Československé národní palivo BiBoLi Kolem roku 1926 bylo v Republice československé zavedeno a později i zákonnou formou odsouhlaseno lihobenzínové palivo, známe pod zkratkou Bi-Bo-Li (benzín, benzol, líh), nebo Dynalkol, podle jména jednoho z výrobců, pardubického lihovaru Františka Daška.
I když se údaje o složení paliva různí, lze za nejvěrohodnější považovat tyto dvě verze:
Pohonné směsi používané v zahraničí - Etol složený z 50% etanolu, 25% petroleje a 25% etyléteru - francouzský Natalit (carburant national) složený z 55% etanolu, 49,9% etyléteru a 0,1% amoniaku - německý Reichskraftstoff, složený z 50% etanolu, 30 benzenu (nebo bezínu) a 20% acetonu, jiné prameny mluví o poměru: 50% etanolu a 50% acetonu
URL : https://www.valka.cz/Bi-Bo-Li-a-Dynalkol-t56332#205481
Verze : 0
Diskuse
Zaujímavé... A teraz sa opäť vraciame k etanolovej zložke palív....
URL : https://www.valka.cz/Bi-Bo-Li-a-Dynalkol-t56332#205609
Verze : 0
Reklama
Předválečná čs. armáda používala bi - bo - li v letectvu, viz. Avia B-534
URL : https://www.valka.cz/Bi-Bo-Li-a-Dynalkol-t56332#209708
Verze : 1
Citace :
Jiří Tintěra napísal: - Bi-Bo-Li automobilní: 50% etanolu, 30% benzenu a 20% ropného benzinu - Bi-Bo-Li letecké: 44% etanolu, 44% benzenu a 12% petroleje
Citace :
adam napísal:Předválečná čs. armáda používala bi - bo - li v letectvu, viz. Avia B-534
Pokiaľ je v prvom príspevku napísané, že palivo bolo dané zákonnou normou, tak asi ťažko by sa v armáde používalo iné palivo, ako to čo sa používalo vo zvyšku štátu. Bolo by to dosť neekonomické....(a to nehovorím o zásobovaní, skladovaní, nákupe a ďalších veciach súvisiacich s používaním rôznych palív v civilnom sektore a v armáde).
URL : https://www.valka.cz/Bi-Bo-Li-a-Dynalkol-t56332#209710
Verze : 1
Vážení, obdržel jsem dotaz o jakou zákonnou úpravu pro lihobenzínové směsi se jedná. Na internetových stránkách jsem nalezl pouze informace k zákonu z roku 1932. Odkazy na platné stránky zde předkládám:
Zákon o povinném mísení lihu s pohonnými látkami č. 85/1932 Sb. s účinností od 1. září 1932.
P. S. Přečetl jsem si výše uvedený příspěvek slovutného kolegy "adama" a musím se přiznat k tomu, že jeho iniciativě nerozumím. Nechápu, jak může opakovat něco co již zde bylo řečeno.
URL : https://www.valka.cz/Bi-Bo-Li-a-Dynalkol-t56332#209795
Verze : 0
Reklama
V súvislosti s touto zmesou ma napadlo - aký bol výkonový rozdiel medzi vozidlom používajúcim toto a normálny, neviem koľko oktánový benzín? Bola nutná nejaká úprava motora, alebo mu bolo jedno či ide na bi-bo-li, alebo benzín...
Prípadne sú súčasné autá schopné jazdiť na uvedenú zmes? (nepýtam sa na vojenské PV3S a Tatry, tie myslím jazdili aj na zmes 50% nafty a 50% liehu, prípadne petroleja...). Myslím súčasné benzínové a naftové motory automobilov...
URL : https://www.valka.cz/Bi-Bo-Li-a-Dynalkol-t56332#209796
Verze : 0
Některé zde položené otázky lze vyřešit citací z rozprav vedených v Senátu NS Rčs:
URL : https://www.valka.cz/Bi-Bo-Li-a-Dynalkol-t56332#209800
Verze : 0
Tie rozpravy sú zaujímavé. Na niečo som už aj narazil, ale tiež ma tam zaujal aj vývoj veľkosti plochy použitej na sadenie zemiakov, úbytok plochy zasiateho ovsa z dôvodu rozvoja automobilizmu a možnosť povolenia (nariadenia) pridávania zemiakovej múčky do pečiva....
