
24/1943 | 9.6. | 15 | Brno hl.n. | Frankfurt a.O. |
25/1943 | 9.6. | 20 | Plzeň hl.n. | München |
26/1943 | 9.6. | 35 | Hradec Králové | Leipzig |
27/1943 | 10.6. | 40 | Brno hl.n. | Hannover |
28/1943 | 10.6. | 20 | Praha hl.n. | Linz |
29/1943 | 11.6. | 20 | Praha hl.n. | Stuttgart |
30/1943 | 16.6. | 20 | Brno hl.n. | Erfurt |
31/1943 | 17.6. | 35 | Brno hl.n. | Stettin (Stetin) |
32/1943 | 22.6. | 30 | Praha hl.n. | Kassel |
33/1943 | 22.6. | 10 | Brno hl.n. | Schwerin |
34/1943 | 23.6. | 30 | Olomouc hl.n. | Stettin (Stetin) |
35/1943 | 29.6. | 13 | Praha hl.n. | Schwerin, Berlin |
36/1943 | 30.6. | 27 | Praha hl.n. | Stettin (Stetin) |
37/1943 | 1.7. | 20 | Praha hl.n. | Stettin (Stetin) |
38/1943 | 2.7. | 37 | Praha hl.n. | Erfurt |
39/1943 | 6.7. | 21 | Praha hl.n. | Kassel |
40/1943 | 7.7. | 21 | Praha hl.n. | Erfurt |
41/1943 | 8.7. | 15 | Brno hl.n. | Kassel |
42/1943 | 19.7. | 15 | Přerov | Stuttgart |
43/1943 | 20.7. | 30 | Praha hl.n. | Augsburg |
44/1943 | 21.7. | 20 | Praha hl.n. | Münster |
45/1943 | 22.7. | 10 | Brno hl.n. | Frankfurt a.M. |
Článek je též zveřejněn na https://archiv.kvalitne.cz/
Poznámky a zdroje :
1 Bubeníčková, Růžena - Kubátová, Ludmila - Malá, Irena: Tábory utrpení a smrti. Praha, Svoboda 1969, s. 55 - 56
2 Státní ústřední archiv v Praze (dále jen SÚA), fond Ministerstvo železnic (dále jen MŽ), čj. D 18940/39, karton 3130
3 Věstník Ministerstva dopravy č. 17 (1939) z 1.4.1939
4 SÚA, fond MŽ, č.j. D 41869/39, karton 3133, z dopisu ministra sociální péče zmocněnci říšského ministerstva práce při Úřadu říšského protektora dr. Wilhelmovi.
5 Tamtéž, čj. D 62431-I/1-40, karton 3627, výnos z 22.12.1940
6 Tamtéž, čj. D 7911/41 z 6.2.1941, karton 3627, pokyny ministerstva sociální péče úřadům práce
7 Tamtéž, čj. D 62431/40, karton 3627, "Informace o pracovních podmínkách, za nichž mohou být čeští dělníci zaměstnáni ve Staré Říši u Německé říšské dráhy."
8 Tamtéž, čj. D 63719/41 z 24.11.1941, karton 3656,
9 vložené informace tamtéž
10 Tamtéž, čj. D 68614/41, karton 3861
11 Tamtéž, čj. D 11907/42, karton 3860
12 Tamtéž, čj. D 11907/42, karton 3860, zpráva pro ministra dopravy
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Deutsche_Reichsbahn
Podobné články
Další články autora