Saunders-Roe London

Přehled verzí
Saro A.27 London
V meziválečném období v roli pobřežních hlídkových strojů u RAF kralovaly létající čluny a Saro London, spolu se svým současníkem Supermarine Stranraer, představoval poslední dvojplošník v této roli v Británii až do té doby, kdy byly nahrazeny moderními jednoplošnými Short Sunderland. Původně měly být do vypuknutí války nahrazeny modernějším strojem, ale jednotlivé kusy se - vzhledem k selhání typu Lerwick - dožily v činné službě ještě počátku války.


Vznik, vývoj a konstrukce
V r. 1928 byl zkoušen jeden stroj Supermarine Southampton s experimentálním odlehčeným trupem. Letoun dostal označení A.14 a byl přidělen firmě Saunders-Roe k výrobě. Úspěšné testy pak v r. 1930 vedly ke konstrukci modelu Saro A.7 Severn, jedenapůlplošníku s trupem převzatým od A.14, novými nosnými plochami a trojicí hvězdicových motorů Bristol Jupiter IX o výkonu 485 hp (362 kW) každý. Vykazoval výkony lepší než dvoumotorový Southampton a srovnatelné s třímotorovými Southamptony X. Ale protože Supermariny byly již v sériové výrobě a v RAF zařazeny do služby, po testech Saro A.7 Severn nenásledovaly žádné objednávky.


Poté, co se objevily specifikace Air Ministry R.24/31 na létající člun (General Purpose Open Sea Patrol Flying Boat), nabídl Saunders-Roe svůj typ A.27 London, letoun přímo odvozený od Severnu, jen nepatrně zmenšený. Prototyp vzlétl v r. 1934 a v březnu následujícího roku následovala objednávka desetikusové série, dodávané od r. 1936. Ta dostala označení Mk. I. Stroje výrobních čísel 11 až 48, dodávané od r. 1938, dostaly označení Mk. II. Lišily se od svých předchůdců především výkonnějšími motory Bristol Pegasus X o výkonu 915 hp (682 kW) se čtyřlistými vrtulemi namísto původních 850 hp (611 kW) motorů Pegasus III s dvoulistými vrtulemi. Na tuto verzi bylo posléze přestavěno i původních 10 ks. verze Mk. I. Stroje obou verzí byly vybaveny 3 střelišti, v každém 1 kulomet Lewis ráže 0.303 in (7, 7 mm).


Jejich určení - dálkové průzkumné a hlídkové lety - odpovídala i výbava. Otevřená zůstala prakticky pouze střeliště, vyvýšený plně zakrytý dvoumístný pilotní prostor byl opatřen dvojím řízením a přístroji pro let bez viditelnosti země a let v noci, v trupu byla vytvořena pracoviště navigátora, mechanika a radisty. Dále zde byla jídelna a kuchyňka, vybavená sporákem, chladničkou a pracovním stolkem. Na palubě stroje se nacházel i záchranný člun a dokonce i rezervní vrtule. Místo se našlo i pro odpočinkový (spací) prostor pro celou posádku.


Trup celokovové konstrukce s potahem vlnitým plechem byl pro lepší hydrodynamické vlastnosti dvoustupňový, celokovové pomocné plováky pod křídly jednostupňové. Ocasní plochy měly dvojitou směrovku, posazenou na vodorovné ploše. Ty byly, stejně jako křídla, kovové konstrukce potažené plátnem. Motorové gondoly byly zavěšeny pod centroplánem horního křídla. Některé fotografie potvrzují i použití třílistých vrtulí. Objemný předmět, viditelný na některých fotografiích na hřbetě trupu, je přídavnou palivovou nádrží.


Operační nasazení
První dodávky proběhly v dubnu až září 1936 a první jednotkou s nimi se stala 204. Sq. v Mount Batten, u níž nové Londony nahradily Southamptony. Další dodávky směřovaly v listopadu 1936 do Plymouthu, kde Londony rovněž nahrazovaly Southamptony. Následujícího roku Londony nahradily i Southamptony v Calshotu a postupně v Mount Battenu nahradily i stroje Blackburn Perth. V r. 1939 Londony Mark II nahradily i Supermariny Scapa u 202. Sq. na Maltě.


Sq. č. 204. používala mezi prosincem 1937 a květnem 1938 5 strojů London na cvičné dálkové lety v Novém Jižním Walesu v Austrálii. Stroje se sem přemístily po vlastní ose, let byl výsledkem specielní úpravy pomocí přídavných nádrží, jimiž byl jejich dolet zvětšen na 2,600 mil (4184 km). Byl podniknut v rámci oslav 150. výročí založení státu Nový jižní Wales. Zde je nutné si uvědomit fakt, že se jednalo o přímý let k cíli. Operační dolet 1,740 mil (2 800 km) vypadá mnohem menší, ale ten je způsoben tím, že stroj musí počítat i s palivem na zpáteční cestu.


Na počátku 2. sv. války bylo ve službě ještě 29 strojů Saro London, a to u Sq. č. 201, 202, a 240. Hlídkovaly nad Gibraltarem a nad Severním mořem. Z prvoliniových pozic byly postupně vyřazeny nejpozději počátkem r. 1941, kdy byly nahrazeny americkými Consolidated Canso Catalinami. Mezi tím byla také řada Londonů převelena k RCAF v Kanadě. Podle http://lexikon.freenet.de došlo k vyřazení Londonů až o rok později v listopadu 1942.