URL : https://www.valka.cz/Bi-Bo-Li-a-Dynalkol-t56332#209810
Verze : 0
Lihobenzínové směsi a současnost Předkládám několik odkazů na studie a úvahy o možnostech použití současných palivových směsí. Toto je jen "špička ledovce", protože na internetu je toho mnohem více.
Malý slovníček aditivum - přísada, přídavná látka. V tomto případě, jiná zde nepopsaná příměs. kosolvent - neutrální organické rozpouštědlo, které se nemísí s vodou. V tomto případě, v palivové směsi nahrazuje zbytkovou vodu.
URL : https://www.valka.cz/Bi-Bo-Li-a-Dynalkol-t56332#209920
Verze : 0
tyto údaje jsou ovšem poplatné době. Tedy velkoobjemovým, pomalubežným motorům. Pro dnešní motory je použitelné pouze menší množství lihu v směsi, neboť motor je potom náchylný ke "klepání" Rovněž obsah vody je problematický a to zejména ve vysokých otáčkách, kdy dochází k velkému průtoku vzduchu a může docházet k námraze na škrtící klapce. U motorů se vstřikováním ( dnes většina ) není většinou problém upravit ECU tak, aby mapa vstřiku odpovídala použitému palivu, jinak vám čidlo klepání znemožní razantní manévry
URL : https://www.valka.cz/Bi-Bo-Li-a-Dynalkol-t56332#209938
Verze : 0
Stretol som sa niekde s tým, že kôli používaniu Bi-Bo-Li u letectvom Slovenského štátu bol problém so zásobovaním La-5FN počas SNP, kôli nedostatku PHM typu, ktoré používalo sovietske letectvo. Neskôr však boli letecky dodané aditíva, aby mohli La-5FN používať aj Bi-Bo-Li. Vie o tom niekto niečo viac? Ešte by ma zaujímalo, používalo podobné zloženie LPH aj francúzke letecto (keď zoberieme do úvahy že B-534 používali licenčný Hispano-Suiza)?
URL : https://www.valka.cz/Bi-Bo-Li-a-Dynalkol-t56332#216074
Verze : 0
to Janko PALIGA: o použití Bi-Bo-Li se zmiňuje ve své knize "První doma" gen.Fajtl.
URL : https://www.valka.cz/Bi-Bo-Li-a-Dynalkol-t56332#216084
Verze : 0
Výsledky, zmiňované v citacích, vycházely z toho, že čistý benzin (bez přídavku tetraetylolova) měl oktanové číslo kolem 60-65 a proto byly motory té doby stavěny s nízkou kompresí. Přídavek lihu oktanové číslo zvedl a tudíž auto jelo lépe - jako když teď natankujete místo Normal 91 benzin V-Power 98+. Fajtl skutečně popisuje, že benzinu BiBoLi měl na Zolné a Troch duboch dostatečné zásoby, proto poslal vzorky do SSSR k přezkoušení, zda je toto palivo použitelné i pro motory La5FN. Po dlouhém čekání mu poslali v knížce nespecifikované "cosi", co se mělo míchat do BiBoLi. Lítat se na to podle Fajtla sice dalo, ovšem výkony byly nižší a hlavně se zanášely palivové filtry, což v několika případech znamenalo vynucený návrat. Je ovšem otázkou, jestli ty přísady byly dost rozpustné a to zanášení filtrů nezpůsobily právě ony - Avie i Kravky na běžné letecké BiBoLi lítaly běžně a bez problémů. Ohledně přisávání vody bych rád připomenul, že toto (směs voda-metanol) bylo (vedle modernějšího a i dnes u dragsterů používaného N2O) používáno ke krátkodobému zvýšení výkonu leteckého motoru, který tím samozřejmě dost trpěl. Rusové myslím ne, ale Němci používali systém MW dost. Ten metanol tam byl kvůli tomu, aby směs ve velkých výškách nezamrzla. Ještě nedávno jsem ze stejného důvodu v zimě do každé nádrže preventivně "šoupnul" deci denaturáku - a měl jsem po starostech. Ti pečlivější používali k témuž účelu (se stejným výsledkem) podstatně dražší VELFOBIN
URL : https://www.valka.cz/Bi-Bo-Li-a-Dynalkol-t56332#218316
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.