Százados Aladár Ali (Negró) Szobránczy

Autor: Karl Schlange / Schlange 🕔︎︎ 👁︎ 22.086


Százados Aladár ‘Ali’ (Negró) Szobránczy

Föhadnagy (poručík) Aladár Negró sloužil v 1/1. „Íjász“ vadászszázad (Stíhací letka) operující na letounech Fiat CR.32 z letiště Ungvar v době pohraničních srážek se Slovenskem na jaře 1939. V tomto období zastával funkci velitele 2. roje.

Reklama

Ráno 24. března 1939 Negró v čele 2. roje 1/1. „Íjász“ vadászszázad hlídkoval v oblasti nad městem Szobránc. Roj se skládal z něho, örmester (četaře) Sandor Szojak a örmester Árpád Kertész. V 07:40 se náhle objevily tři slovenské stíhačky Avia B-534 ze 49. letky. V následném vzdušném boji Negró sestřelil poručíka Jána Prháčka  (velitele 49. letky) západně od Sobrance. Prhácek byl zabit při nárazu stíhačky na zem. Szojak sestřelil desátníka C. Martise, který přežil,  nedaleko Lúcky. Kartész nárokoval poškození třetí stíhačky, pilotované Michalem Karasem, poškozené v oblasti Vysne Remety na východním Slovensku. Ve skutečnosti Karas přistál na základně bez jakéhokoli poškození své Avie.

Později stejného dne odstartovala celá letka kolem 15:00 hodiny. Zformovala tři V pod velením föhadnagy Béla Csekme s piloty hadnagy (podporučík) V. Gemeinhardt a örmester M. Tarr jako čísly. Negróva trojice letěla na leté straně 3. roj föhadnagy László Palkó  s piloty föhadnagy Antal Békássy a hadnagy Mátyás Pirity jako čísly. CR.32  dosáhly základny mraků  a poté vletěli do mraků. Brzy se objevila díra v mracích a v ten samý moment zahlédli Palkó a Pirity tři Avie B-534 a tři Letovy Š.328 na levé straně. První roj nepřítel nezahlédl  a pokračoval dál v letu skrze mraky. Avie, od 45. letky, napadly 2. roj, ale zahájily palbu příliš brzy. Negró se otočil a sestřelil jednu Avii kterou pilotoval rotmajster Ján Hergott jihovýchodně od Bánovce nad Ondavou. Druhou Avii, pilotovanou Františkem Hanovcem, sestřelil Szojak nedaleko Senné, který se strojem nouzově přistál.

Letouny 12. letky, na bombardovací misi proti maďarským vojskům u Sobrance, bez stíhací eskorty představovaly lákavý cíl. Letěly o sto metrů výše a tak ve snaze srovnat výšku a rychlost Palkó sklonil svůj stroj ke krátkému střemhlavému letu a poté vystoupal za Letovy. Srovnal nos své CR.32 a poslal dlouhou dávku do spodku nejbližšího stroje. Letadlo se obalilo plameny a havarovalo severně od Pavlovce nad Uhom. Pilot slobodník Gustáv Pažický a pozorovatel porucík Ferdinand Švento padli. Druhý Letov sestřelil Pirity. Tento Letov pilotoval slobodník Jozef Drlicka a spolu s pozorovatelem podporucíkem L. Šronkem provedli nouzové přistání nedaleko Strazske.

Objevily se další tři Avie a Palkóvy čísla byly zataženy do vzdušného boje s nepřátelskými stíhačkami. Békássy stíhal jednu přes hranice a poté co do ní vystřílel celou zásobu minice se mu i podařilo sestřelit. Tento stroj pilotoval desiatnik Martin Danihel ze 45. letky který se zachránil nouzovým přistáním nedaleko Brezovice nad Torysa. Po vyčerpání munice Békássy zamířil do Maďarska.

Poté co Pitity zahlédl stopovky výstřelů na obloze všiml si Avie letící cca 700 metrů níže. V klesání k ní zamířil, ale do trasy mu vlétla jiná CR.32 střílející z kulometů a tak byl nucen zatočit. Obloha se vyprázdnila a Palkó, který v oblasti ještě dvě minuty zůstal objevil stroj Negróa a spolu se pak vrátili na letiště. Sékýssy a Szojak už mezitím v Ungvaru přistáli.
Maďarští piloti si celkem nárokovali pět Avií a dva Letovy z tohoto boje. Negró, Békássy, Szojak, Béla Csekme (pravděpodobný) a Kertész (jeden pravděpodobný nad Michalovcemi) hlásili zničení Avie, zatímco Palkó a Pirity nárokovali Letovy. Slovenské vzdušné sily ztratily tři Avie B-534s a dva Letovy. Slovenští piloti Hanovec a Danihel nárokovali po jednom sestřeleném Fiatu, ale to nebylo potvrzeno.

Poručík Ferdinand Švento, pozorovatel jednoho z Letovů, vyskočil a zatímco byl na padáku utrpěl zranění do břicha. Dopadl nedaleko skupiny maďarských husarů. Po dopadu se přes své zranění posadil a sáhl dovnitř své kombinézy. Tento pohyb si husaři špatně vyložili a zahájili na něj palbu která ho smrtelně zaráhla. Husaři místo pistole našli v jeho ruce doklady. Švento byl pohřben s vojenskými poctami.