Varianty
Saro A.27 London - 1 prototyp
Saro A.27 London Mk. I. - 10 ks s motorem Pegasus III o výkonu 850 hp (611 kW) každý a dvojlistými vrtulemi. Později všechny přestavěny na úroveň Mk. II
Saro A.27 London Mk. II - 20 ks s motory Pegasus X o výkonu 915 hp každý a čtyřlistými vrtulemi


TTD
(Saro A.27 London Mk II)
Určení: šestimístný*) létající člun pro dálkový průzkum (General Reconnaissance)
Výrobce: Saunders-Roe Aircraft Company Ltd.


Pohonná jednotka:
Mk I - 2 x hvězdicový motor Bristol Pegasus III o výkonu 820 hp (611 kW) pohánějící dvoulisté vrtule.
Mk II - 2 x hvězdicový motor Bristol Pegasus X o výkonu 915 hp (682 kW) pohánějící čtyřlisté vrtule. Mk I)


Hmotnosti:
prázdná: 11,000 lb (5 035 kg)
vzletová: 18,400 lb (8 346 kg).
vzletová při přetížení: 22,000 lb (9 980 kg)


Rozměry:
rozpětí (horní křídlo): 80 ft 0 in (24,38 m)
rozpětí (spodní křídlo) 56 ft 0 in (17,0 m )
délka: 56 ft 9 1/2 in (17,32 m)
výška: 18 ft 9 in (5,72 m)
plocha křídla: 1,425 sq ft (132,38 m2)


Výkony: **)
Maximální rychlost: 155 mph (249 km/h) ve výši 6,250 ft (1905 m); 229 km/h v úrovni mořské hladiny
cestovní rychlost: 129 mph (208 km/h);
operační dostup: 19,900 ft (6066 m).
Dolet: 1,100 mil (1 770 km). S přídavnými nádržemi 1,740 mil (2 800 km)
Při přetížení s dalšími přídavnými nádržemi až 2,600 mil (4 184 km)
stoupavost: 1,180 ft/min (360 m/min, 6 m/s)
vytrvalost letu: 10 hod při rychlosti 185 km/h, maximální 15 hod


Výzbroj:
hlavňová: 3 x kulomet Lewis ráže 0.303 in (7,7 mm), po jednom v přídi, hřbetu trupu a na zádi
útočná: 2,000 lbs (907 kg) pum nebo hlubinných náloží na závěsnících pod spodním křídlem


Vývoj:
první let prototypu: 1934;
sériová oprodukce (Mk I) 1936;
vyřazován od r. 1941.


Uživatelé:
Velká Británie (RAF Coastal Command)
Kanada (RCAF).


*poznámka- některé prameny uvádějí 5 - 6 členů osádky.
**) pramen http://lexikon.freenet.de uvádí některé výkony odlišně:
pohon : dva 9-válcové-hvězdicové motoryBristol Pegasus X (každý 787 kW / 1.055 PS),
max. rychlost: 249 km/h v 1.905 m
cestovní rychlost: 185 km/h v 2.000 m
stoupavost: 305 m/min


Prameny:
http://wmilitary.neurok.ru/london.html
www.century-of-flight.freeola.com
photos.shetland-museum.org.uk
encyklopedie.seznam.cz
http://www.airwar.ru/enc/sww2/london.html
http://www.cofe.ru/avia/S/S-31.htm
www.cerbere.org
lexikon.freenet.de
forum.valka.cz
www.planefacts.co.uk
Saunders-Roe London - Předmět na hřbetě trupu mezi kabinou a střelištěm je přídavnou palivovou nádrží.
pramen:
http://wmilitary.neurok.ru/london.html

Předmět na hřbetě trupu mezi kabinou a střelištěm je přídavnou palivovou nádrží.
pramen:
http://wmilitary.neurok.ru/london.html

Saunders-Roe London - pramen
http://encyklopedie.seznam.cz/heslo/121970-saro-london-mk-ii#

pramen
encyklopedie.seznam.cz

Saunders-Roe London - pramen
http://www.century-of-flight.freeola.com/Aviation%20history/photo_albums/timeline/ww2/Saro%20A.27%20London.htm

pramen
www.century-of-flight.freeola.com

Saunders-Roe London - pramen
http://www.planefacts.co.uk/cards/makers_s_to_w/pages/saro_london_jpg.htm

pramen
www.planefacts.co.uk

Saunders-Roe London - =foto Saro London při výměně motoru v Hay & Cos coal corner – rok 1939. Vedle letounu je motorový záchranný člun 606, v popředí  zásobovací loď hydroplánů č.268. Při výměně motoru je využíván i přístavní jeřáb. Všimněte si přídavných palivových nádrží na

=foto Saro London při výměně motoru v Hay & Co's coal corner – rok 1939. Vedle letounu je motorový záchranný člun 606, v popředí zásobovací loď hydroplánů č.268. Při výměně motoru je využíván i přístavní jeřáb. Všimněte si přídavných palivových nádrží na
URL : https://www.valka.cz/Saunders-Roe-London-t58316#210612 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více