Byl vyznamenán Magyar Érdemrend Tisztikeresztje hadidíszítménnyel és kardokkal (approximately the Hungarian Cross of Merit for officersza) za svůj výkon v tomto konfliktu.

Roku 1940 Szojak změnil své příjmení na Szobránczy na počest svého dosaženého vítězství v tomto konfliktu stejně jako to udělal Sandor Szojak.

Reklama

Sloužil jako  százados (kapitán) a velitel  2/3. „Richie“ vadászszázad (stíhací letky) operující na letounech Fiat CR.42 v létě a na podzim 1941 když se tato jednotka účastnila operací proti SSSR. Jednotka obdržela četsné jméno a označení o jeho psu, velké doze jménem ‘Richie’.

Dne 27 června 1941 vedl jednotku do první mise Maďarského letectva ve WWII.

Dne 12. července alezredes (podplukovník) Orosz, velitel leteckého kontingentu rychlého sboru, nařídil aby százados (kaptán) Szobránczy poskytl doprovod pro dva roje blízkého průzkumu které měly bombardovat nepřátelský zásobovací bod západně od města Zwanczyk. Szobránczy, föhadnagy (poručík) László Pottyondy, hadnagy (podporučík) Gyözö Vámos (CR.42 V-265), szakaszvezetö (poddůstojník) Péter Soós a szakaszvezetö János Balogh odstartovali v deset hodin a brzy se připojili k formaci letadel od WM 21 Sólyom. Na cestě k cíly Szobránczy zahlédl tři dvoumoborové sovětské bombardéry. Když se na ně Fiaty vrhly objevily se náhle sovětské I-16 a v sedmičlenné formaci zamířily na maďarské dvouplošníky. Szobránczy se zaměřil na jednu sovětskou stíhačku a poslal dávku přímo do kokpitu. Mohl sledovat jak stroj s mírným závojem kouře naráží do země. Pottyondy také napadl I-16, ale byl zároveň napaden jinou I-16. V útoku na jeho obět pokračoval Soós a tak se mohl věnovat obraně proti stroji jež ho napadl. Přestože měl sovět výhodu větší výšky, díky vyšší obratnosti  CR 42 se Pottyondy dostal za jeho záda a jeho kulky rozstřílely ocasní plochy. Sotva sovětský pilot strhl svůj stroj pryč, hned vletěl do dávky Vámose. Jelikož útok proběhl čelně tak se oba stroje srazili. Pottyondy viděl dva padáky snášející se k zemi, ale poté co ho napadla další I-16 je již neměl možnost sledovat, po delším úsilí se mu podařilo dostat se za svého protivníka a jeho kulky zasáhly kormidla a poté sekci mezi motorem a kokpitem. Pottyondy věděl že konečně dosáhl svého vítězství jakmile se z motoru I-16 začaly odvíjet tři prameny kouře zatímco kulky z kulometů Fiatu stále mizely v trupu stíhačky. Nakonec vše zakončil nekontrolovaný pád k zemi. Mezitím stroje WM 21 Sólyoms dokončily svou misy a otočily k návratu domů. Pottyondy a Balogh, který také sestřelil I-16, opustili oblast a byly první zpět v Kolomeu. Brzy dorazil  Soós a také ohlásil vzdušné vítězství. Při návratu nusel z nedostatku paliva přistát na jiném letišti. AleVámos, který vyskočil padákem hned po kolizi a Szobránczy byli stále pohřešováni. Poté co sestřelil svého protivníka a sledoval Vámosovu kolizi se Szobránczy rozhodl ho najít. Kroužil kolem jeho padáku a viděl jak Vámos pod ním bezvládně visí. Když tělo zapadlo mezi stromy, vynořila se na kraji lesa sovětská hlídka. Szobránczy obrátil několika kulometnými dávkami hlídku na útěk, poté uviděl na jihovýchodním cípu lesa louku a přistál na ní se svým Fiatem.  Stroj se zastavil po necelých sto metrech a podvozek se zabořil do měkké hlíny. Skupina jezdců se ke strojí blížila klusem a Szobránczy nejprve sáhl po své pistoli, poté však k veliké úlevě zjistil, že se jedná o formaci maďarských husarů, kteří zpozorovali jeho přistání. Szobránczy nechal jednoho husara strážit letoun a na jeho koni se vydal hledat Vámose.  Padák našli rychle, ale najít pilota trvalo o několik hodin déle. Mezitím dorazivší maďarské jednotky odtáhly zabořený Fiat na pevnou půdu a tak konečně v sedm večer přistál Szobránczy na letišti u Kolomea.

Po boji 12.července byli Szobránczy a Gyözö Vámos vyznamenáni bronzovým Signum Laudis, zatímco László Pottyondy obdržel stříbrné Signum Laudis.

O několik dní později byla letka „Richie“ vadászszázad stažena z fronty zpět do Maďarska.

Vzdušná vítězství:

č. Datum Počet Typ Výsledek Vlastní stroj Oblast Jednotka
1939
1 24/03/39 1 Avia B-534 (49. letka) sestřel Fiat CR.32 Z Sobrance 1/1. vadászszázad
2 24/03/39 1 Avia B-534 (45.letka) sestřel Fiat CR.32 JV Bánovce nad Ondavou 1/1. vadászszázad
1941
3 12/07/41 1 I-16 sestřel Fiat CR.42 Z Zwanczyk 2/3. vadászszázad
Překlad z surfcity.kund.dalnet.se/hungary_szobranczy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více